تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815343121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقشه راه توسعه عمراني كتابخانه هاي كهگيلويه و بويراحمد تنظيم شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نقشه راه توسعه عمراني كتابخانه هاي كهگيلويه و بويراحمد تنظيم شد
ياسوج - مديركل كتابخانه هاي عمومي كهگيلويه و بويراحمد گفت: نقشه راه توسعه عمراني كتابخانه هاي عمومي اين استان در افق چشم انداز 20 ساله تهيه و تنظيم شد.


محمود شفيعي چهار شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين برنامه جامع عمراني با هماهنگي امور عمراني نهادكتابخانه هاي عمومي كشور و پس از انجام كار كارشناسي گسترده در زمينه نيازسنجي دراز مدت و پتانسيل هاي موجود در استان پايه گذاري شده است.
وي هدف اصلي از تهيه اين نقشه راه را ارتقاي سطح كمي و كيفي موضوع كتاب و كتابخواني تا سال 1404 برشمرد و بيان كرد: توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه در ميان اقشار مختلف جامعه يكي از مهمترين نيازهاي اساسي در زمينه رشد و توسعه همه جانبه در استان هاي در حال توسعه كشور از جمله كهگيلويه و بويراحمد است.
شفيعي اظهار داشت: توجه به شاخص هاي جهاني و تلاش براي بهبود وضع موجود، استاندارد سازي امكانات و خدمات در نظر گرفته شده براي ارايه به مردم، شناخت قابليت ها و ظرفيت هاي خاص بر اساس مناطق جغرافيايي و جمعيت شهري و روستايي و برنامه ريزي براي احداث كتابخانه هاي تيپ و داراي استاندارد مطلوب از ويژگي هاي مهم اين نقشه راه است.
وي با اشاره به اينكه بر اساس پيش بيني هاي به عمل آمده توسط مركز آمار ايران جمعيت كشور در سال 1404 به حدود 105 ميليون نفر خواهد رسيد عنوان كرد: به طور حتم كهگيلويه و بويراحمد نيز به همين تناسب از رشد جمعيتي برخوردار خواهد بود كه لازم است از هم اكنون به عملي كردن نقشه راه توسعه كتابخانه هاي استان و وصول اعتبار مورد نياز توجه جدي صورت گيرد.
شفيعي ابراز داشت: فراهم كردن شرايط مطلوب و مناسب براي مطالعه و تحقيق افراد مختلف و استفاده از تكنولوژي مدرن در اين راستا، بالا بردن سطح آگاهي و سواد جامعه و لزوم توجه جدي به فراهم كردن امكانات لازم براي برنامه ريزي و شناخت نيازهاي فرهنگي،
اجتماعي و اقتصادي جامعه و نيز اعتلاي آن در ميان جوانان و نوجوانان استان، نيازمند توجه جدي مسوولان كشوري و استاني و همكاري و تعامل آنها در اين زمينه است.
مدير كل كتابخانه هاي عمومي كهگيلويه و بويراحمد افزود: وضعيت كنوني زيربنا و سطح كتابخانه هاي عمومي در شهرهاي مختلف اين استان و مقايسه آن با وضعيت مطلوب و استاندارد كتابخانه هاي شهري، پيش بيني هاي لازم براي رساندن استان به جايگاه شايسته خود طي چشم انداز 20ساله و متناسب با جمعيت مناطق مختلف استان و تشريح نحوه انجام عمليات عمراني از نظر احداث، طرح هاي توسعه و نيز شيوه اجراي آن به صورت دولتي، خصوصي و مشاركتي از مهمترين مواردي است كه در اين طرح به آنها توجه شده است.
وي افزود: با تحقق اين برنامه كه با همكاري همه جانبه دستگاه هاي مختلف با متوليان كتابخانه هاي استان دور از دسترس نخواهد بود در مركز استان و مركز شهرستان ها و نيز شهرهاي تابعه استان به ازاي هر 25 هزار نفر يك كتابخانه تيپ كه داراي بهترين استاندارد هاي لازم است احداث خواهد شد.
شفيعي با اشاره به اينكه در حال حاضر يك كتابخانه مركزي استاندارد در ياسوج مركز استان كهگيلويه و بويراحمد وجود دارد بيان كرد: پيش بيني مي شود با تحقق نقشه راه توسعه كتابخانه هاي اين استان، شمار كتابخانه هاي مركزي اين شهر به شش مورد افزايش يابد.
وي اظهار داشت: به منظور تشويق و ترغيب اقشار مختلف جامعه به كتابخواني و فراگير شدن فرهنگ مطالعه در ميان خانواده ها، در سال جاري چندين مسابقه كتابخواني در سطح استان برگزار گرديد كه با استقبال گسترده مردم از آن هداياي ارزنده اي نيز همچون كمك هزينه سفر هاي حج عمره و عتبات عاليات به برترين ها داده شد.
شفيعي عنوان كرد: با توجه به شرايط موجود كهگيلويه و بويراحمد در زمينه رشد و توسعه يافتگي، پراكندگي جمعيت و ساكن بودن بيشتر جمعيت استان در مناطق روستايي ، اين استان از نظر سطح مطالعه نسبت به استان هاي برخوردار، از شرايط مطلوبي برخوردار است.
وي ابراز داشت: در دور دوم سفر رييس جمهور به استان احداث دو كتابخانه مركزي در شهرستانهاي گچساران و كهگيلويه به تصويب رسيد كه در سال جاري چهار ميليارد ريال از اعتبارات مورد نياز اين دو پروژه وصول شده و با انجام مقدمات لازم از جمله تامين زمين و نقشه ، در دهه فجر امسال عمليات اجرايي آنها آغاز خواهد شد.
مدير كل كتابخانه هاي عمومي كهگيلويه و بويراحمد در گفت و گو با ايرنا افزود: اين دو كتابخانه با زيربناي يك هزار متر مربع با نقشه تيپ و با داشتن استاندارد هاي لازم ساخته خواهند شد و پيش بيني مي شود تا پايان سال 88 آماده بهره برداري شوند.
شفيعي بيان كرد: تجربه نشان داده است كه اين استان در زمينه هاي مختلف از جمله فرهنگ كتابخواني داراي ظرفيت هاي مناسبي است و كسب مقام برترين كتابخوان در كشور توسط يكي ازجوانان اين استان گواه بر اين مدعاست.
وي اظهار داشت: خوشبختانه در سال هاي گذشته تحول چشمگيري در زمينه كتابخواني و ميزان فضاي موجود براي جوانان كهگيلويه و بويراحمد به منظور ارتقاي سطح مطالعه صورت گرفته است و در حال حاضر كتابخانه هاي عمومي اين استان در سطح كشور از جايگاه مطلوبي در اين زمينه برخوردار است.
شفيعي عنوان كرد: با توجه به اينكه كتابخانه هاي عمومي كشور از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي منفك و به صورت مستقل به فعاليت خود ادامه مي دهند لازم است تدابيري انديشيده شود تا از محل كمك هاي فصل پنجم اين وزارتخانه بودجه اي براي كمك به كتابخانه هاي عمومي در نظرگرفته شود.
وي ابراز داشت: در سال 83 استان كهگيلويه و بويراحمد در مجموع داراي 26 كتابخانه بود كه اين تعداد در سال جاري به 37 مورد رسيده است كه اين رشد 30 درصدي نشان دهنده عزم دولت نهم براي ارتقاي فرهنگ مطالعه در استان هاست.
مدير كل كتابخانه هاي عمومي كهگيلويه و بويراحمد افزود: كتاب هاي موجود در كتابخانه هاي استان از196هزار جلد در سال 83 به 274 هزار جلد در سال جاري و تعداد كتابهاي امانت داده شده نيز از 271 هزار جلد در سال 83 به 404 هزار جلد در سال جاري رسيده است كه در اين دو مورد به ترتيب 28 و 33 درصد رشد را شاهد هستيم.
شفيعي گفت: تعداد مراجعين به كتابخانه هاي استان نيز با رشد چشمگير 61 درصدي از 243 هزار نفر در سال 83 به 618 هزار نفر در سال جاري رسيده است.
وي بيان كرد: تعداد اعضاي فعال كتابخانه هاي استان در سال جاري نسبت به سال 83 رشد 71 درصدي داشته است و از 9 هزار نفر به 33 هزار نفر رسيده است.
شفيعي اظهار داشت: اگرچه موفقيت هاي زيادي در اين زمينه حاصل شده است ولي نياز كهگيلويه و بويراحمد به كتابخانه هاي بيشتر و مجهزتر بيش از اين ميزان است كه اميدواريم با كمك مسوولان كشوري و استاني شاهد رفع كمبودها در اين زمينه باشيم.
وي عنوان كرد: به ازاي هر 17هزار نفر از جمعيت كل و نيز 12 هزار نفر جمعيت باسواد اين استان يك باب كتابخانه وجود دارد كه پيش بيني مي شود به 127 باب كتابخانه ديگر براي پوشش مطلوب اين افراد نياز باشد.
شفيعي ابراز داشت: در حال حاضر كتابخانه مركزي شهر ياسوج مركز استان كهگيلويه و بويراحمد با داشتن امكانات مناسب و مطلوب براي مراجعه كنندگان به عنوان دومين كتابخانه مركزي در سطح كشور مطرح است ولي نوسازي و تجهيز ديگر كتابخانه هاي اين شهر به تخصيص اعتبارات مناسب نياز دارد كه اميدواريم با همكاري مسوولان استاني اين نيازها در كمترين زمان ممكن برطرف شود.
وي با تاكيد بر اينكه پيشرفت هاي كهگيلويه و بويراحمد در زمينه هاي مختلف از جمله در حوزه كتاب و كتابخواني مرهون پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي است افزود: در نمايشگاه دستاورد هاي 30 ساله انقلاب كه توسط ستاد سيمرغ برپا شده است، اداره كل كتابخانه هاي عمومي اين استان همگام با ساير دستگاه ها در زمينه تشريح عملكرد خود در دوره انقلاب اسلامي حضور فعال دارد.
شفيعي گفت: در اين نمايشگاه بيش از يك هزار و 500 عنوان شامل مقالات برگزيده، نقد آثار، گفت و گو هاي مندرج در نشريات و مجلات معتبر كشوري توسط اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان به صورت نرم افزار در اختيار بازديد كنندگان قرار مي گيرد.
وي بيان كرد: همچنين نرم افزار چند رسانه اي نفيسي با عنوان نمايه فلسطين كه حاوي مقالات، نقدها ، تصاوير و انواع موسيقي كه با 60 سال مقاومت مردم فلسطين مرتبط است، به همراه فهرست پرباري از پايگاه هاي اينترنتي حامي فلسطين به منظور بهره گيري محققان و پژوهشگران در اين زمينه در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد.ك/3
563/7535

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 738]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن