تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804138479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست اتحاديه اروپا براي تحريم ايران امروز/ خود زني اروپايي ها به نفع رژيم صهيونيستي


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نشست اتحاديه اروپا براي تحريم ايران امروز/ خود زني اروپايي ها به نفع رژيم صهيونيستي
اروپا در خود زني جديد احتمالا امروز دوشنبه بر سر اعمال تحريم هاي اقتصادي تازه عليه ايران به بهانه برنامه هسته ايش به توافق مي رسد.
در حاليكه اتحاديه اروپا در ابتداي سال 2012 ميلادي از لحاظ اقتصادي شرايط بدتر از سال 2011 را تجربه مي كند انتظار مي رود دولت هاي اتحاديه اروپا در نشست امروز دوشنبه خود در بروكسل بر سر اعمال تحريم هاي اقتصادي تازه عليه ايران از جمله در مورد طرح هايي براي تحريم مرحله اي نفت ايران به توافق برسند .

به گفته كارشناسان كشورهاي اروپايي به دنبال قانون جديد آمريكا درباره اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران كه در شب سال نو به امضاي باراك اوباما رسيد به بهانه فعاليت هاي هسته اي ايران در تلاش براي اعمال تحريم هاي جديد به ويژه در بخش نفت هستند.

اين در حاليست كه تاكنون در هيچ يك از گزارش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي شواهد معتبر درباره نظامي بودن فعاليت هاي هسته اي ايران ارائه نشده و قرار است در ادامه همكاري هاي ايران با آژانس هيئتي از بازرسان اين نهاد نهم بهمن به ايران سفر كنند .

بسياري از كارشناسان با توجه به شرايط بد اقتصادي در اروپا و اين اقدام اروپايي ها كه به افزايش شديد قيمت نفت منجر خواهد شد و با توجه به اينكه اين تصميم ها در جهت حمايت آنان از رژيم صهيونيستي اتخاذ مي شود آن را به نوعي خود زني اروپايي ها تعبير مي كنند .

اروپا بعد از چين دومين خريدار نفت ايران است و برخي از كشورهاي اروپايي از جمله يونان كه در شرايط بسيار بد اقتصادي هم بسر مي برد اتكاي شديدي به نفت ايران دارند و بيش از يك چهارم از واردات نفت خود را از ايران انجام مي دهند .

با اين حال به گفته ديپلمات هاي غربي اين تحريم ها علاوه بربخش نفت ايران ، بانك مركزي ايران و همچنين ممنوعيت معامله طلا با دولت ايران را در بر خواهد گرفت .

قرار است وزيران اتحاديه اروپا در بروكسل در اين خود زني جديد در مورد مرحله بندي تحريم ها به توافق برسند كه اجازه خواهد داد قراردادهاي موجود تا چند ماه پس از اعمال ممنوعيت به مورد اجرا در آيد .

به گفته ديپلمات هاي غربي اين دوره زماني مهلت دار اول ژوئيه پايان خواهد يافت .

با اين همه نگراني اروپايي ها از تاثيرات و هزينه هاي اين تحريم ها بر خود سبب شده تا دولت هاي اروپايي در نشست امروز در مورد پيشنهاد بازنگري پيشاپيش براي ارزيابي تاثيرات و هزينه هاي ممنوعيت نيز مشورت كنند .

آنها همچنين مي خواهند به برخي كشورهايي اروپايي همچون يونان اطمينان مجدد بدهند كه بازهم قادر به خريد نفت با شرايط منطقي پس از اجراي ممنوعيت خواهد بود .

به اعتقاد كارشناسان اين اقدامات كه به ويژه به بالا رفتن شديد قيمت نفت منجر خواهد شد تنها به نفع برخي كشورهاي حاشيه اي همچون عربستان كه مي كوشد بازار جهاني را در دست بگيرد تمام خواهد شد .

تحريم كارايي ندارد؛ به ميز مذاكره با ايران بازگرديد

در حالي دولت هاي اروپايي در نشست امروز خود در بروكسل قصد دارند در خود زني جديدشان در مورد تحريم هاي جديد عليه ايران به توافق برسند بسياري از ديپلمات ها مقر اروپايي سازمان ملل متحد در وين معتقدند تحريم ها عليه ايران كارايي ندارد و به اتحاديه اروپا و گروه 5+1 توصيه مي كنند كه به ميز مذاكره با ايران بازگردند .

اين ديپلمات ها در گفتگو با خبرنگار ايرنا در وين تاكيد كردند كه تجربه نشان داده است سياست قديمي "چماق و هويج " غربي ها در قبال ايران جوابگو نيست و بهتر است كه آنها به گفتگوي بدون پيش شرط با ايران روي آورند .

ديپلمات ها در وين همچنين با اشاره به سفر آتي هيئت عاليرتبه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران اين امر را نشان دهنده شفافيت فعاليت هاي هسته اي ايران دانستند و تاكيد كردند كه اتحاديه اروپا نبايد با اتخاذ تحريم هاي جديد به اين همكاري صدمه بزند .

آنها همچنين با اشاره به جايگاه جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاور ميانه تصريح كردند : تحولات اين منطقه مهم جهان همچون صفحه شطرنجي است كه ايران برنده آن است و غرب راهي جز اين ندارد كه به مذاكره با ايران روي آورد .

اين ديپلمات ها همچنين با اشاره به اعلام آمادگي كاترين اشتون ، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا براي بازگشت به ميز مذاكره با ايران ؛ تاكيد كردند: وضعيت ژئوپلتيك در منطقه عوض شده و ايران از اين امكان برخوردار است كه به يك قدرت در منطقه تبديل شود .

نفت ايران جايگزين ندارد؛ كمپاني هاي اروپا دچار مشكل مي شوند

همزمان منابع صنعت نفت در اروپا نيز تاكيد كردند كه نفت ايران جايگزيني ندارد و كمپاني هاي كشورهايي كه از ايران نفت وارد مي كنند به ويژه در اروپا متناسب با ويژگي ها نفت ايران طراحي شدند و اگر نفت ايران تحريم شود اين كمپاني ها دچار مشكل مي شوند .

اين منابع در وين تاكيد كردند: علاوه بر ژاپن و كره جنوبي كه مخالفت خود را با تحريم نفت ايران اعلام كردند ؛ كشورهاي اروپايي چون ايتاليا؛ يونان و اسپانيا نيز به دليل وابستگي به نفت ايران به شدت با اين موضوع مخالف هستند .

اين منابع با اشاره به بحران مالي اروپا تاكيد كردند: پاشنه آشيل اروپا اكنون يونان؛ ايتاليا و اسپانياست و اتحاديه اروپا كه براي تامين ديون آنها دچار مشكل شده بود به نحوي كه حتي دستش را به سمت چين و برزيل دراز كرده است نمي تواند كمپاني هاي اين كشورها را كه متناسب با نفت ايران طراحي شده است ؛ تغيير ساختار بدهد چرا كه اين امر نياز به هزينه هنگفتي دارد .

به عقيده اين كارشناسان تحريم نفت ايران آنقدر بر اقتصاد جهان واروپا تاثير مي گذارد كه مي تواند به منزله آغاز فروپاشي حوزه يورو و اتحاديه اروپا و سقوط بازار جهاني باشد .

رئيس سابق اوپك هم به اروپا هشدار داد

همزمان رئيس سابق اوپك نيز به اروپا هشدار داد كه عربستان و ديگر كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس نمي توانند نفت شما را تامين كنند.

"شكيب خليل" تاكيد كرد كه بزرگترين خريداران نفت ايران از جمله ژاپن و اتحاديه اروپا مجبور خواهند بود در صورت تحريم نفت ايران نياز نفتي خود را بيشتر از طريق عربستان سعودي؛ قطر و امارات متحده عربي تامين كنند ولي اين كشورها نبود دو ميليون و دويست هزار بشكه نفت ايران در بازار را فقط براي مدت خيلي كمي مي توانند جايگزين كنند.

رئيس سابق اوپك تصريح كرد: كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس فقط يك ماه مي توانند نفت ايران را جايگزين كنند پس از آن به طور مثال اتحاديه اروپا بايد از ذخيره هاي خود استفاده كند كه اين امر نيز در نهايت يك تا دو ماه مي تواند ادامه داشته باشد؛ آن وقت كمبود نفت محسوس خواهد شد و قيمت نفت افزايش خواهد يافت .

تحريم نفت ايران؛ اقدامي بي فايده و شكست خورده

در اين حال "پل استيونس" محقق ارشد چاتوم هاووس (انستيتوي سلطنتي روابط بين المللي بريتانيا) و مشاور ارشد درباره تحريم نفت ايران به دولت انگليس در گفتگوي اختصاصي با تلويزيون فارسي بي بي سي اذعان كرد: تحريم نفت ايران اقدامي بي فايده و شكست خورده است .

"پل استيونس" در پاسخ به سوال گزارشگر بي بي سي كه پرسيد آيا تحريم نفتي امكان پذير است؟ پاسخ داد: " جواب كوتاه نه و جواب طولاني اين سوال نه نه نه است، اگر به تاريخ نگاه كنيد تحريم هاي نفتي هيچ وقت عمل نكرده است، بازار نفت خيلي پيچيده است و بازيگران زيادي دارد و منافع مختلفي در آن وجود دارد در عمل امكان ندارد كه بتوانيد تحريم كامل نفتي را برقرار كنيم."

اين كارشناس ارشد انگليسي در پاسخ به سوال گزارشگر بي بي سي درباره علت بي نتيجه بودن تحريم هاي نفتي عليه ايران هم گفت: علت شكست اين سياست تحريم از آنجا معلوم خواهد شد كه درآمد هاي نفتي ايران پس از تحريم به جاي كاهش بيشتر مي شود زيرا تنش بوجود آمده بين ايران و غرب قيمت جهاني نفت را بالا خواهد برد و با اينكه ايراني ها مجبور مي شوند قيمت نفت خود را تخفيف بدهند، چون قيمت ها بالا رفته است درآمدشان بيشتر از گذشته مي شود .

" پل استيونس " درباره اعلام آمادگي عربستان براي جايگزيني نفت ايران هم گفت : اول آنكه اگر رياض اين كار را كند از طرف ايران حركتي خصمانه تلقي مي شود و سعودي ها در جريحه دار كردن همسايه قدرتمندشان تامل خواهند كرد و دوم هم اگر نفت عربستان جايگزين نفت ايران شود ، ظرفيت مازاد بازار نفت خيلي كم خواهد شد و اگر ظرفيت مازاد كم شود ، بازارجهاني نفت آسيب پذير خواهد شد و باز قيمت نفت بالا خواهد رفت.

پل استيونس در ادامه گفت: بايد يادمان باشد كه ايران تنها مسئله ژئوپلوتيك بازار نفت جهان نيست ، هم اكنون در نيجريه و عراق مشكل داريم و وضع روز به روز بدتر مي شود يعني ظرفيت مازاد توليد نفت رو به كاهش است و اگر يك مشكل جديد ژئوپولوتيكي پيش آيد ، مثلا توليد نفت نيجريه قطع شود قيمت خيلي سريع و خيلي زياد بالا خواهد رفت .

پل استيونس محقق ارشد چاتوم هاووس درباره تهديد ايران درباره بستن تنگه هرمز هم گفت: " بستن تنگه هرمز يك تهديد حياتي براي غرب و اقتصاد جهاني خواهد بود ، لذا آمريكا و متحدانش هرگز نخواهند گذاشت كه اين اتفاق بيفتد، اگر ايراني ها سعي كنند كه اين تنگه را ببندند ، خيلي زود شاهد آغاز يك جنگ در منطقه خواهيم بود و همزمان قيمت نفت به بالاي دويست دلا رمي رسد "

مرزهاي گسترده آبي و خاكي ايران، مانع مهم اجراي تحريم هاي غرب عليه اين كشور

خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي درباره تلاش غرب براي اعمال تحريم هاي گسترده عليه ايران و بستن درهاي ورود كالا به اين كشور مرزهاي گسترده آبي و خاكي ايران را يك مانع مهم اجراي تحريم هاي غرب عليه ايران دانست .

آسوشيتدپرس در اين باره نوشت: با اينكه تحريم ها واردات كالا به ايران را با مشكل مواجه ساخته يك مسير غير رسمي همچنان باز است و آن دالان دريايي 60 كيلومتري بين بندر خساب عمان و سواحل ايران است.

به نوشته آسوشيتدپرس، اين مسير دريايي كه پيش از اين مسيري مطمئن براي قاچاق كالا محسوب مي شد، پس از تشديد تحريم ها عليه ايران به مسيري پر دردسر تبديل شده است.

پل راجرز، كارشناس مسائل امنيت از دانشگاه بردفورد در اين زمينه گفت:"اين مسئله نشان مي دهد كه شما هر چقدر تلاش كنيد، باز هم نمي توانيد تمام راه هاي ورود كالا به ايران را ببنديد. مردم بالاخره راهي پيدا مي كنند. "

افزايش واردات نفتي چين از ايران در سال 2011

در حاليكه در سال گذشته هم تلاش هاي غرب براي اعمال تحريم هاي بيشتر به ويژه در حوزه نفت عليه ايران گسترده بوده يك سازمان چيني گزارش داد كه واردات نفت خام از ايران در اين سال در مقايسه با سال ‌٢٠١٠ سي درصد افزايش داشته و به ‌٧٦/٢٧ ميليون تن رسيد.

سازمان عمومي گمرك چين در اين باره گزارش داد كه اين مقدار نفت روزانه ‌٥٥٧ هزار بشكه را تشكيل مي‌دهد.

دوشنبه|ا|3|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن