تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813030520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«جام‌جم» از ضرورت صرفه‌جويي در فصل كم‌بارش گزارش مي‌كند اگر باران نبارد...


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: «جام‌جم» از ضرورت صرفه‌جويي در فصل كم‌بارش گزارش مي‌كند اگر باران نبارد...
جام جم آنلاين: نمي‌دانيم در حال حاضر كه اين گزارش را مي‌خوانيد در كدام شهر كشور زندگي مي‌كنيد شمال يا جنوب ، شرق يا غرب. آسمان بالاي سرتان آفتابي است يا ابري، باران مي‌بارد يا برف؟ فرقي نمي‌كند اما شايد شما طي چند ماه اخير بارها پيش خود فكر كرده‌ايد كه انگار ديگر پاييز و زمستان‌ها رنگ و بوي چند سال گذشته را ندارد.


نه ديگر پاييز امسال رنگ و بويي از باران و رگبار و رعد و برق داشت نه زمستانش كه كم‌كم مي‌رود جاي خود را به بهار دهد ، حال و هوايي زمستاني دارد، سرماي استخوان سوز با بارش برف سنگين كه گاه موجب تعطيلي مدارس مي‌شد ، تبديل به زمستاني با هواي آفتابي و تقريبا گرم شده كه هنوز با وجود سپري شدن دو ماه از زمستان آسمان بسياري از شهرهاي كشوراز جمله تهران يك دل سير برف نباريده است.

كاهش بارندگي‌ها در پاييز و زمستان امسال اين نگراني را در مسوولان و مردم بوجود آورده كه مبادا اين ميزان نزولات آسماني، تابستاني گرم و كم‌آب را براي كشورمان رقم بزند.

درحالي كه آلودگي هوا در بسياري از كلانشهرهاي كشور بخصوص تهران طي ماه‌هاي اخير شرايط نامساعدي را براي زندگي شهروندان ايجاد كرده و بسياري از مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي و تنفسي را خانه‌نشين كرده است، اما كاهش بارندگي‌ها طي 6‌ماهه دوم امسال و عدم تغيير محسوس دماي هوا موجب نگراني كارشناسان شده به طوري كه بيم آن مي‌رود در صورت تداوم روند نزولي بارش‌ها طي ماه‌هاي آينده، آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ همچنان ادامه پيدا كند و وضعيت بحراني و غير قابل تحملي را رقم بزند.

از نيمه دوم دي‌ ماه بسياري از شهرهاي جنوب، شرق و غرب ايران شاهد بارش شديد باراني بودند كه در برخي مناطق جنوبي همچنان ادامه دارد. به رغم اين بارش‌هاي سنگين، نگراني از شدت گرفتن خشكسالي سال گذشته كاهش نيافته است.

ميزان بارندگي در سراسر كشور تا كنون يك‌چهارم كمتر از ميانگين بارش در 40 سال گذشته و در مكان‌هايي حتي 40 درصد كمتر از سال گذشته بوده است اين وضعيت در حالي نگران‌كننده مي‌شود كه مسوولان وزارت نيرو چندي پيش از خطر بروز خشكسالي شديد و خسارت‌هاي سنگين آن در سال 88 خبرداده‌اند.

اداره كل هواشناسي استان فارس در تاريخ دوم بهمن هشدار داد: وزش باد، بارندگي، رگبار و رعد و برق جنوب و جنوب شرقي استان را فرا مي‌گيرد براي استان‌هاي ساحلي و غرب كشور نيز پيش‌بيني‌هاي مشابهي وجود داشت كه اغلب درست از آب درآمد.

بارش شديد در برخي شهرستان‌هاي جنوب آبگرفتگي و قطع موقت برق را در پي داشت و خسارت‌هاي مالي قابل توجهي به بار آورد. با اين همه كمتر كسي از شدت گرفتن بارش باران در اين مناطق ناراضي است به طوري كه استان‌هاي بوشهر، هرمزگان، فارس، خوزستان، كرمان و اصفهان از كم‌بارش‌ترين مناطق كشور در 2 سال اخير به شمار مي‌روند.

رودخانه‌هاي خشك جنوب

ميزان كاهش بارندگي در جنوب ايران از ميانگين كاهش آن در كشور بسيار بيشتر است بجز استان‌هاي شمالي در بقيه استان‌هاي ايران تقريبا تمام بارندگي‌ها در 3 فصل بهار، پاييز و زمستان اتفاق مي‌افتد.

در سه ماهه بهار 87 ميزان بارش در جنوب 40‌درصد كمتر از سال پيش بود. ميانگين اين كاهش كه در سراسر كشور حدود 24 درصد است، در استان‌هايي مانند اصفهان تا 50 درصد نيز اعلام شد. اين در حالي است كه بعضي از مهمترين رودخانه‌هاي ايران، مانند كارون، دز، كرخه و زاينده‌رود در اين مناطق جاري هستند و منبع اصلي تامين آب چند استان ديگر هم محسوب مي‌شوند.

پرويز فتاح، وزيرنيرو چندي پيش درحالي از كاهش 40درصدي ميزان آب سد زاينده‌ رود نسبت به سال گذشته سخن گفته كه كاهش بارندگي به خشكيدن بعضي از مهم‌ترين درياچه‌هاي مناطق جنوب نيز انجاميده كه تعدادي از آنها مانند درياچه بختگان از مهمترين منابع ذخيره آب شيرين و تغذيه سفره‌هاي زيرزميني هستند.

به گفته وزير نيرو، در صورت ادامه روند فعلي بارندگي‌ها، احتمال جيره‌بندي آب در كلانشهرها وجود دارد.

وي معتقد است؛ طبق پيش‌بيني سازمان هواشناسي درماه‌هاي بهمن، اسفند و فروردين بارش‌ها وضعيت بهتري خواهد داشت هرچند اين بارش‌ها نمي‌تواند كمبود 25 درصدي آب را در سال جاري جبران كند. در مورد خشكسالي فقط نبايد به موضوع بارندگي‌ها توجه كرد بلكه توجه به موضوعاتي نظير كشت، آب‌هاي روان و همچنين آب پشت سدها ضروري است.

وزير نيرو تاكيد مي‌كند: مهم‌ترين موضوع براي دولت هم‌اكنون تامين آب شرب است و به هيچ عنوان در خصوص تامين آب شرب براي مردم، كاستي وجود نخواهد داشت.

دهه 80 ؛ دهه خشكسالي

منابع رسمي 2 سال آخر دهه 70 را خشك‌ترين سال‌هاي 4 دهه گذشته اعلام كرده‌اند، اين در حالي بود كه با آغاز نيمه دوم دهه 80، خشكسالي ركوردي جديد به جا گذاشت. از سال زراعي، 86 -85 بارندگي حتي نسبت به سال‌هاي كم‌آب آخر دهه گذشته، سيري نزولي را آغاز كرد كه همچنان ادامه دارد.

كوتاه شدن فاصله دوران خشكسالي به پايين رفتن سطح آب‌هاي زيرزميني و خشك شدن بسياري از قنات‌ها و چاه‌ها انجاميده است به اين ترتيب كمبود منابع آبي سال گذشته نه‌تنها جبران نشده كه شديدتر نيز مي‌شود . بر اين اساس دولت سياست‌هاي مختلفي براي مقابله با كم‌آبي اتخاذ كرده كه در خصوص ميزان كارايي و اثربخشي آنها بحث و جد‌ل‌هاي فراواني وجود دارد.

سال آينده، سال خشكسالي در كشور

همچنين به گفته رئيس سازمان هواشناسي، براساس پيش‌بيني‌ها از ماه جاري تا ارديبهشت 88 ميزان بارندگي نسبت به سال گذشته نرمال خواهد بود؛ اما چون 5 ماه قبل بارندگي كم بوده است، اكثر نقاط كشور بخصوص در ناحيه جنوبي دچار خشكسالي خواهيم شد.

علي محمد نوريان با اعلام اين خبر مي‌گويد: در 4 ماه اول سال آينده، 22 استان كشور شاهد خشكسالي خواهد بود و در 16 استان ديگر نيز تمام نقاط آن دچار اين مشكل مي‌شوند و در بقيه به صورت لكه‌اي خواهد بود.

در شهر تهران نيز به دليل گرمايش زياد كه بر اثر آلودگي هوا به وجود آمده است، بارشي كه بايد شاهد آن باشيم، وجود ندارد كه خود اين مساله باعث كمي باران در تهران شده است.

به گفته نوريان، اگر بتوانيم از آب جاري شده از كوه‌هاي افغانستان بهره ببريم، مشكل خشكسالي سيستان و زابل رفع مي‌شود.

رئيس سازمان هواشناسي كشور تصريح مي‌كند: يك مركز دائمي براي ديد‌باني و پايش آگاهي خشكسالي تحت نظارت هواشناسي ايجاد شده و اگر اعتباراتي كه مصوب شده است، در اختيار مركز قرار بگيرد ، تا پايان سال آينده پايش خشكسالي روزمره و هفتگي خواهد شد كه اعتبار آن 10 ميليارد است و 5/2 ميليارد آن تصويب شده است.

به گفته نوريان، يك شبكه دريايي نيز اطلاعات را از 3 منطقه در جنوب و 2 منطقه در شمال جمع‌آوري و به صورت اتوماتيك نتايج را به مراكز سازمان هواشناسي ارسال مي‌كند.

به گفته رئيس سازمان هواشناسي، در كنار اين ايستگاه يك شبكه ايستگاه‌هاي اقليم‌شناسي كه در مجموع 13 نوع ايستگاه است، همراه 30 مركز تحقيقات هواشناسي كشاورزي براي رسيدگي به مسائل مختلف شكل گرفته است.

همچنين درباره توجه به آلودگي هوا، اقدامات اساسي صورت گرفته است، از جمله يك ايستگاه در ارتفاعات فيروزكوه وجود دارد كه از تاثيرات شهري و روستايي دور است و آلودگي زمينه جو را اندازه مي‌گيرد.

پوران محمدي

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن