تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820110325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت وگوى نشریه كلمبیایى سیمانا با محمدرضا جعفرى جلوه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گفت وگوى نشریه كلمبیایى سیمانا با محمدرضا جعفرى جلوه
محمدرضا جعفرى جلوه
دنیا مخاطب ماست معاون امور سینمایى و سمعى و بصرى در رأس هیأتى از مدیران و فیلمسازان كشور به منظور پى ریزى همكاریهاى مؤثر سینمایى فیما بین سینماى ایران و كلمبیا مهرماه سال جارى سفرى به این كشور داشتند، كه در این سفر با رئیس مجلس نمایندگان، قائم مقام وزارت فرهنگ، مدیر امور سینمایى و رئیس شوراى خلیفه گرى كلیساى كاتولیك كلمبیا ملاقات و در خصوص تحكیم مسائل فرهنگى، اجتماعى و برقرارى روابط مؤثر فرهنگى هنرى خاصه امور سینمایى گفت و گو نمودند. همچنین معاون امور سینمایى وسمعى و بصرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، مصاحبه اى با معتبرترین و پر تیراژترین هفته نامه سیاسى اجتماعى، فرهنگى كلمبیا با نام semana داشت. مهندس جعفرى جلوه در خصوص تاریخچه سینما و نقش دولت در تولید فیلم در ایران گفت: سینماى ایران قدمت تقریباً معادل تاریخ آن دارد اگر تاریخ سینما را یك تاریخ حدوداً ??? ساله بدانیم سینماى ایران هم همین حدود و قریب ??? سال قدمت دارد.البته ما از یك پیش تاریخ هم درباره سینما صحبت مى كنیم یعنى آنچه قبل از بوجود آمدن شكل عینى سینما به صورت هاى مختلف وجود داشته كه تركیب آنها به پدید آمدن سینما منجر شد. وى در پاسخ توضیح پیش تاریخ سینما خاطر نشان ساخت:تجربه هاى مختلف نمایش در صحنه، تصویرگرى، عكاسى، نقالى و روایتگرى سمعى و بصرى قبل از سینما وجود داشته است. شما بهتر مى دانید عكاسى مادر سینما است و مادر عكاسى كجاست؟ هزارسال قبل یك دانشمند مسلمان به نام ابن هیثم كاشف اتاق تاریك بود.كسى كه اتاق تاریك را كشف كرده پدر عكاسى است.ابن هیثم اتاق تاریك را این طور بحث كرد: یك اتاق با یك روزنه ریز كه نور از آن عبور مى كند ، بر نور چه مى گذرد؟ و بدین گونه پراكنش نور و اتفاقى كه بر پرده مقابل مى افتد راكشف كرد. ابن هیثم نخستین كسى است كه عدسى را كشف و اختراع كرده است. چند قرن بعد از ابن هیثم بر اساس اكتشافات او دوربین عكاسى در ایتالیا كشف شد و عكاسى براى ثبت لحظه ها در اختیار بشر قرار گرفت و همینطور براى قصه گفتن و روایت كردن. ما در كشورمان هنرى داریم بنام پرده خوانى، پرده نقاشى تصاویرى از جزئیات یك قصه دارد و كسى به نام نقال جزئیات آن قصه را نقل مى كند و به آن جان مى دهد. نقال گاه ساعت ها قصه را نقل مى كند. یعنى یك پرده نقاشى را همچون فیلمى سینمایى و به شكل سمعى وبصرى روایت مى كند، این نقاشى ها قصه هاى اسطوره اى و از شهداى دینى روایت مى كنند.این ها پیش تاریخ سینما هستند یعنى در نقاط مختلف جهان به خصوص در شرق و در كشورهاى اسلامى و ایران تجربه هاى مختلف بشرى دست به دست هم داد تا در انتهاى قرن ?? در فرانسه سینما اختراع شد.به این معنا سینما در ایران عمرى بسیار بیشتر از صد سال دارد اما سینما به معناى آن چیزى كه امروز مطرح است از صد سال قبل با آمدن نخستین دوربین فیلمبردارى از فرانسه آغازشده است و نخستین فیلم سینمایى ایرانى قریب?? سال قبل ساخته شد و سینما بیش و كم ادامه داشت تا ?? سال قبل كه كاملاً دچار افول و نزول شد چرا كه بیشتر آمیخته با خشونت و برهنگى بود و فیلم هاى ایرانى خوبى تولید نمى شد. و در سالنهاى سینما عمدتاًً فیلم هاى آمریكایى پخش مى شد و مقدارى فیلم هاى نازل هندى. با انقلاب اسلامى در اواخر دهه هفتاد میلادى سینما دوباره در ایران زنده و متولد شد.رهبر كبیر انقلاب ایران امام خمینى (ره) در بیست و هشت سال قبل در نخستین سخنرانى بعد انقلاب در بدو ورود به ایران درباره سینما صحبت كلیدى و مهمى كردند كه موجب شد سینما دوباره پر و بال گیرد و اهالى سینما امیدوار شوند سینما گران ایران از این دوران و مقطع به عنوان عصر تجدید حیات سینماى ایران یاد مى كنند و در سال گذشته نیز آیت الله خامنه اى در دیدارى كه با كارگردانان سینماى ایران داشتند از سینما به عنوان كلید پیشرفت و توسعه كشور و یك هنر برتر و متعالى یاد كردند.جعفرى جلوه گفت: «با چنین نگاهى سینما در ایران مورد حمایت رهبران و مسئولان است. ما معتقد هستیم كه سینماى ایران نه فقط مخاطب ?? میلیونى جمعیت ایران را همراه دارد بلكه صد ها میلیون در سه قاره آفریقا، آسیا و آمریكاى لاتین به شكل روزافزون به این سینما توجه دارند و به این سینما نیاز مندند.»مهندس جعفرى جلوه در خصوص وضعیت تولید فیلم در سینماى ایران گفت امروز در ایران قریب ?? فیلم در سال تولید مى شود و قریب ?? تا ?? فیلم ایرانى در سینما ها به نمایش در مى آید سال گذشته قریب ?? میلیون نفر در سالن هاى سینما از فیلم ها دیدن كردند. نزدیك به ? میلیون دلار سرمایه اى است كه براى تولید فیلم در ایران اختصاص مى یابد و یك سوم آن را دولت تأمین مى كند.وى درخصوص چگونگى حمایت هاى دولتى توضیح داد: كمك هاى دولت به اشكال مختلف، به شكل كمك مستقیم، یارانه و به صورت حضور براى تولید مشترك انجام مى شود.براى حمایت از سینماى ملى به مراتب بیشتر از این باید مراقبت و مواظبت كرد رقیبان بسیارى تلاش مى كنند تا زمینه را از یك سینماى ملى در كشورهاى ما بگیرند. این حمایت ها از مرحله فیلم نامه تا مرحله تولید و پس از تولید و نمایش و اكران است و تا مرحله ارائه فیلم هاى ایرانى به خارج از ایران و كمك به صادرات سینما ادامه مى یابد. معاون امور سینمایى و سمعى بصرى در خصوص امكانات سالن هاى سینما در ایران گفت: در این زمینه ما دچار كمبود هستیم و كارهایى در دست بررسى و اقدام داریم. ??? سالن سینما در سراسر ایران فعال هستند ??% سالنهاى سینما فیلم هاى ایرانى و ?% آثار خارجى پخش مى كنند.مردم ایران فیلمهاى خارجى را از طریق تلویزیون و ویدئو در خانه ها مى بینند ولى دوست دارند در سالن هاى سینما فیلم ایرانى ببینند و این یك سرمایه است براى سینماى ایران، یعنى نه فقط حمایت دولت بلكه حمایت مردم نیز از سینماى ملى وجود دارد و به همین خاطر است كه سینماى ایران سر پا مانده است و توانسته در جشنواره هاى سینمایى جهان تا هزار جایزه را به خود اختصاص بدهد و در بازارهاى جهانى شركت كند و امید داشته باشد كه در سالن هاى نمایش كشور هاى دیگر كه به سینماى ایران علاقه دارند اكران بشود.جعفرى جلوه در خصوص وضعیت تولید آثار سینمایى با كشورهاى دیگر گفت: در زمینه تولید مشترك با دیگر كشور ها تلاش هایى صورت گرفته و نتایجى هم داشته كه اخیراً داریم به توفیقاتى دست پیدا مى كنیم.ما در حال حاضر در حال تولید چند فیلم مشترك هستیم.فیلم سینمایى « برف» مشترك با ? كشور بوسنى ، آلمان و فرانسه در حال تولید است و چند فیلم با حمایت هاى ما در كشورهاى آذربایجان، عراق و تاجیكستان در مراحل مختلف پیش تولید و تولید قرار دارند. وى در خصوص محتوا و مضمون سینماى ایران خاطر نشان ساخت سینماى ایران روایتگر قصه هاى انسانى است.سینمایى اخلاقى و نگران كودكان و زنان و نگران خانواده كه اگر خانواده ها از هم بپاشند آیا چیزى از انسان و انسانیت باقى خواهد ماند و نگران خشونت و سكس و این كه آیا خشونت و سكس موجب از هم پاشیدن خانواده ها نخواهد شد؟معاون امور سینمایى در پاسخ به سؤالى در خصوص مراكز آموزش سینمایى در ایران گفت: دانشگاههاى مختلفى در این زمینه مشغول هستند دانشگاه هنر یكى از اصلى ترین آنها ست دانشگاه سوره هم مركز دیگرى است دانشگاه آزاد اسلامى و بسیارى از آموزشگاهاى آزاد و خصوصى به این امر مبادرت دارند.همینطور در ایران یك مؤسسه اى وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به نام انجمن سینماى جوانان هست كه علاقه مندان جوان در آن آموزش مى بینند و با تولید فیلم كوتاه آغاز مى كنند البته فیلم كوتاه فقط كارى نیست كه تازه كاران آن را پیگیرى كنند بلكه بعضى مواقع حرفه اى ترین سینما گران فیلم كوتاه مى سازند.چون فیلم كوتاه سخن گفتن نغز در كوتاهترین زمان است.وى در توصیف گستردگى امر سینما در ایران خاطر نشان ساخت: ??? كارگردان در ایران در كانون كارگردانان ایران و حدود ??? تهیه كننده و تعداد بسیارى بازیگر و عوامل فنى در ایران مشغول به كارند.  29 صنف مختلف در سینماى ایران فعال هستند و این ها در محلى به نام خانه سینماى ایران كنار هم جمع و گرد هم آمده و بزرگترین تشكل صنفى هنرى را در ایران پدید آورده اند. مدیر عامل خانه سینماى ایران آقاى رضا میر كریمى یكى از كارگردانان مطرح سینماى ایران هست كه هم اینك به عنوان داور جشنواره بوگوتا میهمان شماست. سال گذشته فیلم خیلى دور خیلى نزدیك از این كارگردان در جشنواره بوگوتا حضور داشت. كارگردانان بسیارى از ایران در سال هاى اخیر فیلم هاى مطر حى ساخته اند از جمله آنها مى توان به آقایان مجید مجیدى، عباس كیارستمى، كمال تبریزى، كیومرث پور احمد، شهریار بحرانى، احمد رضا درویش، مسعود جعفرى جوزانى، مجتبى راعى، خسرو سینایى، احمد رضا گرشاسبى، احمد رضا معتمدى، رسول صدرعاملى ، عزیزالله حمیدنژاد، ابراهیم حاتمى كیا، محمدرضا هنرمند، محمد بزرگ نیا، ابوالقاسم طالبى و خانم ها رخشان بنى اعتماد و پوران درخشنده اشاره كرد. مهندس جعفرى جلوه درباره مؤسسات حمایتى و پژوهشى در زمینه سینما در ایران گفت: در ایران ? مؤسسه با معاونت سینمایى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مرتبط هستند و همكارى نزدیك دارند. مهمترین این مؤسسات بنیاد سینمایى فارابى است و پس از آن مركز گسترش سینماى مستند و تجربى كه آن نقش حمایتى را كه اشاره كردیم در سینماى حرفه اى ایران اعمال مى كنند و در زمینه تحقیقات و پژوهش هاى سینمایى نیز فعال هستند. معاون امور سینمایى در پاسخ به سؤالى در مورد شهرك هاى سینمایى در ایران افزود: در ایران مثل هالیوود یك لوكیشن و استودیوى بزرگ فیلمسازى نداریم از آنجایى كه قصه هاى اصلى سینماى ایران قصه هاى زندگى است لوكیشن اش به صورت واقعى در سراسر ایران منتشر است در شهر هاى مختلف در ساحل دریا، در كوهستان، در دشت، در كویر و در جنگل پخش است البته به طور متمركز چند استودیوى نسبتاً بزرگ فیلمسازى تحت نام شهرك سینمایى داریم كه آنجا در دكور هاى بازسازى شده تاریخى اجازه فیلمبردارى در لوكیشن شبه واقعى و بازسازى شده را مى دهند.مهندس جعفرى جلوه در پایان سخنانش گفت: خیلى خوشحال شدیم در گفت و گو با دوستان و این كه از مسئولیت هاى مشتركى كه سینماگران در كشور ها دارند صحبت كنیم . ما از این مسئولیت در ایران با عنوان در جست وجوى سینماى ملى یاد مى كنیم و سینماى ملى را سینماى هویت، سینماى واقعیت و سینماى امید مى نامیم و سینماى هویت یعنى سینماى روایت گر قصه هاى اصیل ایرانى و قصه هاى خانواده هاى بومى ایرانى یعنى سینمایى كه نه تنها مستقیماً از واقعیت دیروز تاریخى و واقعیت امروز ایده مى گیرد بلكه از ادبیات داستانى كهن تا ادبیات امروز اقتباس مى كند. این سینما در كشور شما نیز معنا و مفهوم دارد یعنى سینمایى كه از گابریل گارسیا ماركز این رمان نویس كلمبیایى بزرگ اقتباس كند و به قصه هاى بومى و اصیل كلمبیایى و آمریكاى لاتینى توجه نماید همان چیزى كه به آن دل مشغولید و فرناندوبیرى، پدر سینماى آمریكاى لاتین به آن اشارت داشت. شما مى خواهید به ریشه هاى تاریخى تان برگردید ما هم در شرق ودر آسیا همان كار را انجام مى دهیم و خورخه لوئیس بورخس مى گوید ما هر دو به یك جا خواهیم رسید. او (بورخس) مى گوید: باید به هویت اصیل خود برگردیم و هر كس كه به دنبال خویشتن خویش است و در خود نقب مى زند و به درون مى رود، در همه عالم به یك جا مى رسد و به فطرت و ریشه هاى مشترك انسانى راه مى یابد. همه انسان ها در همه عالم از یك جا آمده اند ما از خدا آمده ایم و به سوى خدا بر مى گردیم.منبع : روزنامه ایران  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 503]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن