تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804267039




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهرهاي گمشده در دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: شهرهاي گمشده در دنيا
انسان ها و شهرهايي كه در طول تاريخ در بسياري از اوقات به دلايل مختلف گم شده و پس از سال هاي طولاني دوباره كشف شده اند. در اين نوشتار قصد داريم تا شما را با 10 شهر گمشده در دنيا آشنا كنيم.


به گزارش گروه خواندني هاي باشگاه خبرنگاران، مردم در طول تاريخ هميشه علاقه داشتند تا در مورد زواياي تاريك گذشته تاريخ اطلاعات كسب كنند. تمدن هاي گمشده، انسان ها و شهرهايي كه در طول تاريخ در بسياري از اوقات به دلايل مختلف گم شده و پس از سال هاي طولاني دوباره كشف شده اند. در اين نوشتار قصد داريم تا شما را با 10 شهر گمشده در دنيا آشنا كنيم.

پاولوپتري – يونان
هر زمان كه صحبتي از شهرهاي گمشده به ميان مي آيد همه از شهر افسانه اي "آتلانتيس" صحبت به ميان مي آورند. البته تنها جايي كه صحبت از اين شهر شده است نوشته هاي افلاطون ، فيلسوف معروف دوران باستان در يونان است. شهر پاولوپتري در ساحل يونان امروزي در دوران سنگي ساخته شده و تا 1000 سال قبل از ميلاد مسيح نيز حيات در آن جريان داشته است. در سالهاي بعد با متروكه شدن اين شهر مردم از وسايل به جا مانده در اين شهر براي خانه سازي بهره مي بردند و در طول دوران باقي مانده اين شهر با بالا آمدن سطح آب به زير آب فرو رفت. در سالهاي اخير و با پيشرفت علوم غواصي كارشناسان موفق به كشف بازمانده هاي اين شهر در اعماق دريا شد.

پوبلوس – امريكا
قبايل بومي در جنوب غرب آمريكا سالهاي زيادي را در آن سرزمين به عنوان بوميان اصلي در آن نواحي زندگي مي كردند. در سال 1300 پس از ميلاد مسيح اين افراد در ايالت كلورادوي امروزي اقدام به ساخت مجموعه اي از روستاها كرده اما بنا به دلايل نامشخصي در سال 1400 پس از ميلاد اين مناطق را ترك كردند. اين مكان كه متعلق به تمدن "آناسازي" است در سال 1888 ميلادي دوباره كشف شده است.

آكروتيري- يونان
تمدن "مينوان" در جزيره كرت به يك پادشاه راز آلود به نام "مينوس" مربوط مي شود. نوشته اي از آن دوران باقي نمانده است تا مشخص شود كه اين سلسله به چه عنواني شناخته مي شده است. اين منطقه داراي آتشفشان هاي فراواني است كه البته انفجار آتشفشاني در سال 1600 قبل از ميلاد مسيح در اين منطقه كه يكي از شديدترين انفجارهاي ثبت شده در تاريخ بشر است باعث شد تا اين تمدن تا آستانه نابودي به پيش رود. باقي مانده هاي اين تمدن باستاني در سال 1967 كشف شده است.

تيكال- گواتمالا
اين شهر از جمله شهرهاي متعلق به تمدن قديمي و كهن مايا در منطقه آمريكاي لاتين است. شهر تيكال در سالهاي 200 تا 900 پس از ميلاد مسيح محل زيست انسان ها بود و پس از آن به تدريج توسط مردم تخليه شده است. پوشش انبوه جنگلي براي سالهاي متمادي اين شهر را در درون خود حفظ كرد تا اين كه در جريان اكتشافي در سال 1848 اين شهر دوباره كشف شد.

تيمگاد-الجزاير
اين شهر كه متعلق به استان هاي آفريقايي امپراتوري روم باستان بوده و بين قرن هاي 5 تا 7 ميلادي مركز ترويج آيين مسيحيت در آن مناطق به حساب مي آمده است. در قرن هفتم و به دليل حمله غارت گران به شهر اين شهر تخليه شده و كم كم بر اثر حركت شن ها از نظرها پنهان شد. در اكتشافاتي كه در سال 1881 ميلادي رخ داد اين شهر دوباره كشف شد و اكنون بازديدكنندگان مي توانند بناهايي به مانند معبد ژوپيتر يا امارت هاي حكومتي را مشاهده كنند.

ماچو پيچو- پرو
اين شهر باستاني متعلق به تمدن "اينكا " در آمريكاي لاتين است.در سالهاي نزديك به 1572 و در نتيجه حمله استعمارگران اسپانيايي به منطقه آمريكاي لاتين اين شهر نيز كم كم خالي از سكنه شد. مردم عادي ساكن اطراف اين شهر نيز ديگر موقعيت اين منطقه را آشكار نساخته اند. اما در قرن بيستم دوباره اين منطقه مورد توجه جهاني قرار گرفت و دوباره رفت و آمدها به آن آغاز شد. در اين سالها با وجود سيستم حمل و نقل رفتن به اين محل بسيار آسان شده است.

موهنجو دارو – پاكستان
در كنار تمدن هايي مثل مصر و يا ايران ، تمدن منطقه شبه قاره هند نيز از جمله نمونه هاي بسياري عالي و غني تمدن بشري است كه در سالهايي در حدود 2000 سال قبل از ميلاد مسيح به اوج شكوفايي خود در بسياري از علوم و صنايع رسيد. در كاوش هاي انجام شده در خرابه هاي اين شهر اثري از معبدها و كاخ هاي آنچناني ديده نمي شود و همين مسئله باعث شده است بسياري از كارشناسان اين تمدن را تمدني حامي تساوي حقوق انسان ها مي داند. اين شهر بارها بنا به علل مختلف تخريب شد اما نهايتا در 1800 سال قبل از ميلاد مسيح براي آخرين بار تخليه شد. اين منطقه دوباره در سال 1922 كشف شد.

پترا – اردن
اين شهر باستاني در سال 103 قبل از ميلاد مسيح به تسلط روم درآمد. البته در سالهاي پس از آن به دليل بروز زلزله سيستم آبرساني شهر را نابود كرده و به دليل اين كه شهر هاي ديگري در نزديكي اين شهر وجود داشت تصميم در آن زمان به اين گونه گرفته شد كه شهر تخليه شده و ساكنين به شهر هاي ديگري منتقل شوند. البته اين شهر در سالهاي متمادي اخير از نظر كارشناسان غربي به دور بوده اما مردم بومي منطقه همچنان به درون آن رفت و آمد داشتند. امروزه نيز اين مكان به جاذبه بسيار مناسبي براي مورخان تبديل شده است.

تروي – تركيه
بسياري از ما با نام شهر تروي و داستان جنگ معروف و اسب تروا آشنا هستيم. براي سالهاي زيادي اين گونه تصور مي شد كه شهر تروي يك مكان افسانه اي در داستان ها بوده است. تا اين كه در سال 1871 ميلادي يك دانشمند آلماني به نام هنريخ شليمان موفق به كشف آثاري از ديوارهاي دفاعي شهر و همچنين مجموعهاي از جواهرات شد. اين شهر اولين بار به تاريخ 3000 سال قبل از ميلاد مسيح بنيان گذشاته شده است و بارها بنا به دلايل مختلف تخرب شده و دوباره بر روي ويران ها مجدد ساخته شده است. به همين دليل تشخيص اين كه اين شهر چقدر به شهر محاصره شده توسط يوناني ها شبيه است مشكل مي باشد.

پامپي و هركولانيوم – ايتاليا
در سال 79 پس از ميلاد مسيح كوه وسوويوس بر اثر فعاليت آتشفشاني منفجر شد و در نتيجه اين انفجار مهيب شهرهاي پامپي و هركولانيوم در زير خاكستر و مواد مذاب حاصل از انفجار و فعاليت آتشفشاني دفن شد. 1700 سال بعد اين شهر دوباره كشف شده و امروزه به محلي بسيار مناسب براي دانشمندان در رشته انسان شناسي تبديل شده است. توريست هاي زيادي از نقاط مختلف دنيا هر ساله به ايتاليا سفر مي كنند تا از باقي مانده هاي اين دو شهر بازديد كنند./ق پ

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن