تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806908112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير سابق شبكه الجزيره: براي رسيدن به دموكراسي در جهان عرب بايد صبور بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مدير سابق شبكه الجزيره: براي رسيدن به دموكراسي در جهان عرب بايد صبور بود
لندن - مديركل سابق شبكه تلويزيوني الجزيره با ابراز خوشبيني نسبت به آينده انقلاب هاي عربي گفت: براي رسيدن به دموكراسي در جهان عرب بايد صبور بود.


به گزارش خبرنگار ايرنا، "وضاح خنفر" طي سخناني در دانشگاه لندن گفت: من به رغم چالش هاي متعددي كه در مقابل "بهار عربي" وجود دارد، به آينده تحولات در منطقه خوشبين هستم و معتقدم كه همه بايد از تغييرات و اصلاحات جاري حمايت كنند.

وي افزود: رژيم هاي ديكتاتور در جهان عرب طي شش دهه گذشته با حاكم كردن نظام هاي توتاليتر و سركوبگر همه چيز را تخريب كرده اند و در چنين شرايطي نمي توان انتظار داشت در عرض يكي، دو سال همه چيز اصلاح شود و نظام هاي كاملا دموكراتيك بر سر كار بيايند.

وي اين تعبير برخي از رسانه هاي غربي را كه "بهار عربي" به "زمستان عربي" رسيده است، رد كرد و اظهارداشت: نسل جواني كه موتور محركه اصلي انقلاب هاي عربي بوده اند، همچنان در صحنه حضور دارند و در صورت نياز و منحرف شدن انقلاب هاي عربي مجددا به خيابان ها خواهند آمد.

"اوضاع در جهان عرب از حالت سنتي سابق تغيير كرده و ديگر نمي توان همه تحولات را با مولفه هاي سنتي تفسير كرد."

مديركل سابق شبكه الجزيره سپس به نقش اينترنت و شبكه هاي اجتماعي نظير يوتيوپ، فيسبوك، توييتر و ... اشاره كرد و گفت: نسل جوان در جهان عرب كه عمدتا تحصيل كرده هم هستند با استفاده از اين ابزارهاي نوين از چند سال قبل و به دليل ممنوع بودن هرگونه انتقاد و مخالفتي در جهان واقعي، در دنياي مجازي اعتراضات خود را شروع كردند.

وي افزود: اين جوانان بتدريج شبكه هاي در هم تنيده اي را در فضاي مجازي ايجاد كردند كه همچون شبكه هاي سنتي سابق سلسله مراتبي نبود و كاملا ساختار دموكراتيك داشت و از اصولي نظير آزادي بيان، برابري و حقوق بشر دفاع مي كرد.

وي اظهارداشت: رژيم هاي ديكتاتور در كشورهايي نظير تونس، مصر، ليبي و ... تلاش كردند كه اينترنت و شبكه هاي اجتماعي را كنترل كنند ولي موفق به اين كار نشدند و از سوي ديگر تصور نمي كردند كه اين تشكل ها و ساختارهاي جديد در فضاي مجازي روزي به فضاي واقعي جامعه كشيده شود و هزاران معترض را به خيابان ها بياورد.

آقاي خنفر گفت: نقش شبكه هاي اجتماعي و جواناني كه با ابزارهاي نوين ارتباطي آشنايي داشتند در اطلاع رساني و پوشش خبري اتفاقات يك سال گذشته بسيار موثر و تعيين كننده بود، به گونه اي كه مردم بتدريج اعتماد بيشتري به تصاوير غيرحرفه اي كه توسط مردم گرفته مي شد، در مقايسه با تصاوير حرفه اي خبرنگاران شبكه هاي تلويزيوني پيدا كردند.

وي تاكيد كرد: ديكتاتوري، فساد اقتصادي و وابستگي از جمله مواردي بود كه نسل جوان و انقلابيون در جهان عرب با آنها مخالف بودند و تلاش مي كردند دموكراسي، شفافيت و استقلال سياسي را به كشور خود بازگردانند.

وي افزود: مشكلات اقتصادي كشورهايي كه رژيم هاي ديكتاتور را سرنگون كرده اند، همچنان باقي است و كمك هاي وعده داده شده توسط جامعه جهاني و اتحاديه عرب هنوز محقق نشده است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه بر ضرورت پرهيز قدرت هاي خارجي از دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي تاكيد كرد و گفت: غرب بخشي از تراژدي ديكتاتوري در جهان عرب بود و برخي از اين كشورها همچنان از رژيم هاي ديكتاتور حمايت مي كنند و به همين دليل مردم جهان عرب حق دارند منتقد دخالت غرب باشند.

وي يادآور شد: كشورهاي غربي سال ها با توجيهاتي نظير ثبات و امنيت و پيشگيري از خطر حاكم شدن تندروها، از رژيم هاي ديكتاتور حمايت كردند ولي با اين حال مردم جهان عرب به دنبال انتقام نرفتند و ما در كشورهايي كه رژيم هاي ديكتاتور سقوط كردند شاهد حمله به سفارتخانه هاي غربي نبوديم.

"وضاح خنفر" در بخش ديگري از سخنان خود كه شب گذشته و با عنوان "حفاظت از انقلاب هاي عربي" ايراد شد، به موضوع پيروزي احزاب اسلامي در انتخابات تونس و مصر اشاره كرد و گفت: يكي از دلايل اقبال مردم به احزاب اسلام گرا اين بود كه آنان مي خواستند به طور كامل از شر رژيم هاي سابق خلاص شوند.

"احزاب اسلام گرا از جمله تشكل هايي بودند كه با رژيم هاي سابق يا اصلا ارتباطي نداشتند و يا در مقايسه با ديگر احزاب و گروهها كمترين ارتباط را با ساختارهاي قبلي داشتند و به همين دليل توانستند نظر موافق مردم را به سوي خود جلب كنند."

وي افزود: من معتقدم كه احزاب اسلام گرا با وارد شدن به حكومتداري بتدريج تغيير خواهند كرد... از سوي ديگر خواسته هاي جوانان عرب هنوز در دوره پس از انقلاب و در انتخابات اخير بخوبي منعكس نشده است ولي در اين زمينه بايد صبور بود.

مديركل سابق شبكه الجزيره به رغم مطرح شدن چندين سوال درباره وضعيت كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و از جمله بحرين حاضر نشد اظهار نظر صريحي درباره آنها بكند و در عوض نسبت به بروز درگيري هاي فرقه اي در برخي از اين كشورها هشدار داد.

اين سخنراني به مناسبت نخستين سالگرد انقلاب هاي مردمي در جهان عرب و توسط موسسه پژوهشي "ميدل ايست مانيتور" لندن ترتيب يافته بود و دهها نفر از دانشجويان دانشگاه لندن و فعالان مسلمان در آن شركت كرده بودند.

"وضاح خنفر" از سال 2003 تا 2011 ميلادي مديركل شبكه الجزيره قطر بود.

اروپام**345

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30769162

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن