تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813083375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بدنبال فعاليت ادامه دار مركز نقض آشكار قوانين بين الملل در خليج كوبا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بدنبال فعاليت ادامه دار مركز نقض آشكار قوانين بين الملل در خليج كوبا
خبرگزاري فارس: كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل ضمن ابراز نااميدي از ناكامي دولت آمريكا در پاسخگويي در قبال نقض هاي جدي حقوق بشري كه صورت مي گيرد، خواستار تعطيلي زندان گوانتانامو شد.


به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري "سي بي اس"، در شرايطي كه "باراك اوباما" رئيس جمهوري آمريكا هم در قالب وعده هاي رقابت هاي انتخاباتي و هم در سخنراني سالانه سال گذشته ميلادي خود در كنگره آمريكا متعهد شد كه زندان گوانتانامو را تعطيل مي كند، "ناوي پيلاي" كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته اعلام كرد كه دولت آمريكا بايد زندان گوانتانامو، كه مركزي است كه در نقض آشكار قوانين بين الملل همچنان به فعاليت و بازداشت هاي خودسرانه و نامحدود خود ادامه مي دهد، را تعطيل كند.

در حاليكه اوباما قرار است سه شنبه شب هفته جاري چهارمين سخنراني سالانه خود را در كنگره ارائه كند، پيلاري درباره اينكه دولت آمريكا به جاي تحقق وعده هاي خود همچنان سيستمي از بازداشت هاي خودسرانه را تحكيم مي بخشد، عميقا ابراز نااميدي كرد و گفت: من از ناكامي و شكست دولت آمريكا جهت تضمين پاسخگويي در قبال نقض هاي جدي حقوق بشر از جمله شكنجه اي كه در اين زندان رخ مي دهد ناراحت هستم.

اوباما دو روز بعد از 20 ژانويه سال 2009 ميلادي و عهده دار شدن رياست كاخ سفيد دستور اجرايي 13492 را امضا كرد؛ دستوري كه بر اساس آن رئيس جمهوري آمريكا متعهد شد كه دادرسي هاي زندان نظامي گوانتانامو در خليج كوبا را به حالت تعليق در بياورد و اين زندان را در ظرف مدت يك سال تعطيل كند.

دو سال بعد از رياست در كاخ سفيد و در سال 2011 ميلادي، اوباما لايحه مجوز دفاعي را تصويب كرد؛ لايحه اي كه عملاً از تعطيلي گوانتانامو جلوگيري مي كرد و در حال حاضر 171 زنداني همچنان در اين زندان به سر مي برند و برخي از اين زندانيان بيش از يك دهه است كه در گوانتانامو هستند.

در شرايطي كه "جي كارني" سخنگوي كاخ سفيد اوايل سال جاري ميلادي اعلام كرده است كه قطعي بودن تعهدي كه امروز اوباما براي بستن گوانتانامو مي دهد مانند همان تعهدي است كه او در رقابت هاي انتخاباتي سال 2008 ميلادي مطرح كرد، چند روز قبل از رسانه اي شدن اين اظهارات كارني بود كه اوباما قانون مجوز دفاعي را براي سال 2012 ميلادي به روز رساني كرد و به اين ترتيب مجوز همان اوضاع وخيم، شكنجه ها و شرايط غيرانساني بازداشت شدگان گوانتانامويي را بر مردم آمريكا تحميل كرد.

اگرچه " رئيس جمهوري آمريكا با تعهد به تعطيل كردن زندان گوانتانامو و پايان بخشيدن به برگزاري دادگاه هاي نظامي بي اعتبار به رياست كاخ سفيد در آمد،‌ اما در حال حاضر كه 3 سال از رياست وي در كاخ سفيد مي گذرد او در تحقق وعده هاي خود ناكام مانده و بازداشت هاي خودسرانه و محاكمه هاي بدون اتهام 171 زنداني گوانتانامو هم چنان ادامه دارد.

از اكتبر سال 2001 ميلادي و در پي آغاز جنگ آمريكا با افغانستان، تقريبا 800 زنداني به گوانتانامو منتقل شدند و روش هاي بازجويي دولت آمريكا در اين زندان به مرگ بيش از 100 زنداني منجر شد.

در اين ميان حداقل 4 مورد خودكشي و صدها مورد اقدام به خودكشي در ميان زندانيان گوانتانامو علني شده است.

بازرسان صليب سرخ و زندانيان آزاد شده در تشريح روش هاي شكنجه در گوانتانامو به محروميت از خواب، ضرب و شتم و حبس در سلول هاي سرد و كوچك اشاره مي كنند.

انتهاي پيام/ن.ص

سه|ا|شنبه|ا|4|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 296]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن