تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815299709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيام وزير ارشاد به جشنواره/هنر در ذات خود زيبايي دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پيام وزير ارشاد به جشنواره/هنر در ذات خود زيبايي دارد
هنر در ذات خود زيبايي دارد
محمد حسيني گفت: هنر در ذات خود زيبايي دارد و هنرهاي تجسمي تركيبي از ذات و ظاهر زيبا را به چشم و بيننده، بر نگاه و صاحب نگاه القاء مي‌كند.

به گزارش خبرنگار مهر، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيامي به چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر ارائه كرد كه اين پيام توسط عليقلي امير احمدي؛ مشاور ارشد وزير در افتتاحيه جشنواره قرائت شد.

در ابتداي اين پيام آمده است: در اين عالم كه عالم جسم و روح است عالم جمادات و مجردات عالم پيوند محسوسات و غيوبات رسوبات ذهن بشري چون در جام انديشه، درد هنر را به مستي خلاقيت بدل سازد، به دل خبر دهد از جوهره زيبايي‌هاي نهفته در درون اشياء تا هنرمند به مدد زيبايي روح، حشو و زوائد پنهانكاري دنيا را از آن بزدايد و از مادر هنر، پديده‌اي بزايد كه گذشت ايام و زمانه، پيرش نكند و زيبايي‌اش را از بام اعتبار به زير نيفكند.

در ادامه اين پيام امده است: هنر در ذات خود زيبايي دارد و هنرهاي تجسمي تركيبي از ذات و ظاهر زيبا را به چشم و بيننده، بر نگاه و صاحب نگاه القاء مي‌كند. هرگز نميرد آنچه هنر زنده‌اش نمود و بر عمر هر پديده، هنر جاودان فزود. هنرمند بر بومي رنگي كشيد، بر سنگي نقشي گذاشت، بر دفتري خطي نوشت، با تربتي آبي سرشت، نقشي نگاشت و آنگاه جاني جاودانش عطا نمود و بر طاقچه اعتبارش جا نمود. اثر، وفادار است و اگر فرمود غرض نقشي است كز ما باز ماند. نقش نيز خالقش را ماندگار مي‌كند. فقط هنرمند نيست كه اثري را مانا مي‌سازد بلكه اثر نيز نام هنرمند را پيشاروي خود به نمايش مي‌گذارد.

در بخشي از اين پيام آمده‌‌است:‌ اثر، وفادار است، پس هنرمند سكه انعامش را قبل از همه از خود اثر مي گيرد، سكه اي كه جاودانگي مي‌پذيرد. پس اي هنرمندان، آب حيات گوارايتان باد. هنرمند امروز در روزگاري مي‌زيد كه گزند باد و باران بناي اثرش را سست نمي‌كند مگر به سستي ذاتش. هزار سال از بناي كاخ بلند شاهنامه سپري گشته است كه از باد و باران نديده گزند هزار سال پرفتنه و اشوب اما آن چه مانع از سركوب لشگر نظم فردوسي است اساس محكم و ورزيدگي سپاهيان شعر اوست كه هرگز هماوردي نيافته است. در اين روزگار كه هنر اين نظام مقدس بيش از همه، حرمت نهادن به هنرمندان واقعي اين سرزمين است، تعهد اين طايفه ايجاب مي كند كه به پاس حرمت اين حاكمان، حكيم شويم كه ارزياب قويم در يتيم شويم اما در اين زمانه عشاق خون‌جگر، ما هم كمك كنيم به تكريم عاشقان.

حسيني در بخش ديگري از اين پيام آورده است: بيداري اسلامي موضوعي است كه اين همه هنرمند چون بدان التفات نمايند طومار بدمنشان را به التفاف كشانند. هنر چونان حج است و هنرمند، مستطيع وادي همت. هنرمند مسلمان هر اثرش در رمي جمره بايد سنگي باشد بر سر شيطان. از اين رو حج استطاعت مي‌خواهد اثر بايد مؤثر باشد. واژه بايد خود باد، واژه بايد خود باران باشد. اثر يك هنرمند مسلمان بايد اثري از مسلماني داشته باشد. جاذبه و دافعه مسلمان را سيره نبوي به صيروره كشانيد و قرآن بر مسند توصيه نشانيد.

وي همچنين نگاشته است: از چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي انتظار داريم طليعه تحول نگاه هنرمند مسلمان را با پرتوي از تعهد هنرمندان جهان ، درهم آميزد و بر جان هنر، نور معرفت بريزد. با اين تعريف، حميتش را با همت جاري در خيزش اسلامي و نهضت اخلاقي جهاني گره مي زند. به اميد فردايي زيباتر در پرتو هنرمنداني از جنس نور از همه آنان كه اين جشنواره به شماره اندك و به قواره قويم را مدد رسانده اند سپاسگزارم و به استمرار نقششان اميدوار توفيق، رفيق طريق عزت و اعتبار يكايك شما عزيزان باد.

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن