تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806738187




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاكستان و افغانستان فصل جديدي از همكاري ها را آغاز مي كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پاكستان و افغانستان فصل جديدي از همكاري ها را آغاز مي كنند
تهران - يك مقام دولت كابل مي گويد كه با سفر اين هفته وزير امور خارجه پاكستان به افغانستان، دو كشور مرحله جديدي از همكاري ها در ارتباط با شورشيان طالبان را آغاز خواهند كرد.


به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاي فرانسه، جانان موسي زي سخنگوي وزارت امور خارجه افغانستان امروز يكشنبه در يك نشست خبري اعلام كرد كه "حنا رباني كهر"، وزير امور خارجه پاكستان روز چهارشنبه به كابل سفر مي كند.

وي گفت: "اين ديدار آغازگر مرحله جديد همكاري بين دو كشور خواهد بود."

وي افزود: رباني كهر در اين ديدار با زلمي رسول، همتاي افغان خود و حامد كرزي، رئيس جمهوري افغانستان ديدار و گفت و گو خواهد كرد.

اين سفر در حالي انجام خواهد شد كه روابط بين دو كشور همسايه دستخوش تنش است و كابل دولت اسلام آباد را به حمايت از شورشيان طالبان در 10 سال گذشته متهم مي كند.

موسي زي تصريح كرد: "دو طرف در باره مبارزه عليه تروريسم و ضرورت حمايت پاكستان از روند صلح در افغانستان بحث و گفت و گو خواهند كرد."

اين مقام دولت كابل همچنين گفت: پاكستان نقش مهمي در فرايند صلح افغانستان ايفا مي كند و اين كشور به تلاش جدي همسايه خود براي انجام مذاكرات صلح نيازمند است."

رباني كهر در پي پيشنهاد اسلام آباد به كابل براي از سرگيري مذاكرات با طالبان كه در پي ترور برهان الدين رباني، رئيس وقت شوراي صلح افغانستان در تابستان امسال متوقف شده بود به اين كشور سفر خواهد كرد.

حامد كرزي، پاكستان را مسئول ترور رباني مي داند و ماه گذشته نيز اسلام آباد را به اخلال و كارشكني در كليه مذاكرات با طالبان متهم كرد.

افغانستان مي ‌گويد: فرايند صلح در اين كشور نيازمند پشتيباني پاكستان است كه پايگاه بسياري از اعضاي طالبان محسوب مي ‌شود.

گروه طالبان اوايل ماه جاري اعلام كرد كه قصد دارد پبيش از آغاز گفت و گوها با آمريكا دفتر سياسي خود را در قطر تاسيس كند.

دفتر سخنگوي دولت افغانستان نيز چهاردهم ديماه (4 ژانويه) در بيانيه‌اي اعلام كرد: "افغانستان با مذاكرات امريكا و طالبان كه به تاسيس يك دفتر در قطر منجر خواهد شد موافق است."

در اين بيانيه تصريح شده است كه گفت ‌و گو مي ‌تواند كشور را از "نزاع، دسيسه و كشتار مردم بي ‌گناه" نجات دهد.

اين بيانيه در پي توافق مقامات امريكايي و طالبان صادر شد؛ توافقي كه بر اساس آن شبه ‌نظاميان طالبان پذيرفتند در ازاي آزادي چند تن از چهره ‌هاي عالي ‌رتبه اين گروه، دفتر سياسي خود را در قطر داير كند.

با اين حال، هنوز تاريح گشايش اين دفتر هنوز روشن نيست.

اما كرزي با انتقاد از به حاشيه راندن كابل در مذاكرات طالبان با آمريكا گفته است: افغانستان بايد نقش محوري در روند صلح اين كشور ايفا كند.

كابل كه پيشتر با گشايش اين دفتر مخالف بود مي ‌گويد كه پيش از آغاز هرگونه مذاكراتي، طالبان بايد حملات خود را متوقف كنند، به ارتباطات خود با شبكه القاعده پايان دهند و قانون اساسي افغانستان را بپذيرند.

از سوي ديگر، شوراي عالي صلح افغانستان نيز هشدار داد كه هيچ قدرت خارجي نبايد بدون رضايت اين كشور با طالبان وارد مذاكره شود و دفتر اين گروه شبه نظامي تنها بايد براي برگزاري مذاكرات مورد استفاده قرار گيرد.

دولت امريكا قصد دارد دور جديد گفت ‌و گوهاي خود با طالبان را اوايل سال 2012 از سر گيرد.

در همين حال، روزنامه "نيويورك تايمز" روز يكشنبه (9 بهمن، 29 ژانويه) از برگزاري نشست نمايندگان گروه طالبان و آمريكا به منظور گفت وگو در باره شيوه هاي اعاده اعتماد براي پايان دادن به جنگ افغانستان خبر داد.

اين روزنامه آمريكايي به نقل از چندتن از مقامهاي گروه طالبان نوشت: گفت وگو در باره امكان آزادي شماري از زندانيان طالبان در "گوانتانامو"، يكي از محورهاي اين نشست بوده كه در قطر برگزار شد.

"امين الدين مظفري" دبير شوراي عالي صلح افغانستان گفت: دولت انتظار دارد هياتي از جانب دولت قطر براي تشريح نقش اين كشور در اين مذاكرات به كابل سفر كند.

به نوشته اين روزنامه، چهار تا هشت تن از نمايندگان گروه طالبان به منظور تاسيس دفتر سياسي براي طالبان افغانستان در قطر، از پاكستان عازم آن كشور شدند.

نيويورك تايمز در ادامه افزود: به نظر مي رسد طالبان كه از اعلام رسمي حضور نمايندگان خود در مذاكرات صلح براي پايان دادن به جنگ افغانستان خودداري كرده اند، براي انجام مذاكرات اوليه آماده هستند. مقامهاي آمريكا برگزاري اين نشست را تكذيب نكرده اند.

امريكا و هم‌ پيمانان اين كشور در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروريسم، سرنگوني رژيم طالبان و برقراري امنيت به افغانستان حمله كردند، اما واشنگتن تاكنون نتوانسته است طالبان را شكست دهد و به همين دليل با آن ‌ها وارد مذاكره شده است.

افزايش تلفات نظاميان خارجي و غيرنظاميان افغان، افزايش مخالفت ‌ها با جنگ افغانستان را در ميان مردم شماري از كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو از جمله امريكا و انگليس به دنبال داشته است.

اين در حالي است كه مقامات نظامي امريكا اعلام كرده‌ اند كه نزديك به 10 هزار نظامي امريكايي در راستاي طرح خروج كامل نظاميان خارجي از افغانستان، اين كشور را ترك كرده ‌اند و در حال حاضر 91 هزار نيروي امريكايي در افغانستان مستقر هستند.

با اين حال، با وجود حضور نزديك به 140 هزار نظامي خارجي در افغانستان، ناامني‌ ها در اين كشور همچنان رو به افزايش است.

مترجمام**9154**2047**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30786558

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن