تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815326090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزش هاى الهى و جهانى شدن انقلاب - قسمت سومهمه در اين يك كلمه


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: ارزش هاى الهى و جهانى شدن انقلاب - قسمت سومهمه در اين يك كلمه
ابراهيم حاجي محمدزاده

اگر بخواهيم جمع بندي 30 ساله دست آوردهاي انقلاب اسلامي و مبارز دائمي با شيطان بزرگ را بطور خلاصه بيان كنيم، بيانات بسيار كوتاه امام با اعضاي نمايندگي جبهه آزاديبخش ظفار در اوايل انقلاب 1358.2.16 بسيار جامع و روشنگر خواهد بود؛

«بسم الله الرحمن الرحيم اگر ملت ها اسلام را بهتر بشناسند پيروز خواهند شد. اين اجانب بودند كه نگذاشتند مسلمانان اسلام حقيقي را بشناسند اسلام حاوي همه سعادتها براي ملتهاست. اما ساير مكاتب سرانجام به ديكتاتوري مي رسند والسلام.» (1)

از ديدگاه انبيايي امام (ره) سياسي بودن، يعني مردمي بودن و برنامه جهاني داشتن و اين آرمان در عمل تحقق نمي يابد جز الهي شدن. براساس اين نگرش توحيدي است كه وصيت نامه سياسي الهي خود را اينگونه تقديم مي كنند:

«و آنچه لازم است تذكر دهم آن است كه وصيت سياسي الهي اينجانب اختصاص به ملت عظيم الشأن ايران ندارد بلكه توصيه به جميع ملل اسلامي و مظلومان جهان از هر ملت و مذهب مي باشد.» (2)

و اولين گام در راه سياسي الهي شدن در دنياي كنوني را شناخت و مبارزه هميشگي اسلام ناب محمدي(ص) با مناديان اسلام آمريكايي مي دانند:

«... از يك طرف اسلام اشرافيت، اسلام ابوسفيان، اسلام ملاهاي كثيف درباري، اسلام مقدس نماهاي بيشعور حوزه هاي علمي و دانشگاهي، اسلام ذلت و نكبت، اسلام پول و زور، اسلام فريب و سازش و اسارت، اسلام حاكميت سرمايه و سرمايه داري بر مظلومين و پابرهنه ها و در يك كلمه اسلام آمريكايي را ترويج مي كنند، و از طرف ديگر سر بر آستان سرور خويش، آمريكاي جهانخوار، مي گذارند.» (3)

در فرهنگ اسلام ناب، عارف مبارزه جو بودن، يعني «الهي»بودن و اين جامعيت سعادت دنيا و آخرت است. حضرت امام در تفسيري بديع از آيه 201 سوره بقره (ربنا آتنا في الدنيا حسنه و في الاخره حسنه) بر ضرورت حضور اسلام ناب در تمامي صحنه هاي زندگي تاكيد مي فرمايند:

«... آنچيزي كه من احتمال مي دهم حسنه، آن هم به طوري كه كانه يك حسنه در كار است، يك حسنه است كه اين حسنه در دنيا هست و حسنه واحد است بر آخرت و همه عبارت از اين است كه ما به مقام قرب خدا برسيم، ما بفهميم كه چه بكنيم! اگر مقامي ما را توجه به دنيا داد، به عالم ماده داد اين حسنه نيست. اگر نماز بخوانيم براي رسيدن به يك مآربي- ولو در آخرت- اين هم حسنه نيست. حسنه عبارت از اين است كه ما را برساند به آنجايي كه عقل ما نمي رسد.» (4)

استاد عرفان و مبارزه حزب الله (امام خميني ره) تمامي امور معنوي و مادي را يك حسنه مي بينند: و در تفسير آيه 46 سوره سبا رسيدن به مقامات معنوي را با مبارزه رودرروي انسان مسلمان با استكبار جهاني از يك مقوله مي دانند:

«قل انما اعظكم بواحده.ان تقوموا لله مثني و فرادي خداوند تعالي مي فرمايد كه به مردم ابلاغ كن كه من شما را به يك چيز دعوت مي كنم، موعظه به يك چيز. واعظ خدا، واسطه رسول اكرم، و ملت- همه ملت ها، همه مخلوق- طرف موعظه كه قهراً ماها هم هستيم. و آن يك موعظه كه خداي تبارك و تعالي مي فرمايد بگو من يك موعظه دارم، اين يك موعظه بايد سرآمد تمام موعظه هايي باشد كه خداي تبارك و تعالي فرموده است و انبياء و اولياء و همين طور هم هست... اهل معرفت مي گويند كه اول منزل «يقظه» است يعني «بيداري» و به همين آيه تمسك مي كند خواجه عبدالله انصاري از منازل السائرين- كه منازل اهل سلوك را ذكر مي كند و اين آيه شريفه را هم شاهد مي آورد كه خدا فرموده است. ان تقوموا لله، ايشان تعبيرش اين است كه يعني بيدار شويد، بيدار شدن هم يك قسم از قيام است، و تمام نهضتهايي كه در عالم واقع مي شود آن هم قيام است، قيام از خواب و قيام بعد از بيداري. قيام از خواب براي ماها كه خواب هستيم، و چشم و گوشمان همه اش متوجه به عالم طبيعت است، موعظه خدا، به حسب قول اين مرد سالك، اين است كه يك موعظه هست. و آن اينكه بيدار بشويد از اين غفلت و از اين خوابي كه سنگين است. خوابي است كه طبيعت غلبه كرده است بر ما و ما را خواب كرده است. اول قدم اين است كه ما بيدار شويم و توجه كنيم به اينكه عالم طبيعت چي هست، و ما در عالم طبيعت به كجا مي رويم؟ در سير هستيم همه، اين سير به كجا منتهي مي شود؟

اين اول قدمي است كه براي كساني كه سلوك «الي الله» مي كنند....» اگر ما تكليف خودمان را دانستيم و بيدار شديم و فهميديم كه بايد سير كنيم «الي الله» بايد مجاهده كنيم براي خدا، قيام براي خدا در همه ابعادي كه هستيم و داريم. به تكليف خودمان به تكليف هايي كه خداي تبارك و تعالي به وسيله انبيا براي ما بيان فرموده است عمل بكنيم، راه مستقيم را طي بكنيم، منتهي مي شويم به سعادت، يكي از قيامها همان قيامي است كه ارباب سلوك مي گويند راجع به سير معنوي است آيه را هم به حسب نظر آنها، يا ناظر به آن است، يا بعض از نماد آن است...» (5)

درباره آيه فوق حضرت امام در كوتاهترين موعظه خويش- در دو سطر- در صحيفه امام ميفرمايند:

«اين جمله مباركه جامع سعادت دنيا و آخرت و متضمن تمام مواعظ پيامبران عظيم الشأن و اولياي بزرگوار است. خداي تبارك و تعالي ما را موفق فرمايد در به كاربستن آن.» (6)

و بر مبناي همان ديدگاه توحيدي و سياسي الهي خطاب به مسلمانان جهان ميفرمايند:

«...از جاي برخيزيد و قرآن كريم را بدست گرفته به فرمان خداي تعالي گردن نهيد تا مجد خود و عظمت اسلام عزيز را اعاده كنيد. بياييد و به يك موعظه خداوند گوش فرا دهيد، آنجا كه ميفرمايد: «قل انما اعظكم بواحده ان تقوموا لله مثني و فرادي» همه قيام كنيد و براي خدا قيام كنيد، قيام فرادي در مقابل جنود شيطاني باطن خودتان و قيام همگاني در مقابل قدرتهاي شيطاني، اگر قيام و نهضت، الهي و براي و خدا باشد پيروز است. اي مسلمانان جهان و اي مستضعفان عالم! دست به دست هم دهيد و به خداي بزرگ روآوريم و به اسلام پناهنده شويد و عليه مستكبران و متجاوزان به حقوق ملتها پرخاش كنيد...» (7)

در نامه سياسي عرفاني حضرت امام به فرزند برومندشان مرحوم حاج احمد خميني(ره) تمامي موارد فوق و راه هاي انحراف از آن اينگونه ترسيم مي شود:

«پسرم! از زير بار مسئوليت انساني كه خدمت به حق در صورت خدمت به خلق است شانه خالي مكن كه تاخت و تاز شيطان در اين ميدان،كمتر از تاخت و تاز در بين مسئولين و دست اندركاران نيست و دست و پا براي به دست آوردن مقام هرچه باشد- چه معنوي و چه مادي- مزن به عذر آنكه ميخواهم به معارف الهي نزديك شوم، يا خدمت به عبادالله نمايم. كه توجه به آن از شيطان است چه رسد كوشش براي بدست آوردن آن- يكتا موعظه خدا را با دل و جان بشنو و با تمام توان بپذير و در آن خط سيرنما «قل انما اعظكم بواحده ان تقوموالله مثني و فرادي» ميزان در اول سير، قيام لله است همه در كارهاي شخصي و انفرادي و هم در فعاليت هاي اجتماعي، سعي كن در اين قدم اول موفق شوي كه در روزگار جواني آسانتر و موفقيت آميزتر است...» (8)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) صحيفه امام ج 10 ص 339

(2) صحيفه امام ج 21 ص 400

(3) صحيفه امام ج 21 ص 80

(4) صحيفه امام ج 20 ص 395

(5) صحيفه امام ج 10 ص244

(6) صحيفه امام ج 15ص 346

(7) صحيفه امام ج 10 ص 339

(8) صحيفه امام ج 18 ص 512

چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن