تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818938202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفي كتاب


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: معرفي كتاب


متين

شماره 52 فصلنامه علمي ـ پژوهشي «متين»، به صاحب امتيازي پژوهشكده امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي و سردبيري آيت‌الله سيد محمد موسوي بجنوردي منتشر شد.

در اين شماره مقالات زير درج يافته است: بررسي ديدگاه ملاصدرا درباره آفات ظاهرگرايي ديني با نگاهي اجمالي به آراي امام خميني(ره) (محمدرضا اسفنديار)، تحليل ماهيت و انواع قرارداد بيمه عمر با رويكردي بر نظر امام خميني(ره) (سيدمحمد موسوي بجنوردي، زهرا سميعي زفرقندي)، فعاليتهاي اجتماعي زن و تزاحم آن با حقوق زوج با تأكيد بر انديشه‌هاي امام خميني(ره) (عبدالعلي توجهي، زهرا حق محمدي‌فرد)، تطبيق تاريخ قمري بر تاريخ شمسي و تأثير آن در فهم مطالبي جديد از روايات با رويكردي بر آراي امام خميني(س) (سيد حسن خميني، رشيد داودي)، حريم خصوصي شهروندان در انديشه امام خميني(ره) با تأكيد بر فرمان هشت ماده‌اي (غلامعلي رجايي، محمد فكري)، تعامل اخلاق و سياست در انديشه امام‌خميني(ره) (حسين رفيع، مهرداد حلال‌خور)، فرهنگ اعتراف به اشتباه و يادگيري از آن با تأكيد بر ديدگاه امام خميني(ره) (علي نصر اصفهاني، جعفر اكبرزاده).

در يكي از مقالات مي‌خوانيم: «رابطه اخلاق و سياست چه در انديشه امام و چه در انديشه متفكران و پژوهشگران ديگر، يك رابطه مستقيم و دوسويه است؛ يعني نه مي‌توان در فقدان سامان جامعه و سياست به شكوفايي اخلاق دل بست و نه بي‌عنايت به اخلاق مردمان و حاكمان مي‌توان به نظم و ترتيب صحيح امور اجتماع اميد بست.

امام بيشتر به اخلاق عملي و تأثير اخلاق بر زندگي افراد تأكيد مي‌نمايد. نگاه امام به اخلاق، از زاويه فردي آن است؛ زيرا اخلاق به احوال درون انسان مي‌پردازد و اصلاح جامعه نيز در گرو اخلاق صحيح رهبران و شهروندان آن است...»

عقل و دين

شماره جديد دو فصلنامه تخصصي مدرسه نورالثقلين قم، با عنوان «عقل و دين» منتشر شد.

در اين شماره مطالب زير به چشم مي‌خورد: سخن سردبير، نقد و بررسي نظريه «اعيان ثابته» (علي الماسي)، معجزه و تحدي (محمد بهمن‌زاده)، منزلت عقل در روايات (شكرالله جهان مهين)، اقبال و ادبار فيلسوفان غربي نسبت به نظريه غايت‌انگاري (عين‌الله خادمي)، سازگاري عقل و دين در مسئله صادر اول (عبدالعلي شكر و عليرضا فارسي‌نژاد)، مسئله وحي در حكمت سينوي، دغدغه‌ها و نوآوريها (محمد نجاتي)، نقد و بررسي شيطان‌پرستي مدرن (دكتر محمدحسن يعقوبيان)، چكيده مقالات به انگليسي.

در بخشي از سخن سردبير با عنوان «نگاهي به رابطه عقل و دين در بيانات مقام معظم رهبري» آمده است: «مكتب الهي و انسان‌ساز اسلام، به معناي دقيق كلمه، مجلا و مظهر دو اصل وزين «عقلانيت ديني» و «ديانت عقلي» است. در اين آخرين و كامل‌ترين آيين آسماني، عقلانيت و ديانت، در ارتباطي دوسويه و متعامل، هر دو در خدمت يكديگرند و به توسعه و تعالي يكديگر كمك مي‌كنند؛ اما كمك و ياري دين به رشد و شكوفايي و بالندگي عقل، كه طبق بيان نوراني امام‌هفتم(ع)، اولي «حجت ظاهري» و دومي «حجت باطني» خوانده شده، در اين فراز از سخن حضرت اميرالمومنين(ع) به خوبي تبيين شده است: «فبعث فيهم رسوله، و واتر اليهم انبيائه، ليستأدوهم ميثاق فطرته، و يذكروهم منسي نعمته، و يحتجوا عليهم بالتبليغ، و يثيروا لهم دفائن العقول.»

فكه

شماره 104 ماهنامه «فكه»، در 80 صفحه و با بهاي 1000 تومان منتشر شد. در اين شماره كه ويژه دي ماه سال جاري است، مطالب زير، در چندين بخش به چاپ رسيده است: سيدمجتبي نواب‌صفوي، عشق كربلاي پنجي، طعم روزهايي كه با ياد مجيد مي‌گذرد، پاي تا به حشر لنگ ...، نگاهي ديگر، بسته نجات ملي، اميري كه به انگلستان نه گفت، امام خميني(ره) منادي توحيد در جهان معاصر، اصلاً واسه چي عمليات كرديم، دشت بي‌افق، خروش از دل آب راكد، حاج يونس عند ربهم يرزقون است...، خاطرات رزمنده حسين علي عسگري از عمليات كربلاي5، آذين تركش‌ها، نون و پياز، يادگار روزهاي جواني، هيئت سوءنيت، قصه همه آدم‌هاي دهه شصت، كلمه‌ها و تركيب‌هاي تازه، ديروز نامه‌هاي خواندني، شهيد زنده، گزارشي كوتاه از زندگي شهيد محمود احمدي‌تبار، او را در كنار امام(ره) ديده‌ام، عبور از اروند، جنگ به روايت اشعار، تخريبچي.

نشريه «فكه» دهمين سال انتشارش را مي‌گذراند و مؤسسه فرهنگي هنري جنات فكه، صاحب امتيازي و علي حسن‌پور، مديرمسئولي و سردبيري آن را برعهده دارند.

كيمياي هستي

(زندگينامه خودنوشت)

آيت‌الله سيدمرتضي حسيني نجومي

به اهتمام: ناصرالدين انصاري قمي

ناشر: مؤسسه بوستان كتاب، قم

چاپ اول: 1390

316 ص ـ 7400 تومان

آيت‌الله سيد مرتضي حسيني نجومي (1307ـ 1388ش)، يكي از اساتيد بزرگ هنر اسلامي (خط، نقاشي، تذهيب و تجليد) و سرآمد ثلث‌نويسان معاصر و از فقيهان و مفسران معروف بود؛ شخصيتي كم‌نظير كه در فنون خط و نقاشي و تذهيب و تشعير صحافي و ورّاقي تبحر ويژه‌اي داشت.

معظم له علوم اسلامي را در نجف اشرف، از محضر آيات عظام: سيدمحسن حكيم، سيد عبدالاعلي سبزواري و بيش از همه، ميرزا باقر زنجاني فرا گرفت و به درجه اجتهاد نائل آمد. وي پس از پايان تحصيل، به زادگاهش (كرمانشاه) بازگشت و به تدريس، تأليف و خدمات فراوان ديني و علمي پرداخت و در سال 1380 ش به عنوان يكي از چهره‌هاي ماندگار برگزيده شد.

او كه يادگار خاندان چهارصد ساله نجومي و آل‌آقا (خاندان وحيد بهبهاني) است، در كتاب حاضر، به شرح زندگي نياكان و استادان و تجربه‌هاي گران‌سنگ عمر هشتاد ساله خود پرداخته است.

مؤسسه بوستان كتاب، مجموعه آثار ايشان را منتشر مي‌كند كه عبارتند از: الرسائل الفقهيه، الاجازه الكبيره، الاستصحاب، فيض قلم، سحر مبين، مونس جان (تفسير سوره يونس)، نسيم ايمان (تفسير سوره مؤمنون)، شميم كنعان (تفسير سوره يوسف)، منزل مقصود (تفسير سوره هود)، آيات سبحاني (تفسير سوره رعد) و المومن (تفسير سوره مؤمن به زبان عربي).





يکشنبه|ا|2|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن