تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815579740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باهنر: دليل جبهه پايداري بر عدم وحدت را نمي‌فهمم


واضح آرشیو وب فارسی:الف: باهنر: دليل جبهه پايداري بر عدم وحدت را نمي‌فهمم
باهنر در پاسخ به اين سوال كه "اگر با رفتن شما از ۷+۸، جبهه پايداري به اين ۷+۸ مي‌پيوست، حاضر بوديد كنار برويد؟" گفت: من بارها گفتم اگر مشكل با رفتن من حل مي‌شود، اصراري براي ماندن ندارم.

محمدرضا باهنر نماينده پرسابقه ادوار مجلس و نايب رئيس مجلس هشتم يكي از چهره‌هاي مطرح سياسي كشور است كه از آغاز عمر سياسي‌اش تاكنون در جرگه "جريان راست" و در مقابل جريان چپ، اصلاح طلب و دگرانديش تعريف شده است.

وي كه خودش مي‌گويد از قدرت بالايي براي ارتباط‌هاي سياسي برخوردار است، واژه "لابي" را مذموم نمي‌داند و مي‌گويد كه ارتباط‌هاي سياسي براي نتايج مطلوب لازم است.

وي ، طي گفت‌وگويي تقريباً ۲ ساعته به سؤالات متعددي پاسخ گفت اما قبل از آغاز مصاحبه تاكيد كرد: اين حق بنده است كه به برخي سؤالات احتمالي پاسخ نگويم.

باهنر در اين مصاحبه با دفاع از مواضع و رفتار سياسي‌اش در فتنه ۸۸، اظهارنظر برخي منتقدانش مبني بر اينكه باهنر جزء ساكتين فتنه بوده را به شدت رد كرد.

متن كامل گفت‌وگوي فارس با عضو شوراي مركزي جبهه متحد اصولگرايان به شرح زير است:

• فارس: مقام معظم رهبري قبل از هر انتخاباتي رهنمودهايي را به مسئولان اجرايي، نظارتي و امنيتي ارائه مي‌فرمايند و بر همين اساس چندي پيش و در مراسم نماز عيد سعيد فطر نسبت به چالش امنيتي هشدار داد. نظر شما درباره چالش امنيتي چيست و چگونه مي‌توان براي جلوگيري از آن اقدام كرد؟

باهنر: انتخابات بعد از انقلاب اسلامي وجوه مشتركي دارد كه اهميت و حساسيت آن از جمله اشتراكات آنهاست اما برخي از انتخابات وجوه مختص به خودش را دارد. انتخابات مجلس نهم تمامي وجوه انتخابات‌هاي گذشته را دارد. مثلا لازم است كه انتخابات با طراوات، پرشور و بانشاط برگزار شود، لذا براي چالش امنيتي در انتخابات آتي مسئولان بايد اقدامات جدي را اعمال كنند. چرا كه تلاش دشمن براي چالش امنيتي از ويژگي‌هاي انتخابات مجلس نهم است.

• فارس: انتخابات مجلس نهم چه ويژگي‌هاي بارزي دارد كه در انتخابات گذشته وجود نداشته است؟

باهنر: انتخابات مجلس نهم اولين انتخابات بعد از فتنه ۸۸ و بيداري اسلامي است. البته بايد گفت فتنه ۸۸ يك مسئله بي‌نظير در كشور ما بود. ما ۳۰ انتخابات برگزار كرده بوديم اما از هيچ كدام از آنها بحث فتنه پيش نيامده بود. متاسفانه در فتنه ۸۸ برخي‌ها رقابت بر سر صندوق‌ها را به كف خيابان كشيدند و گفتند حالا كه در صندوق‌ها پيروز نشديم، پيروزي را در كف خيابان دنبال كنيم.

• فارس: تحليل شما از فلسفه وجودي فتنه ۸۸ و چرايي آن چيست؟

باهنر: تحليل‌ها در اين باره متفاوت است. برخي‌ها مي‌گويند از گذشته دشمن براي فتنه ۸۸ برنامه داشته است. اما در مقابل برخي ديگر مي‌گويند كه برخي‌ها كه فكر مي‌كردند پيروز خواهند شد، وقتي شكست خوردند عصبي شدند وغائله فتنه را به پا كردند. اساسا حرف من اين است كه فتنه ۸۸ بسيار ناميمون بود كه به موجب آن عده‌اي به دلايل كج فهمي و يا عصبانيت، ساده انگاري و يا وابستگي به خارج از كشور به دنبال يك سناريو بودند. آنها فكر مي‌كردند اتفاق‌هايي كه در خارج رخ داده و منجر به پيروزي و انقلاب‌هاي مخملي شده، در ايران نيز امكان پذير است. لذا "گفتند سنگ مفت، گنجشك مفت" حوادث بعد از انتخابات را كليد زدند كه خيانت بزرگي به انقلاب اسلامي بود. آنها هزينه سنگيني به نظام تحميل كردند كه ناامني‌ها، بي‌اعتماد كردن مردم به نظام، اغتشاش و آشوب از جمله اين هزينه‌ها بود.

• فارس: نظرتان درباره عملكرد دستگاه‌هاي نظارتي و امنيتي در مقابل هزينه‌هايي كه جريان فتنه به نظام تحميل كرده بود،‌چيست؟

باهنر: جريان فتنه كار خود را به طور مرحله به مرحله پيش برد. يعني ابتدا گفتند تقلب شده است سپس نصايح مسئولان را نپذيرفتند، مردم را براي حضور در خيابان دعوت كردند و سپس به مقابله با نظام پرداختند. آنها در روز قدس كه روز اختصاصي مرگ بر اسرائيل است، هنجارشكني كردند و با بطري‌هاي آب در ماه مبارك رمضان به خيابان‌ها ريختند. در روز ۱۳ آبان نيز كه روز مبارزه با استكبار به رهبري آمريكا بود، روز ويژه مرگ بر آمريكا بود. اينها كه نمي‌توانستند بگويند درود بر آمريكا. آمدند چين و روسيه را شريك آمريكا كردند. البته ما دل‌مان از ساير كشورها خيلي خوش نيست. دشمني ما با اسرائيل بيش از آمريكاست چون اسرائيل را از اساس مشروع نمي‌دانيم و به برخي رفتارهاي غلط آمريكا اعتراض داريم اما ويژگي ۱۳آبان شعار مرگ بر آمريكاست. فتنه‌گران آنقدر جلو رفتند كه به عاشورا هم اهانت كردند كه در روز عاشورا فتنه‌گران از امام، رهبري، نظام و انقلاب عبور كردند. عاشورا در فرهنگ ما به حدي مهم و حساس است كه ابايي نداريم بگوييم كه در ايران كساني هستند كه شايد تقيدي به نماز و ديگر احكام اسلامي نداشته باشند اما در ماه محرم و روز عاشورا شرايط متفاوتي دارند و به نگهداشتن حرمت اين روز تعصب دارند.
حتي ممكن است برخي‌ها انقلاب را هم قبول نداشته باشند اما اجازه نمي‌دهند كسي با عاشورا شوخي كند. اهانت فتنه‌گران به عاشوراي حسيني يك اشتباه استراتژيك بود.

• فارس: آقاي مهندس شما از تحليل‌هاي متفاوتي براي چرايي فتنه ۸۸ سخن گفتيد؟ مي‌خواستيم تحليل و نظر خودتان را درباره فتنه ۸۸ بدانيم. آيا شما قائل به برنامه ريزي و هدايت فتنه‌گران توسط دشمن خارجي هستيد؟

باهنر: به نظر من هيچ كدام از تحليل‌هايي كه درباره چرايي فتنه ۸۸ مطرح شده، علت تامه نبوده است. يعني ساده انگاري و توهم پيروزي در انتخابات، خشك سري، ترجيح منافع شخصي و حزبي به منافع ملي و حمايت مستقيم خارجي ها، همه از عوامل به وجود آمدن فتنه بود.

• فارس: چه كساني توهم پيروزي را براي موسوي و كروبي به وجود آورده بود؟

باهنر: برخي اطرافيانشان به طور قطع به آنها مي‌گفتند كه شما پيروز هستيد. مخصوصا به آقاي موسوي. حتي آقاي كروبي نيز براي پيروزي آمده بود و فكر مي‌كرد مقبوليت بيشتري نسبت به آقاي موسوي و احمدي‌نژاد دارد.
آقاي موسوي را همواره بين طرفدارانش مي‌بردند و ايشان فكر مي‌كرد همه طرفدار او هستند و هيچ كس نيست كه به ايشان راي ندهد. مشكل ديگر اين بود كه اكثريت مردم پايتخت نامزد پيروز را انتخاب نكرده بودند و تمايل به آقاي موسوي داشتند. ۱۰-۱۱ ميليون روستايي به آقاي احمدي‌نژاد راي داده بودند در حالي كه نمي‌توانستند مثل حاميان آقاي موسوي براي دفاع از نامزد مورد حمايت‌شان، به كف خيابان‌هاي تهران بيايند.

• فارس:از شما مي‌خواهيم نظرتان را به طور صريح درباره اتهام ارتباط سران فتنه با سازمان‌هاي جاسوسي آمريكا و اسرائيل بفرماييد.

باهنر: ارتباط با خارج مي‌تواند غلظتش در يك فرايند طولاني و به تدريج بيشتر شود. من مدعي نيستم و اين تحليل را كه از روز اول آمريكايي‌ها، موسوي را عامل جاسوسي آمريكا و اسرائيل كرده باشند، قبول ندارم. اصلا قبول ندارم كه اسرائيلي‌ها به موسوي گفته باشند ما از تو حمايت مي‌كنيم تا رئيس جمهور شوي. اما وقتي در رسانه‌هاي اروپا مطرح مي‌شود كه اگر مهندس موسوي رئيس جمهور شود، آمريكا و اروپا خرسندتر مي‌شوند تا اينكه آقاي احمدي‌نژاد رئيس جمهور شود. بعضا اين خبرها كه درباره ايران در اروپا توليد مي‌شود واقعي نيست اما خبر خرسندي اروپا و آمريكا از اينكه چه كسي بهتر است در ايران رئيس جمهور شود، به مذاق سران فتنه خوش آمد و روي آن حساب باز كردند.

• فارس: يعني شما معتقديد كه آقاي موسوي با فرض اينكه آمريكا و اروپا از وي حمايت مي‌كنند، در مقابل راي مردم مقاومت كرد؟

باهنر: منظور من اين است وقتي فردي فكر مي‌كند اروپا و آمريكا، اوباما و ديگر شخصيت‌هاي مطرح از او حمايت مي‌كنند، از لحاظ شخصيتي هم خودخواه و خودمحور باشد، نتيجه اين مي شود كه موافقت مي كند در مقابل نظام بايستد و زماني فرا مي‌رسد كه به كمك آنها نيازمند مي‌شود. وقتي اين شرايط به وجود مي‌آيد به طور طبيعي ممكن است ارتباط هم برقرار شود و فرد روي پشتيباني خارجي‌ها حساب كند. مثلا منافقين در اوايل انقلاب نيز فكر مي‌كردند مورد حمايت مردم هستند و با كمك مردم مي‌توانند حق توهمي شان را بگيرند. اما چون آنها در محاسبه اشتباه مي‌كردند، شكست خوردند. مريم و مسعود رجوي در ابتداي انقلاب يك سهمي مي‌خواستند كه به آنها داده نشد و البته اينها به مرور زمان چون احساس مي‌كردند حق‌شان را نگرفته‌اند در مقابل نظام ايستادند تا جاييكه جيره خوار صدام منفور و صهيونيست هاي بي آبرو شدند.

• فارس: شما به خانم و آقاي رجوئي اشاره كرديد؟ به نظر شما برخي‌ها در داخل به منافقين بهاي بيخودي ندادند. آيا از اين افراد حمايت بي‌جا نكردند و اگر حمايت‌ها نبود مسعود رجوي قدرت مانور عليه نظام را داشت؟

باهنر: بله برخي حمايت‌ها از رجوي و منافقين موجب پر و بال دادن به آنها شد كه آن حمايت‌ها درست نبود.

* فارس: اگر حمايت‌هاي افراطي از منافقين غلط بود، شما چرا با تجربه زيادي كه را داشتيد، در نامه‌اي به مقام معظم رهبري از احتمال پيروزي موسوي خبر داديد در حالي كه نظرسنجي‌ها داخلي و خارجي خلاف نظر شما را داشت. آيا اين رفتار شما به منزله حمايت غلط و متوهم كردن افرادي چون موسوي نبود؟

باهنر: بنده قبل از انتخابات به مقام معظم رهبري نامه شخصي و محرمانه نوشتم و حرف شما را تائيد مي‌كنم اما هنوز هم فكر مي‌كنم كه در نگارش آن نامه به رهبر انقلاب به وظيفه خودم عمل كردم. من ننوشتم كه حتما مهندس موسوي پيروز مي‌شود بلكه احتمال پيروزي آقاي موسوي را مطرح كردم. در آن نامه به رهبري از احتمال تكرار دوم خرداد نوشتم. اين جزء وظايف شرعي بنده بود. اين نامه را به شخص مقام معظم رهبري تقديم نمودم. اما متن و لحن نامه نه تنها بوي حمايت از موسوي را نمي داد بلكه يادآوري و تذكري بود كه عليرغم ميل اصولگرايان اگر موسوي پيروز شد چه كنيم.

* فارس: شما از جانب آقاي موسوي قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري خطري را احساس مي‌كرديد؟

باهنر: بله. در مجلس دوم بنده بيشترين درگيري‌ها را با مهندس موسوي داشتم. اصلا نطقي كه بنده در روز تحليف آيت‌الله خامنه‌اي كردم مشهور است. لذا بنده از ابتدا آقاي موسوي را مي‌شناختم و به نسبت به ايشان خطراتي را نيز احساس مي‌كردم. و منهاي تمام اتفاقاتي كه بعد از انتخابات بوجود آمد اصولا ايشان را صالح براي اداره كشور نمي دانستم.

* فارس: با اين توصيف، آيا اظهارنظرها مبني بر اينكه شما به آقاي موسوي رأي داده‌ايد غلط است؟

باهنر: بله قطعاً غلط است و اين اظهارات نادرست بي‌انصافي در حق بنده است. البته به آقاي موسوي رأي ندادم به اين معني نيست كه به آقاي احمدي‌نژاد رأي داده باشم.

* فارس: يعني به آقاي رضايي رأي داديد؟

باهنر: بله. اما اينكه برخي‌ها نامه بنده به مقام معظم رهبري را درباره آقاي موسوي نقطه ‌ضعفم بدانند عجيب است. چراكه من نظرم كارشناسي بود. اگر كسي اين نامه را بخواند متوجه مي‌شود كه نگارنده از رياست‌جمهوري موسوي به هيچوجه استقبال نكرده و به اين پيروزي احتمالي راضي نيست.

* فارس: يعني شما از ابتدا با كانديداتوري آقاي موسوي مخالف بوديد؟ آيا افكار عمومي مي‌پذيرند كه شما مخالف آقاي موسوي بوديد؟

باهنر: چند روز از آغاز تبليغات نامزدهاي رياست جمهوري بيشتر نگذشته بود كه بنده به آقاي علي‌اصغر زارعي گفتم كه هشيار باشيد كروبي و موسوي بدجوري جلو مي‌روند. شما بايد در مقابل آنها تدابيري اتخاذ كنيد تا رأي احمدي‌نژاد بالا بكشد.

* فارس: آقاي باهنر شما از ابتداي آغاز تبليغات تا بعد از انتخابات چه زماني براي اولين بار بوي فتنه را استشمام كرديد؟

باهنر: براي اولين بار بعد از انتخابات متوجه شدم و قبل از انتخابات چنين احساسي نداشتم.

* فارس: آيا حمايت‌هاي خارجي‌ها، بيگانگان، سازمان مجاهدين و حزب مشاركت از موسوي را عامل خطرناكي نمي‌دانستيد؟

باهنر: درباره خارجي‌ها بايد بگويم همانگونه كه توضيح دادم در رسانه‌هاي خارجي مطرح بود كه غربي‌ها دوست دارند آقاي موسوي رئيس‌جمهور شود. اما كاملاً مشخص بود كه سازمان مجاهدين و حزب مشاركت حامي آقاي موسوي هستند. ما مثل كف دستمان موسوي را مي‌شناختيم اما در انتخابات ۸۸، مقام معظم رهبري، شوراي نگهبان و مجموعه نظام مخالفتي با كانديداتوري موسوي نداشتند و حتي شوراي نگهبان صلاحيت آقاي موسوي را تأييد كرد. يعني اينكه شوراي نگهبان تاييد كرد كه كه آقاي موسوي رجل مذهبي سياسي، مدير و مدبر است. به نظر من كساني كه مي‌گويند ما چهار پنج ماه قبل از انتخابات مي‌دانستيم موسوي خائن است دعواي اصلي‌اش با شوراي نگهبان است.

* فارس: چرا فتنه ۸۸ در نطفه خفه نشد؟ و تا ۹ دي به صورت خياباني طول كشيد؟

باهنر: در عرف مي‌گويند ميوه بايد برسد تا چيده شود. فتنه هم همينگونه بود، فتنه بايد مي‌رسيد. بنده صريح مي‌گويم اگر اهانت عاشورا اتفاق نمي‌افتاد خبري از ۹ دي نبود. فتنه عاشورا ۹ دي را رقم زد. من مي‌توانم ادعا كنم كه در ۹ دي همه ۴۰ميليون آمده بودند، حتي كسانيكه به آقاي موسوي رأي داده بودند.

* فارس: يعني برخورد زودهنگام با فتنه را قبول نداشتيد؟

باهنر: برخي از دوستان مي‌گفتند؛ موسوي و كروبي را فوراً‌ بايد اعدام كنيم كه من به آنها گفتم، اين كه اين دو نفر را در ميدان قيام اعدام كنيم مشكل حل نخواهد شد و بنده همين الان هم مي‌گويم كه اين روش را قبول نداشتم چرا كه اينگونه نمي‌شود مملكت را اداره كرد. همه ما مي‌فهميديم و مي‌دانستيم كه براي حصر خانگي آقاي موسوي و كروبي آخرين نفري كه راضي شد حضرت آقا بود. قوه قضاييه ۶ماه زودتر مي‌خواست اين دو نفر را حصر كند اما آقا موافق نبود. متأسفانه برخي دوستان تندروي ما مي‌گفتند براي حصر كردن موسوي و كروبي بايد فشار بياوريم كه آقا راضي شود اما گفتيم كه فشار به رهبري خط قرمز ماست.

* فارس: مردم مي‌دانند كه فشار به رهبري نتيجه‌بخش نيست چون كه ايشان هيچگاه تسليم فشارها و نظرات تحميلي نشد حال چطور شما مي‌گوييد برخي‌ها به دنبال فشار به رهبري بودند؟

باهنر: اينكه نمي‌شود درست نيست، آقايان فشار مي‌آوردند كه بشود. اختلاف نظر ما با اين آقايان همين بود كه به رهبري فشار نياوريد، والا فتنه پديده زشت و كار تمام عيار ضد انقلابي بود كه هزينه‌هاي زيادي به كشور تحميل كرد. بنده معتقدم كه راهپيمايي ۲۵بهمن از فتنه عاشورا هم بدتر بود، آنها مي‌خواستند در راهپيمايي ۲۵بهمن قدرت ۲۲بهمن ملت را بشكنند و در ثاني اميدي به نظام استكبار كه مأيوس شده بود بدهند. لذا خيانت كثيف‌تر و بدتر از راهپيمايي ۲۵ بهمن بنده سراغ ندارم. اما بنده باز هم مي‌گويم كه معتقدم موسوي باور نمي‌كرد كه كار به رويارويي با نظام بكشد. ايشان فكر مي‌كرد قبل از اينكه كار به رويارويي با نظام بكشد به حق توهمي خود مي‌رسد و كار تمام مي‌شود اما كم‌كم جلو رفت و تبديل شد به يك ضد انقلاب تمام عيار.

* فارس: شما كه مي‌گوييد آقاي موسوي را همانند كف دستتان مي‌شناسيد و مي‌شناختيد چرا خطر تقابل موسوي با نظام را به مردم نگفتيد؟

باهنر: معتقدم اظهارنظر درباره افراد بايد به مقتضي زمان و مكان انجام شود. اگر روز صفّين كسي مطمئن بود شمر در روز عاشورا آن اعمال فجيع را انجام مي دهد، حق توهين به شمر نداشت و اگر توهين مي‌كرد مرتكب گناه مي‌شد. اگر كسي بگويد، ممكن است فردي شمر را مي‌شناخت كه بنده مي‌گويم آيا آن فرد از مولا اميرالمؤمنين (ع) بالاتر بود؟ درست است خميرمايه شمر صفّين، همان شمر عاشورا است. سؤال اين است چرا مولا اميرالمؤمنين شمر را در جنگ صفّين طرد نكرد و شمر را جزء لشكر خود در مقابل معاويه پذيرفت؟ و مگر مولا اميرالمؤمنين (ع) بن ملجم را نمي شناخت. اين جمله را ما به دوستانمان نمي‌توانيم بگوييم.

* فارس: گفتيد اولين ويژگي انتخابات۹۰ ، اولين انتخابات بعد از فتنه ۸۸ است، ويژگي دوم چيست؟

باهنر:‌ويژگي دوم انتخابات ۹۰ اين است كه برخلاف گذشته كه همواره يك جريان در مقابل جريان ديگر قرار مي‌گرفت، يعني گروهي محافظه‌كار، گروهي راديكال، گروهي چپ، گروهي راست، گروهي اصلاح‌طلب بود و گروهي اصول‌گرا، اما امروز دو جريان در مقابل نيروهاي انقلاب ايستاده‌اند؛‌ يكي فتنه و ديگري انحراف.

* فارس: بين فتنه و انحراف شما كداميك را مسأله اصلي مي‌دانيد؟

باهنر: بنده معتقدم انحراف مسئله اصلي ما نيست، اما انحراف خيلي پيچيده‌تر و خطرناك‌تر از فتنه است. علت اين خطر هم اين است كه انحراف از دل اصول‌گرايي خارج شده است. اينها خودشان را خيلي امام‌زماني‌تر از ما مي‌دانند و مدعي‌اند ولايت فقيه را بهتر از ما مي‌فهمند و قبول دارند. جريان انحرافي به فساد هم دست زده است. قدرت و ثروت اين جريان را خطرناك‌تر كرده است.

* فارس: اگر فتنه و انحراف رقيب اصول‌گرايان در انتخابات آتي است راهكار اصول‌گرايان براي مقابله با اين جريان‌ها چيست؟

باهنر: وقتي جامعه مدرسين كه چندين دوره است در انتخابات وارد نمي‌شود، خود را ملزم به ورود به انتخابات مجلس نهم مي‌داند يا آيت‌الله مهدوي كني پرچم وحدت را بلند مي‌كند ما بايد متوجه خطر انحراف و فتنه بشويم و وحدت كنيم. آيت‌الله مهدوي كني و آيت‌الله يزدي احساسشان اين است كه امروز مبرم‌ترين وظيفه نيروهاي انقلاب وحدت براي انتخابات مجلس است. اينكه مقام معظم رهبري از خطر چالش امنيتي مي‌گويند. فتنه و انحراف را شامل مي‌شود. فتنه به صورت بالفعل و انحراف به صورت بالقوه مي‌تواند يك فتنه و خطر بزرگ باشد.

* فارس: علت اينكه شما بالفعل شدن خطر جريان انحرافي را خطرناك‌تر از فتنه مي‌دانيد چيست؟

باهنر: بنده به صراحت مي‌گويم كه خطر بالفعل شدن جريان انحرافي بيشتر از جريان فتنه است. در صورت قدرت گرفتن جريان انحرافي، اصل نظام و ولايت فقيه به چالش كشيده و انقلاب اسلامي تهديد خواهد شد.

* فارس: آيا حضور جريان انحرافي در قدرت مي‌تواند بالفعل شدن خطر اين جريان را به تهديدي عليه انقلاب تبديل كند؟

باهنر: نمي‌خواهم درباره خطر جريان انحرافي از واژه‌هاي سخيف استفاده كنم. جريان فتنه رو در روي نظام ايستاد و گفت كه بجنگ تا بجنگيم اما جريان انحرافي همچون موريانه داخل نظام را مي‌خورد و خطر آن بسيار بزرگ‌تر از آن است كه حدسش را بزنيم.

* فارس: شما فكر مي‌كنيد جريان انحرافي تا كجا مي‌تواند پيش‌رود و نهايت خطر اين جريان چقدر مي‌تواند باشد، لطفا صريح بفرماييد تا موضوع بحثتان روشن‌تر شود؟

باهنر: انشاالله كه خواب انحرافي‌ها تعبير نخواهد شد اما نعوذبالله تعبير شود پنج يا ده سال ديگر، از انقلاب اسلامي يك حكومت خالص بر مبناي اسلام آمريكايي درست مي‌كنند بدون اينكه كودتايي بكنند به دنبال آمريكايي كردن اسلام و انقلاب اسلامي هستند.

* فارس: آيا شما اشاره‌ و كدي داريد كه براي مثال گفته خود مطرح كنيد؟

باهنر:‌ وقتي مي‌گويند مكتب ايران را بايد ترويج كنيم و اسلام ديگر پاسخگوي نياز بشري نيست، آمريكايي كردن انقلاب است. ما در گذشته هم به كورش كبير احترام مي‌گذاشتيم اما اينكه كورش جايگزين ائمه ما شود يك انحراف پيچيده و خطرناك است. شايد مصلحت نباشد اين حرف را بگويم اما خدايي نكرده كار جريان انحرافي به جايي كه نبايد برسد، برسد،‌آن موقع ممكن است مصلحين نظام داستاني كه حضرت امير بر سر خوارج آورد را بر سر جريان انحرافي بياورند در حاليكه ممكن است مردم توجيه نباشند و بگويند اينها كه خدمت مي‌كردند پيشانيشان به موجب نماز شب پينه بسته، امام زمان را قبول دارند،‌چرا با اينها مي جنگيد؟ در حاليكه اينها واقعا محارب هستند.

* فارس: درباره جريان انحرافي حرفهاي تندي زديد كه شايد شنيدنش از شما قابل پيش‌بيني نبود لذا مي‌خواستيم بدانيم شما ليدر جريان انحرافي را در رأس اين جريان مي‌دانيد يا همانند برخي اصول‌گرايان رئيس دولت را؟

باهنر: فكر مي‌كنم بامزه‌ترين تعبير، حرف آقاي ذالنور است كه اين دو تا لاله و لادن هستند و نمي‌شود آنها را از هم جدا كرد.

• فارس: آيا هر دو در رأس جريان انحرافي هستند؟

باهنر: گهي پشت به زين، گهي زين به پشت! خودش مي‌گويد ما يك روح هستيم در دو بدن.

• فارس: راه‌كارتان براي خنثي كردن توطئه‌هاي حلقه انحراف با توجه به خطراتي كه گفتيد چيست؟

باهنر: ابتدا ما بايد اين جريان را به لحاظ ايدئولوژيك براي مردم تبيين كنيم و ثانياً تا آنجا كه مي‌توانيم آنها را از قدرت دور كنيم. اينكه محاسبات به سمت شخص رئيس‌جمهور تغيير جهت دهد درست نيست چون مجموعه نظام معتقد است آقاي رئيس‌جمهور انشاءالله به سلامت دولت را به پايان رسانده و تحويل دهد.

• فارس: بعد از اتمام دولت آيا مباحث و خطراتي كه شما از آن سخن مي‌گوييد تمام خواهد شد؟

باهنر: بعد از اتمام دولت از خط انحراف نبايد چيزي باقي بماند.

• فارس: گفتمان چه مي‌شود؟

باهنر:‌گفتماني كه مي‌گوييد مرخص است و قطعا گفتمان حاكم نخواهد بود.

• فارس: راه‌كار و مدل انتخاباتي جبهه متحد اصولگرايان را چقدر در مقابله با جريان فتنه و انحراف كارآمد مي‌دانيد؟

باهنر: ما فكر مي‌كنيم جبهه متحد اصولگرايان از ظرفيت مناسب اصولگرايي برخوردار است و تحليل بنده اين است وحدت اصولگرايان در شرايط فعلي بيشتر از دوره‌ مجلس هشتم است. نه اينكه صد در صد و ايده‌آل باشد بلكه منظور ظرفيت اصولگراست. البته اينكه دوستان ما در جبهه پايداري مي‌گويند حالا كه فتنه‌گران و اصلاح‌طلبان نيستند بايد با يكديگر رقابت كنيم را قبول ندارم. اينكه اصلاح‌طلبان نباشند هيچ‌وقت نمي‌شود چرا كه اصلاح‌طلبي يك تفكر است و ما بايد مديريت كنيم تا اصلاح‌طلبان سالم در عرصه‌هاي رقابتي حضور داشته باشند.

• فارس: شما حضور اصلاح‌طلبان را بدون پيش‌شرط در انتخابات قبول داريد؟

باهنر: خير. من مي‌گويم اصلاح‌طلبان هستند. اما پيش‌شرط فعاليت سياسي ايشان اين است كه بايد اصلاح‌طلبي را تعريف و مرزشان را با فتنه مشخص كنند.

• فارس: اصلاح‌طلبان دوازده سال است كه اصلاح‌طلبي را معني نمي‌كنند، شما چطور انتظار داريد شب انتخابات به تعريف اصلاح‌طلبي و منظورشان از اصلاحات اقدام كنند؟

باهنر: نگوييد اصلاح‌طلبان، اصلاحات را تعريف نمي‌كنند. ما خودمان تا يك سال قبل اصول‌گرايي را تعريف نكرده بوديم كه روحانيت همت كرد و منشور اصول‌گرايي را تعريف كرد. اشكال اصلاح‌طلبان همين بود كه آنها يك واژه را در جامعه مطرح مي‌كردند و آن را تعريف نمي‌كردند. آقاي خاتمي مي‌گفت جامعه مدني، يكي مي‌گفت منظورش مدينه فاضله ارسطو است، ديگري مي‌گفت جامعه لائيك است و برخي‌ها مي‌گفتند منظور خاتمي مدينه‌النبي است. خوب اين سه تعريف كاملاً متضاد با يكديگر دارند. اين كه اصلاحات را درست تعريف كنند ما آن را قبول مي‌كنيم چون معتقديم بر اساس مباني اسلامي، اصلاح‌طلب غير اصولگرا و اصولگراي غير اصلاح‌طلب وجود ندارد. همه اصول‌گرايان بايد اصلاح‌طلب باشند و همه اصلاح‌طلبان اصولگرا. اما اگر اصلاح‌طلبي را به هنجارشكني و ساختارشكني تعريف كنند براي ما قابل پذيرش نيست. نهايت حرف اصلاح‌طلبان اين است كه حكومت ايدئولوژيك نمي‌تواند منافع ملي را تأمين كند و براي مثال مي گفتند كه حكم سلمان‌رشدي مغاير با منافع ملي ماست. بر اساس اين تعريف، حكومت غيرايدئولوژيك يعني رفتار تمام عيار ضدانقلابي.

• فارس: چرا اصلاح‌طلبان برخلاف فتنه‌گران و افراطيون كه دم از تحريم انتخابات مي‌زدند به صورت گسترده در انتخابات شركت كرده‌اند؟

باهنر: اصلاح‌طلبان در انتخابات حاضر شده‌اند و به صورت گسترده ثبت‌نام كرده‌اند، حالا ممكن است برخي بگويند اصلاح‌طلباني كه در انتخابات شركت كرده‌اند گوشت‌تلخ و ساختار شكن نيستند اما كسي نمي‌تواند بگويد كه اصلاح‌طلبان حضور ندارند. اينكه دوستان ما در جبهه پايداري مي‌گويند اصلاح‌طلبان نيامده‌اند بايد بدانند همين اصلاح‌طلباني كه ساختار شكن نيستند مجلس نهم را بگيرند آنها و گفتمان انقلاب سود نخواهند برد و همه اصولگرايان ضرر خواهند كرد.

• فارس: چرا برخي اضلاع اصولگرا رقابت درون گفتماني را به رقابت بيرون گفتماني ترجيح مي‌دهند؟

باهنر: اين بحث را برادران ما در جبهه پايداري مي‌گويند كه من به هيچ عنوان اين تحليل را قبول ندارم، يعني چي كه با خودمان رقابت كنيم، مگر اصلاح‌طلبان، فتنه‌گران و منحرفان نيامده‌اند براي رقابت با اصولگرايان. بر همين اساس است كه ما هنوز هم به دوستانمان در جبهه پايداري مي‌گوييم بياييد، بنشينيد تا گفت‌وگو كنيم. اينكه دوستان جبهه پايداري نقدهايي به جبهه متحد دارند طبيعي است، جبهه متحد هم به جبهه پايداري نقدهايي دارد. اين نقدها نبايد موجب افتراق شده و تبديل به خصومت و تخريب شود.

• فارس: اگر نقدها و اختلاف‌نظرها نبايد موجب افتراق در جبهه اصولگرايي شود چرا اكنون جبهه متحد و جبهه پايداري به وحدت نمي‌رسند؟

باهنر: علتش اين است كه دوستان مي‌گويند جبهه پايداري با جبهه متحد گفت‌وگو مي‌كند به شرطي كه قاليباف نباشد، خوب در مقابل اين حرف، جبهه متحد هم مي‌گويد با جبهه پايداري گفت‌وگو مي‌كنيم به شرطي كه فلاني نباشد. با اين پيش‌شرط‌ها نمي‌توان نتيجه گرفت.

• فارس: برخي از اعضاي نزديك به جبهه متحد اصولگرايان، جبهه پايداري را منتسب به جريان انحرافي مي‌داند، آيا شما اين تحليل را كه جبهه پايداري همان جريان انحرافي است را قبول داريد؟

باهنر: اينكه جبهه پايداري همان جريان انحرافي است را اصلا قبول ندارم. البته يك اختلاف نظر با دوستان جبهه پايداري داريم كه آنها مي‌گويند رئيس‌جمهور۱۱ روز خانه‌نشيني كرده و بايد انرا فراموش كرد. مي‌گويند، بر گذشته صلوات بفرستيم. نه ما اين نگاه را كه بر گذشته صلوات بفرستيم را قبول نداريم. يك‌بار به شوخي گفتم، اين حرف دوستان مثل اين مي‌ماند كه كسي خنجر به پهلوي آدم وارد كند و وقتي بپرسي چرا اين كار را كردي، بگويد حالا كه خنجر را بيرون آوردم.

• فارس: جبهه پايداري شما را رسماً به عنوان ساكت فتنه مي‌شناسد آيا اين تعبير و صفت را براي خودتان قبول داريد؟

باهنر: آنها مي‌گويند بنده هم بايد مثل آنها از همان روز اول شعار مرگ بر موسوي سر مي‌دادم و از طرفي هم درود بر مخالفان موسوي مي‌گفتيم اما بنده با اين نظر موافق نبودم. معتقدم بودم تا زماني كه نااميد نشده‌ايم بايد از موسوي براي پيوستن به ملت دعوت مي‌كرديم. ممكن است برخيها بگويند آقا چگونه فتنه را مديريت كرد كه در جواب بايد گفت وظيفه آقا يك چيز است و وظيفه ما يك چيز ديگر. شما ببينيد يك ماه بعد از انتخابات چقدر از شخصيت هاي مهم كشور با آقاي موسوي ديدار كردند و در اين ديدارها چه به آقاي موسوي گفتند. من هم به ديدار آقاي موسوي رفتم نمي‌توانستم بگويم آقاي موسوي تو خائن، منافق و ضدانقلاب هستي اما بيا به جبهه انقلاب برگرد. به طور طبيعي به ايشان گفتم شما نخست وزير امام بوديد، سرمايه اجتماعي داريد ، مورد تأييد شوراي نگهبان قرار گرفته‌ايد بايد رفتار متناسب با انقلاب داشته باشيد و از خر شيطان پياده شويد.
من در جلسه ام با آقاي موسوي ده تعريف از ايشان كردم. نه اينكه فقط من اين طور باشم هركس پيش آقاي موسوي مي‌رفت همين گونه بود. اما اينكه برخي‌ها امروز بيايند تعاريف آن روزهاي من را پيدا كند و بگويند نظر باهنر درباره موسوي اين است، منصفانه نيست. آقايان به كساني كه بعد از انتخابات تلاش مي‌كردند دست موسوي را بگيرند و به آغوش انقلاب بازگردانند مي‌گويند ساكت فتنه.

• فارس: جبهه پايداري مي‌گويد شما در دوران فتنه به عنوان عضو شاخص جبهه اصولگرايي حاضر به موضع‌گيري عليه آقاي موسوي و كروبي نشديد و به همين دليل به شما مي‌گويند ساكت فتنه. آيا شما قبول داريد كه موضع مشخصي عليه فتنه‌گران نداشتيد؟
باهنر: موضع بنده عليه فتنه و فتنه‌گران كاملا روشن و مشخص است اما اينكه آقايان نمي‌خواهند موضع ما را ببينند بحث ديگري است. اگر منظورشان عملكرد من در مجلس است بايد بگويم ما در مجلس ۶۰ اصلاح طلب داشتيم. برخي دلشان مي‌خواست همه ۶۰ نفر را فتنه‌گر بناميم و در مقابل نظام قرار بدهيم اما يك روش ديگر بود كه بگوييم نمايندگان مجلس با فتنه نيستند و عليه فتنه موضع دارند كه ما روش دوم را مي‌پسنديدم.

• فارس: روش شما براي اداره مجلس در دوران فتنه چقدر كارايي داشت؟
باهنر: در اكثر بيانيه‌هايي كه مجلس شوراي اسلامي عليه فتنه‌گران و اقدامات اغتشاشگران صادر مي‌كرد با امضاي نمايندگان اصلاح طلب همراه بود. يعني بيانيه‌هايي كه مجلس عليه فتنه‌گران صادر مي‌كرد به امضاي همه نمايندگان مي‌رسيد به جز يكي دو نماينده. آقاي تابش، عليخاني، خباز و ديگر اصلاح طلبان بيانيه‌هاي مجلس عليه فتنه را امضا مي‌كردند و اين نتيجه مديريت ما در دوران فتنه بود. اما اينكه متأسفانه در پاسخ به اين مديريت روزنامه كيهان نوشته بود بايد مشخص شود باهنر بيانيه مجلس عليه فتنه‌گران را امضا كرده يا نه؟ كه من به كيهان پاسخ دادم آن بيانيه را خودم نوشتم و امضاهايش را خودم جمع كردم. البته اقاي شريعتمداري هم محبت كرد جوابيه بنده را منتشر كرد. ما هنوز هم معتقديم كه در مجلس اصلاح طلب داريم اما فتنه گر نداريم در حاليكه بعضي از دوستان راديكال ما علاقمند بودند ثابت كنند كه اصلاح طلبان مجلس فتنه گر هستند.

• فارس: يك نقد ديگر به رفتار سياسي شما وارد است كه مي‌گويد شما چرا براي مصلحت وحدت حاضر به پذيرش نظر آيت‌الله مهدوي كني مبني بر عدم حضور در جبهه متحد، نشديد اين خبري بود كه آقاي بادامچيان و آقاي صدر به رسانه‌ها گفته بودند.
باهنر: اين بحث از اساس غلط است. ابتدا جامعتين گفتند جبهه پيروان خط امام رهبري ۴نماينده معرفي كند تا ما از آن چهار نفر دو نفر را انتخاب كنيم. سپس گفتند كه خودتان دو نفر را معرفي كنيد. بر همين اساس در جبهه پيروان بين بنده ، آقاي حبيبي، آقاي صدر و آقاي متكي رأي گيري شد كه از ۱۵ نفري كه در جلسه حاضر بودند ۱۱ نفر به بنده رأي دادند و رأي آقاي متكي و حبيبي مساوي شد. بين آقاي متكي و حبيبي هم قرعه‌كشي كرديم كه قرعه به نام آقاي متكي افتاد تا بنده به همراه آقاي متكي به عنوان نمايندگان جبهه پيروان به جبهه متحد اصولگرايان معرفي شديم. اما برخي‌ها به آقاي مهدوي‌كني خرده مي‌گرفتند كه چرا باهنر در جبهه متحد حضور دارد كه طبق شنيده‌هاي بنده آقاي مهدوي‌كني هم به آنها گفته اعتراضتان را به جبهه پيروان بگوييد.

• فارس: يعني اگر مشكل با رفتن شما حل مي‌شد حاضر مي‌شديد از حضور در جبهه متحد انصراف بدهيد.
باهنر: من بارها گفتم اگر مشكل با رفتن من حل مي‌شود، اصراري براي ماندن ندارم. در دوره مجلس هشتم بنده به عنوان نماينده جبهه پيروان نشدم و در ۵+۶ حضور نداشتم و آقاي صدر و بادامچيان انتخاب شدند. بعضي وقتها آقاي صدر و آقاي بادامچيان از بنده مي‌پرسند ما كجاي كاريم و من به آنها مي‌گويم همانجا كه باهنر دوره قبلي بود.

• فارس: آخرين اخبار از روند چگونگي تعيين نفرات ليست جبهه متحد اصولگرايان چيست؟
باهنر: اكنون براي ليست تهران تقريبا ۲۰۰ اسم به دست ما رسيده است كه بعد از بررسي‌هاي هيئت اجرايي ۶۰ نفر از آنها به شوراي مركزي معرفي خواهند شد تا از بين آنها ۳۰ نفر را براي تهران انتخاب كند. ما در انتخاب اين ۶۰ نفر تلاش خواهيم كرد افرادي كه رأي‌آورتر، مقبول‌تر، صالح‌تر و كارآمدتر هستند را انتخاب كنيم. اعضاي شورا مركزي اين حق را دارند كه چند نفر را به ۶۰ نفر اضافه كنند و در مقابل نفرات ديگري را حذف كند.

• فارس: برخي‌ها مي‌گويند حضور افرادي كه عملكرد مناسبي نداشته‌اند در ليست جبهه متحد اصولگرايان به شأن اين ليست لطمه مي‌زند نظر شما در اين باره چيست؟
باهنر: يكي از شرايط انتخاب افراد براي ليست جبهه متحد مقبوليت آنهاست. ممكن است برخي ها حاشيه كمي داشته باشند اما كارآمدي بالايي داشته باشند تا مجبور شويم از حاشيه‌هايي كه دارد صرفنظر كنيم. اما اگر فردي حاشيه‌هايش پرهزينه باشد در ليست جبهه متحد قرار نخواهد گرفت.

• فارس: اخيرا يك نشريه رقابت جبهه پايداري و جبهه متحد را به تقابل علامه مصباح يزدي با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تحليل كردند نظر شما درباره اين تحليل چيست؟
باهنر: اين تحليل ظلم به انقلاب است اگر كسي بخواهد جبهه متحد را ساخته و پرداخته آقاي هاشمي بداند ظلم بزرگ و از جمله توطئه هاي بزرگ است. برخي مي‌گويند چون مي‌شود از كنار رقابت پايداري با جبهه متحد دعواي هاشمي و احمدي نژاد خوب منفعت كرد، بايد اين مباحث مطرح شود. حضرت آيت الله مهدوي كني بارها در انقلاب اسلامي راهگشا بوده است و اگر آقاي مهدوي كني رياست خبرگان را نمي‌پذيرفت چه اتفاقي مي‌افتاد؟ اينكه كسي بخواهد القا كند كه آيت الله مهدوي كني بازي خورده هاشمي رفسنجاني است نه تنها ظلم به روحانيت مبارز است، بلكه به نظام و انقلاب ظلم كرده است. آيت الله مصباح يزدي هم بارها فرموده‌اند كه رهبر جبهه پايداري نيستند و به اعضاي اين جبهه مشاوره مي‌دهند و همواره جبهه پايداري را توصيه به وحدت كرده‌اند. من هنوز نفهميده ام كه جبهه پايداري چه توجيهي براي عدم وحدت و تخريب جبهه متحد اصولگرايان و اعضاء آن دارد.

• فارس: چقدر ممكن است اعضاي جبهه پايداري و ديگر اصولگرايان در ليست جبهه متحد اصولگرايان باشند.
باهنر: ما در جبهه متحد اصولگرايان تفكيكي بين جبهه متحد و پايداري قائل نيستيم و افراد را بر حسب شايستگي بررسي خواهيم كرد. اما اينكه چه كساني در ليست جبهه متحد باشند به حضور آنها در كدام جبهه اصولگرايي بستگي ندارد.

• فارس: درباره ليست مشترك صحبت‌هايي بين شما و جبهه پايداري انجام شده است؟
باهنر: ما بحث‌هايي درباره ليست مشترك انجام نداديم اما به آنها پيغام خصوصي داديم كه براي گفت‌وگو تشريف بياورند. اما اينكه بگويند جبهه پايداري به عنوان يك جبهه در مقابل جبهه متحد به عنوان يك جبهه ديگر بنشيند و گفت‌وگو كند را قبول نداريم. ما مي‌گوييم جبهه پايداري يكي است و مي‌تواند مثل جبهه پيروان در جلسات جبهه متحد شركت كند.

• فارس: درباره سرليست جبهه متحد گفت وگوهايي انجام شده است؟
هنوز در اين زمينه بحثي نشده است. اما چند نفر هستند كه مي توانند مشتركا به عنوان نماد ليست جبهه متحد مطرح شوند.

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن