تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815672012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قانون تاسيس بيمه مركزي ايران بايد بازنگري شود


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: قانون تاسيس بيمه مركزي ايران بايد بازنگري شود
تهران - حيات

مركز پژوهشهاي مجلس بر ضرورت بازنگري در قانون تاسيس بيمه مركزي ايران تاكيد كرد.
به گزارش حيات، دفتر مطالعات اقتصادي اين مركز ضمن بررسي قانون تاسيس بيمه مركزي ايران و تطبيق آن با سياست‌هاي كلي اصل 44 خاطرنشان ساخت كه قانون تاسيس بيمه مركزي ايران كه مصوب سال 1350 است، نيازمند بازنگري و اصلاح جدي در راستاي اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي است ، زيرا نظارت بر بيمه‌گري از مقوله وظايف حاكميتي است كه دولت‌ها مي‌بايد خود به صورت بسيار كامل و جامع به آن بپردازند و نهاد لازم براي اين وظيفه را ايجاد و سازمان‌دهي كنند.
اين مركز مي افزايد: به همين منظور بيمه مركزي ايران بر اساس قانون تاسيس شده است . عدم ضمانت اجرايي كافي در نظارت‌ها ، نقش بسيار كم‌رنگ نظارت در مفاد اين قانون، تاكيد بر نظارت‌هاي تعرفه‌اي و حسابداري به جاي نظارت مالي و وجود تعرفه‌هاي يكسان بين شركت‌هاي بيمه از جمله مواردي است كه در اين قانون وجود دارند و نيازمند اصلاح هستند.
همچنين نگاه به بيمه مركزي به عنوان يك بنگاه تجاري است در حالي كه بايد نظارتي باشد نظير تكليف به موسسات بيمه مبني بر منظور كردن 25 درصد حق بيمه‌هاي مربوط به بيمه‌هاي غيرزندگي و 50 درصد حق بيمه‌هاي مربوط به بيمه‌هاي زندگي نزد بيمه مركزي و مجاز شدن بيمه مركزي براي نگهداري موجودي هاي نقد تا سقف مشخصي به صورت حساب جاري يا سپرده نزد بانك ملت يا خريد سهام و مشاركت در بانك‌ها و شركت‌هاي ديگر.
مركز پژوهشها از تركيب نامناسب شوراي عالي بيمه كه وظايفي چون رسيدگي و اظهارنظر نسبت به صدور پروانه تاسيس يا لغو پروانه موسسات بيمه، تصويب نمونه ترازنامه مورد استفاده موسسات بيمه، تعيين انواع معاملات بيمه و شرايط عمومي بيمه‌نامه‌ها، تعيين ميزان كارمزد و حق بيمه رشته‌هاي مختلف بيمه و... را بر عهده دارد از جمله ضعف‌هاي ديگر اين قانون نام برد و افزود: نتيجه اين وضعيت نقش كم‌رنگ بخش غيردولتي در اين شوراست. ضمن اينكه اين شورا از اركان اصلي بيمه مركزي ايران و مهم‌ترين ركن فني و تخصصي صنعت بيمه به شمار مي‌رود و نيازمند تركيبي مناسب از اشخاص صلاحيت‌دار و صاحب‌نظر است كه تخصص و تجربه كافي در مسايل بيمه‌اي داشته باشند كه تركيب فعلي اين چنين نيست.
به علاوه بيمه مركزي ايران بر اساس قانون تاسيس، به صورت شركت سهامي اداره مي‌شود، لذا هيئت عامل اين موسسه در حكم هيئت مديره است و بايد داراي وظايفي باشد در حالي كه در قانون موجود وظايفي براي اين ركن بيمه‌اي در نظر گرفته نشده است.
از سوي ديگر بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه بر اساس قانون فعلي، شروع فعاليت موسسات بيمه خارجي فرايندي بسيار بوروكراتيك دارد. همچنين موسسات بيمه خارجي بايد مبلغي (حداقل 500 هزار دلار براي هر رشته فعاليت) را براي هريك از دو رشته بيمه‌هاي زندگي و غير زندگي نزد بيمه مركزي ايران توديع كنند و درآمدهاي ساليانه خود را تا زماني كه اين مبلغ وديعه به دو برابر مبلغ مصوب شوراي عالي بيمه برسد، به آن بيفزايند.
ضمن اينكه موسسات بيمه خارجي نمي‌توانند تا زماني كه مبلغ وديعه فوق را تكميل نكرده باشند، درآمدهاي حاصل از فعاليت خود را به خارج از كشور انتقال دهند. حتي اگر مبلغ وديعه هم تكميل شود، رقم انتقالي از درآمد در هر سال نمي‌تواند از 10 درصد مبلغ وديعه تجاوز كند، مگر با تاييد شوراي عالي بيمه و تصويب هيئت وزيران. علاوه بر اين متقاضيان بخش اعظم بيمه‌نامه‌ها، وزارتخانه‌ها، شركت‌هاي دولتي، شهرداري‌ها و ... هستند. اين در حالي است كه بر اساس قانون، بخش اعظمي از بازار بيمه ايران از دسترس خارجيان به دور است و بديهي است با وجود چنين قانون سختگيرانه‌اي كمتر شخص خارجي حاضر است در كشور سرمايه‌گذاري كند.
مركز پژوهشها در ادامه تصريح كرد: قانون تاسيس بيمه مركزي ايران در برخي موارد به دليل مغايرت‌ها با ساير قوانين و مقررات در كشور نيازمند اصلاح است. از جمله ماده 4 اين قانون با توجه به ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 كه بر اساس آن موسسات و شركت‌هاي دولتي مستلزم ذكر نام نيز به عنوان دستگاه اجرايي شناخته مي‌شوند و تابع قانون مديريت خدمات كشوري هستند، ضرورتي ندارد. همچنين بند 5 ماده 9 اين قانون نيز با توجه به قانون مديريت خدمات كشوري موضوعيت ندارد.
بر اين اساس پيشنهاد مي‌شود كار گروهي مركب از صاحبنظران بيمه‌هاي خصوصي فعلي و بيمه‌هاي دولتي و نمايندگان بخش‌هاي غيردولتي و دولتي و شهرداري‌ها و... و كارشناسان خبره بيمه با تشكيل جلساتي، قانون تاسيس بيمه مركزي ايران را به طور كلي مورد بازنگري قرار داده و آن را بر اساس سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي اصلاح كنند با توجه به اينكه مفاد بسياري از بخشهاي اين قانون نيازمند اصلاح و بازنگري است ، چه بسا بهتر باشد، اساسا قانون جديدي براي بيمه مركزي ايران نوشته شود.
پايان پيام

شنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن