تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815761234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصغر فرهادي: روزي فيلمي تاريخي درباره ۵۰ سال اخير مي‌سازم


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: اصغر فرهادي: روزي فيلمي تاريخي درباره ۵۰ سال اخير مي‌سازم
فرهادي آنچنان كه بايد و شايد اهل سرمست شدن از خوشحالي نيست. خود او زماني در مصاحبه‌اي با يك نشريه سينمايي و پس از موفقيت فيلم درباره الي در جشنواره برلين گفته بود: پس از دريافت اين جايزه، تعدادي از دوستان به من مي‌گفتند كه ما انتظار داشتيم بعد از دريافت اين جايزه شور و هيجان بيشتري از خود نشان دهي. فرهادي هم به آن‌ها گفته بود بيشتر از آنچه كه آن‌ها ديدند نمي‌توانسته از خود شور هيجان نشان دهد.
.

محمد تاجيك: اين روز‌ها با موفقيت‌هاي فيلم جدايي نادر از سيمين در جايزه گلدن گلوب، همه جا از اصغر فرهادي سخن مي‌گويند. جايزه‌اي كه براي اولين بار سينماي ايران آن را دريافت كرده است.

تاكنون فيلمسازان مطرحي چون عباس كيارستمي، بهمن فرمان‌آرا، مسعود كيميايي، مجيد مجيدي، رضا ميركريمي، رسول صدرعاملي، رخشان بني‌اعتماد، احمد رضا درويش، رضا كيانيان، بهرام رادان، عزيزالله حميد‌نژاد، حسن فتحي، پوران درخشنده و.... اين موفقيت فرهادي را به او و عوامل فيلمش تبريك گفته‌اند.

تقوايي: فرهادي وقتي جوان بود به او گفتم فيلمساز بزرگي مي‌شوي

بد نيست بدانيد ناصر تقوايي كار گردان مطرح سينماي ايران مدتي قبل در مصاحبه‌اي درباره اصغر فرهادي گفته بود: فرهادي وقتي جوان بود من در جشنواره‌اي جايزه‌اي براي فيلم اولش به او اهدا كردم و عنوان كردم تو فيلمساز بزرگي خواهي شد و مي‌بينم اينگونه مي‌شود. فيلم‌هاي اول هر فيلمسازي ممكن است ايرادهاي زيادي داشته باشند اما يك نكته را يادآوري مي‌كند كه فرد مي‌تواند فيلمساز شود و يا نمي‌تواند. درباره فرهادي اين موضوع مشخص بود.

بزرگي به سن و سال نيست

يا شايد برايتان جالب باشد چند سال پيش و درزمان حضور فيلم چهارشنبه سوري در جشنواره كيومرث ‌پوراحمد در يادداشتي در ماهنامه فيلم نوشته بود: با‌‌ همان دو فيلم رقص در غبار و شهر زيبا، فرهادي در رده بزرگان سينما در آمده است. البته آقاي پوراحمد در ادامه يادداشت خود توضيح داده بود: بزرگي نه به سن و سال است و نه به پيشينه دراز. بزرگي در نگاه معاصر پر دغدغه انساني، در نگاه شاعرانه ريزبين هنرمندانه است...

فيلمسازي كه هيچ‌گاه سرمست از خوشحالي نمي‌شود

بد نيست بدانيد كه خود اصغر فرهادي آنچنان كه بايد و شايد اهل سرمست شدن از خوشحالي نيست. خود او زماني در مصاحبه‌اي با يك نشريه سينمايي و پس از موفقيت فيلم درباره الي در جشنواره برلين گفته بود: پس از دريافت اين جايزه، تعدادي از دوستان به من مي‌گفتند كه ما انتظار داشتيم بعد از دريافت اين جايزه شور و هيجان بيشتري از خود نشان دهي. فرهادي هم به آن‌ها گفته بود بيشتر از آنچه كه آن‌ها ديدند نمي‌توانسته از خود شور هيجان نشان دهد.

فرهادي حتي پس از موفقيت فيلم جدايي نادر از سيمين در برلين نيز در مصاحبه ديگري گفته بود: آن طور نيستم كه مدت‌ها سرمست خوشحالي يك موفقيت باشم. اين حس عمر طولاني ندارد. به گفته فرهادي او آدم لذت بردن افراطي از موفقيت‌هايش نيست. نه اينكه جايزه برايش بي‌ارزش باشد، اما از آنهايي نيست كه در موفقيتي بماند و سعي كند بيشترين لذت را ببرد.

فرهادي فيلمسازي است كه لذت اصلي را زماني مي‌برد كه گروه فيلمسازي‌اش كنار هم جمع مي‌شوند. آن طور كه خودش گفته لذتي كه از مراحل نوشتن و جمع شدن گروه و توليد «جدايي نادر از سيمين» مي‌برد قابل قياس با اتفاقاتي كه بعدا مي‌افتد، نبود.

علاقه‌مند به تماشاي بالا رفتن ديوار

اصغر فرهادي بر اساس آنچه كه منتقدان علاقه‌مند به سينمايش گفته‌اند در آثارش بسيار وفادار به ساختار بوده است. شايد اين موضوع ريشه در دوران كودكي‌اش داشته باشد. خود او در مصاحبه‌اي در اين باره گفته: بچه كه بودم، خانه‌اي مي‌ساختند و همه علاقه من اين بود كه بعد از مدرسه آنجا بروم و ديوار‌ها را كه بالا مي‌روند تماشا كنم. من شكل گرفتن آن خانه را با لذت نگاه مي‌كردم. اين روحيه هنوز در من مانده است. به خاطر همين است كه حالا كه فيلمساز بزرگي نيز شده از زماني كه مي‌نويسد تا لحظه‌اي كه تيزر آماده مي‌شود بايد سر كار حضور داشته باشد. اين مسئله به گفته خود فرهادي دليل نداشتن اعتماد به بقيه نيست. شكل گرفتن كار برايش جذاب است درست مثل ساختماني كه در حال ساخت است. (گفت‌و‌گويي با سميه عليپور در خبرآنلاين)

نگاه اجتماعي فرهادي از كجا آمده؟

فرهادي فيلمسازي است كه پيش از اينكه به فيلمسازي علاقمند شود در نوجواني به ادبيات علاقه زيادي داشت و وقتي وارد دانشگاه شد ادبيات نمايشي خواند. دوره نوجواني او با خواندن رمان گذشت و هميشه هم سراغ كارهاي ماندگار مي‌رفت. نگاه اجتماعي كه مي‌گويند در كارهاي فرهادي وجود دارد از‌‌ همان دوره مي‌آيد، زيرا در آن سال‌ها فقط چنين كارهايي مي‌خواند. خواندن تمام آثار دولت‌آبادي، چوبك و ساعدي نوجواني او را تا سن ۱۸ سالگي پر مي‌كرد و در كنارش سينما قرار داشت. اما در مورد سينما، فرهادي هر فيلم ايراني كه فكر مي‌كرد قابل ديدن است مي‌ديد. در مقاطع مختلف فيلمسازان مختلف برايش مهم بودند. در يك دوره كارهاي ناصر تقوايي برايش خيلي محبوب بودند و هنوز هم هست. در يك دوره كارهاي مهرجويي و فرمان‌آرا.

پيش‌بيني جالب عباس جوانمرد

عباس جوانمرد كار گردان بازيگر و پژوهشگر مطرح تئا‌تر حدود ده سال پيش در گفت‌و‌گويي با روزنامه همشهري گفته بود: جواناني در تئا‌تر ايران وجود دارند كه استعدادهاي آتيه‌دار هنر ايران خواهند بود. خود او در‌‌ همان زمان‌ها وقتي نمايش ماشين‌ها را ديده بود گفته بود: من زماني كه ماشين‌ها را ديدم بسيار از آن خوشم آمد و اين كار نشان مي‌داد كه فرهادي و پريسا بخت‌آور از استعدادهاي درخشان هستند كه آينده‌اي اميدبخش خواهند داشت.

با جعبه شيريني به سراغم آمدند

جوانمرد امسال در مصاحبه‌اي با نشريه نافه به ماجراي جالبي اشاره كرده و گفته: آن موقع من متوجه انس اصغر فرهادي و پريسا بخت‌آور شدم و به آن‌ها پيشنهاد دادم كه بهتر نيست با اين مهر دوجانبه با هم ازدواج كنند؟ يك هفته بعد با يك جعبه شيريني به سراغ من آمدند كه بد نيست شما هم شيريني ازدواج ما را بخوريد. (گفت‌و‌گوي عباس جوانمرد با رضا آشفته)

با خودم گفتم او هم از دست رفت اما...

آقاي جوانمرد در ادامه مصاحبه خود گفته بود: بعد متوجه شدم كه اصغر فرهادي رفته تلويزيون و دارد سريال تلويزيوني مي‌سازد. با خودم گفتم اين هم از دست رفت. تا اينكه با آمدنم به ايران از من دعوت كرد تا سر فيلمبرداري‌اش بروم. متن را خواندم و كار گرداني پر از دقت و وسواسش را كه ديدم خوشحال شدم. چون در آنجا هم موفق بود تا اينكه به سينما رفت. باز هم فيلم‌ها خبر از‌‌ همان استعداد درخشان را مي‌داد.

هيچ وقت در زندگي‌ام اين قدر دنبال اينترنت نبوده‌ام

اين كارگردان مطرح سينما، مثل خيلي از ايراني‌ها در چند سال اخير اعتياد شديدي به اينترنت پيدا كرده. فرهادي در تيرماه سال ۸۹ در مصاحبه‌اي با ماهنامه نافه در پاسخ به سوالي كه اين يك سالي كه فيلم نساخته‌ايد چه كرده‌ايد، گفته بود: بيشتر فيلم ديده‌ام و بيشتر از هر چيزي پاي اينترنت بوده‌ام. هيچ وقت در زندگي‌ام اين قدر دنبال اينترنت نبوده‌ام و بخش مهمي از زندگي من شده متاسفانه.... خبرنگاري كه اين مصاحبه را با فرهادي كرده بود پرسيده بود چرا متاسفانه؟ و فرهادي در جواب گفته بود: به خاطر اينكه مدام داري خبرهايي را سرچ مي‌كني كه سرعتشان از سرعت جذب تو بالا‌تر است و هيچ وقت هم فكر نمي‌كني كه همين چيزهايي كه حالا پيدا كرده‌اي كافي است. هرچه قدر بنشيني، باز هم خبر و تحليل جديد است.

هرچه تنها‌تر، بهتر

اصغر فرهادي به گفته خودش آدم تنهايي است. مثل خيلي از انسان‌هاي ديگر: «من در زمان سريال داستان يك شهر حضور بيروني بيشتري داشتم اما الان سه چهار سال است كه اهل جمع نيستم و كنار كشيده‌ام. كاملا هم فكر مي‌كنم ارثي است يا شايد براي همه همينطور است. اينكه سن بيشتر مي‌شود به دنبال خلوت هستيم تا جمع. الان به سختي مي‌توانم وارد يك جمع بشوم. هرچه تنها‌تر باشم برايم بهتر است. مثلا يك زمان دسته جمعي مي‌رفتيم كوه ولي الان دنبال اين هستم كه در تنهايي و در شب بروم كوه.» (گفت‌و‌گوي اصغر فرهادي با پيمان قاسم‌خاني در اوائل سال جاري در چلچراغ)

نظم وبي نظمي

خودم دلم مي‌خواهد اين ميزان نظمي كه در كارم را دارم در بقيه قسمت‌هاي زندگي هم داشته باشم. مثلا مي‌خواهم در رانندگي آدم منظمي باشم كه نيستم. مسير‌ها را هميشه اشتباه مي‌روم سارينا (دختر آقاي فرهادي) كه سوار ماشين مي‌شود مي‌گويد مي‌داني از كدام مسير مي‌خواهي بروي؟ آن قدر كه كار را جدي مي‌گيرم بقيه اتفاقات را جدي نمي‌گيرم.

فقط چند نفر هستند كه...

اين روز‌ها در زندگي‌ام آدم‌هاي زيادي هستند دفتر چه تلفنم پر و پيمان است. اما اگر شبي در يكي از خيابان‌هاي تهران مشكلي برايم پيش بيايد چند نفر هستند كه مي‌توانم زنگ بزنم و مثلا بگويم: الو من تصادف كردم پاشين بياين اينجا؟ هميشه فكر مي‌كنم فقط چند نفر هستند كه راحتم به آن‌ها زنگ بزنم.

خود فيلم به من مي‌گويد با چه كسي كار كن

فرهادي بيشتر با چه بازيگراني كار مي‌كند؟ اين سوالي است كه شايد بسياري از علاقه‌مندان سينما بخواهند جواب آن را بدانند. خود فرهادي در مصاحبه‌هايش در اين باره گفته: بيشتر خود فيلم‌ها به من مي‌گويند با چه كسي كار كنم. وقتي بحث فيلم پيش مي‌آيد ارتباط‌هاي شخصي خيلي دخيل نيستند. قصه به من مي‌گويد اين بازيگر بايد باشد، حالا فرقي نمي‌كند دوست صميمي من باشد و يا كسي كه اصلا نسبت عاطفي با او ندارم. خيلي از دوستان من هستند كه تاكنون امكان همكاري با آنان را نداشته‌ام و از سوي ديگر بازيگراني هم هستند كه آشنايي چنداني با آنان ندارم، اما آن‌ها انتخاب مي‌شوند. پيش از شروع قصه هيچ‌كس نمي‌داند آدم‌هاي فيلمم چه كساني هستند. بر اساس ارتباط‌هاي بيرون از كار عواملم را نمي‌چينم.

ساخت فيلمي تاريخي درباره ۵۰ سال اخير

فرهادي عاشق ساختن فيلم تاريخي نيز بوده: «من بيشتر به فيلم‌هاي قصه‌گو علاقه دارم و بيشتر از آن به فيلم‌هاي تاريخي. فيلم‌هاي تاريخ معاصر را خيلي دوست دارم و فكر مي‌كنم يك روزي حتما فيلمي تاريخي درباره ۵۰ سال اخير مي‌سازم.» (گفت‌و‌گو با نافه، تيرماه ۸۹)

منبع: روزنامه تماشا

نظر شما:
------------

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن