تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815174979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رويترز: روسيه با اوباما به يك بازي زيركانه اما خطرناك وارد شده است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: رويترز: روسيه با اوباما به يك بازي زيركانه اما خطرناك وارد شده است
تهران/واحد مركزي خبر/سياسي1387/11/17
رويترز اقدام روسيه به واسطه دولت قرقيزستان در مطرح كردن تعطيلي پايگاه هوايي ماناس در قرقيزستان را يك بازي زيركانه اما خطرناك توصيف كرد.
خبرگزاري رويترز در تحليلي از مسكو به قلم شامل بايجين نوشت، روسيه با مجبور كردن هم پيمان خود يعني قرقيزستان براي تعطيلي پايگاه نظامي امريكا در اين كشور به يك بازي خطرناك با باراك اوباما رئيس جمهور امريكا وارد شده اما در عين حال ابتكارهاي مسكو براي برقراري بهترين روابط با واشنگتن را نيز حفظ كرده است.
پايگاه هوايي ماناس امريكا نزديك پايتخت قرقيزستان واقع در آسياي ميانه مركز اصلي كمك رساني به نيروهاي امريكايي است كه در افغانستان مي جنگند . افغانستان ، كشوري است كه اوباما آن را اولويت اساسي خود اعلام كرده است.
قربان بك باقيف رئيس جمهور قرقيزستان روز سه شنبه در كنفرانس مشترك خبري با دميتري مدودف رئيس جمهور روسيه گفت پس از دريافت كمكهاي مالي ضروري اين پايگاه را تعطيل خواهد كرد.
كمكهاي مالي مورد نياز قرقيزستان بيش از دو ميليارد دلار است .
اين حركت با توجه به ابتكارهايي كه مدودف براي اوباما با هدف افزايش سطح روابط دوجانبه مطرح كرده است غافلگيركننده بود.
روابط روسيه و امريكا پس از جنگ سرد در دوران جرج بوش رئيس جمهور سابق امريكا تنزل پيدا كرد.
آلكسي مالاشنكو از موسسه صلح كارنگي كه يك موسسه مطالعاتي است گفت " نبايد اين فرد ( رئيس جمهور قرقيزستان ) بدترين لحظه را براي اين گام انتخاب مي كرد ".
شماري از مقامات روسيه گفتند از واشنگتن درباره موارد اساسي اختلاف برسر برنامه هاي امريكا براي استقرار بخشهايي از سامانه دفاع موشكي اين كشور در شرق اروپا و موضوع عضويت اوكراين و گرجستان در سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ( ناتو ) ، علائم مثبتي دريافت كرده اند.
اوكراين و گرجستان دو جمهوري شوروي سابق هستند.
به نظر مي رسد فشارهاي روسيه به قرقيزستان براي تعطيلي پايگاه ماناس ، عجيب است زيرا شماري از تحليلگران معتقدند تلاشهاي ناتو براي شكست طالبان يكي از معدود مواردي است كه منافع واشنگتن با منافع مسكو تا اندازه زيادي همسوست.
مسكو از احتمال گسيل شدن اسلامگرايان افراطي از افغانستان به آسياي ميانه همسايه روسيه نگران است به همين سبب روسها از عملياتي كه در افغانستان از سال دو هزار ويك ميلادي اغاز شده است حمايت مي كنند.
روسيه يادآور شده است امكان دارد اجازه بدهد كمكهاي غير نظامي ناتو از طريق اين كشور به افغانستان مننتقل شود و اين كشور با وجود تعليق روابطش با ناتو پس از جنگ با گرجستان در ماه اوت گذشته به اين پيشنهاد ( عبور كمكها از روسيه به افغانستان ) همچنان پايبند است.
انتظار مي رود مدودف با اوباما آوريل اينده در حاشيه كنفرانس لندن كه در آن بيست كشور بزرگ اقتصادي شركت خواهند كرد ، ديدار كند.
وزيران دفاع و خارجه دو طرف پيش از اين نشست ملاقات خواهند كرد. انتظار مي رود افغانستان يكي از دستوركارهاي مهم نشست لندن باشد.
مالاشنكو گفت " بعيد است تعطيلي ماناس بر برنامه هاي اوباما در افغانستان تاثير بگذارد اما ممكن است در مذاكرات بين واشنگتن و مسكو مشكلاتي ايجاد كند . اگر اين مسئله براي روسيه يك اصل باشد در آن صورت اين يك سياست احقمانه است".
اما شمار ديگري از تحليلگران معتقدند شايد روسيه در پي راهبرد عميقتري است.
مدودف به سرعت اعلام كرد روسيه و قرقيزستان به همكاري با واشنگتن درباره افغانستان ادامه خواهند داد .
مدودف گفت " كسي براي فرار از مسئوليت تلاش نمي كند . اما بايد درباره اشكال همكاري با شركا توافق شود ".
روسيه در حالي از عمليات در افغانستان حمايت مي كند كه به تازگي از اين موضوع نگران شده كه اداره عمليات در افغانستان توسط غربي ها فقط به بي ثباتي بيشتر در اين كشور منجر شده است.
مدودف گفت روسيه و چين و همپيمانان اين دو كشور در تلاشهاي بين المللي براي برقراري صلح در افغانستان بايد قويترين راي و نظر را داشته باشند.
روسيه از انديشه تشكيل نشستي درباره ا فغانستان در چارچوب سازمان همكاريهاي شانگهاي متشكل از چين و چهار جمهوري شوروي سابق در آسيا كه قرقيزستان يكي از انهاست حمايت كرده است.
اركادي دابنف تحليلگر مستقل گفت " امكان دارد تصميم به تعطيلي پايگاه ماناس اينگونه تفسير شود كه پيشنهاد مسكو به اوباما براي بازنگري در پايگاههاي منطقه اي يك بازي است" .
دانبف گفت " من احساس مي كنم روسيه مي خواهد شكل جديدي از همكاري را مطرح كند كه بر اساس آن روسيه به نمايندگي از اين منطقه در تماسها با امريكا گفتگو كند. امكان دارد چانه زني بر اين اساس صورت گيرد".
روسيه معتقد است آسياي ميانه بخشي از حوزه نفوذ سنتي اين كشور است به همين سبب از حضور فزاينده غرب در اين منطقه نگران است.
رهبران منطقه اي _ كساني كه ديپلماتهاي غربي به انها در سفر به منطقه وعده روابط مستحكم سياسي و تجاري را مي دهند - به صورت فزاينده اي تلاش مي كنند به وابستگي آنها به مسكو پايان دهند.
روسيه براي تقويت كنترل خود بر اين منطقه كه در آن قراردادهاي سوداور انرژي وجود دارد گامهايي را برداشته و علاوه بر ان همكاريهاي نظامي و امنيتي خود را بهبود بخشيده است.
مالاشنكو گفت " پيشنهاد كمك به قرقيزستان بيچاره در مقابل تعطيلي ماناس يك فرصت طلايي براي مسكوست تا بر اين كشور كاملا مسلط شود ".
واكنش اوليه امريكا به تصميم قرقيزستان ، ضعيف بود. ارتش امريكا اعلام كرد به مذاكرات با دولت قرقيزستان درباره مبلغ غرامت مربوط به استفاده از پايگاه ماناس ادامه خواهد داد . همين سبب مي شود كه عرصه براي راهكارهاي حد و وسط همچنان باز باشد.
واشنگتن هم اكنون با يك قدرت ديگر در اسياي ميانه يعني ازبكستان روابط گرمي برقرار كرده است تا بتواند بار ديگر از پايگاه هوايي كارشي استفاده كند.
عملكرد اين پايگاه براي امريكا كه در دوران شوروي سابق ساخته شده است بيشتر است. امريكا در ابتداي عمليات خود در افغانستان از اين پايگاه استفاده مي كرد. امكان دارد استفاده از پايگاه هوايي كارشي ضرر از دست دادن پايگاه ماناس را تا اندازه اي جبران كند.
شماري از تحليلگران منطقه اي مي گويند اسلام كريموف رئيس جمهور ازبكستان كه ارتش امريكا را از پايگاه كارشي را اخراج كرد ممكن است اكنون در تصميمش تجديد نظر كند.
رئيس جمهور ازبكستان پس از انكه غرب اقدام دولت اين كشور را به علت حمله به مخالفان در انديجان در سا ل2005 محكوم كرد نيروهاي امريكايي را اخراج كرد.
دابنف گفت " بر اساس شرايط اجاره پايگاه ماناس، هنوز شش ماه به پايان قرارداد اجاره باقي مانده است و در اين مدت امكان چانه زني وجود دارد".
كد153/130

پنجشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن