تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815595021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشاركت بهره‌ برداران شبكه هاي آبياري در مراحل تصميم‌ گيري ضرورتي اجتناب ناپذير استخبرگزاري موج -


واضح آرشیو وب فارسی:موج: مشاركت بهره‌ برداران شبكه هاي آبياري در مراحل تصميم‌ گيري ضرورتي اجتناب ناپذير استخبرگزاري موج -
۹ بهمن ۱۳۹۰ (۱۱:۵۰ق.ظ)

مشاركت بهره‌ برداران شبكه هاي آبياري در مراحل تصميم‌ گيري ضرورتي اجتناب ناپذير است
خبرگزاري موج - مسئول مطالعات اجتماعي، مشاركت مردمي، مهندسان مشاور منابع آب و خاك كشور در بوشهر گفت: امروزه مشاركت بهره‌ برداران در مراحل تصميم‌گيري، طراحي و اجراي شبكه هاي آبياري و زهكشي ضرورتي اجتناب ناپذير است.

به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي شركت آب منطقه اي بوشهر، دكتر احمد محسني در نشست تشريح مطالعات اجتماعي شبكه آبپخش با اعلام اين مطلب افزود: شركت بهره برداري و نگهداري از شبكه هاي آبياري و زهكشي آبپخش عمليات توزيع و تحويل آب به مشتركان را بر عهده دارد.
وي افزود: از ميزان آبي كه وارد شبكه آبياري و زهكشي آبپخش مي شود، متاسفانه قريب به 30 درصد آن به مصرف كشاورزي مي رسد و مابقي يعني 70 درصد به دليل نارسايي، فرسودگي و خاكي بودن كانال ها هدر مي رود.
محسني با اشاره به برنامه پنجم توسعه و به ويژه ماده 141، اذعان داشت: طبق اين ماده وزارت نيرو مكلف است به منظور افزايش بهره‌وري آب كشاورزي، نسبت به ‌اصلاح تخصيص ها و پروانه‌هاي موجود آب و تحويل حجمي آب به تشكل هاي آب‌ بران به ‌نحوي اقدام كند كه سالانه حداقل يك درصد از حجم آب مصارف موجود كاهش يابد.
وي اضافه كرد: اگر كشاورزان مطابق با اصول و برنامه‌هاي توسعه مديريت مشاركت ‌مدار در فرآيند طراحي، ساخت و بهره‌برداري شبكه آبياري و زهكشي دخالت داده شوند، به طور طبيعي نسبت به طرح تعلق خاطر پيدا نموده و براي همراهي با بخش دولتي تمايل بيشتري از خود نشان خواهند داد.
محسني تاكيد كرد: واگذاري بهره برداري از شبكه ها به مردم يكي از مهم ترين روش هاي مديريتي در مصرف بهينه و اصولي از منابع آب است.
وي ايجاد تشكل هاي آب بران را نوعي تقسيم عادلانه آب دانست و ابراز اميدواري كرد: اجراي طرح هاي آبياري و زهكشي گام بزرگي در جهت استفاده بهينه از منابع آب كشور باشد و اين امر در صورتي كه با مشاركت بهره برداران صورت گيرد، مي تواند بار مالي و تصدي گري دولت در بخش آب را كاهش داده و با انتقال مديريت به مرور زمان، مديريت حفظ، نگهداري و بهره برداري از منابع آب را به خود مردم واگذار كند.
مسئول مطالعات اجتماعي و مشاركت مردمي مهندسان مشاور منابع آب و خاك كشور با اشاره به اينكه در مطالعات ميداني از باغداران آبپخش حدود 60 درصد از امكان ايجاد يك تعاوني يا تشكلي در زمينه آب رضايت داشتند؛ افزود: هر جا كه مردم مشاركت داشته باشند و كارها به آنان واگذار شود، نتايج مطلوب تري حاصل خواهد شد.
محسني ادامه داد: مطالعات ميداني از باغداران آبپخش همچنين نشان مي دهد كه ميزان تمايل به پذيرش مسئوليت اجزاي مديريت شبكه به جز مديريت كل شبكه، بالاتر از حد متوسط بود، كه بالاترين ميزان تمايل به پذيرش مسئوليت مربوط به توزيع آب، ايمني و حفاظت شبكه است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه بايد به دنبال افزايش بهره وري بود گفت: گسترش فرهنگ مشاركت در بين بهره برداران، افزايش روحيه خودباوري كشاورزان، سازماندهي انجام مطالعات اجتماعي و مشاركتهاي مردمي و تشكيل تشكل آب بران از طريق به كارگيري شيوه هاي نوين و تلفيق مجموعه گسترده اي از فعاليت هاي فني، آموزشي و ترويجي، گام اساسي در اين زمينه مي تواند باشد.
وي با اظهار اين مطلب كه اطلاع رساني به مردم و جلب مشاركت آنان نقش بسيار مهمي در صرفه جويي و مصرف بهينه دارد؛ ابراز داشت: با آگاهي بخشي و اطلاع رساني شفاف به كشاورزان به خصوص نمايندگان باغداران، مي توان گام هاي بسيار مهمي در صرفه جويي، مصرف بهينه و جلوگيري از هدر رفت آب برداشت.
مدير عامل شركت آب منطقه اي بوشهر نيز در اين نشست آبپخش را يكي از قطب هاي اصلي توليد خرما در سطح استان بر شمرد و گفت: حدود 1 ميليون اصله نخل در منطقه آبپخش وجود دارد.
مهندس شاهپور رجايي ادامه داد: به طور كلي بخش آب در ايران با سه مشكل اساسي توزيع نامناسب مكاني، توزيع نامناسب زماني و خشكسالي هاي پي در پي مواجه است.
وي تصريح كرد: به واقع بدون مشاركت آگاهانه مردم در جهت بهره برداري صحيح از سرمايه گذاري هاي كلان و در عين حال ضروري از جمله اجراي طرح هاي تامين آب و احداث شبكه هاي آبياري و زهكشي، طبعاً نمي توان انتظار داشت تدابير كارشناسانه به همراه تكنولوژي هاي نوين نسبت به مسائل موجود و انواع نيازهاي آبي در هر زمان و مكان و با هر كميت و كيفيتي پاسخگو باشد.
رجايي بهبود راندمان در مصرف آب كشاورزي با افزايش دانش، نگرش و مهارت كشاورزان را از وظايف نهادي تشكل هاي آب بران دانست و افزود: تشكل‌ها آب بران بر اساس سازماندهي بهره ‌برداران در چارچوبي قانوني ايجاد مي‌شوند تا بتوانند از مجراي آن متناسب با ظرفيت‌هاي ايجاد شده بهر‌ه‌برداري، توسعه و تعمير و نگهداري از تأسيسات و شبكه‌هاي آبرساني يا بخش‌هايي از آن را به نحوي اثر بخش در دست گيرند.

يکشنبه|ا|9|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن