تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815162923




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي ادبيات كودك در 30 سالگي انقلاب/20اكبرلو: پس از انقلاب، نسل جديدي از نويسندگان كودك شكل گرفتند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسي ادبيات كودك در 30 سالگي انقلاب/20اكبرلو: پس از انقلاب، نسل جديدي از نويسندگان كودك شكل گرفتند
خبرگزاري فارس: منوچهر اكبرلو با اشاره به تحولات عميق سياسي و اجتماعي جامعه در دوران پس از انقلاب، گفت: در اين سال‌ها همپاي اين دگرگوني‌ها، نسل جديدي از نويسندگان كودك و نوجوان شكل گرفتند.


اكبرلو، نمايشنامه‌نويس كودك و نوجوان و مدرس دانشگاه به خبرنگار فارس، گفت: نمايشنامه‌نويسي كودك و نوجوان در سال‌هاي پس از انقلاب روند پرافت و خيزي را پشت سر گذاشته است و از ابعاد و زواياي گوناگوني مي‌شود آن را ارزيابي كرد.
وي رهيافت تاريخي به نمايشنامه‌نويسي كودك و نوجوان را شيوه مناسبي در جهت روشن‌تر شدن ابعاد هنري و ادبي انقلاب عنوان كرد و گفت: استفاده از اين روش تحليل عميق‌تري از وضعيت اكنون نمايشنامه‌نويسي كودك و شايسته‌ها و بايسته‌هاي آن ارايه مي‌دهد و نقش و تأثير انقلاب بر اين گونه ادبي را نيز باز مي‌نمايد.
نويسنده كتاب «پرواز پروانه خيال» سپس به پيشينه نمايشنامه‌نويسي كودك و نوجوان در ايران اشاره كرد و يادآور شد: يك آگهي از مدرسه عالي موسيقي در سال 1306 داريم كه فراخوان نمايشنامه‌نويسي كودك داده است اما متأسفانه متن‌هاي آن را امروزه نداريم.
وي افزود: در سال 1324 در برخي تماشاخانه‌ها، نمايش‌هاي كودك اجرا مي‌شده است. پس از آن در مدارس اقليت‌هاي مذهبي، نمايش دانش‌آموزي شكل گرفت و سپس به تدريج اجراي نمايش به عنوان فعاليت‌هاي فوق برنامه به مدارس راه پيدا كرد.
اكبرلو از جبار باغچه‌بان به عنوان يكي از آغازگران جدي و صاحب كتاب نمايشنامه‌نويسي كودك در ايران ياد كرد و گفت: او در سال 1303 كودكستاني به نام باغچه اطفال در تبريز بنا كرد و در آنجا خود مي‌نوشت و خود كودكان را براي اجراي نمايش هدايت مي‌كرد.
وي ادامه داد: بعدها نمايشنامه‌نويسي براي كودكان توسط كسان مختلفي ادامه پيدا كرد تا در دهه 50 كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تأسيس شد و در آنجا نمايشنامه‌نويسي كودك به صورت جدي و عملي شكل گرفت.
وي سپس به تحولات عميق ساختار سياسي و اجتماعي جامعه در دوران پس از انقلاب اشاره كرد و يادآور شد: در اين سال ها همپاي دگرگوني هاي اجتماعي نسل جديدي از نويسندگان كودك و نوجوان شكل گرفتند و البته هستند نمايشنامه نويس هايي كه همزمان براي كودك و نيز بزرگسال مي نويسند.
اكبرلو در ادامه نمايشنامه نويسي را قالب مناسبي براي كودكان دانست و توضيح داد: روانشناسي، جامعه شناسي و تعليم و تربيت امروز هيچ گاه نمي تواند نقش گسترده و فراگير و ژرف نمايش را بر كودكان انكار كند و وجود شاخه هاي گوناگون مانند تئاتر آموزشي، تئاتر درماني و ... نشانگر توانايي متنوع تئاتر براي كودكان است.
وي با انتقاد از عدم استفاده مناسب از اين ظرفيت ها براي ارايه مضامين مذهبي و انقلابي در نمايشنامه هاي كودك و نوجوان تصريح كرد: متأسفانه نمايشنامه نويسي با مضامين انقلابي و مذهبي در ميان اهل هنر به نام آثار سفارشي و ضعيف مهر خورده است.
وي از فقدان برنامه هاي مدون فرهنگي به عنوان مهم ترين عامل ايجاد اين وضعيت ياد كرد و توضيح داد: در نبود اين برنامه كلان صعود و نزول موفقيت هاي نمايشنامه نويسي كودك و نوجوان تابع ذوق و علاقه شخصي نويسندگان بوده است.
وي در ادامه با بيان اينكه نمايشنامه نويسي كودك بخشي از كليت تئاتر ماست، يادآور شد: مشكلات تئاتر كودك هم دقيقا مانند تئاتر كلي ماست. نشناختن دقيق مخاطب، حديث نفس، جدي نگرفتن مخاطب، بي توجهي كامل به تفاوت سخنراني و تئاتر، گريز از آموختن، خود شيفتگي و ... به صورتي يكسان در نمايشنامه‌نويسي كودك و نيز بزرگسال تكرار مي‌شود.
اكبرلو با اشاره به ضعف نگارش و پرداخت هنري مناسب در نمايشنامه‌هاي مذهبي و انقلابي كودك و نوجوان اظهار كرد: متأسفانه نويسندگان اين آثار نوشتن براي بچه‌ها را با اين ديدگاه نادرست كه آنها بچه‌اند و بايد ساده حرف زد، دست كم مي‌گيرند و در نتيجه سادگي را با سطحي‌نگري هم معني مي‌گيرند.
وي با تأكيد بر ضرورت تدوين برنامه حمايتي مناسب از نويسندگان و دست اندركاران تئاتر كودك، عنوان كرد: زماني كه برنامه‌هاي كارشناسي شده فرهنگي پا به عرصه وجود بگذارد و اين برنامه‌ها ارتباطي با تغيير مديريت فردي نداشته باشد مي‌توان اميدوار بود كه نمايشنامه‌نويسي كودك و نوجوان برخلاف آنچه در طول سه دهه پس از انقلاب شاهد بوده‌ايم سيري رو به رشد و پيوسته پيش رونده را آغاز كند.
انتهاي پيام/

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن