تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815361283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نهادسازي يكي از كار ويژه هاي انقلاب اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نهادسازي يكي از كار ويژه هاي انقلاب اسلامي
خبرگزاري فارس: براساس روند اوج گيري انقلاب و بنا به ضرورت هاي انقلاب با تدابير امام راحل نهادهايي تأسيس گرديد كه دو موضوع مهم را در دستور كار خود داشت؛ يكي حفظ دستاوردها و ديگري تداوم انقلاب اسلامي. اكنون كه درسي امين سالگرد انقلاب اسلامي قرار داريم برخي از نهادها عمر سي سالگي را پشت سر مي گذارند.


موضوع بررسي ماهيت و اهميت نهادهاي انقلاب اسلامي يكي از مهمترين و يا به عبارتي شاه كليد جريان انقلاب اسلامي است كه اولين و اصلي ترين نهاد انقلاب اسلامي مباحث اعتقادي اسلام به خصوص شيعه بوده و هست و با اهتمام علما بخصوص حضرت امام راحل به صحنه سياسي و حكومتي توسعه يافت و با اقبال عموم مردم روبه رو شد.
اين نهاد در موضوع «ولايت فقيه» تجلي يافت كه جريان انقلاب اسلامي براساس آن پايه ريزي شد و تمامي نهادهاي ديگر از متن اين نهاد ارزشمند جوشيده شدند كه در واقع براي اداي حق آن مي بايست بحث مستقلي ارائه مي شد اما آنچه در اين مختصر اشاره مي گردد براساس روند اوج گيري انقلاب و بنا به ضرورت هاي انقلاب با تدابير امام راحل نهادهايي تأسيس گرديد كه دو موضوع مهم را در دستور كار خود داشت؛ يكي حفظ دستاوردها و ديگري تداوم انقلاب اسلامي. اكنون كه در آستانه سي امين سالگرد انقلاب اسلامي قرار داريم برخي از نهادها عمر سي سالگي را پشت سر مي گذارند و در حفظ دستاوردها و ايفاي نقش در تداوم انقلاب اسلامي بسيار خوش درخشيده اند.
تعدادي از نهادهاي انقلاب وظيفه خود را به درستي انجام داده و با كمال افتخار به عمر موقت خود پايان دادند و تبديل به نهادهاي بنيادين و پايدار گرديدند نظير شوراي انقلاب كه در دو شاخه يكي در داخل و ديگري در خارج از كشور سازماندهي و برنامه ريزي حفظ دستاوردها و تداوم انقلاب را عهده دار شده بود و از بطن آن نهاد اجرايي خود را به جود آورد كه به نام كميته استقبال از امام شناخته شد. با برنامه ريزي هاي اين كميته جشن ورود امام برگزار شد و در مدرسه علوي به عنوان پايتخت رهبري انقلاب مشخص گرديد. كمتر از يك هفته پس از استقرار امام در تهران ايشان نهاد ديگري به نام دولت موقت با پيشنهاد شوراي انقلاب را معرفي كرد كه پست نخست وزيري انقلاب اسلامي را در اختيار بگيرد و نخست وزير و دولت غيرقانوني باقي مانده از دوره شاه را ساقط كند.
پس از آن نهادهاي ديگر به تدريج و به اقتضاي نياز يكي پس از ديگري ايجاد گرديد كه در ذيل به اختصار به آنها اشاره مي شود:
1- نهادهاي امنيتي : دفاعي انقلاب اسلامي اولين نهاد آن كميته هاي انقلاب اسلامي بود كه با استفاده از رهنمودهاي امام در پيام روز 23 بهمن 57 به طور خودجوش در هر محله و خيابان و در اماكن دولتي و مساجد محل شكل گرفت، همه جوانان كم سن و سال مدرسه اي، افراد ميان سال مبارز و انقلابي آزاد شده از بند اسارت زندان هاي رژيم پهلوي، افراد داراي سن بالا كه داراي آموزه هاي ديني از هيئت هاي مذهبي و مساجد و تجربيات تاريخ سياسي اسلامي بودند، جملگي با يكدگير پيوند خوردند و مركزيت اصلي را در مساجد مهم در هر محله اي قرار دادند كه فرماندهي آن با روحانيت و ائمه جماعت بود. وظيفه واحد آنها حراست و حفاظت از دستاوردها و كنترل و نظارت رفت و آمدها و دستگيري عناصر ضد انقلاب بود. از ميان نيروهاي كميته و جوانان مومن ومعتقد با روحيه انقلابي نهاد نظامي ديگري به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شكل گرفت كه ماموريت آن مقابله با گروهك هاي ضد انقلاب در استان هاي مرزي با خط مشي مسلحانه بود. اين نهاد تازه تأسيس پس از سركوب تحركات گروهك هاي مسلح ضد انقلاب با تهاجم ارتش حزب بعث به ايران مواجه شد كه به مدت هشت سال در كنار ساير نيروهاي رزمنده در مقابل ارتش حزب بعث جنگيدند و سرانجام آن را به زانو درآوردند. اين نهاد گرانقدر بعد از جنگ نيز درخدمت بازسازي كشور قرار گرفت. يكي ديگر از نهادهايي كه در راستاي حفظ امنيت كشور تشكيل شد و زير مجموعه سپاه قرار گرفت، نهاد بسيج مستضعفين بود كه اكنون به نام نيروي مقاومت شناخته مي شود اين نهاد نيز جانانه در تمامي عرصه هاي پس از انقلاب با جديت و قدرت تمام حضور داشته و دارد .
2- دومين نهاد تاثيرگذار كه توسط انقلابيون شكل گرفت، دادسرا و دادگاه هاي انقلاب اسلامي بود كه ماموريت قضايي و محاكمه متهمين عوامل رژيم شاه را عهده دار بود. عناصر فاسد و ستمكار و آدمكشان رژيم شاه كه توسط كميته هاي انقلاب شناسايي و دستگير و توسط اين نهاد محاكمه و مجازات مي شدند شاخص ترين چهره اين نهاد مرحوم آيت الله خلخالي بود كه تعداد زيادي از كساني كه دستشان به خون مردم آلوده بود را محاكمه و به مرگ محكوم كرد.
در واقع پيوند و همكاري عناصر كميته هاي انقلاب و دادگاه هاي انقلاب كه هر دو با حكم امام پايه ريزي شده بود مانع فرار جنايتكاران از محاكمه انقلابي و سپرده شدن به دست قانون مي شد.
3- نهادهاي ديگري كه مهم ترين نقش را در راستاي تحقق آرمان هاي انقلاب اسلامي ايفا نمودند مجموعه هايي بودند كه ماموريت سياسي : فكري انقلاب را به اجرا در آوردند كه البته اسم و نام مشخصي از آنها نيست اما در پوشش دولت موقت دو ماموريت اساسي سياسي و فكري را به انجام رساندند كه با حمايت جدي امام اجرايي شد؛ يكي برگزاري رفراندوم در روز 12 فروردين 58 كه تأسيس نظام جمهوري اسلامي با راي مردم به ظهور رسيد و ديگر اينكه اقدام به تدوين پيش نويس قانون اساسي كردند كه در ادامه يك نهاد جديد ايجاد گرديد به نام مجلس خبرگان كه در بررسي نهايي پيش نويس و تدوين قانون اساسي كه از هر جهت در راستاي حفظ دستاوردها و تداوم انقلاب اسلامي مهم بود و در آينده انقلاب نقش سرنوشت سازي داشت را عهده دار شد.
4- نهاد ديگري كه به فرمان امام تأسيس شد و ماهيت اقتصادي داشت، بنياد مستضعفان بود. اين نهاد ماموريت داشت كه اموال شاه و همدستانش كه از دسترنج هاي مردم كاخ ها ساخته بودند و شركت ها و كارخانجات و مراكز تجاري - توريستي، تفريحي و كشاورزي را به وجود آورده بود و در انحصار خود داشتند و درآمدهاي حاصله از آن را صرف عياشي ها مي كردند و مازاد آن را در بانك هاي اروپايي و آمريكا به حساب هاي خود مي ريختند با پشتيباني دادگاه هاي انقلاب در اختيار انقلاب قرار مي گرفت و تمام هتل ها، بنيادها، سينماها و باغ ها و مزرعه ها و شركت ها و روزنامه ها و غيره را شامل مي شد در اختيار بگيرد، تا درآمد حاصله از آنها را به نفع قشر مستضعف و محروم جامعه به مصرف برساند و به عبارتي بنياد مستضعفان موظف شد تا اموال مستكبرين را گرفته و در اختيار مستضعفين قرار دهد و درآمدهاي حاصله از اين اموال را در جهت رفاه و رشد فرهنگ طبقات پايين جامعه هزينه كند و ياري كننده اقشار محروم باشد.
5- ارائه خدمات به قشر محروم جامعه بعد از پيروزي انقلاب در اولويت قرار گرفت كه يكي از مهمترين اهداف انقلاب پس از پيروزي كمك و امداد به افراد ناتوان و افراد بي بضاعت و بي سرپرست بود كه با فرمان امام دو نهاد امدادي تأسيس شد. يكي به نام كميته امداد و ديگري تأسيس بنياد مسكن كه هر دو مأموريت داشتند كه براي آنها امكانات اوليه و مورد نياز زندگي را فراهم آورند.
درآمد پولي و مالي آن از طرف مردم خير تامين مي شد. البته بودجه اوليه هر دو را حضرت امام دادند و مردم هم از پيشنهاد حضرت امام به گرمي استقبال كردند و مبالغ زيادي به حسابي كه افتتاح شده بود ريختند و زمينه را براي مساعدت به مردم ضعيف و محروم فراهم آوردند كه اين موضوع در سالهاي اوليه در احيا و حفظ ارزش هاي ديني و اسلامي و انقلابي بسيار موثر واقع شد و اميد به تداوم انقلاب را تقويت كرد و آثار آنها هنوز جاري است.
6- تأسيس نهاد چند منظوره جهاد سازندگي از ديگر اقدامات ارزنده نهادسازي انقلاب بود كه به لحاظ توجه دقيق امام به محرومين و احساس وظيفه در محروميت زدايي تأسيس شد كه آثار و بركات زيادي را در خدمت به محرومين از خود بر جاي گذاشت. اين نهاد سراپا تلاش و اخلاص در تاريخ 27 خرداد 1358 يعني چهار ماه پس از پيروزي انقلاب اسلامي تأسيس شد. مركزيت آن در تهران و شعبات آن در سراسر كشور مشغول فعاليت هاي عمراني به نفع روستائيان و محرومان شدند. اين نهاد موفق شد نيروهاي فراواني را كه شامل جوانان تحصيل كرده و متخصصين رشته هاي گوناگون فني و راه و ساختمان و همچنين رشته هاي پزشكي و فرهنگي بود را جذب كند و به نقاط دور افتاده ايران جهت خدمات رساني اعزام كند.
7- تأسيس نهادهاي تبليغي هنري در عرصه توسعه فرهنگ انقلاب اسلامي در راستاي حفظ دستاوردها و تداوم انقلاب يكي از مهمترين مطالبات حضرت امام بود. با توجه به اينكه مجموعه هاي تبليغي : فرهنگي از سالهاي قبل از پيروزي انقلاب به صورت خودجوش شكل گرفته بود و به طور فعال عمل مي كرد كه بخشي از آن در برپايي راهپيمايي ها و مراسم استقبال از امام (ره) مشاهده شد. پس از پيروزي انقلاب فعاليت ها در راستاي نيازهاي تبليغي و هنري توسعه بيشتري يافته بود و در قالب سازمان تبليغات اسلامي تجلي يافت. امام راحل در پيامي در (25/11/59) در پاسخ به نامه آيت الله امامي كاشاني مرقوم فرمودند كه «تبليغات اسلامي را با همه ابعادش هر چه بهتر و بيشتر گسترش دهند و اشخاصي كه براي اين امر تعيين مي شوند اشخاصي ارزشمند مورد اعتماد باشند.»
8- نهادهاي ديگري كه در راستاي حفظ دستاوردها و تداوم انقلاب توسط حضرت امام ايجاد گرديد، نهاد نهضت سوادآموزي با ماهيت و ماموريت آموزش و تربيت بي سوادان بود. امام راحل با صدور فرماني در تاريخ (7/10/58) يك بسيج عمومي براي مبارزه با بي سوادي به راه انداختند و مرقوم داشتند كه «ما بايد در برنامه درازمدت، فرهنگ وابسته كشورمان را به فرهنگ مستقل و خودكفا تبديل كنيم و اكنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشريفات خسته كننده براي مبارزه با بي سوادي به طور ضربتي و بسيج عمومي قيام كنيم تا ان شاءالله در آينده نزديك هر كس نوشتن و خواندن ابتدايي را آموخته باشد. براي اين امر، لازم است تمام بي سوادان براي يادگيري و تمام خواهران و برادران باسواد براي ياد دادن بپاخيزند...»
اين فرمان منجر به تأسيس نهادي شد به نام نهضت سوادآموزي كه در طول مدت خدمت خود اقدامات بي نظيري در امر تعليم و تربيت و آموزش انجام داده كه درخور تحسين و تقدير جوامع علمي و فرهنگي بوده است.
9- امام راحل براي خانواده شهدا دستورالعمل ويژه اي تدوين كردند كه تبديل به بنياد شهيد شد. در فرمان امام در تاريخ (25/12/58) در ده بند با موضوعات فرهنگي، اقتصادي، استخدام، كارت مجاني براي استفاده از وسائل نقليه عمومي داخل، كارت نيم بها براي استفاده از وسائل نقليه بين شهري، تشكيل دفترچه مخصوص براي خريد از تعاوني هاي دولتي، بيمه درماني، قرار دادن حقوق رسمي براي جانبازان و خانواده شهدا، ايجاد برنامه راديويي و تحت علاج قرار دادن آسيب ديدگاني كه احتياج به معالجه دارند، اولويت بندي نمودند و در اين رابطه شيخ مهدي كروبي را مأمور رسيدگي به اين امور نمودند. منظور و مقصود امام در اين رابطه حل مشكل خانواده شهدا و جانبازان و سرپرستي فرزندان خانواده شهدا بود كه فرمان ده ماده اي امام در همان سالهاي اول اجرايي شد. اما اهتمام به مسائل فرهنگي مورد نظر حضرت امام در رابطه با خانواده شهدا در رسيدگي به امور جانبازان همچنان نياز به اهتمام بيشتري دارد.
10- امام راحل در دوران يك دهه آخر عمرشان براي حفظ و تداوم انقلاب اسلامي با صدور احكام جداگانه اقدام به تشكيل نهادهاي مختلف ديگري نمودند كه از جمله آنها از بنياد 15 خرداد، تأسيس نهادهاي تدوين تاريخ انقلاب اسلامي مانند مركز اسناد شورايعالي انقلاب فرهنگي، ستاد پيگيري فرمان هشت ماده اي، ستاد رسيدگي به امور مناطق جنگي، هيات رسيدگي به اوضاع شركت ملي نفت، ايجاد نمايندگي ها در استان و شهرستان ها، نيروهاي مسلح، اوقاف و امورخيريه، در امور سياسي و قضايي، در امور فرهنگي، در امور خارج از كشور و در امور حج فرامين و رهنمودهايي دادند و براي هر يك نماينده اي تعيين كردند كه جملگي آنها حفظ جريان انقلاب اسلامي و تداوم آن را تضمين مي كرد و اكنون سي سال از پيروزي انقلاب مي گذرد و نسبت به گذشته بيشتر بايد به پيام ها و رهنمودهاي امام در راستاي تحقق ارزش هاي انقلاب توجه و تمركز كنيم. در واقع راه نجات و عبور به سلامت از مسيرهاي پرپيچ و خم و طوفاني توجه به رهنمودهاي پير جماران مي باشد.
روحش شاد و يادش گرامي باد.

نويسنده:سيدمهدي حسيني
............................................................................................
انتهاي پيام/

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن