تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803076639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش نقش‌آفريني IT در سازمان‌ها؛ نتايج نظرسنجي سالانه موسسه مك‌كينزي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: افزايش نقش‌آفريني IT در سازمان‌ها؛ نتايج نظرسنجي سالانه موسسه مك‌كينزي
نتايج ششمين نظرسنجي جهاني سالانه موسسه مك‌كينزي كه در دسامبر ۲۰۱۱ انجام شده نشان مي‌دهد مديران اجرايي پيش بيني مي‌كنند سازمان آن‌ها، از يك سو بودجه حوزه IT را افزايش خواهد داد و از سوي ديگر به سمت استفاده از پلتفرم‌هاي جديد فناوري با هدف حمايت از نوآوري‌هاي بيشتر پيش مي‌روند.

انتظارات فزاينده از IT

«سطح انتظارات از IT و نيز اميدواري نسبت به مزاياي فناوري‌هاي جديد، هرگز تا اين حد در اوج خود نبوده است. مديران به استفاده از IT به منظور بهبود فرآيندهاي كسب و كار ادامه مي‌دهند و حتي بر اين باورند كه در محيط رقابتي كنوني كه فناوري‌هاي روز، به طور فزاينده‌اي شكل و شمايل بازار و خواست مشتري‌ها را تغيير مي‌دهد، IT مي‌تواند نقش پررنگ تري نسبت به گذشته داشته باشد.»

اينها يافته‌هايي است كه از ششمين نظرسنجي سالانه فناوري كسب و كار موسسه مك كينزي كه در ماه دسامبر 2011 انجام شده به دست آمده است. در اين نظرسنجي آنلاين، پاسخ‌هاي ۹۲۷ مدير به دست آمده است كه ۴۸۸ نفر آنها مديران حوزه فناوري بودند و ۴۳۹ نفر مديران حوزه‌هاي ديگر بوده‌اند. در اين نظرخواهي طيف گسترده‌اي از مديران فعال در حوزه‌ها و صنايع مختلف، از سازمان‌هايي با حجم و اندازه‌هاي مختلف مشاركت داشته‌اند.

در اين نظرسنجي از مديران فعال در حوزه‌ها و صنايع گوناگون از كشورهاي مختلف پرسيده شده است:

- در سازمان آنها IT چه نقش و كاربردي دارد؟

- انتظارات آنها از IT چيست؟

- هزينه‌هايي كه سازمان آن‌ها براي بخش IT صرف مي‌كند چقدر است؟

در نگاه به آينده، مديران از دنياي IT انتظار دارند با ايجاد پلتفرم‌ها و ابزارهاي جديد، از نوآوري و رشد در سازمان پشتيباني به عمل آورده، و با به دست دادن داده‌ها و تحليل‌هاي پيشرفته، به تنظيم تدابير مناسب و اتخاذ تصميم‌هاي به جا كمك كند. همچنين دست يافتن به بالا‌ترين سطح استفاده از مزاياي فناوري‌هاي همراه، از ديگر توقعات مديران سازمان‌هاست. خبر خوش اين است كه با وجود بالا بودن سطح اين توقعات، بسياري از مديران پاسخگو در نظرسنجي، از تمايل و خوش‌بيني سازمان خود نسبت به صرف هزينه بيشتر براي حوزه IT و اختصاص بودجه بيشتر به اين بخش سخن مي‌گويند.

ميزان پاسخگويي IT به انتظارات

از جواب‌هايي كه پاسخگويان اين نظرسنجي به سوالات دادند، مشخص مي‌شود مهم‌ترين اولويت كنوني IT در سازمان‌ها،‌‌ همان چيزهايي است كه در نظرسنجي‌هاي قبلي اين موسسه نيز به دست آمده بود: بهبود اثربخشي فرآيندهاي كسب و كار از يك سو و كاهش هزينه‌هاي IT از سوي ديگر . (نمودار 1 را ببينيد)

نكته قابل توجه اينكه ۴۰ درصد پاسخگويان معتقدند ارائه اطلاعات مفيد و لازم به مديران به منظور بهبود تصميم گيري‌ها و برنامه ريزي‌هاي آنان، به سرعت در حال تبديل شدن به يك اولويت مهم در سازمان آنهاست. اين رقم در سال گذشته ۳۰ درصد بوده است.

اما مديران در پاسخ به اين سوال كه اولويت‌هاي آرماني سازمان‌ شما چيست، بيشتر به اهداف توسعه‌اي اشاره كرده اند. به عنوان مثال، ۴۷ درصد مديران از توليد محصولات و خدمات جديد به عنوان اولويت كاري خود خبر داده‌اند. در مقابل، فقط ۱۷ درصد كاهش هزينه‌هاي IT براي سازمان خود را يك اولويت به شمار آورده‌اند.

داده‌هاي اين نظر سنجي حاكي از آن است كه رضايتمندي مديران از ميزان تاثيرگذاري IT در كسب و كار‌ها و اهميت دادن به اين حوزه، رو به افزايش است.

تعداد بيشتري از مديران فعال در حوزه‌هاي غير از IT، از نقش، تاثيرات و مزاياي IT ابراز خرسندي كرده‌اند. ۶۱ درصد پاسخ دهندگان از ارائه خدمات پايه و مقرون به صرفه IT (از قبيل ايميل، پشتيباني فني براي لپ‌تاپ‌ها و رايانه‌هاي روميزي) ابراز رضايت كرده اند و ۲۶ درصد نيز از ميزان درگير شدن مديران ارشد كسب و كار با مقولاتي همچون ايده‌هاي نو، فناوري‌هاي جديد و بهينه سازي سيستم‌ها اعلام رضايت كرده‌اند.

به موازات اين يافته‌ها، خوشبيني مديران IT به توانايي‌هاي خويش در زمينه مديريت زيرمجموعه خود هم روند صعودي دارد. به عنوان مثال ۳۰ درصد مديران IT گزارش داده‌اند كه سازمان آن‌ها از نتايج به كارگيري فناوري و وارد كردن نوآوري در كسب و كار راضي است. اين رقم در سال گذشته فقط ۱۱ درصد بوده است.

در پاسخ به اين پرسش كه «چه عاملي اثربخشي و تاثيرگذاري مثبت IT را افزايش مي‌دهد»، 53 درصد مديران از جمله مديران فعال در حوزه IT و نيز مديران ديگر بخش‌ها، افزايش سطح استعداد‌ها و قابليت‌هاي كاركنان اين حوزه را مهم دانسته و 49 درصد هم افزايش اهميت دادن به پروژه‌هاي آي تي در كسب و كار را عنوان كرده اند.

SGM1.png
نمودار 1

بودجه بيشتر، اولويت‌هاي متفاوت

شايد به دلايلي همچون باور روزافزون افراد به نقش IT و اعتمادي كه نسبت به اين حوزه ايجاد شده است، همچنين درك چالش‌هاي رقابتي پيش رو و نيز چشم‌اندازهاي مثبتي كه IT مي تواند در كسب و كار به دنبال داشته باشد، اغلب پاسخ دهندگان پيش بيني مي كنند سازمان آن‌ها، بودجه IT در سال ۲۰۱۲ را افزايش دهد. (نمودار 2 را ببينيد)

در مجموع مديران پيش بيني مي كنند سازمان آنها سرمايه گذاري‌هاي جديدي در حوزه IT به عمل آورند. تقريباً يك چهارم پاسخگويان مايلند ميزان افزايش سرمايه گذاري در سال جديد، بيش از ۱۰ درصد باشد. بيش از ۶۰ درصد نيز بر افزايش يا ثابت ماندن هزينه‌هاي بخش IT در سازمان خود تاكيد دارند. اين در حالي است كه در سال گذشته، ۶۰ درصد مديران شركت كننده در نظرسنجي مي‌گفتند احتمالاً بودجه IT يا ثابت مي‌ماند و يا كاهش مي‌يابد.

ما همچنين اين سوال را مطرح كرديم كه «اين بودجه‌ها كجا مي‌رود و چگونه مصرف مي‌شود؟» پاسخگويان گفتند بيش از نيمي از بودجه جاري IT سازمان، به زيرساخت و برنامه‌هاي تراكنشي پايه اختصاص مي‌يابد. آن‌ها در پاسخ به اين پرسش كه «توقع داريد در سه سال آينده اين بودجه به كجا اختصاص يابد؟» جواب‌هاي متفاوتي دادند كه معادله را تغيير داد. در پاسخ به اين سوال، هواداران تخصيص بودجه IT به دو حوزه مذكور، به ۴۱ درصد كاهش يافت، در حالي كه طرفداران اختصاص آن به حوزه ارتباطات و همكاري كاربران، نوآوري و راهكار‌ها يا برنامه‌هاي تجزيه و تحليل داده از 35 درصد كنوني به 46 درصد افزايش يافت.

SGM2.png
نمودار 2

داده‌هاي بيشتر براي تصميم گيري‌هاي بهتر

مديران پاسخگوي اين نظرسنجي با اشاره به اينكه سازمان آن‌ها هنوز در تصميم گيري‌ها، تركيبي از «داده» و «تجربه» را به كار مي‌گيرد، احتمال مي‌دهند در آينده به طور فزاينده‌اي از ابزارهاي تجزيه و تحليل داده نيز در اين زمينه استفاده شود. در واقع پاسخ دهندگان تاكيد دارند كه سازمان آن‌ها در تصميم گيري‌ها، به استفاده بيشتر از تركيب «داده» و «ابزار تحليل اطلاعات» روي آورده است و اين امر تقريباً در تمام عمليات سازماني مشهود است. قسمت عمده‌اي (۶۰ درصد) معتقدند اين تركيب، بيشتر در بخش‌هاي بازاريابي و فروش مشاهده خواهد شد. در مورد بخش تحقيق و توسعه موسوم به R&D نزديك به نيمي از پاسخ دهندگان (۴۲ درصد) گفتند در تصميم گيري‌ها، تحولي به سمت استفاده از داده ها و اطلاعات رخ داده است. اغلب پاسخ دهندگان اذعان دارند كه انتظار مي‌رود مديران ارشد و مديران اجرايي سازمان، از اطلاعات و ابزار تحليل داده در تصميم گيري‌ها استفاده كنند. در واقع يك سوم اين افراد مي‌گويند تمام مديران ارشد سازمان، متقاضي دريافت اطلاعات هستند. دو‌ سوم ديگر اين ويژگي را به مديران مياني نيز نسبت مي‌دهند.

با وجود آينده نويدبخش استفاده از «داده‌هاي كلان» براي تغيير راهبردهاي شركت و سمت و سوي فرآيندهاي تصميم گيري، بيش از ۷۵ درصد پرسش شوندگان نظرسنجي بر اين باورند كه مهم‌ترين مزاياي استفاده از داده در سازمان آن‌ها عبارت است از گزارش گيري شفاف، منظم و به موقع از وضعيت مالي و نيز عملكرد سازمان.

فقط حدود نيمي از پاسخگويان، هدف از به كارگيري داده‌ها را دستيابي به بينش‌هاي نوين در كسب و كار يا راه اندازي خدمات و محصولات جديدي مبتني بر اطلاعات دانسته‌اند.

پژوهشگران موسسه مك‌كينزي معتقدند اين ديدگاه نشانگر وجود دشواري‌ها و موانعي بر سر راه استفاده موثر از داده‌ها و تحليل اطلاعات در فرآيند تصميم گيري‌هاست. پاسخ دهندگان به سه مانع عمده در اين زمينه اشاره كرده‌اند:

۱. وجود اين طرز فكر كه تجربه نسبت به داده بر‌تر است

۲. فقدان مهارت‌هاي لازم در به كارگيري صحيح تحليل‌ها و داده‌ها از سوي تصميم گيرندگان

۳. نگراني بابت كيفيت پايين داده‌ها

SGM3.png
نمودار 3

ورود پلتفرم‌هاي جديد

هم مديران حوزه IT و هم مديران ديگر بخش‌ها مي‌گويند سازمان آن‌ها استفاده از پلتفرم‌هاي جديد را با هدف توسعه نوآوري آغاز كرده است. از جمله اين پلتفرم‌ها عبارت است از: ابزارهاي تحليل داده‌ها، فناوري‌هاي اجتماعي اينترنت (كه با عنوان وب ۲ شناخته مي‌شود)، پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي (نظير فيس‌بوك و توييتر)، رايانش توكار (embedded computing) و پردازش ابري. (نمودار 4 را ببينيد)

استفاده از چنين پلتفرم‌هايي مي‌تواند براي نيل به اهداف گوناگوني از قبيل تعامل بهتر با مشتري‌ها و شركاي سازمان، و نيز ايجاد محصولات و خدمات جديد به كار گرفته شود. هر چند اغلب پاسخ دهندگان عنوان كردند كه هنوز راه زيادي تا استفاده گسترده از اين پلتفرم‌ها در بخش‌هاي مختلف سازمان باقي است، بخش قابل توجهي از آن‌ها گفتند كه سازمان آن‌ها اين پلتفرم‌ها را در بخش‌هاي محدودي به كار گرفته و يا در حال استفاده آزمايشي از آنهاست.

SGM4.png
نمودار 4

پاسخگويان همچنين بر اين باورند كه فناوري‌هاي همراه از قبيل تلفن‌هاي هوشمند، تبلت‌ها و حسگر‌ها از اهميت رو به رشدي برخوردارند. (نمودار 5 را ببينيد)

آن‌ها مي‌گويند فناوري‌ها و برنامه‌هاي كاربردي همراه هم به صورت درون سازماني، به عنوان ابزار ارتباطي و ارتقاي سطح بهره وري و هم به صورت برون سازماني، براي ايجاد ارتباطات قوي با مشتري‌ها و شركاي تجاري در سازمان آن‌ها به كار گرفته مي‌شود.

پاسخگويان اين نظرسنجي در اروپا، در استفاده از فناوري‌هاي همراه، نسبت به ديگران اندكي پيشتازترند.

SGM5.png
نمودار 5

نگاه به IT در ميان هيئت مديره

همان‌طور كه از فناوري به عنوان يك عامل مهم و تاثيرگذار در شكل دهي مجدد به كسب و كار‌ها نام برده مي‌شود، پاسخ دهندگان بر اين نكته تاكيد دارند كه هيئت مديره يا مديران سازمان آن‌ها، بايد نقش فعال تري در اين حوزه برعهده گيرند و در مورد چگونگي گنجاندن فناوري در راهبردهاي كلي و جزئي سازمان، به گونه‌اي فعال‌تر وارد عرصه تصميم گيري شوند.

پرسش شوندگان اين نظرسنجي اظهار داشتند در جلسات هيئت مديره، مهم‌ترين موضوعاتي كه درباره فناوري مورد بحث و گفتگو قرار مي‌گيرد، پيرامون موافقت رسمي يا بازنگري پروژه‌هاي بسيار بزرگ ITاست. اين عده معتقدند بهتر است اين مذاكرات در مورد بررسي روندهاي فناوري با نگاه رو به جلو و آينده نگرانه باشد. ما از مديران شركت كننده در اين نظرسنجي پرسيديم: چگونه آن دسته از اعضاي هيئت مديره كه از دانش مناسبي در حوزه فناوري و IT برخوردار هستند، سمت و سوي گفتگوهاي هيئت مديره را جهت‌دهي مي‌كنند؟ بسياري از آن‌ها گفتند چنين امري باعث ارتقاي سطح مذاكرات مي‌شود هر چند ميزان تاثير ملموس آن را نمي‌دانستند. (نمودار 6 را ببينيد)

SGM6.png
نمودار 6

چشم‌انداز آينده

• بسياري از مديران معتقدند سازمان آن‌ها در زمينه افزايش ميزان استفاده از داده‌ها و تحليل اطلاعات، با چالش‌هاي فني قابل توجهي روبرو است. بر اساس يافته ‌هاي اين پژوهش، برخي از مهم‌ترين چالش‌هاي موجود در اين حوزه عبارتند از:

- ايجاد منبعي واحد از اطلاعات

- نياز به يكپارچه كردن معماري داده‌ها

- توسعه ابزار‌ها و مهارت‌هاي تحليل داده‌ها

با اين حال نبايد از ذهن دور داشت كه با وجود اهميت اين چالش‌ها، انجام موفقيت آميز چنين فرايندي نيازمند عناصري فرهنگي است. از جمله:

- توجه به ايجاد تغييرات فرهنگي لازم براي ايجاد اعتماد نسبت به لزوم استفاده از داده ها در امر تصميم گيري.

- ارائه آموزش‌هاي لازم براي كمك به رهبران سازمان در همه سطوح شركت تا بتوانند از ابزارهاي تحليل داده ها به گونه‌اي منظم و سازمان يافته استفاده كنند.

• به نظر پاسخگويان، مديران سازمان همچون گذشته از بخش IT مي خواهند كه از طريق در هم آميختن فرآيندهاي كسب و كار با فناوري، ارزش بيشتري براي سازمان ايجاد كند. اين امر به نوبه خود سرمايه گذاري‌هاي عظيم و روزافزوني را در اين حوزه مي‌طلبد. بنا بر تجربه ما، كسب موفقيت در چنين اقداماتي منوط به ايجاد طرح‌هاي كسب و كاري است كه اولاً به خوبي تعريف شده باشد ثانياً از چارچوب استوار و قدرتمندي بهره‌مند باشد. اين طرح‌ها شامل راهكارهاي روشن و سازمان يافته‌اي است كه در آن‌ها، مديران IT و رهبران كسب كار، مسئول و پاسخگو هستند.

منبع: فصلنامه مك‌كينزي
ترجمه: همكاران سيستم

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن