تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806906849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قسمت پاياني/


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قسمت پاياني/
خبرگزاري فارس: يكي از تدابير مهم اسلام براي تأمين زندگي و جلوگيري از فقر، ارائه­ي الگوي صحيح است. امام صادق(ع) فرموده است: «ضمانت مي­كنم كسي كه ميانه­روي كند، فقير نشود.»30 زندگي اسراف­گرانه و تجملاتي علاوه بر اين كه روح عاطفي و انساني را از بين مي­برد، از نظر اقتصادي نيز به شخص مسرف و بلكه به اجتماع آسيب مي­رساند


نويسنده در شماره­ي قبل در مورد مفهوم جهاد، اقتصاد و فعاليت اقتصادي از ديدگاه قرآن و روايات و بايدها و نبايدهاي آن، مطالبي را مطرح كرده است. در ادامه، نبايدها و ديگر مباحث را در موضوع «جهاد اقتصادي از منظر قرآن و روايات» مي­خوانيد.

- احتكار
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان (با سوء­ استفاده از موقعيّت خود)، اموال مردم را به ناحق مى‏خورند و آنان را از راه خدا باز مى‏دارند. و كسانى كه طلا و نقره مى‏اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمى‏كنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده.1

رسول اكرم (ص) مى‏فرمايند: «خداوند اين مال‏هاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسير رضاى او خرج كنيد، نه آن كه احتكار و گنج كنيد.»2

و اميرالمؤمنين(ع) مى­فرمايد: «احتكار موجب محروميت مردم مى­شود.3 احتكار رويه­ي اشرار است.»4
و به قاضى خود در اهواز دستور مى­دهد: «احتكار را ممنوع كن. مرتكبش را تعزير كن و علاوه بر آن با افشاى احتكارش او را كيفر بده.»5

پيامبر اكرم(ص) با اطلاعى كه از غيب به او مى­رسد مى­فرمايد كه: «در يكى از دركات جهنم (برزخى و موجود) سه گروه اجتماعى گرد آمده­اند: محتكران، دائم الخمرها و قوادان.»6

- كنز
در جامعه­ي ايماني، انباشت ثروت و استفاده نكردن از آن در جامعه­ و به حركت در نياوردن آن در چرخه­ي اسلامي، امري مذموم شمرده شده است.

در آيه­ي 34 سوره­ي توبه آمده: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مى‏خورند و آنان را از راه خدا باز مى‏دارند. و كسانى كه طلا و نقره مى‏اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمى‏كنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده!»7

«بدانيد كه زندگى دنيا در حقيقت بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به يك­ديگر و فزون‏جويى در اموال و فرزندان است، چون مثل بارانى است كه كشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد، سپس [آن كشت] خشك شود و آن را زرد بينى، آن گاه خاشاك شود و در آخرت [دنيا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.»8

امام علي(ع) درباره­ي مذمت انباشت كردن مال مي‏فرمايد: «بدانيد كه فزوني مال، مايه­ي تباهي دين و قساوت دل است.»

-كم­فروشي و گران­فروشي
كم‏فروشى از عوامل فساد در ارض شمرده شده است.9 در آيات قرآن مجيد كراراً از كم‏فروشى نكوهش شده در داستان شعيب(ع ) آن جا كه قوم را مخاطب ساخته، مى‏گويد: «حق پيمانه را ادا كنيد و ديگران‏ را به خسارت ميفكنيد، با ترازوى صحيح وزن كنيد و حق مردم را كم نگذاريد و در زمين فساد نكنيد.»10

و به اين ترتيب كم‏فروشى و ترك عدالت به هنگام پيمانه و وزن را در رديف فساد در زمين شمرده است.
همچنين قرآن در جاي ديگر مي­فرمايد: «واى بر كم­فروشان، آن كسانى كه چون پيمانه از آدميان مي­ستانند، پر مى­ستانند و چون به آنان پيمانه دهند يا براى آنان وزن كنند، كم مى­دهند. آيا اينان گمان نمى­كنند كه برانگيخته خواهند شد براى دورانى سهمگين؛ دورانى كه آدميان در پيشگاه پروردگار عالم­هاى آفريدگان به­پا مى­ايستند؟ نه چنان است كه پندارند. بي­گمان دفتر وجود بدكاران در آن اسارتگاه باشد و تو چه دانى كه آن زندان تنگ چه باشد؟ دفترى است رقم خورده. در آن روز واى بر تكذيب­كنندگان، آنان كه دوران حساب را دروغ مى­شمردند.»11

امام محمد باقر(ع) در تفسير آن مى­فرمايد: «خداوند واى بر - ويل - را در مورد هر كسى به­كار برده، او را كافر خوانده است. خداى عزوجل مى فرمايد: "فويل للذين كفروا من مشهد يوم عظيم"»12

در روايت معروف «اصبغ بن نباته» آمده است كه مى‏گويد: «از على(ع ) شنيدم كه بر فراز منبر مى‏فرمود: "اى گروه تجار! اول فقه بياموزيد و سپس تجارت كنيد" و اين سخن را امام (ع) سه بار تكرار فرمود ... و در پايان اين كلام فرمود: "تاجر فاجر است و فاجر در دوزخ است مگر آن­ها كه به مقدار حق خويش از مردم بگيرند و حق مردم را بپردازند."»13

و در حديث ديگرى از امام باقر(ع) نقل شده است: «هنگامى كه امير مؤمنان على(ع) در كوفه بود همه روز صبح در بازارهاى كوفه مى‏آمد و بازار به بازار مى‏گشت و تازيانه‏اى (براى مجازات متخلفان) بر دوش داشت. در وسط هر بازار مى‏ايستاد و صدا مى‏زد: "اى گروه تجار! از خدا بترسيد!" هنگامى كه بانگ على(ع) را مى‏شنيدند هر چه در دست داشتند بر زمين گذاشته، با تمام دل به سخنانش گوش فرامى‏دادند. سپس مى‏فرمود:

از خداوند خير بخواهيد و با آسان گرفتن كار بر مردم بركت بجوئيد و به خريداران نزديك شويد. حلم را زينت خود قرار دهيد، از سوگند بپرهيزيد، از دروغ اجتناب كنيد، از ظلم خوددارى نمائيد و حق مظلومان را بگيريد، به ربا نزديك نشويد، پيمانه و وزن را به­طور كامل وفا كنيد و از اشياء مردم كم نگذاريد و در زمين فساد نكنيد!

و به اين ترتيب در بازارهاى كوفه گردش مى‏كرد. سپس به دار الاماره باز مى‏گشت و براى دادخواهى مردم مى‏نشست.»14

و نيز پيغمبر اكرم(ص) مى‏فرمايد: «هر گروهى كم‏فروشى كنند خداوند زراعت­شان را از آن­ها مى‏گيرد و گرفتار قحطى مى‏شوند! » 15 از مجموع آن چه در بالا گفته شد استفاده مى‏شود كه يكى از عوامل مهم نابودى اقتصادي و نيز عذاب بعضى از اقوام گذشته، مسئله­ي كم‏فروشى بوده است.

- فروش كالاهاى تقلبى، حيله­گري در خريد و فروش و كلاه­برداري
پيامبر اكرم(ص) مى­فرمايد: «هر كس كه در خريد و فروش حيله­گرى كند از ما - امت اسلامى - نيست و در دوران قيامت با يهود محشور مى­شود؛ چون آن­ها در معامله با مسلمانان از هر كسى حيله­گرترند.»16

و امام صادق(ع) مى­فرمايد: «مغبون كردن مؤمن، حرام است.»17

بنابراين رعايت تقوا و پرهيزكاري در كار، نقش مهمي در شكل دادن به رفتار اقتصادي انسان دارد. به علاوه اين كه، اين انگيزه­ي معنوي مي‏تواند قواي جسمي و روحي را در فعاليت‏هاي اقتصادي آحاد جامعه چند برابر نمايد و پويايي اقتصاد جامعه را به­دنبال داشته باشد.

5) توصيه به پرداخت زكات و خمس
با مختصر مطالعه در تاريخ و «تعليمات» اسلام روشن مى­شود كه اسلام تنها يك سلسله دستورات و مقرّرات اخلاقى و عقائد مربوط به مبدأ و معاد نبود، بلكه حكومتى همراه خود آورد كه همه­ي نيازمندي­هاى يك جامعه­ي پاك و مترقّى را تضمين مى­كرد و مسلماً يكى از اركان چنين حكومتى تشكيل «بيت المال» براى رفع نيازمندي­هاى اقتصادى بوده است.
بيت المال اسلامى كه از بدو ورود پيامبر(ص) در مدينه و تشكيل حكومت اسلامى به­وجود آمد مشتمل بر اموالى بود كه از منابع متعدد گردآورى مى­شد: از طريق «زكات» و «خمس» و ...18

قرآن كريم تأمين آبرومندانه و كريمانه­ي نياز تهى­دستان و ناتوانان و رسانيدن آنان به سرحد خودكفايى را يكى از موارد مصرف خمس و زكات مي­داند.

و آن­ها كه در اموال­شان حق معلومى است براى تقاضاكنندگان و محرومان.19

خداوند متعال در آيه­ي 41 سوره­ي انفال مي­فرمايد: «بدانيد كه هر نفعى كه به شما عايد مى‏شود خمس آن، مال خدا و پيغمبر و ذوى القربى و ايتام و مساكين و ابن السبيل سادات است. بايد آن را به ايشان‏ برسانيد اگر ايمان آورده‏ايد به خدا و به روز قيامت‏ و آن چه [قرآن] به بنده­ي خود نازل كرده‏ايم.»

و از اين آيه­ي مباركه مستفاد مى‏شود كه: «هر كس خمس خود را ندهد از اهل ايمان‏ نيست و به كتاب خدا نگرويده است. پس لازمه­ي ايمان، آن است كه آدمى در دادن‏ خمس، كوتاهى نكند و ذريه­ي پيغمبر خود را محتاج نگذارد.»20
همچنين در آيه­ي ديگري مي فرمايد: إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَهً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيم21

امام صادق(ع) در توضيح اين آيه مى­فرمايد: «خداوند زكات را در اموال ثروتمندان براى فقيران واجب كرد...»

در متون دينى، تأمين زندگى نيازمندان جامعه از بيشترين و مؤكّدترين سفارش­ها برخوردار است. خداوند متعال به پيامبر اسلام(ص) مى فرمايد:

و كسانى را كه بامداد و شامگاه پروردگارشان را مى‏خوانند، در حالى كه رضاى او را مى‏طلبند، از خود مران. چيزى از حساب آنان بر عهده‏ى تو نيست و از حساب تو نيز چيزى بر عهده آنان نيست كه طردشان كنى و در نتيجه از ستم­گران شوى.22

پيامبر گرامى اسلام(ص) نيز وظيفه­ي الهى خويش را تأمين زندگى نيازمندان از اموال ثروتمندان اعلام مى­كند: أُمِرتُ أَن آخذ الصّدقَة مِن أَغنيائِكم و أردها إِلى فُقرائِكم23

پيامبر(ص) فرمود: «خداوند، در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! همانا خداوند آنان را اگر به وظيفه‏ى خود عمل نكنند، حساب­رسى شديد مى‏كند.»24

همچنين مي­فرمايند: «چون مردم زكات خود را منع ‏كنند، زمين نيز بركات خود را منع مى‏كند.»25

همچنين در روايت آمده حضرت پيغمبر(ص) فرمود كه: «و هر صاحب شتر يا گوسفند يا گاوى كه زكات آن را نداده باشد، خداى - تعالى - او را در روز قيامت در صحراى هموارى محبوس كند و هر حيوان سم‏دارى او را پاي­مال ‏نمايد و هر صاحب نيشى او را بگزد. و هر صاحب زراعتى، از خرما يا انگور يا غله كه‏ زكات آن را نداده باشد، خداى - تعالى - زمين آن را تا هفت طبقه طوق كند و بر گردن او افكند.»26

و نيز آن حضرت فرمود كه: «هر كه يك «قيراط‏» از زكات خود را منع كند، نه مؤمن است و نه مسلمان.» 27

و فرمود كه: «هيچ كس فقير نشد و گرسنه نگشت و برهنه و محتاج نماند مگر به‏واسطه­­ي گناه مال­داران كه زكات خود را ندادند. و حق است‏ بر خدا كه رحمت‏ خود را منع ‏كند از هر كه حق خدا را در مال خود منع كند. و قسم به آن خدايى كه خلق را آفريد و ايشان را روزى داد كه هيچ مالى در صحرا يا دريا ضايع نشد مگر به ندادن زكات آن.»28

حضرت پيغمبر(ص) فرمود كه: «شفاعت من حقى است ثابت از براى هر كه ذريه­ي مرا اعانت كند به دست و زبان و مال.»29

6) توصيه به پرهيز از اسراف و تجمل­گرايي
يكي از تدابير مهم اسلام براي تأمين زندگي و جلوگيري از فقر، ارائه­ي الگوي صحيح است. امام صادق(ع) فرموده است: «ضمانت مي­كنم كسي كه ميانه­روي كند، فقير نشود.»30 زندگي اسراف­گرانه و تجملاتي علاوه بر اين كه روح عاطفي و انساني را از بين مي­برد، از نظر اقتصادي نيز به شخص مسرف و بلكه به اجتماع آسيب مي­رساند؛ چرا كه سرمايه­ها را پايان مي­بخشد و فرد و جامعه را به نابودي مي­كشاند.

قرآن، ميانه­روي و اعتدال را الگوي صحيح مصرف و عامل پاي­داري خانواده و جامعه معرفي مي­كند.
«آنان كه هر گاه انفاق كنند، نه از حد گذرند و نه تنگ گيرند و ميان اين دو روش اعتدال دارند، قوام به معناي حد وسط و اعتدال است.»31

امام علي(ع) مي­فرمايد: «هركس اعتدال و ميانه­روي را خوب رعايت نكند، در اثر اسراف­گري به نابودي كشيده مي­شود.»32

امام علي(ع) در اين باره فرموده­اند: «ناديده گرفتن برنامه­ي اعتدال در زندگي باعث فقر و بدبختي مي­گردد.»33

رعايت اعتدال در هزينه­هاي زندگي به­قدري مهم است كه امام علي(ع) درك لذت ايمان واقعي را منوط به آن دانسته و فرموده­اند: «انساني كه اين سه خصلت را نداشته باشد، حقيقت ايمان را نخواهد چشيد: ژرف­انديشي در علم دين، شكيبايي در حوادث، اندازه­گيري نيكو در امر معيشت.» امام كاظم(ع) نيز فرموده­اند: «هيچ انساني با ميانه­روي نيازمند نمي­شود.»34

همچنين گفتني است كه اسلام علاوه بر اين كه مسلمانان را به زيبايي وآراستگي دعوت مي­كند به ساده­زيستي و پرهيز از تجمل­گرايي نيز توصيه مي­نمايد، چرا كه رفاه­طلبي و خوش­گذراني و تجمل­گرايي – كه بعضاً از چشم و هم­چشمي نيز نشأت مي­گيرد - چنان انسان را سرمست مي­كند كه گاه براي مسائل انساني و اخلاقي ارزش قائل نمي­شود، از اين رو مي­توان يكي از خطرناك­ترين مصاديق اسراف را افراط در رفاه­طلبي و تجمل­گرايي نام برد كه در قرآن و روايات نيز نسبت به آن هشدار داده شده است:

و ما در هيچ ديارى هشداردهنده‏اى نفرستاديم مگر آن كه افراد خوش­گذران آنان گفتند: حتماً ما به آن چه بدان فرستاده شده‏ايد كافريم.35

و همچنين در روايت آمده: «اياك والتنعم، فان عباد الله ليسوا بالمتنعمين؛ از ناز پروردگي دور باش، كه بندگان خداوند نازپرورده نيستند.»

امام حسن عسكري(ع) فرمودند: «سفارشت مي‌كنم به ميانه‌روي و بازت مي‌دارم از اسراف و زياده‌روي چرا كه آن از كارهاي شيطاني است.36

بنابراين راه نجات و پيش­رفت، در داشتن اعتدال است و اين روش باعث ثبات و موفقيت مي­شود و عدم توجه به آن، جامعه را به­سوي مصرف­گرايي سوق داده، موجب خلل در اقتصاد مي­گردد.

7) توصيه به استقلال اقتصادي
در اقتصاد اسلامي، سعي در حفظ حاكميت سياسي اسلام در روابط با بيگانگان است، زيرا در روابط خارجي، مناسبات اقتصادي و سياسي بسيار به­هم­پيوسته­اند، به اين سبب يكي از اهداف اقتصاد اسلامي، حفظ حاكميت سياسي اسلام است.

در روايتي از پيامبر اكرم(ص) آمده است: «اسلام برتر است و چيزي بر آن برتري ندارد.»37 بنابراين در مناسبات سياسي نيز بايد برتري اسلام و مسلمين مراعات گردد.

قرآن كريم مي فرمايد: براي مقابله با دشمنان تا آن جا كه مي­توانيد نيرو و اسب­هاي بسته و آماده فراهم كنيد تا به اين وسيله دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد...38

سياق آيه نشان مي­دهد كه درباره­ي جنگ است و طبعاً مهم­ترين نيرو براي مقابله با دشمن، نيروي نظامي است. اما كلمه­ي «من قوه» هر نيرويي را شامل مي­شود و نيروي اقتصادي نيز براي رويارويي با دشمن از اهميت برخوردار است.
همچنين قرآن كريم مي­فرمايد: «خداوند براي كافران بر مؤمنان راه تسلطي قرار نداده است.»39

غالب فقهاي بزرگ اسلام، براي نفي هر گونه سلطه­ي كافران بر مسلمانان به اين آيه استناد كرده و مفاد آن را حكم دانسته­اند نه اخبار. يعني، مسلمانان مي­بايد كاري كنند كه كفار بر آنان مسلط نشوند و هر عملي كه منتهي به سلطه­ي كفار شود نامشروع است. از جمله راه­هاي سلطه­ي كفار بر مؤمنين سلطه­ي اقتصادي است.

مطابق مستفاد اين آيه، مؤمنان وظيفه دارند تلاش كنند و خود را از وابستگي­ها - از جمله وابستگي اقتصادي - رهايي دهند.

كلام آخر
بايد دانست كه لازم و ضروري است كه اقتصاد اسلامي به­عنوان يك الگوي صحيح و جامع و تمام­عيار - كه متأسفانه در جامعه كم­رنگ گرديده - با همه­ي ابعاد و زواياي آن شناخته و پياده گردد تا بتوان نقص و كاستي­هاي جامعه را شناسايي كرد و در جهت رفع آن گام برداشت؛ و اين امر ميسر نمي­گردد مگر با گره زدن اقتصاد جامعه با مباني ديني و اسلامي كه در قرآن و روايات مورد اشاره قرار گرفته است.

پي­نوشت­ها
1. يا ايها الذين آمنوا انّ كثيراً من الاحبار و الرّهبان ليأكلون اموال الناس بالباطل و يصدون عن سبيل الله و الّذين يكنزون الذّهب و الفضّه و لا ينفقونها في سبيل الله فبشّرهم بعذاب اليم. توبه، آيه­ي34.
2.انّما اعطاكم الله هذه الفضول من الاموال لتوجّهوها حيث وجّهها الله تعالي و لم تعطلوها لتكنزوه، تفسيرصافي.
3. غرر الحكم، ص15.
4. غرر الحكم، ص21.
5. دعائم الاسلام، ج 2، ص36.
6. وسائل الشيعه، ج 12، ص315 – 314.
7.يا ايها الذين آمنوا انّ كثيراً من الاحبار و الرّهبان ليأكلون اموال النّاس بالباطل و يصدّون عن سبيل الله و الذين يكنزون الذّهب و الفضّه و لا ينفقونها في سبيل الله فبشّرهم بعذاب اليم. توبه، آيه­ي 34.
8.اعلموا انّما الحياه الدنيا لعب و لهو و زينه و تفاخر بينكم و تكاثر في الاموال و الاولاد كمثل غيث اعجب الكفّار نباته ثمّ يهيج فتراه مصفرّاً ثم يكون حطاماً و في الاخره عذاب شديد و مغفره من الله و رضوان و ما الحياه الدنيا الا متاع الغرور. حديد، آيه­ي20.
9. تفسير نمونه، ج‏26، ص250.
10.اوفوا الكيل و لا تكونوا من المخسرين و زنوا بالقسطاس المستقيم و لا تبخسوا الناس اشياءهم و لا تعثوا في الارض مفسدين. شعراء، آيه­ي181- 183.
11. و اذا كالوهم او وزنوهم يخسرون الا يظنّ اولئك انّهم مبعوثون ليوم عظيم يوم يقوم النّاس لرّب العالمين كلا انّ كتاب الفجّار لفي سجّين و ما ادرئك ما سجّين كتاب مرقوم ويل يومئذ للمكذّبين و ... . مطففين، آيه­ي 1 – 10.
12. فويل للذين كفروا من مشهد يوم عظيم، تفسير نور الثقلين، ج5، ص527.
13. كافى، ج5، باب آداب التجاره، حديث1.
14. قدموا الاستخاره و تبركوا بالسهوله، و اقتربوا من المبتاعين و تزينوا بالحلم، و تناهوا عن اليمين و جانبوا الكذب، و تجافوا عن الظلم و انصفوا المظلومين و لا تقربوا الربا و اوفوا الكيل و الميزان و لا تبخسوا الناس اشيائهم و لا تعثوا في الارض مفسدين، كافى، باب آداب التجاره، حديث3 (با كمى اختصار).
15. وسائل الشيعه، ابواب التجاره، باب7، ج12، ص290.
16.سفينه البحار، ج2، ص318.
17.كافى، ج5، ص380.
18.مكارم شيرازى و همكاران، خمس پشتوانه­ي استقلال بيت المال، ص8، انتشارات مدرسه الإمام علىّ بن ابى طالب(ع) چاپ چهارم، 1379.
19. و الذين في اموالهم حقّ معلوم للسائل و المحروم، معارج، آيه­ي 24 و 25.
20. نراقي، معراج السعاده.
21. انّما الصدقات للفقراء و المساكين و العالمين عليها و المؤلّفه قلوبهم و في الرّقاب و الغارمين و في سبيل الله فريضه من الله و الله عليم حكيم. توبه، آيه­ي60.
22.و لا تطرد الذين يدعون ربّهم بالغذاوه و العشيّ يريدون وجهه ما عليك من حسابهم من شيء و ما من حسابك عليهم من شيء فتطردهم فتكون من الظالمين، انعام، آيه­ي52.
23. امرت أن آخذ الصّدقه من أغنيائكم و أردها الي فقرائكم، تفسير قرطبى، ج3، ص337.
24. انّ الله فرض علي اغنياء المسلمين في اموالهم القدر الذي يسع فقرائهم الا انّ الله يحاسبهم حساباً شديداً و يعذّبهم عذاباً اليما، تفسير فرقان.
25. محجه البيضاء، ج2، ص66.
26. بحار الانوار، ج 96، ص16، ح37.
27.وسائل الشيعه، ج 6، ص18، ح3.
28. وسائل الشيعه، ج6، ص4.
29. جامع الاخبار، باب2، فصل6 .
30. مضمون،كافي، ج2، ص139، ح9.
31. والذين اذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواماً. فرقان، آيه­ي67.
32. مضمون، كافي، ج4، ص52، ح4 و غرر الحكم، ح515 و ح335.
33. مضمون، غرر الحكم، ح5529 .
34. مضمون،كافي، ج1، ص18، ح12و تحف العقول، ص403.
35. و ما ارسلنا في قريه من نذير الا قال مترفوها انّا ارسلتم به كافرون و قالوا نحن اكثر اموالاً و اولاداً و ما نحن بمعذّبين. سبا، آيه­ي 34 و 35.
36. قال العسكري عليه السلام عليك بالاقتصاد و اياك و الاسراف فانه من فعل الشيطنه، غرر الحكم، ح5188.
37. الاسلام يعلوا و لا يعلي عليه، تذكره الفقها، ج1، ص446.
38.و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوّه و من رباط الخيل ترهبون به عدوّ الله و عدوّكم و آخرين من دونهم لا تعلمونهم الله يعلمهم و ما تنفقوا من شيء في سبيل الله يوفّ اليكم و انتم لا تظلمون، انفال، آيه­ي60.
39.و لن يجعل الله للكافرين علي المؤمنين سبيلا، نساء، آيه­ي141.

فرهاديان فاطمه
منبع : ماهنامه پيام زن شماره 238
انتهاي متن/

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن