تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815293550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

۱۰هزار وبلاگ بسيجي؛ مصداقي از جهاد مجازي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: ۱۰هزار وبلاگ بسيجي؛ مصداقي از جهاد مجازي
گروه فضاي مجازي؛ حركت‌هاي وبلاگي ـ انقلاب فن آوري اطلاعات، به عنوان نمونه‌اي از جهاد مجازي جامعه جهاني را دچار تغيير بنيادين و اساسي كرده و فضاي نويني را بوجود آورده كه از آن با عنوان «فضاي مجازي» يا «فضاي سايبر» ياد مي‌شود؛ فضايي كه روز به روز فاصله و تعاملات آن با فضاي حقيقي كاهش و از سوي ديگر تأثير‌گذاري اين دو فضا بر يكديگر افزايش مي‌يابد.
با پيدايش ابزارهاي نويني چون اينترنت با فضاي سايبر برخوردهاي متفاوتي انجام مي‌گيرد. برخي آن را يكي از سربازان شيطان تلقي مي‌كنند و حتي براي آن حكم صادر مي‌كنند و برخي ديگر آن را بدون هيچ قيد و شرط و به نشانه تجدد مي‌پذيرند، در حاليكه اسلام هر دو برخورد مطلق گونه را نمي‌پذيرد، چرا كه اينترنت يك ابزار است و بسته به كاربرد آن مي‌توان آن را پذيرفت يا رد كرد.

مقام معظم رهبري در يك بيان هوشمندانه و راهبردي از اينترنت اينگونه ياد مي‌كنند: «آنها(دشمنان) غافلند از اين كه اين ابزارها مي‌توانند مورد استفاده ما هم قرار بگيرد. يعني وقتي اينترنت بوجود آمد، يك ابزار اختصاصي نبود، ما هم مي‌توانيم از آن استفاده كنيم، يعني يك راه دو طرفه است. اگر دشمن مي‌تواند از علوم ارتباطات و از پيشرفت‌ها و تازه‌هاي علمي اين رشته استفاده كند، ما هم مي‌توانيم استفاده كنيم. ما هم بايد دنبالش برويم تا استفاده كنيم. چه مانعي دارد؟ از همان شيوه‌هايي كه ضلالت منتشر مي‌كنند، مي‌شود هدايت را منتشر كنيم. استعداد ما در استفاده از ابزارها، استعداد بالايي است… بايد از اين گونه ابزارها استفاده كرد تا هر چه ممكن است دايره اثرگذاري خود را وسيع‌تر كنيم.»

نكته اساسي اين است كه جمهوري اسلامي ايران و حتي كشورهاي اسلامي به تنهايي نمي‌توانند در مقابله با تهاجم سايبري قدرت‌هاي بزرگ مبارزه كنند اما اين دليل بر سلب مسئوليت نمي‌شود و مطمئناً بايد در راستاي نبرد نامتقارن در فضاي مجازي تدابير لازم را اتخاذ كرد، همانگونه كه انقلاب توانست با نيروي‌هاي مردمي مومن هشت سال دفاع مقدس را مديريت كند، بالطبع بايد با همين راهبرد نيز در فضاي مجازي و در راستاي جهاد مجازي اقدام كند؛ اقدامي كه اولين گام عملي در اين راستا امسال به صورت رسمي و جدي در هفته بسيج كليد خورد و آن، طرح ۱۰ هزار وبلاگ بسيجي بود.

البته طرح ۱۰ هزار وبلاگ بسيجي، اولين اقدام در اين زمينه نبوده و گنجاندن بخش وبلاگ‌نويسي در مسابقه جشنواره ره آورد سرزمين نور و نيز بخش نشريات الكترونيك در جشنواره نشريات بسيج در سال‌هاي گذشته توسط معاونت فرهنگي نيروي مقاومت بسيج مقدمات اجرايي شدن اين طرح را فراهم كرده بود.

اما طرح ۱۰هزار وبلاگ بسيجي كه توسط رسانه‌ها با عناويني چون «اعزام نيروهاي بسيج به جبهه اينترنت» و يا «بسيجي‌ها با ۱۰هزار وبلاگ مي‌آيند» و يا عناوين ديگر به پوشش رسانه‌اي آن پرداختند.

از يك سو برخي رسانه‌ها مدعي جريان آزاد اطلاعات و تبادل آرا و انديشه براي تحريف و تخريب اين طرح به ميدان آمده سعي كردند به موضوعات ديگري در حوزه اينترنت مانند فيلترينگ و مبارزه با جريان آزاد اطلاعات نسبت دهند و اصل وجودي طرح و ضرورت‌هاي آن را زير سوال برده و از سوي ديگر برخي با نوشتن مطلب در وب سايت‌ها و وبلاگ‌ها و يا گذاشتن نظر در مورد اين خبر در يكي از سايت‌ها، سعي در القا مواردي همچون، عدم اجرايي بودن طرح، عدم توانايي و تخصص بسيجيان در زمينه وبلاگ‌نويسي، تمسخر طرح و حتي فحاشي به طرح و غيره كردند هر چند كه از طرف ديگر اين طرح با استقبال مواجه شده و برخي اين طرح را در راستاي افزايش اهميت وبلاگ‌نويسي و بالا بردن ضريب نفوذ وبلاگ‌نويسي، افزايش توليد محتوا در فضاي مجازي، خارج كردن فضاي مجازي از يكسويه بودن كنوني، فرهنگي‌تر شدن فضاي وبلاگستان و افزايش تعاملات فرهنگي و غيره موثر دانستند.

هر چند كه نظراتي معقولانه و منصفانه‌اي نيز براي اجرايي‌تر شدن طرح شد كه مي‌تواند مورد توجه مديران اين طرح قرار گيرد مانند توليد متون آموزشي و فراهم كردن آشنايي بسيجيان با اين مقوله، توجه به كيفيت و محتوا وبلاگ‌ها علاوه بر توجه به كميت طرح، تخصصي شدن وبلاگ‌ها، توجه به اموري كه به روز شدن وبلاگ‌ها استمرار يافته و منقطع نشود.

هر چند از ابتدا ظهور پديده وبلاگ‌نويسي بسيار از نيروهاي ارزشي با شناخت ضرورت حضور در اين صحنه شخصاً وارد اين ميدان شدند و گاه گروهاي وبلاگ‌نويسي انقلابي با عناوين مختلفي نيز تشكيل شده‌اند ولي سازماندهي و مديريت اين حضور و گسترش آن عزم جدي‌تري را مي‌طلبيد رويدادي كه امسال به صورت رسمي و جدي در هفته بسيج كليد خورد و با توجه به تهاجمات كنوني كه به سمت نبرد نرم سوق پيدا كرده و از سوي ديگر تجربه تهاجمات سايبري كه در چند سال اخير از سوي غرب رخ داد، مانند آن چه در جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگ ۲۲ روزه غزه انجام گرفت. جهاد مجازي موفقيت آميز و تاثير گذار گروه‌هاي اسلامي، توجه و عزم جدي‌تر مديريت جهاد مجازي را از مسئولان مي‌طلبد.

منبع: مهدي حق وردي طاقانكي، هفته‌نامه صبح صادق، ۱۴بهمن ۱۳۸۷

شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن