تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815686242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزيركشاورزي:يافته هاي علمي كشاورزي ايران قابليت صدور دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون وزيركشاورزي:يافته هاي علمي كشاورزي ايران قابليت صدور دارد
شيراز – معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي گفت:يافته هاي علمي، يكي ازدستاوردهاي مهم ما در بخش كشاورزي است به نحوي كه ميزان اتكاي ما به اين يافته ها به حدي است كه حتي از قابليت صدوربه ديگر كشور ها برخوردار است.
دكتر جعفر خلقاني ، دوشنبه در گفت و گو با ايرنا در شيراز اظهار داشت: هم اينك يكي از مشكلات بخش كشاورزي ما اين است كه به رغم اينكه از دانش فني بسيار بالايي در اين بخش برخورداريم ولي اين دانش هنوز به كشاورزان و فعالان اين بخش انتقال نيافته است . وي گفت: كشاورزان ما هنوز به سطح سوادي كه انتظار مي رود در اين بخش از آن برخوردار باشند دست نيافته اند و به همين سبب بايستي در زمينه آموزشي و انتقال دانش فني به كشاورزان و فعالان بخش كشاورزي بيشتر تلاش و همت كنيم .
اين مقام مسوول افزود: يكي از دلايل خودكفايي ما در زمينه توليد گندم ، انتقال 30 درصد از يافته هاي تحقيقات كشاورزي به مزارع گندم بود و به همين سبب ما بر اين باوريم كه اگر يافته هاي تحقيقاتي بخش كشاورزي به مزارع منتقل شود ما هم اكنون از ظرفيت و امكان 300 ميليون تن توليد برخوردار هستيم .
خلقاني با اشاره به اينكه در بخش هايي كه دانش فني مورد نياز كشاورزان به آنان انتقال داده شده است ميزان توليد بسيار چشمگير بوده است ، بيان داشت: هم اكنون بين 58 تا 62 مجتمع آموزشي در بخش كشاورزي كشور فعال است و آموزش اين مجتمع ها نيز براي فرزندان كشاورزان و روستاييان بصورت رايگان از طرف دولت ارايه مي شود.
او افزود: آموزش اين مجتمع هاي آموزشي ، آموزش هاي علمي و كاربردي را به نحوي ارايه مي كنند كه حدود 87 درصد از دانش آموختگان اين مجتمع ها و حتي فراگيران در حال تحصيل آنها، جذب بازار كار شده اند. خلقاني اضافه كرد: يكي ديگر از فعاليت هايي كه در دولت كنوني در بخش كشاورزي صورت گرفته است، شكل گيري تشكل هاي بخش كشاورزي است .
وي گفت: ما در گذشته حدود هفت هزار نمونه بخش كشاروزي داشتيم كه نمونه بودند و به عنوان مجمع ملي خبرگان بخش كشاورزي فعاليت مي كردند ولي هم اكنون انجمن هاي تشكل هاي بخش كشاورزي كه اين انجمن ملي جزيي از آن هم است اينها با هم جمع شدند و بصورت يك تشكل موفق درآمدند.
او بيان كرد:در اين تشكل ها فعالاني وجود دارند كه 140 تن سيب درختي برداشت مي كنند در صورتي كه متوسط بخش كشاورزي ما در اين محصول حدود 16 تا 17 تن است.*
خلقاني گفت:همچنين متوسط توليد سيب زميني ما در اين تشكل ها 110 تن است و اين در حالي است كه متوسط توليد اين محصول در بخش كشاورزي ، بيش از 26 تا 27 تن نيست.* معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزير جهاد كشاورزي افزود: ما در پي اين هستيم كه متوسط توليد بخش كشاورزي را از طريق تقويت و رشد اين تشكل ها افزايش دهيم .
خلقاني ، توسعه تشكل هاي فني مهندسي را يكي ديگر از اقدامات وزارت جهاد كشاورزي عنوان كرد و اظهار داشت: اين تشكل هادر قالب شركت هاي خدمات فني شكل گرفته اند و بدون ترديد با ادامه روند فعاليت آنها، شاهد افزايش توليد در بخش كشاورزي خواهيم بود.
وي ، با مقايسه ميزان توليد در بخش كشاورزي در ابتداي انقلاب و در حال حاضر ، بيان داشت:توليد بخش كشاورزي ما در ابتداي انقلاب حدود 23 تن بوده و اين در حالي است كه جمعيت كشور در آن زمان حدود يك دوم جمعيت كنوني بوده است .
خلقاني افزود:هم اينك اگر توليد ما 102 تن توليد شده باشد ، هم توليد چهار برابر شده است و هم سرانه توليد دو برابر شده است و اين رشد بسيار ارزشمندي در بخش كشاورزي است.
او ادامه داد: در ابتداي انقلاب نيز توليد محصولات زراعي ما 5/19 ميليون تن بوده و هم اينك 73 ميليون تن است و اين روند رو به افزايش طي اين سال ها همواره ادامه داشته است . خلقاني،ميزان توليد محصولات باغي كشور در سال هاي اوليه انقلاب 557 هزار تن عنوان كرد و گفت:اكنون اين رقم به 5 / 16 ميليون تن رسيده است كه حاكي از 12 درصد افزايش است و توليد محصولات دامي كشور نيز طي مدت ياد شده نيز از 3 /3 ميليون تن به 4 /11 ميليون تن افزايش يافته است .
او ادامه داد: تكليفي كه كل برنامه چهارم براي بخش كشاورزي پيش بيني كرده است ، 5 /6 درصد رشد بوده است كه از اين ميزان رشد 2 /2 درصد يعني يك چهارم آن را در قسمت بهره وري تكليف كرده است .
خلقاني بيان كرد: از ميزان 5 /6 درصد پيش بيني شده براي كل برنامه چهارم در سه ساله اول برنامه 7 /6 درصد آن تحقق پيدا كرده است كه اين افزايش با توجه به فرصتي كه هنوز تا پايان برنامه چهارم باقي مانده است ، بازهم افزايش خواهد يافت و در حقيقت ما هم اينك از برنامه چهارم جلوتر هستيم.
وي گفت: پيش بيني برنامه چهارم براي توليد در بخش كشاورزي 85 ميليون تن بوده است ولي ما هم اينك بيش از 100 ميليون تن توليد داريم يعني ما در كل بخش كشاورزي اكنون به حدود 94 درصد ضريب خود كفايي دست يافته ايم و اين امر بسيار حايز اهميتي است كه توليد ما در داخل كشور متكي به همه امكانات داخلي است .
خلقاني در زمينه توليد گندم در كشور افزود: توليد گندم ما پارسال حدود 15 ميليون تن بوده است و اين در حالي است كه ميزان خودكفايي ما در اين مورد 11 تا 5 /11 ميليون تن است ولي امسال ما به دليل پديده خشكسالي به هر ميزان گندم هم كه توليد كنيم هنوز به مرز خودكفايي رسيده ايم.
او گفت: بخشي از واردات گندم ما به دليل ذخيره سازي، امنيت غذايي است و كنترل بازار است ، و اين امر به ويژه در محصولات استراتژيك بيشتر مد نظر است.
خلقاني اضافه كرد: در وضعيت خشكسالي ما از حيث توليد گندم بين سه تا چهار تن با مرز خودكفايي فاصله داشتيم ولي واردات به دليل ذخيره سازي بيشتر از مرز خودكفايي بوده است .
وي گفت:دليل ديگر واردات گندم بيش از ميزان پيش بيني شده اين بود كه برخي از كشاورزان بخشي از گندم ها ي توليدي خود را به تصور اينكه به سبب خشكسالي اختلاف قيميتي در فروش تضميني گندم رخ مي دهد تحويل دولت ندادند پس از آنكه متوجه شدند اتفاقي در اين زمينه نيتفاد، گندم ها را تحويل دولت دادندو از اين رو آن بخشي كه بعدا توسط كشاورزان تحويل مراكز خريد دولتي شد در محاسبات دولت وارد نشده بود .
معاون وزير جهاد كشاورزي بيان كرد: نكته مهمي كه در مقوله ضريب خودكفايي بخش كشاورزي مطرح است اين است كه هم اينك ما در شرايطي هستيم كه هيچ مشكلي از جانب دشمن در بحث تامين غذا ما را تهديد نمي كند يعني اگر هر گونه حصاري در اطراف ما كشيده شود ما اگر تصميم بگيريم در داخل توليد داشته باشيم و با ضريب خودكفايي كل، خودمان را تامين كنيم ، در اين زمينه از توانمندي لازم برخورداريم.
خلقاني در زمينه رشد بهره وري گفت:رشد بهره وري نيروي كار در طول برنامه چهارم 6 /4 درصد پيش بيني شده است ولي طي دو سال گذشته 3 /5 درصد اين ميزان تحقق يافته است كه اين خود حاكي از تحقق هدف 115 درصدي در اين زمينه است.
وي پيش بيني برنامه چهارم در ميزان بهره وري سرمايه رايك دهم درصد عنوان كرد و گفت: ولي هم اينك اين ميزان طبق آمارهاي اعلام شده بانك مركزي و امار رسمي كشور 29 صدم درصد است يعني بيش از290 درصد افزايش داشته است .
خلقاني بيان داشت: ميزان اشتغال در بخش كشاورزي و هدف برنامه براي سال هاي 84، 85 و 86 ، 209 هزار نفر بوده است ولي هم اينك اشتغال ايجاد شده در اين بخش طي سه سال ياد شده در مجموع 446 هزار نفر است كه تحقق هدف آن بين 213 تا 214 درصد محقق شده .
خلقاني ادامه داد: در بحث صادرات نيز طي سال هاي اخير ما در اين زمينه 150 درصد نسبت به واردات شاهد افزايش صادرات بخش كشاورزي بوده ايم . وي گفت: صادرات محصولات كشاورزي نيز از يك هزار و 419 ميليون دلار در سال 83 با ساليانه نرخ رشد 32 درصد به سه هزار و265 ميليون دلار معادل 3 /2 دهم برابر در سال 86 رسيده است.
679 / 675

دوشنبه|ا|21|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن