تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815027469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

30 سال سربلندي - 121/اتكاي كشور به صنعت استان مركزي؛ حاصل 30 سال خودباوري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: 30 سال سربلندي - 121/اتكاي كشور به صنعت استان مركزي؛ حاصل 30 سال خودباوري
اراك - خبرگزاري مهر: 30 سال حيات با بركت انقلاب اسلامي در ايران، فرصتي بود تا استان مركزي خود را از استاني مونتاژ كار به استاني صنعتي تبديل شود.

پنج به گزارش خبرنگار مهر، استان مركزي با وسعتي حدود 29 هزار و 530 كيلومتر مربع معادل 1.81 درصد از مساحت كشور را داراست و در اين استان بيش از يك ميليون و 350 هزار نفر در 11 شهر استان، 28 شهرستان و 20 بخش زندگي مي كنند كه اين ميزان حدود دو درصد از جمعيت كشور است.

استان مركزي در قلب كشور قرار دارد و اين استان با داشتن راههاي مواصلاتي در مسير شمال به جنوب و غرب به شرق كشور قرار گرفته است كه راههاي اين استان پس از انقلاب اسلامي به بيش از دو برابر افزايش يافته است.

محيط مناسب صنعتي و سرمايه گذاري استان مركزي كه در منطقه امن مركزي كشور واقع شده، قرار بود با استقرار چند صنعت مادر به منطقه اي مونتاژ كار و محيطي براي حضور مهندسان و متخصصان خارجي تبديل شود كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تغيير معادلات، اين استان اكنون به قطب صنعت كشور تبديل شده و نقطه اتكاي صنعت كشور است.

به گفته عليرضا زواشي، رئيس سازمان صنايع و معادن استان مركزي تا قبل از انقلاب تنها 51 واحد صنعتي با حدود 10 هزار نفر اشتغال در استان فعال بوده كه اين تعداد پس از 30 سال انقلاب اسلامي به بيش از دو هزار و 400 واحد صنعتي با بيش از 90 هزار اشتغال مستقيم تبديل شد.

اكثر صنايع مادر استان مركزي مربوط به قبل از انقلاب مي شود با اين نكته كه اين صنايع احداث شدند تا زمينه حضور نيروهاي متخصص خارجي فراهم شود در حاليكه پس از انقلاب اسلامي باور و ايمان فرزندان اين مرزو بوم، اين صنايع را به جايگاهي براي توسعه و ترقي كشور تبديل كرد و دست اجنبي را از داشته هاي ملت كوتاه كرد.

توانمندي صنعتي پس از انقلاب اسلامي، زماني آشكارتر مي شود كه بدانيم مجتمع پتروشيمي، پالايشگاه اراك، مجتمع آب سنگين اراك و بومي سازي دهها تكنولوژي در كارخانه هاي استان مركزي كه منجر به بي نيازي كشور از بسياري از وابستگي هاي صنعتي شده است توسط فرزندان ملت صورت گرفت و اين راهي است كه همچنان ادامه دارد.

وجود پالايشگاه، پتروشيمي، نيروگاه، آلومينيوم سازي، كمباين سازي، هپكو (سازنده ماشين آلات راهسازي) آونگان (سازنده پايه هاي فلزي انتقال نيرو) و آذرآب گوشه كوچكي از تنوع صنعتي در اين استان است.

اين استان در زمينه صنايع مادر دومين استان كشور و در زمينه تنوع توليدي صنعتي در جايگاه اول و به عنوان چهارمين قطب كشور مطرح است و سال گذشته بيشترين سرمايه گذار صنعتي كشور در اين استان به ميزان بيش از سه هزار ميليارد ريال بوده است.

39 درصد واحدهاي صنعتي با ايجاد 42 درصد فرصت شغلي در اراك و 34 درصد اين واحدها با ايجاد 45 درصد فرصت شغلي در ساوه و بقيه در ديگر شهرهاي استان پراكنده است.

همچنين جامعه كارگري و مهندسين استان حدود 170 هزار نفر است و با سهم 5/6 درصد صادرات كشور در سالهاي برنامه توسعه دوم و سوم در رتبه هفتم و با دارابودن سرانه بيش از 104 دلار در صادرات غيرنفتي در رتبه سوم كشور قرار دارد.

آمار توسعه استان مركزي پس از انقلاب نشان مي دهد، در حالي كه در سال 57 تنها يك مركز آموزش عالي با 1200دانشجو فعال بود هم اكنون در 61 مركز دانشگاهي بيش از 107 هزار دانشجو مشغول به تحصيل است كه از نظر دانشجويان دولتي رتبه شانزدهم و از لحاظ تعداد دانشجويان دانشگاههاي آزاد اسلامي داراي رتبه هشتم كشوري است.

54 باب كتابخانه عمومي با 27 هزار متر مربع زير بنا وجود دارد كه مردم استان سالانه حدود يك ميليون و 100 هزار جلد كتاب به امانت مي گيرند.

به گفته حبيبي مدير نهضت سواد آموزي استان نيز هم اكنون ميزان باسوادي دراستان در گروههاي سني 10 تا 49 سال 94 درصد است كه اين ميزان بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه به 2.98 درصد برسد.

به گفته رئيس سازمان جهادكشاورزي استان مركزي، عليرغم اينكه تنها 2.58 درصد زمينهاي زير كشت كشورمان در محدوده استان مركزي واقع شده واين استان داراي جايگاه پانزدهم در ميان ديگر استانها است اما در اين بخش حرف براي گفتن زياد دارد.

مسلم پورقاسميان خاطر نشان كرد: اين استان با توليد 6.56 درصد مصوبات كشور مقام پنجم و در زمينه توليد و صادرات گل و گياهان زينتي بعد از استانهاي تهران و مازندران داراي رتبه سوم كشوري است.

هم اكنون يك هزار و 23 هكتار از اراضي استان زير كشت گياهان زينتي است و شهرستان محلات 70 درصد سطح زير كشت و توليد انواع گلهاي زينتي را كه شامل 900 هكتار است به خود اختصاص داده است و سالانه بيش از 15 ميليون دلار صادارات گل از استان انجام مي شود.

استان مركزي با ساخت 110 كيلومتر آزاد راه رتبه ششم را در زمينه ساخت ازاد راه دركشور به دست آورده و 56 درصد از كل راههاي روستايي استان و 90 درصد جمعيت روستايي اين استان از راه آسفالته برخوردار است.

همچنين با افزايش مشتركان تلفن ثابت از 24هزار در سال 57 به بيش از 300هزار مشترك، رشد 1206 درصدي شبكه هاي مخابراتي، 368 درصدي مشتركان آب آشاميدني ، 612درصدي مشتركان برق ، 1908 درصدي روستا هاي بهره مند از نعمت برق ، افزايش راهاي اصلي و روستايي از يك هزار و 651 كيلومتر به بيش از 6 هزار كيلومتر ، رشد 1779درصدي خطوط راه آهن، افزايش 886 تخت بيمارستان در سال 57 به بيش از دو هزار تخت با رشدي معادل 115 درصد و افزايش امكانات ورزشي از 122 باب به 900 باب فقط بخش كوچكي از دستاوردهاي 30 سال گذشته انقلاب اسلامي در استان مركزي است.

به گفته مدير عامل شركت گاز استان، در حال حاضر بيش از چهار هزار و 582 كيلومتر شبكه گاز و تعداد 178 هزارعلمك گاز در استان اجرا ونصب شده است و تعداد 285 هزار و 500 مشترك گاز در بخشهاي خانگي و تجاري و صنعتي از گاز بهره مندند.

محمد زندبگله مي گويد: تا كنون 30 و نيم درصد جمعيت شهري استان در قالب هشت شهر تحت پوشش جمع آوري فاضلاب شهري قرار دارند و از اين لحاظ استان جز 10 استان برتركشور است.

پس از انقلاب اسلامي بود كه اين استان به قطب جذب دانشجوي كشور تبديل شد و فرصتي يافت تا بعد علمي و فرهنگي خود را بيش از پيش نشان دهد و اكنون در استان مركزي بيش از 100 هزار دانشجو درس مي خوانند.

با وجود شرايط نامساعد اقتصاد جهاني صادرات استان مركزي از ابتداي امسال تا كنون از مرز 500 ميليون دلار گذشته است و به گفته رئيس سازمان صنايع و معادن استان، ما همان چيزهايي كه وارد مي كرديم اكنون صادر مي كنيم.

سه|ا|شنبه|ا|22|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن