تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815624942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در جلسه كارگروه گردشگري خوزستان مصوب شد: اجراي طرح مطالعاتي آب درماني گراب و آبشاهاري آرپناه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در جلسه كارگروه گردشگري خوزستان مصوب شد: اجراي طرح مطالعاتي آب درماني گراب و آبشاهاري آرپناه
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: شهرستان‌ها

در جلسه كارگروه گردشگري كه به رياست معاونت عمراني استاندار در سالن جلسات استانداري خوزستان برگزار شد طرح مطالعاتي شيرين بهار (شيمبار) انديكا، آبشارهاي آرپناه لالي و آب درماني گراب بهبهان به عنوان سايت‌هاي گردشگري براي تصويب مطرح شد كه تنها طرح مطالعاتي آب درماني گراب و آبشاهاري آرپناه به تصويب رسيد و طرح شيرين‌بهار مصوب نشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از خوزستان در اين جلسه طباطبايي، معاون عمراني استاندار خوزستان، پس از شنيدن مطالعات مشاور طرح در خصوص طرح مطالعاتي شيرين بهار شهرستان انديكا گفت: اين پروژه ابتدا بايد برود كميته و نواقص آن رفع و پس از آن با اعتماد كامل براي تصويب به كار گروه فرستاده شود. ايراد وارده مربوط به اين موضوع است كه امكان انجام كارهاي كارشناسي ريز در جلسات كارگروه مسير نيست و اين قبيل امور مربوط به كميته كار گروه است كه بايد با حضور اعضاء اصلي آن و براي رفع مشكلات تشكيل شود.

وي در خصوص مخالفت محيط زيست با تصويب و طرح‌هاي اين پرونده افزود: مشاوري كه كار مي‌كند بايد با دستگاه‌هاي ذي‌نفع در ارتباط باشد. به هرحال محيط زيست در همه طرح‌هاي گردشگري معمولا دخالت دارد و بايد موافقت آن جلب شود به خصوص اين كه اين منطقه حفاظت شده است.

معاون عمراني استاندار نكته بعدي اين طرح را چنين عنوان كرد: طرح‌هاي گردشگري ما بايد محور مردمي داشته باشد يعني همراه با توجيه مردم باشد در غير اين صورت با مخالفت آنها مواجه مي‌شود. همچنين مباحثي مانند چگونگي حفظ فرهنگ مردم بومي منطقه، طبيعت و كمك گرفتن از مردم در برنامه‌ريزي طرح‌ها در نظر گرفته شود.

او در ادامه به طرح صيانت از جنگل‌هاي زاگرس به عنوان يكي از مسائل اساسي اشاره كرد و گفت: اين طرح نيازمند مطرح شدن در كميته فني است.

همچنين در اين جلسه طرح احداث سايت گردشگري در شيرين بهار شهرستان انديكا به تصويب نرسيد و اين در حالي است كه اين منطقه به عنوان يك نقطه گردشگري به تصويب رسيده است.

در اين جلسه طرح ديگري نيز تحت عنوان برگزاري همايش راه و محيط زيست در نيمه اول سال آينده با دبيري يكي از دو ارگان محيط زيست يا سازمان گردشگري به تصويب رسيد.

در ادامه جلسه صادق محمدي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان، در زمينه خاصيت‌هاي منطقه شيرين بهار اظهار كرد: اين منطقه داراي پتانسيل‌هاي متعددي است كه عمده‌ترين آنها شامل تالاب شيمبار با موقعيت طبيعي بسيار بالا و ارزشمند، پل نگين يك پل تاريخي حائز اهميت، جنگل موجود در منطقه كه بخاطر شرايط كوهستاني اطراف محل اقامت افراد بوده و آبشار حدود 70 متري در فاصله 1000 متري منطقه است.

وي همچنين در خصوص هدف و شرح خدمات اين سايت گردشگري افزود: هدف ما ايجاد يك سري اقدامات و خدمات زير ساختي براي رفاه حال مسافران منطقه از جمله احداث پاركينگ امن، سرويس بهداشتي، آب آشاميدني سالم كف‌سازي مسير پياده‌رو با مصالح محلي و همچنين احداث دفتر راهنماي گردشگران در آن جا است.

محمدي همچنين به دو چندان شدن جاذبه‌هاي منطقه در زمان رفت و آمد عشاير و تلاش براي حداقل مداخله در محيط طبيعي با توجه به پتانسيل‌ها و احداث زيرساخت‌ها آن اشاره كرد.

در اين جلسه ضمن معرفي طرح آبشارهاي آرپناه در شهرستان لالي توسط مشاور معاون استاندار در خصوص اين طرح اظهار داشت: يكي از محاسن اين طرح پيش‌بيني پاركنيگ در اول سايت است. كار گروه موافقت خود را با كليات اين طرح عنوان و آن را تصويب مي‌كند و برنامه‌ريزان مربوطه هماهنگي‌هاي لازم را با محيط زيست انجام دهند.

وي افزود: استان خوزستان پتانسيل‌هاي بالايي براي گردشگري را دارا است حيف است براي آنها برنامه‌ريزي نشود. اين در حالي است كه امسال اعتباراتي براي آنها در نظر گرفته شده است.

طباطبايي پس از معرفي طرح گردشگري گراب در شهرستان بهبهان توسط مشاور مربوطه در خصوص آن گفت: با توجه به اين كه اين طرح كامل و جامعي است و بارها با پي‌گيري‌هاي متعدد جلسات مختلفي مرا در خصوص آن با ميراث فرهنگي برگزار كرديم و تكميل كننده گردشگري در استان خوزستان است.

او كليات اين طرح را تصويب كرد اما خواستار تعيين شدن 2 استخر براي مردان و زنان در محوطه سايت گردشگري شد و افزود: البته بحث محيط زيست و مالكيت و تغيير كاربري بايد در نظر گرفته شود و سير درست خود را طي كند. ما علاقمند به فعال شدن گردشگري و تصويب طرح‌هايي در اين زمينه هستيم كه پس از تصويب كار خود را با رعايت موارد ديگر شروع كنند.

طباطبايي همچنين خواستار هماهنگ شدن ميراث فرهنگي و گروه مشاور با محيط زيست و چاره انديشي در خصوص پس‌آب‌هاي اين طرح در محيط طبيعي شد و گفت: جاده گراب با اعتبار 250 ميليون توماني وارد مناقصه شده و به احتمال زياد تا هفته آينده مطرح مي‌شود.

در ادامه جلسه صادق محمدي گفت: اين طرح مربوط به بخش خصوصي مي‌باشد. مشاورين اين طرح با مشاورين طرح جامع گردشگري در پايتخت هماهنگي‌هاي لازم را انجام داده و سرمايه‌گذاري بيشتر آن با طرح توسعه آنجا انجام مي‌شود.

در بخش ديگر اين جلسه غلام شجاعي، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان، گفت: چشمه آب درماني گراب به لحاظ دبي اولين چشمه آب درماني است و در مواقع خشكسالي مشكلي ندارد. اين منطقه در 20 كيلومتري شهرستان بهبهان واقع شده است.

همچنين در اين جلسه طرح‌هاي نمونه گردشگري براي تصويب و نيز طرح بازپس‌گيري 2 منطقه تاريخي ايوان كرخه و جندي‌شاپور توسط معاونت حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان مطرح شد.

طرح‌هاي معرفي شده در اين جلسه شامل هشت طرح است كه عبارتند از: منطقه نمونه گردشگري خائيز، منطقه نمونه گردشگري كرخه، منطقه نمونه گردشگري دو كوهه، منطقه نمونه گردشگري پارك دره انديمشك، منطقه نمونه گردشگري شهداي شيميايي خرمشهر، منطقه نمونه گردشگري ام‌الدبس، منطقه نمونه گردشگري درياچه سد انحرافي رامشير و منطقه نمونه گردشگري ساحل رودخانه هنديجان.

در اين جلسه طباطبايي با اعلام اين كه اين طرح‌ها در دل طرح جامع گردشگري قرار دارند آنها را همزمان با تصويب طرح جامع تصويب شده دانست و گفت: علاقمندم تمام مناطقي كه داراي پتانسيل گردشگري همراه با جاذبه‌هاي خيلي خوب ميراث فرهنگي هستند، برنامه‌ريزي مناسب و خوب بشوند. همچنين دهكده‌ سياحتي حدود پنج طرح شده كه شامل زراس، انشان، كرخه، دز و شركت نفت است كه يكي از طرح‌هاي عملياتي شدن آن طرح زراس است كه به خوبي پيش مي‌رود.

وي در خصوص پيشرفت طرح انشان افزود: اميدوار بودم اين طرح خوب پيش برود و اخبار خوبي در مورد آن به گوش برسد ولي متاسفانه بدون اين كه تحرك خاصي از نظر عملياتي انجام شود شايعاتي در خصوص فروختن زمين‌هاي منطقه بدون هماهنگي و برنامه‌ريزي وجود دارد كه قرار بر اين شد آقاي محمدي رسما نامه‌اي به مسؤولان آن نوشته و آنها را براي بررسي موضوع به دفتر من دعوت كنند. در صورتي كه اين اخبار درست باشد تمام اسناد فروش اراضي منطقه طرح تصويب شده لغو مي‌شود.

او تاكيد كرد: اگر شيوه مطالعاتي طوري باشد كه پس از گذشت سه ماه طرح تصويبي عملياتي نشد آن را لغو كنيم و اين نيازمند اين است كه در قراردادهاي خود با سرمايه‌گذاران همه پيش‌بيني‌ها و احتمالات در نظر گرفته شود و در اين خصوص بايد تحقيقات بيشتري به عمل آيد.

در ادامه جلسه رشنويي، معاون حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي خوزستان، در اين خصوص گفت: در سفر دوم رياست جمهوري 29 منطقه به عنوان منطقه گردشگري مصوب و قرار شد با مطالعه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تعيين شوند و بايد كار گروه محيط دقيق آنها را مشخص كند.

او افزود: هشت منطقه معرفي شده جزو مصوبات سفر دوم رياست جمهوري هستند كه بايد در كارگروه آورده شوند. اين در حالي است كه اعتبار ملي اين طرح‌ها مشخص شده و كارگروه آنها را تصويب كرد.

در بخش ديگر اين جلسه بحث بازپس‌گيري بخشي از محوطه تاريخي ايوان كرخه و جندي‌شاپور از دانشگاه آزاد دزفول و منابع طبيعي مطرح شد كه طباطبايي در اين خصوص گفت: ابتدا بايد دانست چطور مي‌شود در خصوص ايوان كرخه سند دولتي را با دانشگاه آزاد دزفول نسبت داد. مسائلي كه طرح شده قابل بررسي است كه در اين جلسه نه ممكن است و نه زمان اجازه مي‌دهد. اين در حالي است كه طرف‌هاي مقابل بايد حضور داشته باشند و سپس چاره‌انديشي شود.

در ادامه جلسه صادق محمدي در زمينه اين طرح و تصرف اراضي تاريخي توسط منابع طبيعي و دانشگاه آزاد دزفول افزود: در جندي‌شاپور كشاورزاني هستند كه دولت هر 10 سال يكبار قرار داد كشت و زرع با آنها را از طريق منابع طبيعي در هزار هكتار از اين اراضي تاريخي تمديد مي‌كند. در خصوص ايوان كرخه حدود 100 هكتار زمين از اراضي اين مكان تاريخي در اختيار دانشگاه آزاد دزفول قرار گرفته كه سازمان ميراث فرهنگي بارها مخالفت خود را در اين زمينه اعلام و شكايت كرده ولي زمين‌ها هنوز در اختيار آنها بوده و در آن كشت و زرع مي‌كنند.

محمدي جواب دانشگاه آزاد دزفول را به اعتراض آنها وعده براي تشكيل دانشكده باستان شناسي در منطقه تاريخي و استفاده از آن به عنوان يك سايت باستاني عنوان كرد كه به گفته وي متاسفانه هنوز اتفاقي نيفتاده است.

در اين نشست معاون حفظ و احياء اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان گفت: در انتهاي شوش و نقطه مرزي ايران و عراق محوطه تاريخي ايوان كرخه شهر بزرگ 400 هكتاري مربوط به دوره ساساني وجود دارد كه حدود 100 هكتار آن در اختيار دانشگاه آزاد مي‌باشد. منطقه تاريخي ديگر محوطه هزار هكتاري جندي‌شاپور در نزديكي روستاي اسلام آباد دزفول است كه در آن منابع طبيعي قراردادهاي 10 ساله كشاورزي منعقد شده است.

وي افزود: اين محوطه تاريخي مركز عظيم باستاني بوده كه به دليل شخم‌هاي متعدد در بعد از انقلاب ديگر چيزي از آثار آن بجا نمانده است. در بند 9 قرارداد با كشاورزان گفته شده اگر دولت بخواهد اراضي را پس بگيرد، ديگر اين قرارداد لغو و قابل قبول نيست كه در نتيجه ما خواستار پس‌گيري اراضي ايوان كرخه و جندي‌شاپور و ثبت آنها بنا سازمان ميراث فرهنگي مي‌باشيم.

رشنويي گفت: طبق اين قرارداد اراضي مي‌توانند كم‌كم پس گرفته شوند چراكه شخم‌ها به تدريج باعث تخريب آثار شده‌اند و در كنار محوطه جندي‌شاپور دو روستا در قبل از انقلاب ساخته شده و با توجه به طرح توسعه آنها باعث تخريب بيشتر آثار شده‌اند. اين در حالي است كه متاسفانه آثار تاريخي در اثر شخم سطحي بيرون آمده و مالكان از هر فرصتي براي تخريب آنها استفاده مي‌كنند.

به گفته رشنوي بسياري از كشاورزان به دليل كم آبي در حال استعلام براي زدن چاه مي‌باشند كه طبق قانون اساسي اين محوطه‌هاي تاريخي جزو انفاس ملي بوده و قبال انتقال به غير نيست و اين امر غيرمجاز است.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن