تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806867955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل فارس از متن و حاشيه جلسه صبح و عصر پارلمانحرف‌هاي در گوشي مجلس و دولت پشت سر سكه و ارز


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: گزارش كامل فارس از متن و حاشيه جلسه صبح و عصر پارلمانحرف‌هاي در گوشي مجلس و دولت پشت سر سكه و ارز
جلسه ‌امروز مجلس در دو نوبت صبح و عصر تشكيل شد كه در اين ميان ساعاتي از جلسه با حضور وزراي اقتصاد و صنعت و رئيس كل بانك مركزي به منظور بررسي نوسانات بازار ارز و سكه به صورت غيرعلني برگزار شد.
آفتاب: جلسه ‌امروز مجلس در دو نوبت صبح و عصر تشكيل شد كه در اين ميان ساعاتي از جلسه با حضور وزراي اقتصاد و صنعت و رئيس كل بانك مركزي به منظور بررسي نوسانات بازار ارز و سكه به صورت غيرعلني برگزار شد.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از يك هفته سركشي به حوزه‌هاي انتخابيه صبح امروز (يكشنبه) جلسات علني خود را از سرگرفتند.

* انتقاد باهنر از عدم احراز صلاحيت برخي نمايندگان فعلي مجلس

در همان ابتداي جلسه محمدرضا باهنر نائب رئيس اول از جلسه‌اي غيرعلني سخن گفت و به ارائه توضيحاتي در زمينه نوسانات و التهابات بازار سكه و ارز و گراني‌هاي ايجاد شده پرداخت همچنين در خصوص رد صلاحيت تعدادي از نمايندگان فعلي مجلس هشتم كه داوطلب انتخابات مجلس نهم شده‌اند، توضيحاتي مطرح و تصريح كرده است: در خصوص ردصلاحيت‌ها پيگيري‌هايي انجام شده تا در زمينه بررسي صلاحيت‌ها به قانون توجه شود.

در اين جلسه باهنر همچنين از عدم احراز صلاحيت تعدادي از نمايندگان فعلي مجلس هشتم انتقاد كرده و گفته است: عدم احراز صلاحيت براي نمايندگان فعلي مجلس معنا ندارد و عدم احراز صلاحيت براي افراد ناشناخته است و نمايندگان فعلي مجلس يا بايد تأييد صلاحيت شوند يا رد صلاحيت.

* تعيين مجازات تكميلي براي قاچاقچيان به كميسيون تخصصي ارجاع شد

بهارستان‌نشينان در جلسه علني صبح امروز تصميم گرفتند كه ماده ۶۸ از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را جهت بررسي و اصلاح به كميسيون تخصصي ارجاع دهند.

بر اساس اين ماده مرجع قضايي مي‌تواند علاوه بر مجازات‌هاي مقرر در اين قانون با توجه به شرايط، نحوه، دفعات ارتكاب جرم و شخصيت مرتكب وي را به عنوان تكميل مجازات، به يك يا چند مورد از محروميت‌ محكوم كند.

در جريان رسيدگي به اين ماده محمدحسين فرهنگي يك پيشنهاد رفع ابهام مطرح كرد‌ كه اين پيشنهاد با موافقت نمايندگان همراه شد.

بعد از آن محمدرضا باهنر اصل اين ماده را به راي گذاشت كه نمايندگان به اصل آن رأي ندادند بر همين اساس باهنر حذف ماده ۶۸ را هم به رأي گذاشت كه اين بار هم نمايندگان رأي منفي دادند و به اين ترتيب ماده ۶۸ از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز جهت اصلاح به كميسيون تخصصي ارجاع شد.

* تعيين مجازات براي مؤسسات قاچاقچي به كميسيون تخصصي ارجاع شد

**ثروتي: نبايد يك مؤسسه به خاطر تخلف مدير تعطيل شود

در جريان بررسي ماده 69 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، موسي‌الرضا ثروتي نماينده مردم بجنورد در اخطاري با استناد به اصول 32 ، 37 و 39 قانون اساسي اين ماده را مغاير قانون دانست و گفت: طبق اصل 39 قانون اساسي هتك حرمت و حيثت افراد دستگير شده ممنوع و موجب مجازات است از اين رو قطع كردن‌ حقوق 30 كارمند يك موسسه يا شركت درست نيست و بايد به اين سؤال پاسخ داده شود كه اين موضوع در كدام دادگاه ثابت شده كه همه كارمندان شركت يا موسسه مذكور، متخلف‌اند.

در ادامه محمد‌رضا باهنر ضمن وارد دانستن اين اخطار، گفت: اگر يك مدير در موسسه‌اي تخلف كند، او بايد مجازات شود اما اينكه تخلف آن مدير منجر به تعطيلي كل موسسه شود، درست نيست.

در ادامه باهنر اخطار ثروتي را به راي وكلاي ملت گذاشت كه نمايندگان مجلس با 109 راي موافق، 12 راي مخالف و 27 راي ممتنع از 205 نماينده حاضر در جلسه، با وارد بودن اخطار مذكور موافقت كردند.

پيشنهاد حذف ماده 69 پس از وارد موافقت مجلس با وارد بودن اخطار ثروتي، راي گيري شد كه خانه ملتي‌ها با 100 راي موافق، 23 راي مخالف و 18 راي ممتنع از 205 نماينده حاضر در جلسه، با حذف ماده 69 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز مخالفت كردند و سپس باهنر اين ماده را براي رسيدگي به بيشتر و اصلاح آن، به كميسيون اقتصادي مجلس ارجاع داد.

** در ادامه اين جلسه، جواد جهانگيرزاده نماينده مردم اروميه در مجلس به بيان اخطاري با استناد به بند 11 اصل 110 قانون اساسي پرداخت و ماده 70 لايحه مبارزه با قاچاق و ارز را مغاير قانون اساسي دانست و گفت: عفو يا تخفيف مجازات محكومين طبق اصل 110 قانون اساسي از اختيارات مقام معظم رهبري است و با تصويب ماده 70 اختيارات رهبر انقلاب محدود مي‌شود چرا‌كه در اين ماده گفته شده محكوميت‌هاي جزاي نقدي مقرر در اين قانون قابل تعليق و تخصيص نيست.

* مجلس مواد مربوط به تخفيف مجازات‌هاي قاچاق را مراعا گذاشت

وكلاي ملت در جلسه امروز ‌2 ماده ديگر از اين لايحه را ‌كه مربوط به تعليق و تخيفيف در محكوميت‌هاي جزاي نقدي و مجازات‌هاي حبس و شلاق بود را براي بررسي بيشتر به كميسيون‌ها تخصصي ارجاع دادند.

در جريان بررسي اين دو ماده برخي از نمايندگان معتقد بودند كه نبايد تعليق و تخيفيف در اجراي مجازات‌ها را حذف كرد بلكه بايد دست قاضي را براي تشخيص نوع مجازات و يا تعليق مجازات باز گذاشت همچنين از سوي ديگر برخي نمايندگان نيز معتقد بودند كه كساني كه قصد فعاليت اقتصادي دارند، بايد اقدامات خود را در مسير‌هاي قانوني پيگيري كنند و لذا اگر كسي از مسيرهاي غير قانوني فعاليت اقتصادي كرد، بايد مجازات‌ها و محكوميت‌هاي قانوني را هم طي كند.

* باهنر خواستار توجه بيشتر به رأي‌گيري‌ها شد/ ‌توجه ‌به رأي‌‌گيري‌ها ما را خوشحال مي‌كند

محمد‌رضا باهنر در جريان بررسي جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز طي سخناني گفت: احساس مي‌كنم كه برخي از مواد به خاطر بي‌توجهي نمايندگان راي نمي‌آورد‌ لذا اگر نمايندگان با توجه راي دهند، ما خوشحال مي‌شويم.

گويا اشاره نايب رئيس مجلس به مراعا ماندن و راي نياوردن مواد 68 ، 69 ، 70 و 71 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز بود چرا كه پيش از اين طي تذكرات مكرري از نمايندگان خواسته بود كه در راي گيري‌هاي صحن علني شركت فعال‌تري داشته باشد.

* نطق‌هاي ميان دستور نمايندگان مجلس

** 10 شباهت فتنه ۸۸ با فتنه معاويه/ فتنه ۸۸ "فتنه اكبر" بود

جواد كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد طي نطق ميان‌ دستور در صحن علني مجلس با اشاره به سخن امام (ره) كه فرمودند نگران نباشيد هر كسي از ما مقابل اين انقلاب بايستد، نابود خواهد شد، با اشاره به شباهت‌هاي فتنه معاويه و عمروعاص در آن زمان و ‌فتنه 88 خاطرنشان كرد: هر دو فتنه به دنبال نوشاندن كاسه‌هاي غم و اندوه و جام‌هاي زهر به امام معصوم و ولي و امام مسلمين، از بين بردن روحيه جهاد و ايثار و فداكاري، فراهم كردن زمينه براي حمله نظامي دشمن به امت اسلام و ايجاد شبهه و ترديد در دل امت اسلام بودند. و هر دو فتنه با طرح حكميت امامت و رهبري مسلمين را زير سؤال بردند و با ايجاد گردوغبار در فضاي سياسي مانع شناخت و تميز آن از باطل شدند.

وي با اشاره به شباهت‌هاي سران دو فتنه در زمان اميرالمؤمنين و فتنه 88 اظهار داشت: سران و طراحان هر دو فتنه به دنبال جمع كردن بساط دين و ارزش‌هاي ديني بودند و مي‌خواستند نظام اسلامي را به زانو در آورند و هدفشان اين بود كه اسلام و نظام اسلامي الگوي ديگر ملل واقع نشود و بيداري اسلامي توسعه پيدا نكند و در خانه باقي بماند.

نماينده مردم مشهد در خانه ملت با اشاره به سخنان امام جمعه مشهد كه نگذاريد ساكتين فتنه دوباره در انتخابات مجلس وارد عرصه سياست شوند، گفت: مهم‌تر از متخصص و تكنسين بودن، سينه چاك بودن ولايت است و ملت ايران با رأي هوشمندانه خود انتخابات را براي زدن سيلي‌هاي سنگين بر گوش دشمنان اسلام و انقلاب اسلامي برپا مي‌دارد.

** نوباوه: شعار تحريم انتخابات نشانه دروغگويي مدعيان دموكراسي است

در ادامه بيژن نوباوه‌ نماينده تهران در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با تبريك به مناسبت بزرگداشت سي و سومين سالگرد انقلاب اسلامي اظهار داشت: با گذشت حدود سي و سه سال از تاريخ پر از حماسه انقلاب اسلامي شاهد تغييرات شگرف در نقشه جغرافياي سياسي جهان به ويژه در خاورميانه و دنياي اسلام هستيم كه همگي خبر از تشكيل حكومت عدل جهاني اسلامي و فروپاشي امپراطوري‌هاي زر و زور و تزوير و شيطان‌صفت را مي‌دهد.

نماينده مردم تهران در خانه ملت تلاش براي كمرنگ نشان دادن محصولات و دستاوردهاي بي‌نظير انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي گوناگون توسط دشمن خارجي و عناصر ناآگاه و بعضاً معاند داخلي را حرف تازه‌اي ندانست و تصريح كرد: از حدود 18 هزار كانال تلويزيوني جهاني در سطح جهان نزديك به 2 هزار كانال آن در ايران قابل دريافت كامل است و حدود 100 كانال راديويي و تلويزيوني صرفاً به زبان فارسي برنامه پخش مي‌كنند و سؤال اين است كه صرف هزار ساعت برنامه روزانه رسانه‌اي و ميلياردها دلار هزينه عليه نظام اسلامي براي چيست؟

وي با صحيح خواندن آخرين نطق سالانه رئيس جمهوري آمريكا گفت: اوباما درست گفت كه امروز ارزش‌هاي آمريكايي بيش از هر روز مورد تهديد قرار گرفته است و شايد اين بزرگ‌ترين دستاورد امپراطوري آمريكاست كه متوجه پايان سياه خود در كشورها شده است و هر روز نشانه‌هاي اضمحلال آمريكا در بيداري ملت‌هاي گوناگون و مخالفت‌هاي صريح آنها با ارزش‌هاي غربي بيشتر هويدا مي‌شود.

** كامران: آمريكا "انسان دزد" است/ بايد ساده‌زيستي و مقابله با اشرافيت را ترويج دهيم

همچنين حسن كامران در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با بيان اينكه غرب و آمريكا بايد بدانند كه انسان‌دزد هستند، اظهار داشت: دكتر عطاردي استاد دانشگاه كشورمان را در آمريكا دزديدند و سپس يك معتاد را به عنوان فرد ترور كننده سفير عربستان در آمريكا معرفي كردند.

"ما خيلي هم خوشحال نيستيم كه به اروپا نفت مي‌دهيم و از قطع صادرات نفت‌مان به اروپا استقبال مي‌كنيم چرا‌كه با اين اقدام وابستگي ما به صادرات نفت نيز از بين مي‌رود و كشور به سمت صادرات ديگر محصولات و فرآورده‌ها پيش مي‌رود."

اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه حيف خاك كه بر سر سازمان ملل آمريكايي بريزيم، گفت: با اين گردش كاري كه در نهايت جنايت و خباثت كردند، يك قطعنامه نيز نتوانستند از پيش ببرند.

* مجلس فرصت كافي براي تصويب بودجه دو دوازدهم ‌ندارد

حسن كامران نماينده اصفهان پس از اتمام نطق ميان دستور خود، از دولت به دليل ارائه با تاخير لايحه بودجه 1391 انتقاد كرد و خطاب به قوه مجريه گفت: بهتر است بودجه 91 را براي رسيدگي به مجلس ارائه دهيد، هر چند اگر الان هم بدهيد، ما نمي‌توانيم آن را تا پايان سال مورد رسيدگي قرار دهيم و به اتمام برسانيم.

در ادامه محمدرضا باهنر گفت: اگر امروز هم لايحه بودجه 91 را تقديم مجلس كنند، نمي‌توانيم آن را تا پايان سال بررسي كنيم و حتي اگر روز گذشته هم اين لايحه را به مجلس ارائه مي‌دادند، باز هم نمي‌رسيديم آن را تا پايان سال بررسي كرده و به اتمام برسانيم و با شرايط كنوني حتي دو دوازدهم نيز نمي‌توانيم تصويب كنيم و فرصت كافي نداريم.

همچنين حسن كامران ‌دقايقي بيشتر از فرصت قانوني كه براي بيان نطق‌ ‌در اختيار داشت، سخنراني كرد و به همين دليل حجت‌الاسلام سبحاني‌نيا چندين بار به او تذكر داد و خواستار اتمام سخنراني كامران شد و در پاسخ به انتقادات كامران از دولت به دليل عدم ارائه بودجه 91 به مجلس و تخلف دولت در اين زمينه و عدم رعايت قانون، گفت: شما كه خيلي قانون را رعايت مي‌كنيد و معمولا به موقع نطق‌تان را به اتمام مي‌رسانيد.

** حسيني: غرب ‌چاره‌اي جز تسليم در برابر اقتدار ايران اسلامي ‌ندارد

سيد فتح‌الله حسيني نماينده مردم پاوه و جوانرود در نطقي ميان دستور در صحن علني مجلس با اشاره به سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و سند چشم انداز سال 1404 اظهار داشت: امروز با توانمندي‌هاي نظامي و علمي ايران از قدرت بازدارندگي كافي برخورداريم و با اين توانمندي‌ها هر گونه اقدامات تجاوزكارانه عليه ايران را منتفي مي‌كنيم.

"آمريكايي‌ها و غربي‌ها پس از آنكه همه ابزارهاي سياسي و بين‌المللي عليه حقوق هسته‌اي ايران را به كار گرفتند، نتوانستند كوچكترين اقدامي را انجام دهند و براي هميشه خوار و ذليل شدند و پس از ناكامي‌هاي فراوان به ترور جوانان و دانشمندان ايراني و طرح تحريم روي آوردند، غافل از اينكه اين تهديدها براي كشورمان فرصتي براي رشد همه جانبه و بالفعل درآمدن توانمندي‌هاي بالقوه جوانان اين كشور را با وجود آورده است."

اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه غرب هيچ چاره‌اي جز تسليم در برابر اقتدار قوي و اسلامي ما را ندارد، تصريح كرد: در خصوص بودجه سال 91 هر چند دولت نتوانست لايحه بودجه را به مجلس تقديم كند تا نمايندگان زمان كافي براي بررسي آن داشته باشند اما اين لايحه چند ويژگي‌ را دارا است كه از آن جمله مي‌توان به جنبه‌هاي فرهنگي و اسلامي آن اشاره كرد و توجه خاصي كه به امر مساجد و امور ورزشي و علمي شده است.

* اعلام وصول سؤال جعفري از حسيني درباره علت هزينه‌هاي اضافي جشنواره فيلم كودك

حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا عضو هيئت رئيسه مجلس پيش از پايان جلسه علني امروز موارد اعلام وصولي را قرائت كرد كه بر اين اساس سؤال منطقه‌اي عيسي جعفري نماينده بهار و كبودرآهنگ از سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره علت صرف هزينه‌هاي اضافي و عدم رعايت شئونات اسلامي در برگزاري جشنواره فيلم كودك اعلام وصول شد.

همچنين حجت‌الاسلام سبحاني‌نيا پيام تسليت مجمع نمايندگان سيستان و بلوچستان به دليل درگذشت والد كيخا نماينده زابل را قرائت كرد و گفت: هيئت رئيسه مجلس و نمايندگان نيز درگذشت پدر اين همكار را تسليت مي‌گويند

* جلسه غيرعلني مجلس براي بررسي نوسانات بازار ارز و طلا آغاز شد

جلسه علني امروز نمايندگان حدود ساعت 10:45 دقيقه با اعلام محمد‌رضا باهنر براي تنفس و تشكيل جلسه غيرعلني، غيررسمي، پايان يافت.

محمدرضا باهنر پيش از پايان جلسه علني اعلام كرد: طبق معمول، عصر امروز از ساعت 14 الي 16 جلسه علني تشكيل مي‌دهيم و جلسه غيرعلني غيررسمي مجلس هم‌اكنون با حضور سيدشمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي، مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت و محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي براي بررسي نوسانات بازار ارز و طلا و قيمت‌ها آغاز مي‌شود.

* ثروتي: پاسخ دولت به مجلس‌ درباره التهاب بازار ارز و سكه: "مشغول برنامه‌ريزي بوديم"

موسي‌الرضا ثروتي نماينده مردم بجنورد درباره جلسه غير علني ظهر امروز نمايندگان با وزراي اقتصاد و صنعت و رئيس كل بانك مركزي كه براي بررسي نوسانات بازار ارز و طلا تشكيل شده بود، اظهار داشت: سيد‌شمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در اين جلسه در پاسخ به انتقادات و سؤالات نمايندگان در زمينه علت ورود با تاخير دولت براي سامان‌دهي بازار ارز و سكه، گفته است كه دولت مشغول برنامه ريزي بود.

وي افزود: نمايندگان مجلس نسبت به وارد شدن ديرهنگام دولت به موضوع نابساماني‌هاي بازار ارز و سكه انتقاد كردند و گفتند كه حدود 20 روز دولت ديرتر وارد عمل شد اما دولتي‌ها در پاسخ به اين موضوع از مشغول بودن‌شان به برنامه‌ريزي براي حل اين نابساماني‌ها سخن مي‌گفتند.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تاكيد كرد: طبق گفته دولتي‌ها قوه مجريه مي‌خواهد تا حدودي بازار غير‌فرعي را كنترل و مديريت كند و ارز را به نيازمندان واقعي بفروشد، اما مجلسي‌ها نسبت به مشكلات توليد‌كنندگان در اين زمينه انتقاداتي داشتند.

ثروتي در خاتمه يادآور شد: طبق گفته دولتي‌ها در اين جلسه غير‌علني ‌‌رئيس جمهور معتقد است سياسيون، بانك مركزي و روزنامه‌ها و سايت‌ها باعث اين التهاب شدند.

* آغاز جلسه علني عصر امروز مجلس با 40 دقيقه تاخير

جلسه علني عصر امروز نمايندگان ساعت 14:40 دقيقه ظهر با حضور 187 نفر از نمايندگان وكلاي ملت و با تاخير 40 دقيقه‌اي و به رياست شهاب الدين صدر نائب رئيس دوم مجلس آغاز شد.

* همكاري در بازداشت سرشبكه‌هاي قاچاق موجب تخفيف مجازات متهمان مي‌شود

مجلسي‌ها در جلسه علني عصر رسيدگي به جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را ادامه دادند و ماده ۷۲ اين لايحه را بررسي و تصويب كردند كه به موجب مصوبه مجلس، هرگاه اشخاصي كه مرتكب جرايم موضوع اين قانون شده‌اند، در مراحل تحقيقات مقدماتي، با اقرار خود موجبات كشف كالا و ارز و يا دستگيري سرشبكه‌هاي قاچاق و ساير متهمين را فراهم كند، بنا به تشخيص مرجع رسيدگي، ضمن ثبت كالا و ارز قاچاق از كيفرهاي موضوع اين قانون معاف و يا در مجازات آنان تخفيف مناسب داده مي‌شود.

وكلاي ملت با ۱۲۰ راي موافق، ۶ راي مخالف و ۱۸ راي ممتنع از ۱۹۷ نماينده حاضر در جلسه، اين ماده را تصويب كردند.

* حيدري: هتك حرمت افراد دستگير شده ممنوع و موجب مجازات است

نورالله حيدري نماينده مردم اردل و فارسان در جريان بررسي ماده 73 قاچاق كالا و ارز، در اخطاري با استناد به اصل 39 قانون اساسي، اظهار داشت: به نظر مي‌رسد در صورت تصويب نهايي ماده 73 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، به نوعي افراد حرفه‌اي امكان ورود به پايگاه اطلاعات محكومين قاچاق كالا و ارز در مركز ملي داده‌هاي قضايي خواهد شد.

در ادامه سيدشهاب‌الدين صدر نائب رئيس دوم مجلس كه در غياب لاريجاني و باهنر رياست جلسه عصر امروز را بر عهده داشت، ضمن وارد ندانستن اين اخطار، گفت: اين پايگاه براي ثبت و دسترسي سريع به سوابق "محكومين" تشكيل مي‌شود و سوابق افراد محكوم، محفوظ خواهد بود.

بنابراين پس از آنكه صدر اخطار حيدري را وارد ندانست، اصل اين ماده را به راي وكلاي ملت گذاشت كه با 114 راي موافق نمايندگان به تصويب رسيد و بر اساس آن مقرر شد پايگاه اطلاعات محكومين قاچاق كالا و ارز در مركز ملي داده‌هاي قضايي تشكيل شود.

* مجازات‌‌هاي جديد براي عدم پاسخگويي به استعلام مراجع در مورد قاچاق

نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه يك فوريتي مبارزه با قاچاق كالا و ارز ماده ۷۴ اين لايحه را بررسي و تصويب و مقرر كردند كه مسئولان مستقيم سازمان‌هاي كاشف و مأمور وصول درآمدهاي دولت و ساير مراجعي كه براي رسيدگي به پرونده‌هاي قاچاق موضوع اين قانون مورد خطاب كتبي مرجع رسيدگي‌كننده و يا سازمان مامور وصول درآمدهاي دولت قرار مي‌گيرند، چنانچه ظرف ۱۰ روز از تاريخ وصول استعلام نسبت به پاسخگويي مستند اقدام نكنند، به مجازات منع اشتغال در شغل خود در نوبت اول و انفصال موقت تا ۶ ماه از خدمات دولتي در نوبت‌هاي بعدي محكوم مي‌شود، مگر اينكه اثبات كنند كه عدم ارسال پاسخ مستند به عذر موجه قانوني بوده است.

وكلاي ملت اين ماده را با ۱۲۱ راي موافق، ۹ راي مخالف و ۱۵ راي ممتنع به تصويب رساندند.

* تكاليف جديد ناجا براي مبارزه با قاچاق كالا و ارز

بهارستان نشينان در ادامه جلسه علني عصر خود ماده ۷۵ از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و تصويب كردند كه بر اين اساس نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف شد كه براي ابلاغ و اجراي احكام موضوع اين قانون (مبارزه با قاچاق و ارز) ماموران انتظامي آموزش‌ديده را در واحدهاي اجراي احكام قوه قضائيه و تعزيرات حكومتي مستقر كند.

ماده ۷۵ از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز با ۱۱۴ راي موافق، ۳ راي مخالف و ۱۱ راي ممتنع به تصويب مجلس رسيد.

* زمان تهيه و تصويب ‌آئين‌نامه اجرايي قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز ‌تعيين شد

وكلاي مردم در ادامه ماده ۷۶ از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و با ۱۱۵ راي موافق، ۳ راي مخالف و ۱۱ راي ممتنع تصويب كردند.

بر اساس ماده ۷۶ لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز آئين‌نامه اجرايي اين قانون ظرف ۳ ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن آن توسط ستاد و با همكاري وزارتخانه‌هاي كشور، امور اقتصادي و دارايي و دادگستري و ساير دستگاه‌هاي ذيربط تهيه مي‌شود و به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد.

در جريان رسيدگي به اين ماده مؤيد حسيني صدر نماينده مردم خوي پيشنهاد رفع ابهامي را مطرح كرد كه نماينده دولت نيز با اين پيشنهاد موافقت كرد.

بر همين اساس سيدشهاب‌الدين صدر اين پيشنهاد را به راي گذاشت و نمايندگان مجلس نيز با اين پيشنهاد موافقت كردند.

* مجلس پرونده لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بست

نمايندگان در ادامه جلسه علني بعدازظهر امروز آخرين ماده از لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را بررسي و با ۱۱۷ راي موافق، ۲ راي مخالف و ۱۰ راي ممتنع تصويب كردند.

بر اساس ماده ۷۷ لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين قانون، قانون مجازات مرتكبين قاچاق مصوب ۲۹/۱۲/۱۳۱۲ با اصلاحات بعدي، قانون نحوه اعمال تعزيرات حكومتي راجع به قاچاق كالا و ارز مصوب ۱۲/۲/۱۳۷۴ مجمع تشخيص مصلحت نظام، قانون راجع به جلوگيري از عمل قاچاق توسط وسايط نقليه موتوري دريايي مصوب ۹/۸/۱۳۳۶، مواد ۳۵ و ۳۶ قانون تأسيس سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي مصوب ۲۴/۱۰/۱۳۷۰ ماده ۶۲ قانون نظام صنفي مصوب ۲۴/۱۲/۸۲، تبصره ماده ۳، ماده ۸۰ و بند «ب» ماده ۹ قانون ممنوعيت بكارگيري تجهيزات دريافت از ماهواره مصوب ۲۳/۱۱/۷۳، بند «د» ماده ۲۲ قانون حفاظت از منابع آبزي جمهوري اسلامي ايران مصوب ۴/۶/۱۳۷۴، تبصره يك ماده ۳ قانون الحاق يك تبصره به ماده يك و اصلاح ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشكي و دارويي و خوردني و آشاميدني مصوب ۱۰/۱۲/۱۳۷۹، بندهاي يك، ۲ و ۴ ماده ۱۲ قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب ۵/۸/۱۳۸۴، مواد ۳، ۴، ۵ ، ۶ و ۷ قانون اختيارات مالي و استخدامي سازمان بنادر و كشتيراني و تشكيل گارد بنادر و گمركات مصوب سال ۱۳۴۸ و لايحه قانوني انحلال گارد بنادر و گمركات مصوب ۱۴/۹/۵۸ شوراي انقلاب نسخ مي‌شود.

با بررسي و تصويب ماده ۷۷ پرونده لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز در صحن علني مجلس بسته شد، البته مواد اعاده شده و مراعا ماده اين لايحه بايد به تصويب مجلس برسد.

* لايحه عضويت دولت در اتحاديه جهاني بهره‌برداران هسته‌اي اصلاح شد

گزارش كميسيون انرژي مجلس در رابطه با لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع كشورهاي صادركننده گاز اعاده شده از شوراي نگهبان در جلسه علني نوبت عصر امروز مجلس مورد بررسي وكلاي ملت قرار گرفت.

اين لايحه پس از توضيحات سخنگوي كميسيون انرژي توسط هيئت رئيسه به راي گذاشته شد و با ۱۲۴ راي موافق، يك راي مخالف و يك راي ممتنع به تصويب رسيد.

وكلاي ملت همچنين لايحه عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در اتحاديه جهاني بهره‌برداران هسته‌اي كه با ايراداتي از سوي شوراي نگهبان اعاده شده بود را بررسي و با اصلاحاتي تصويب كردند.

اين لايحه با ۱۱۰ راي موافق، ۲ راي مخالف و ۵ راي ممتنع به تصويب رسيد.

* صدر لايحه عضويت ايران در اتحاديه كشورهاي حاشيه اقيانوس هند را تصويب شده اعلام كرد

نمايندگان مجلس در ادامه لايحه اعاده شده عضويت دولت جمهوري اسلامي در اتحاديه همكاري منطقه‌اي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند از شوراي نگهبان را كه به دليل عدم انضمام اساسنامه مورد ايراد آن شورا قرار گرفته بود، مورد بحث و بررسي قرار داده و با اصلاحاتي به منظور رفع ايراد آن شورا با 99 راي موافق و 30 راي مخالف از 196 نماينده حاضر در صحن علني به تصويب رساندند.

پس از راي‌گيري براي لايحه مذكور، تعداد ‌آراء روي تابلوي مجلس 98 راي موافق را نشان ‌داد، در حالي كه براي تصويب هر لايحه يا طرحي بايد نصف به علاوه يك نماينده حاضر در صحن علني ‌راي مثبت دهند تا لايحه يا طرح مصوبه شود.

با توجه به اينكه تعداد نمايندگان حاضر در جلسه 196 نماينده بود، بر اين اساس بايد لايحه مذكور 99 راي موافق مي‌آورد در حالي كه مانيتور مجلس عدد 98 را نشان مي‌داد.

صدر پس از ‌راي‌گيري براي لايحه عضويت ايران در اتحاديه همكاري منطقه‌اي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند كشورهاي حاشيه اقيانوس هند اعلام كرد با توجه به اينكه 196 نماينده در جلسه حضور داشتند، اين لايحه نيازمند 99 راي مثبت بود اما 98 نماينده راي مثبت دادند و دستگاه آقاي سيدكاظم دلخوش نماينده صومعه‌سرا خراب بود و با محاسبه آن 99 راي ‌مثبت مي‌شود و لايحه تصويب شده تلقي مي‌شود.

* پيش از اين نيز در جريان راي‌گيري براي پيشنهاد نادر قاضي‌پور نماينده اروميه در روند بررسي يك لايحه‌، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، با احتساب آراي مثبت چند نفر از نمايندگان كه دستگاه راي گيري آنان خراب بود، پيشنهاد را تصويب شده اعلام كرد‌ و همين اقدام لاريجاني واكنش شديد احمد توكلي نماينده تهران و رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس را به دنبال داشت كه خطاب به لاريجاني گفت: شما بايد يا به مانيتور مجلس اعتماد مي‌كرديد و پيشنهاد را تصويب نشده اعلام مي‌كرديد يا اينكه بايد به تابلو اعتماد نمي‌كرديد و پيش از راي‌گيري، دستگاه نمايندگان را درست مي‌كرديد.

توكلي همچنين به لاريجاني گفته بود: روندي كه شما در پيش گرفته‌ايد، خطرناك است.

لاريجاني نيز در پاسخ به توكلي گفته بود: اين موضوع آنقدر هم كه شما مي‌گوييد، خطرناك نيست و ما فقط يك راي مثبت براي تصويب شدن اين پيشنهاد نياز داشتيم و دستگاه تعدادي از نمايندگان خراب بود.

* اعلام وصول دو لايحه موافقتنامه بين ايران با پاكستان و اسلوني

اميدوار رضايي عضو هيئت رئيسه مجلس پيش از پايان جلسه علني عصر امروز موارد اعلام وصولي را قرائت كرد كه بر اين اساس، لايحه موافقتنامه حمل و نقل بين‌المللي، جاده‌اي كالا و مسافر بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري اسلامي پاكستان اعلام وصول شد.

همچنين لايحه موافقنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف و جلوگيري از فرار مالياتي در مورد ماليات‌هاي بر درآمد و سرمايه و پروتكل الحاقي مربوطه بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلوني نيز اعلام وصول شد.

* مجمع نمايندگان فارس درگذشت حجت‌الاسلام دستغيب را تسليت گفت

در اين پيام تسليت كه توسط صدر نايب رئيس دوم مجلس در جلسه علني عصر امروز يكشنبه قرائت شد، آمده است: ارتحال حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين سيد‌محمد‌هاشم دستغيب فرزند رشيد شهيد محراب حضرت آيت الله شهيد دستغيب را به خاندان محترم ايشان و مردم بزرگوار فارس تسليت عرض مي‌كنيم.

بر پايه اين گزارش نايب رئيس دوم مجلس پس از قرائت اين پيام تسليت، تسليت هيئت رئيسه و نمايندگان مجلس براي ارتحال حجت‌الاسلام دستغيب را اعلام كرد.* پايان جلسه علني امروز

جلسه علني نوبت عصر نمايندگان ساعت 16 با اعلام سيد‌شهاب‌الدين صدر نايب رئيس دوم مجلس به پايان رسيد.

به گزارش فارس، صدر پيش از پايان جلسه عصر امروز از نمايندگان مجلس به خاطر بررسي و اتمام رسيدگي به لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز و نيز بررسي چند طرح و لايحه اعاده شده از شوراي نگهبان در جلسه نوبت عصر امروز پارلمان تشكر كرد.

وي همچنين گفت: جلسه بعدي مجلس سه شنبه 11 بهمن ماه راس ساعت 8 صبح با دستور كار رسيدگي به دستور هفتگي تشكيل مي‌شود.

كد مطلب : 144240

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن