تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815511297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حركتي به نفع شهروند فرهنگي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حركتي به نفع شهروند فرهنگي
جشنواره- وقتي سال 84 دكتر محمدباقر قاليباف در مراسم افتتاحيه بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر وعده ساختن سينما آزادي را مي‌داد همه در انتظار درمان شدن اين زخم كهنه شهر چشم انتظار افتتاح بودند

اما هرچه به زمان افتتاح اين مجموعه سينمايي نزديك‌تر مي‌شد آنقدر از ساخت و ساز و افتتاح مجموعه‌هاي سينمايي در نقاط مختلف تهران خبر مي‌آمد كه وقتي سينما آزادي مراسم افتتاحيه خود را اعلام كرد گويي سينماسازي در شهر امري عادي و روزمره بود.

شهردار تهران در جشنواره فيلم فجر عنوان كرد به‌زودي سالن‌هاي بيشتري در شهر ساخته مي‌شود و امروز روز تحقق آن وعده هاست. با گذشت 3 سال از آن سخنراني كوتاه، امروز شهر تهران صاحب پرديس‌ها و مجموعه‌هاي سينمايي متعددي است و به تبع آن جشنواره فجر نيز امسال در فضاي سينمايي كاملا جديدي برگزار شد. اين تجربه، آن هم در سي امين سال پيروزي انقلاب با وجود ‌مشكلات متعدد مي تواند بخشي از بي‌توجهي تاريخي مسئولان فرهنگي به سينما را جبران كند.ش

اگر چه پس از انقلاب در برهه‌هاي گوناگون مي‌توان شاهد بود كه هرگاه بي‌مهري‌هايي از سوي بخش‌هايي نسبت به حوزه فرهنگ صورت مي‌گيرد در بخش ديگري از ساختار اجرايي كشور اقداماتي انجام مي‌شود كه مانع از نااميدي دست اندركاران و كارگزاران فرهنگ مي‌شود.

در چند سال اخير با وجود آنكه شاهد وجود اختلافاتي ميان شهرداري و وزارت ارشاد بوده‌ايم كه گاه و بي‌گاه مصاديق و نشانه‌هايي از آن در رسانه‌ها نيز منعكس شد و آخرين آن نيز مناقشاتي بود كه نسبت به ساخت و ساز تئاتر شهر صورت گرفت و در رسانه‌ها نيز بازتاب داشت مسئولين شهرداري دست از تلاش در حوزه فرهنگ نكشيدند و همچنان موضوع فرهنگ را در دستور كار خود قرار دادند.

از منظر برخورد محافظه‌كارانه شايد بشود گفت اگر در مجموعه شرايط موجود، شهرداري تلاش‌هاي فرهنگي خود را متوقف مي‌كرد يا كاهش مي‌داد جاي خرده‌گيري نبود اما تاكيد مسئولين شهرداري بر استمرار فعاليت‌هاي فرهنگي حكايت از آن دارد كه علاقه به نياز فعاليت‌هاي فرهنگي در اين حوزه متاثر از نگاه و سياست مقطعي نبوده و آهسته و پيوسته رفتن در حوزه فرهنگ در دستور كار شهرداري قرار دارد.

با وجود اختلاف نظرهايي ميان وزارت ارشاد و شهرداري، شهرداري تهران وظيفه خود مي‌داند همه امكانات خود را براي برگزاري هرچه باشكوه‌تر جشنواره فيلم فجر به‌كار گيرد. چون اين جشنواره بيش از آنكه جنبه هنري و حرفه‌اي و تخصصي داشته باشد بخشي از آيين بزرگداشت انقلاب اسلامي است و جنبه مردمي آن از ارزش ويژه‌اي برخوردار است.
از نگاه شهروندان مي‌توان انتظار داشت اين رويكرد كه ما از آن به رويكرد تعامل در جهت نيازهاي فرهنگي شهروندان ياد مي‌كنيم همچنان در شهرداري استمرار يابد چرا كه در برهه‌هاي مختلفي شاهد بوده‌ايم اين رويكرد در مناقشات سياسي تبديل به كناره‌گيري از منافع فرهنگي شهروندان شده و نيازها و منافع فرهنگي آنان دستخوش محافظه كاري و به بوته فراموشي سپرده شده است.

آنچه امسال شاهد شكوفايي گسترده آن هستيم و از دو سال پيش آغاز شده خبر از اين تعامل دارد.امسال شهرداري سهم بسزايي در بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر دارد. اگر بخواهيم گستردگي اين همكاري را مرور كنيم لازم است از نخستين روز آغاز جشنواره شروع كنيم.

امسال جشنواره فيلم فجر افتتاحيه خود را در برج ميلاد برگزار ‌كرد. پيش از اين نيز برج ميلاد ميزبان اهالي سينما در جشن بزرگ سينماي ايران بود، اما مهمانان جامعه سينمايي مدعو از سوي جشنواره فيلم فجر امسال از چشم‌انداز برج ميلاد با ظرفيت 1400 صندلي به شهر نگريستند. در اختيار قرار دادن سالن ميلاد براي برگزاري افتتاحيه مي‌تواند بخشي از مشكل بزرگ جشنواره فجر، يعني نداشتن سالني مناسب براي برگزاري افتتاحيه و اختتاميه را حل كند.

علاقه‌مندان به حضور در آيين‌هاي سينمايي زيادند و سالن‌هايي نظير وحدت به جهت محدوديت گنجايش، هيچگاه پاسخگوي نيازهاي جشنواره نبوده است. سالن‌هايي نظير تالار وزارت كشور نيز با وجود ظرفيت و گنجايش مناسب به جهت نداشتن امكانات متناسب با چنين مراسمي به محلي براي اجتماعات بزرگ بعضا سياسي تبديل شده است.

جشنواره پيش از اين براي برگزاري بازار فيلم نيز همواره با مشكل مكان مناسب روبه‌رو بود. برگزاري بازار در هتل لاله تهران به جهت فقدان حداقل امكانات لازم، اصولاً شكل جدي نداشت. از سال 82 به بعد با انتقال بازار به مجموعه حجاب تا حدودي اين نقيصه برطرف شد اما همچنان كمبود سالن‌هاي نمايش فيلم مناسب، آن هم براي ميهمانان خارجي كه به تماشاي فيلم در سالن‌هاي استاندارد عادت كرده‌اند از شأن بين‌المللي جشنواره مي‌كاست. امسال بخش بين‌الملل بنياد فارابي براي برگزاري بازار فيلم جشنواره، پرديس سينمايي ملت را انتخاب كرد‌ ‌ و پرديس سينمايي ملت پذيراي شركت‌هاي ايراني و خارجي عرضه‌كننده فيلم است.

پرديس سينمايي ملت كه روزگاري خبر ساخت آن اميد‌هاي داشتن كاخ جشنواره را تقويت مي‌كرد امسال با اختصاص سالن‌هاي نمايش به اكران فيلم‌هاي جشنواره و ميزباني بازار فيلم، يكي از مهم‌ترين مجتمع‌هاي سينمايي است كه جشنواره فجر را حمايت مي‌كند. پرديس سينمايي ملت در فضايي كاملاً متفاوت پس از برگزاري بخش بين‌الملل در اختيار جامعه سينمايي كشور قرار خواهد گرفت. اهالي سينما درگذشته اگر مي‌خواستند در سالن‌هاي استاندارد به تماشاي فيلم‌هاي خود بنشينند بايد مشكلات زيادي را تحمل مي‌كردند، هنوز هم تهيه‌كنندگان بايد فيلم‌ها را در سالن‌هايي تماشا كنند كه فاصله زيادي با يك سالن استاندارد دارد.

برآورده شدن اين آرزوي جامعه سينمايي كشور مي‌تواند به امنيت حرفه‌اي آنان منجر شود. گروهي از توليد‌كنندگان هرگاه صحبت از توجه به ارتقاي كيفيت صدا و تصوير فيلم مي‌شود با اين سؤال مواجه‌اند كه براي چه ؟ با كدام سالن ؟و... حالا ديگر تصوير نامطلوب و صداي ناخوش فيلم به چشم مي‌آيد و به گوش مي‌رسد و سينماگران شايد حاضر نشوند در بخش ارتقاي تصوير و صداي فيلم كم كاري كنند و وقتي چنين شود استوديو‌هاي صدا ديگر نمي‌توانند دكه‌هاي كوچك زير پله باشند و لابراتوارها نيز بايد به حفظ استانداردها توجه‌ ويژه‌اي كنند. آشكار است كه حل مشكل نمايش مي‌تواند به حل بسياري از مشكلات توليد كمك كند.

مجتمع سينمايي آزادي از ديگر سينماهاي نمايش‌دهنده فيلم است كه به اكران فيلم بخش بين‌الملل مي‌پردازد. 5 سالن سينما آزادي شامل: اصلي، شهرقصه، شهر فرنگ، شهر هنر و شهر هفتم بيش از نيمي از سالن‌هاي نمايشي بخش بين‌الملل را به‌خود اختصاص داده است. با افزوده شدن سالن‌هاي پرديس زندگي و پرديس رازي به مجموعه نمايش‌دهنده فيلم‌هاي جشنواره، شهرداري سهم مؤثري در سالن‌هاي نمايش‌دهنده فيلم دارد. اين ميزان سالن نمايش‌دهنده، علاوه بر آنكه شرايط لازم براي حضور طيف‌هاي مختلفي را در جشنواره فراهم مي سازد باعث پايين آمدن هزينه فراواني است كه هر سال از سوي معاونت سينمايي براي در اختيار قرار گرفتن سينماها و محل برگزاري بازار فيلم پرداخت مي‌شد.

شهرداري تهران با محور قراردادن توجه به شهروند فرهنگي، رسالت خود دانسته تا در مهم‌ترين جشنواره سينمايي كشور سهم جدي داشته باشد. امسال علاقه‌مندان جشنواره در فضاهايي كاملا متفاوت از نظر بصري، صدا و تصويري حرفه‌اي را از جاي جاي شهر در جشنواره فجر تجربه مي‌كنند. با اين همه اما بايد گفت جشنواره‌هاي فيلم فجر و تئاتر فجر همچنان نيازمند محلي مناسب براي برگزاري حرفه‌اي هستند. حق اين است كه بگوييم اين مجمـوعه‌هاي سينمايي بيشتر مي‌توانند مشكل تماشاگران و مردم را حــل كنند و هيچ كدام نمي‌توانند جايگزين يا برآورده‌كننده نياز به كاخ جشنواره باشند.

كاخ‌هاي جشنواره مجموعه‌اي هستند مرتبط و متصل كه در كنار و يا در ميان خود به بازار و به محل اجتماعات تخصصي و سالن‌هاي متعدد كوچك اما حرفه‌اي و استاندارد مجهز هستند؛ مجموعه‌اي كه همه گونه خدمات را به مراجعين تخصصي مي‌دهند و محلي هستند براي اجتماع منتقدين، فيلمسازان و علاقه‌مندان حرفه‌اي سينما. شايد دور از انتظار نباشد كه مسئولين شهرداري -كه مي‌تواند حتي در فضاي اختلاف سليقه اينگونه به كمك حوزه فرهنگ و سينما بيايند - ساخت كاخ جشنواره را نيز در دستور كار خود قرار دهند.

وقتي ظرف مدت چند سال چنين تحول مؤثري در حوزه نمايش صورت مي‌گيرد، مي‌شود به اين انديشيد كه چرا كاخ جشنواره نداشته باشيم. در منابع مالي وزارت ارشاد در بخش سينمايي اتفاقات خوبي افتاده است، خوب است بخش مؤثري از اين منابع در سال‌هاي بعد مصروف همكاري مشتركي با شهرداري شود تا كاخ جشنواره ساخته شود. يقين بدانيد كه سينماي ملي به يك مركز ملي برگزاري جشنواره‌ها و بازارها و آيين‌هاي سينمايي سخت نيازمند است.

برگرفته از شماره ششم ويژه‌نامه تصوير شهر‌
(بولتن سومين جشنواره فيلم شهر)

پنجشنبه|ا|17|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن