تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814691064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير علمي كنفرانس خلاقيت، نوآوري و كارآفريني در مدارس در گفت‌وگو با فارس:اجراي طرح تحول نظام آموزشي ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دبير علمي كنفرانس خلاقيت، نوآوري و كارآفريني در مدارس در گفت‌وگو با فارس:اجراي طرح تحول نظام آموزشي ضروري است
خبرگزاري فارس: دبير علمي كنفرانس خلاقيت، نوآوري و كارآفريني گفت: در نظام تعليم و تربيت كنوني كشور تقويت محفوظات مبناست كه اين نارسايي شمرده مي‌شود و طرح تحول نظام آموزشي بايد اجرا شود.


حسين عباسي‌نژاد، دبير علمي كنفرانس خلاقيت، نوآوري و كار آفريني در مدارس در گفت‌وگو با باشگاه خبري فارس «توانا» گفت: در نظام تعليم و تربيت كنوني كشور تقويت محفوظات مبناست كه نارسايي شمرده مي‌شود و اعتراض‌هاي دانش‌آموزان به اين روش در طول تحصيلشان بدون اثر است.
وي افزود: با همين روند دانش‌آموز، دانشجو مي‌شود و سپس فارغ‌التحصيل. ولي نمي‌تواند در مواجهه با يك مسئله مشكل آن را حل كند.
عباسي‌نژاد ادامه داد: بايد روحيه تحقيق، برخورد با مسئله و دادن ايده و فكر به ويژه تفكر خلاق را در كودكان پيش از ورود به دبستان بپرورانيم‌.
وي اظهار داشت: اين مسئله با نوشتن يك كتاب حل نمي‌شود بايد كارهاي كوچكي را به كودك پيش‌دبستاني بدهيم و از او بخواهيم روي آن‌ها فكر كند و جواب بدهد.
عباسي‌نژاد با مقايسه سيستم آموزشي قديم و جديد كشور گفت: در سيستم آموزش قديم در رياضي، طرح مسائل پيچيده بهتر از امروز پاسخگوي نيازهاي آموزشي بود اما در حال حاضر سيستم آموزشي تحت تأثير سيستم‌هاي غربي گاهي وقت‌ها خيلي زود جا‌به‌جا مي‌شود و بدون اين كه نتيجه اعمال يك سيستم را در نظر بگيرند و بعد اشكالات طرح را اصلاح كنند، آن سيستم را تغيير مي‌دهند.
رئيس مؤسسه توسعه و تحقيقات اقتصادي دانشگاه تهران خاطر‌نشان كرد: يكي از ويژگي‌هاي طرح تحول آموزش و پرورش، تغيير سيستم ارزيابي است كه ظاهراً نمونه‌هايي هم در مناطق مختلف به همين منظور انتخاب كرده‌اند كه ‌دانش آموزان را با نمره ارزيابي نكنند بلكه عملكرد آن‌ها را با ارزيابي مستمر‌ بسنجند. به عنوان نمونه اگر ديكته‌ 100 كلمه‌اي به دانش‌آموز دادند و دانش‌آموز 3 غلط داشت به او بگويند 97 تا درست داري و روي غلط‌هايش تأكيد نكنند اين مي‌تواند روحيه و انگيزه‌هاي تداوم تحصيل دانش‌آموزان را تقويت كند.
وي بيان كرد: در مراكز آموزشي مشكل سخت‌افزاري نداريم، اگر هم هست، سوء مديريت است. يعني اگر تلاش كنند مي‌توانند مشكلات سخت‌افزاريشان را حل كنند.
عباسي‌نژاد در خصوص نرم‌افزارهاي مورد نياز اجراي طرح تحول گفت: نرم‌افزار طرح همان نيروي انساني است كه در صورت مقررات‌زدايي در استخدام و به كار گيري نيروهاي با استعداد مي‌توان از منظر نرم‌افزاري نيز مسئله را حل كرد.
رئيس مؤسسه توسعه و تحقيقات اقتصادي دانشگاه تهران افزود: من نمي‌گويم مشكل نداريم ولي اين مشكلات در مقايسه با كشورهاي ديگر خيلي كم نداريم.
وي با اشاره به حساسيت تعليم و تربيت در مقطع دبستان گفت: در كشورهاي ديگر به هر كسي اجازه نمي‌دهند معلم دبستان يا دبيرستان ‌شود. يعني در كشورهاي توسعه يافته افراد حتماً بايد دوره‌هاي آموزش و پرورش را بگذرانند تا معلم دبستان يا دبيرستان شوند، در حالي كه در ايران كسي را كه از بقيه ضعيف‌تر است را براي تدريس در دبستان انتخاب مي‌كنند.
عباسي‌نژاد ادامه داد: اين در حالي است كه تدريس در دبستان بسيار مشكل‌تر از تدريس مقطع دكتراست.
وي اظهار داشت: ممكن است بفهميم دانش‌آموز چه مطلبي را ‌بايد ياد بگيرد و اين مسئله را چگونه حل كند ولي روشي كه بايد اين امر را به عنوان يك مفهوم پايه به ذهن دانش‌آموز منتقل كنيم به طوري كه تا ابد فراموش نكند؛ مهم است.
رئيس مؤسسه توسعه و تحقيقات اقتصادي دانشگاه تهران يادآور شد: اگر در مقطع دبستان مفهومي جا بيفتد، هرگز فراموش نمي‌شود و آن مفهوم به صورت پايه‌اي غير‌قابل تغيير در ذهن فرد مي‌ماند.
وي با اشاره به لزوم آموزش ضمن خدمت براي معلمان در راستاي رسيدن به اهداف تحول در نظام آموزشي كشور گفت: در اين زمينه‌، برگزاري دوره‌هاي آموزشي ضمن خدمت بسيار مؤثر است.
رئيس مؤسسه توسعه و تحقيقات اقتصادي دانشگاه تهران ادامه داد: بعد از اين كه فردي در مقطع كارشناسي فارغ‌التحصيل شد براي تدريس در آموزش و پرورش حتماً بايد دوره آموزشي ضمن خدمت ببيند و در صورتي كه قرار شد دروس سوم دبيرستان را آموزش بدهد به جز رشته‌هاي تخصصي دانشگاهي به عنوان آموزش رياضي، فيزيك يا شيمي دبيرستان، آموزش دبستان و ... بايد يك دوره Training ‌بگذارند، در غير اين صورت مبحث تحول در آموزش و پرورش به مقصود نخواهد رسيد.
عباسي‌نژاد افزود: در حقيقت افراد خلاق بايد با دانش‌آموزان سر و كار داشته باشند تا بتوانند زمينه خلاقيت آن‌ها را شكوفا كنند.
وي با ذاتي خواندن خلاقيت، نوآوري و كارآفريني در افراد اضافه كرد: اين بحث تنها اكتسابي نيست. منتهي اگر بتوانيم امكان بروز استعداد يك نفر از كلاس 40 نفره را فراهم كنيم موفق بوده‌ايم كه در حال حاضر اين اتفاق در مدرسه تيزهوشان مي‌افتد.
دبير علمي كنفرانس خلاقيت، نوآوري و كارآفريني در مدارس ادامه داد: اگر مقداري از فشارهاي ناشي از تكليف‌هاي شبانه كه به دانش‌آموزان داده مي‌شود را كم كنيم و معلم‌هايي باشند كه ذاتاً خلاقيت و نوآوري داشته باشند يا حداقل به آن‌ها آموزش داده شده باشد، مي‌توانند موفق باشند.
عباسي‌نژاد از كتاب به عنوان يك وسيله كمك آموزشي ياد كرد و گفت: براي آموزش تنها كتاب نيست و كتاب هميشه وسيله كمك آموزشي است حتي در درس‌هايي مثل رياضي اصل آموزش بر مبناي كتاب نيست بلكه شكوفا كردن استعدادها در زمينه‌هاي مختلف است.
انتهاي پيام/‌

جمعه|ا|18|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن