تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815470816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صادرات غير نفتي ايران به عراق بيش از 5 ميليارد دلار اعلام شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: صادرات غير نفتي ايران به عراق بيش از 5 ميليارد دلار اعلام شد
تهران - سفير ايران در عراق گفت: در سال 84 كل صادرات ايران به عراق 790 ميليون دلار بود، اما در شرايط فعلي و در بخش بازرگاني بيش از 5 ميليارد دلار است.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، حسن دانايي فر صبح امروز و در نشست تخصصي بررسي تحولات عراق كه در محل خبرگزاري مهر برگزار شده بود، اين ميزان از حجم مبادلات را متناسب با ظرفيت هاي دو كشور ندانست و گفت: در بخش انرژي و صادرات برق و فراورده هاي نفتي به عراق رشد چشمگيري صورت گرفته و رقم آن در سال گذشته به بيش از يك ميليارد دلار رسيده است.

وي با بيان اين كه صادرات بخش فني و مهندسي ايران نيز به عراق به بيش از يك ميليارد دلار رسيده است از تحويل دو واحد نيروگاهي توسط شركت هاي ايراني به طرف عراقي خبر داد و گفت: قرارداد ساخت دو واحد نيروگاه نيز به امضا رسيده و همچنين قرار است دو ورزشگاه نيز توسط شركت هاي ايراني ساخته شود.

دانايي فر تصريح كرد: يك خط لوله گاز نيز از مرز ايران به بغداد توسط شركت هاي ايراني با قراردادي به ارزش چهار صد ميليون دلار احداث خواهد شد.

وي گفت: روابط بازرگاني ما با اقليم كردستان بيشتر از سرمايه گذاري در اين بخش است اما سرمايه گذاري ما در بخش هاي مركزي و جنوبي نسبت به روابط بازرگاني ما بيشتر است.

سفير ايران در بغداد افزود: در عراق اراده سياسي براي گسترش روابط همه جانبه با ايران وجود دارد و مانعي در اين راه نيست.

وي در ادامه اين نشست خبري سرمايه گذاري و حضور شركت هاي ايراني در عراق را يك فرصت اعلام كرد و گفت: شركت هاي ايراني با قيمت هاي مناسبي كه نسبت به شركت هاي ديگر كشورها دارد و همچنين سطح تخصصي بالاي آنها مي توانند حضوري گسترده در عراق داشته باشند.

دانايي فر تصريح كرد: در مذاكراتي كه با طرف عراقي داريم آنها مي گويند كه تابع مقررات بين المللي و سازمان ملل هستند و تحريم هاي يك جانبه را قبول ندارند.

** براي آموزش نيروهاي نظامي عراقي اعلام آمادگي كرديم

دانايي فر گفت: در زمينه آموزش نيروهاي نظامي آمادگي خود را به طرف عراقي اعلام كرديم و اين موضوع را به وزير دفاع و ساير مقامات عراقي نيز گفته ايم.

وي تصريح كرد: برخي از امكانات و تجهيزات را نيز اعلام كرده ايم كه آمادگي فروش آنها را به دولت عراق داريم.

سفير ايران در عراق با اشاره به توافقات صورت گرفته ميان ايران و عراق در زمان سفر وزير برنامه ريزي اين كشور به تهران، افزود: در زمينه مبادله دانشجو، پذيرش بورسيه و آموزش كادر نيروهاي اداري توافقات زيادي با طرف عراقي داشته ايم.

** موافقت اوليه با لغو رواديد ميان ايران و عراق صورت گرفته است

سفير ايران در عراق در پاسخ به سوالي در مورد توافق دو كشور در مورد لغو رواديد گفت: براي اين موضوع ما اعلام آمادگي كرديم ولي دولت عراق ضمن موافقت اوليه با آن اندكي از ما زمان خواسته است.

وي تصريح كرد: در سال گذشته بيش از 2 ميليون زاير بين دو كشور رفت و آمد داشتند كه از اين تعداد يك ميليون و 300 هزار نفر از ايران به عراق رفتند و 700 هزار نفر نيز از عراق به ايران آمدند كه اين تعداد با توجه به جمعيت سي ميليوني عراق رقم قابل توجهي است.

** علاوي تقاضاي ديدار با سفير ايران را داشته است

سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق گفت: گروه العراقيه و شخص علاوي تقاضاي ديدار با بنده را به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران داشته است.

وي در اين رابطه گفت: تا كنون دو يا سه ملاقات با اياد علاوي رييس جريان العراقيه داشته ام و از او براي سفر به ايران دعوت كردم و اين تقاضاي ما همچنان پابرجاست.

دانايي فر افزود: توصيه ما به عنوان يك كشور همسايه و دوست به همه گروه هاي عراقي آن است كه با يكديگر كار كنند.

** از نظر ما پرونده پژاك تمام شده است

سفير ايران در عراق در پاسخ به اين سوال كه مسايل امنيتي ميان ايران و عراق به ويژه پرونده پژاك در چه مرحله اي است، گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته و عمليات نيروهاي مسلح ما در پاك سازي مناطق و همچنين برخي فعاليت هاي ديپلماسي از نظر ما اين موضوع ديگر تمام شده است و اميدواريم وضع به همين شكل ادامه پيدا كند.

وي ابراز اميدواري كرد: مساله جديدي در رابطه با پژاك به وجود نيايد و نيازي نباشد كه دولت ايران اقدامات عملي براي دفاع از شهروندان خود و همچنين اعمال حاكميت انجام دهد.

دانايي فر همچنين در رابطه با وضعيت گروهك تروريستي منافقين در عراق اظهار داشت: دولت عراق رسما اعلام كرده است كه منافقين را گروه تروريستي مي داند و معتقد است آنها بايد خاك عراق را ترك كنند، اما ملاحظاتي انساني در اين رابطه دارد.

اين ديپلمات ايراني تاكيد كرد: احساس مي كنيم رهبران اين گروهك تروريستي مي خواهند مساله اخراج آنها از عراق منجر به درگيري با دولت عراق شود.

وي گفت: هيچ كشوري به دليل سابقه تروريستي اين گروهك آنها را نمي پذيرد.

دانايي فر گفت: توقع داريم دولت عراق به تعهدات في مابين خود و همچنين حسن همجواري و ضرورت اجراي وظايف خود در قبال توافقات دو جانبه عمل كند.

** ميانجيگري با آوردن پيام بسيار متفاوت است

سفير ايران در عراق در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا در رابطه با اين كه آيا دولت عراق مي تواند ميانجي هرگونه مذاكره احتمالي ميان آمريكا و ايران شود؟ گفت: موضوع آوردن پيام با ميانجيگري ميان دو كشور بسيار متفاوت است.

وي اظهار داشت: ممكن است در هر جايي پيامي آورده شده و يا فرستاده شود.

اين ديپلمات ايراني با اشاره به سه دور مذاكره ايران و آمريكا در عراق در سال 1386، افزود: در آن زمان شوراي حكم عراق تقاضا كردند با توجه به مصلحت اين كشور در برخي از موضوعات مذاكراتي ميان ايران و آمريكا صورت گيرد و اين موضوع نيز مساله مخفي نبود و مقام معظم رهبري در يكي از سخنراني هاي خود اشاراتي در اين رابطه داشتند و واضح و روشن مطالب را بيان كردند.

دانايي فر با اشاره به تنش هاي اخير از جمله موضوع تحريم نفت و بانك مركزي ايران از سوي آمريكا تصريح كرد: آنها گفتند اين موضوع براي ما جدي است و در گذشته نيز مسايل ديگري مانند ورود غيرقانوني سه جاسوس آمريكايي به اين صورت بود.

سفير ايران در عراق گفت: اقاي طالباني رييس جمهوري عراق خيلي تلاش كرد تا در سفري كه به آمريكا داشت اين جاسوسان را نيز با خود ببرد.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايرنا مبني بر اين كه سيد عمار حكيم رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز قبل از سفر به تهران با سفير آمريكا در بغداد ديدار كرده بود، گفت: اگر بعد از سفر نيز اين ملاقات صورت مي گرفت گفته مي شد كه پيامي از سوي ايران برده است و مطمئن باشيد كه اگر موضوعي در اين رابطه مطرح باشد اعلام خواهد شد.

** وزير ورزش و جوانان فردا به عراق سفر خواهد كرد

سفير ايران در عراق با اشاره به سفرهاي مقامات ايراني و عراقي به دو كشور از سفر وزير ورزش و جوانان به بغداد خبر داد.

وي گفت: در روزهاي گذشته وزير برنامه ريزي و وزير نفت عراق و همچنين هياتي از معاونين وزير حمل و نقل اين كشور به تهران سفر كردند و همچنين قرار است وزير حمل و نقل عراق نيز ظرف چند روز اينده به تهران سفر كند.

دانايي فر گفت: به زودي همچنين وزير برق، شهرداري ها و وزير آب عراق نيز به تهران سفر خواهند كرد. همچنين دعوت نامه هايي از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي وزراي بازرگاني و صنايع عراق ارسال شده است.

اين ديپلمات ايراني گفت: در ماه هاي اخير تعداد پروازها ميان ايران و عراق افزايش يافته و در هر هفته 110 پرواز ميان شهرهاي مختلف ايران و عراق از جمله تهران - بغداد، تهران - نجف و ... صورت مي گيرد.

** آمريكايي ها مجبور به خروج از عراق شدند

دانايي فر در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با خروج نيروهاي آمريكايي از عراق با اشاره به دو ديدگاه مختلف در داخل آمريكا در اين رابطه گفت: آنها با ميل خودشان از عراق نرفته اند بلكه مجبور به اين كار شده اند و يكي از دلايل اساسي آن نيز عدم پذيرش آنها از سوي مردم عراق بود.

وي با بيان اين كه نمايندگان پارلمان عراق مخالف دادن مصونيت به نظاميان آمريكايي بودند، گفت: علائمي وجود داشت كه برخي از جريانات عراقي موافق تداوم حضور نيروهاي آمريكايي در عراق هستند، اما چون مصونيت آنها يكي از شروط اساسي آمريكا براي اين كار بود و اين امر نياز به مجوز پارلمان داشت از اين مساله پرهيز كردند.

سفير ايران در عراق با اشاره به جنايات نيروهاي آمريكايي در عراق تصريح كرد: در زمان حضور آمريكايي ها بيش از سه ميليون عراقي مهاجرت كرده و يا جابه جايي اجباري داشتند؛ بيش از يك ميليون عراقي نيز اين كشور را ترك كردند و پانصد هزار نفر ديگر نيز كشته و زخمي شدند.

دانايي فر با اشاره به ايجاد برخي از گسل هاي داخلي در ساختارهاي قومي و مذهبي عراق در زمان حضور نيروهاي آمريكايي، گفت: اين موضوع بيشتر از هر چيزي براي يك كشور خطرناك تر است.

وي گفت: مردم عراق روز خروج نيروهاي آمريكايي از عراق را جشن اعلام كردند و حتي يك مقام رسمي نيز براي مراسم توديع و جشن خروج آنها در ميان آمريكايي ها حضور نداشت.

**در عراق بازي حذفي بين گروه هاي سياسي در جريان نيست

سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق با اشاره به تحولات اخير داخلي در اين كشور اظهار داشت: در عراق بازي حذفي بين گروه هاي سياسي در جريان نيست.

در عراق رقابت ميان گروه هاي سياسي وجود دارد و اين واقعيتي است كه نمي توان آن را كتمان كرد، اما هيچ كس نمي تواند نگاه حذفي به گروه ديگر داشته باشد.

وي با اشاره به اختلاف نظر گروه هاي مختلف در رابطه با تشكيل اقليم كردستان در عراق افزود: سه ديدگاه در مورد اقليم كردستان وجود دارد كه ديدگاه اول اعتقاد دارد اساسا نبايد اين اقليم تشكيل شود زيرا كه منجر به تجزيه عراق مي شود، اما ديدگاه دوم اين موضوع را براساس ماده 160 قانون اساسي لازم مي داند اما تاكيد دارد كه در حال حاضر زمان ايجاد آن نيست.

اين ديپلمات ايراني خاطر نشان كرد: ديدگاه سوم در رابطه با اقليم كردستان نيز اين است كه براي برون رفت از مسايل و مشكلاتي كه امروز دولت عراق با آن روبه روست، بهتر است كه اقليم ها در عراق به وجود بيايد.

دانايي فر تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به يكپارچگي عراق معتقد است و با هر مساله اي كه منجر به تجزيه اين كشور شود مخالف است، زيرا كه تغيير در جغرافياي سياسي كشورهاي منطقه برخلاف منافع همه كشورهاي منطقه است.

** امروز همه گروه هاي عراقي به مساله الهاشمي با ديد قضايي مي نگرند

سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق با اشاره به پرونده طارق الهاشمي معاون رييس جمهوري عراق گفت: تا ده روز پيش برخي از گروه هاي سياسي در عراق به پرونده الهاشمي با ديدي غيرقضايي مي نگريستند، اما امروز همه گروه ها آن را موضوعي قضايي و نه سياسي مي دانند.

وي افزود: امروز حتي آن كساني كه مدعي بودند اتهامات وارده به الهاشمي نارواست و نزديك ترين دوستان او نيز اعتقاد دارند او بايد به دادگاه برود و در رابطه با اين اتهامات توضيح دهد.

دانايي فر گفت: تنها اختلاف موجود در حال حاضر بر سر مكان قضاوت و دادگاه است. العراقيه اعتقاد دارد اين دادگاه بايد در كركوك برگزار شود، اما شوراي قوه قضاييه عراق كه متشكل از 19 قاضي است با 16 راي مي گويد كه اين دادگاه بايد در بغداد برگزار شود.

اين ديپلمات ايراني با بيان اين كه تمامي گروه هاي عراقي پذيرفته اند كه اين موضوع در كنگره ملي در كشور مطرح نشود، گفت: طرفين در حال حاضر با يكديگر رايزني و گفتگو مي كنند و افراد و اشخاصي را تعيين كرده اند تا پس از بازگشت رييس جمهوري عراق كه براي معالجه به خارج از كشور رفته است در اين موضوع به توافق برسند.

** دولت عراق سقوط نخواهد كرد

سفير ايران در عراق در پاسخ به سوالي در رابطه با اين كه آيا دولت عراق با توجه به تنش هاي اخير سياسي در اين كشور سقوط خواهد كرد يا نه؟ گفت: اين اتفاق نخواهد افتاد چون ساختار پارلمان به گونه اي است كه حتي وقتي عده اي آن را تحريم كرده اند باز هم از حد نصاب نيفتاد و جلسات آن تشكيل شد.

دانايي فر اظهار داشت: از روز 13 دي كه العراقيه اعلام كرد كه نشست هاي پارلمان را تحريم مي كند جلسات آن برگزار شده و روز پنجشنبه گذشته نيز جلسه پارلمان به حد نصاب رسيد و برگزار شد.

اين ديپلمات ايراني با بيان اين كه مكانيسم تغيير نخست وزير وجود ندارد، تصريح كرد: در عراق اصل بازي با همه گروه ها در جريان است و گروه حذفي ندارد.

** نسخه اتحاديه عرب طولاني كردن و پيچيده تر كردن مساله سوريه است

اين ديپلمات ايراني در پاسخ به سوالي در رابطه با توافق شب گذشته اتحاديه عرب در رابطه با سوريه گفت: اين مساله نسخه اين اتحاديه براي طولاني تر كردن و پيچيده تر كردن مساله سوريه است.

وي با بيان اين كه اتحاديه عرب در دوران كنوني كه كشور قطر رياست آن را برعهده دارد، به دنبال آن است تا ايفاي نقشي در تحولات بين المللي داشته باشد و اعلام كند كه مي تواند بحران هاي منطقه اي را حل كند، تصريح كرد: گزارشات ناظرين اين اتحاديه غير از اين مسايلي است كه مطرح مي شود و جمع بندي آنها چيز ديگري بود.

دانايي فر در پاسخ به اين سوال كه آيا در سازمان ملل به طرحي كه اتحاديه عرب به شوراي امنيت ارايه داده است راي خواهد داد يا نه؟، گفت: روس ها و چيني ها ادعايشان اين است كه نسخه هايي پيچيده شده براي سوريه در جاي ديگري نوشته شده و آنها آن را قبول ندارند و نسخه ديگري بايد براي اين كشور پيچيده شود.

وي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در روسيه را يكي از ملاحظات ضرب الاجل دو ماهه اي دانست كه اتحاديه عرب به سوريه داده است.

سفير ايران در عراق گفت: اين كه قبول كنيم مدل يمن در سوريه نيز تكرار خواهد شد جاي تامل دارد زيرا كه ابتدا نيز برخي از كشورها به دنبال اجراي مدل ليبي در مورد سوريه بودند اما ممكن است مدل سومي نيز در بحرين رخ بدهد.

دانايي فر با اشاره به رقابت هاي منطقه اي آغاز شده در قبال سوريه گفت: جريانات پان عربيسم و نوعثمانيسم رقابت هاي خود را آغاز كرده اند، اما جهان عرب مي گويد لازم نيست كسي خارج از اين جهان در اوضاع كشورهاي عربي دخالت كرده و بخواهد آن را حل كند.

سيام**9129**9132 **1415

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30778319

دوشنبه|ا|3|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن