تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813085526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشف معبدي گمشده در سودان


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كشف معبدي گمشده در سودان
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث فرهنگي

باستان‌شناساني از جمهوري چك در جريان كاوش‌هاي خود در سودان موفق به كشف بقاياي يك معبد گمشده شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سي‌تي‌كا، باستان‌شناسان اروپايي كه در اوايل قرن نوزدهم ميلادي به كشور آفريقايي سودان سفر كردند، از وجود بقاياي اين معبد خبر دادند؛ اما اين معبد بعدها به فراموشي سپرده و به‌تدريج زير شن‌هاي بيابان مدفون شد.

تا كنون در جريان كاوش‌هاي باستان‌شناسان، مجسمه‌هايي كوچك با تصوير «اوسيريس» (Osiris)‌ ـ الهه‌ي مصريان باستان ـ و چند لوح سنگي با خطوط هيروگليف از تمدن «ميرويتيك» كشف شده‌اند.

اين معبد در بقاياي شهري در منطقه‌ي تاريخي «ميرو» در 130 كيلومتري شمال شهر خارطوم ـ پايتخت سودان ـ كشف شده است. اين شهر هزاران سال پيش، 25هزار نفر جمعيت، يك كاخ بزرگ و بيش از پنج معبد داشت.

منطقه‌ي تاريخي «ميرو» توسط قاچاقچيان با دستگاه‌هاي مدرن حفاري و آثار تاريخي آن تاراج مي‌شود. اين امر احتمال قرار گرفتن اين محوطه‌ي تاريخي را ‌در فهرست ميراث جهاني در خطر سازمان يونسكو در اجلاس آينده‌ي اين سازمان قوت بخشيده است.

مردم تمدن «ميرويتيك» بين سال‌هاي 270 پيش از ميلاد تا 350 بعد از ميلاد در اين منطقه كه در 60 كيلومتري دره‌ي نيل قرار دارد، زندگي مي‌كردند. در محوطه‌ي تاريخي باقي‌مانده از اين تمدن، بناهايي باستاني مانند مقبره‌هايي هرم‌گونه يا غيرهرمي، معابد، بناهاي مربوط به زندگي شهري و قصرهاي زيبا خودنمايي مي‌كنند كه يادآور اهرام ثلاثه‌ي مصر هستند.

فراعنه‌ي سازندگان اين هرم‌ها كه از آن‌ها به‌عنوان «‌فراعنه‌ي سياه» نام برده مي‌شود تا سال 350 ميلادي به حكومت خود ادامه دادند و هزاران اثر تاريخي ارزشمند را ساختند كه بخش اعظم آن‌ها ناشناخته و در خطر نابودي است.

منطقه‌ي «ميرو» بيش از 100 هرم دارد كه همه‌ي آن‌ها از نظر اندازه، بسيار كوچك‌تر از اهرام ثلاثه‌ي مصر هستند. بزرگ‌ترين هرم اين منطقه حدود 30 متر ارتفاع دارد و با شيبي تند با زاويه‌ي 70 درجه ساخته شده است.

پروژه‌ي كاوش براي كشف ديگر آثار تاريخي در محل كشف معبد گمشده ادامه خواهد داشت.

انتهاي پيام

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن