تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813062467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتراض هاي جديد از روماني، مجارستان و كرواسي آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: اعتراض هاي جديد از روماني، مجارستان و كرواسي آغاز شد
دور تازه تظاهرات ضد دولتي در اروپا، دامن اسپانيا، يونان، آلمان، روماني و فرانسه را هم گرفت.
يك روز پس از انتشار اخبار وقوع تظاهرات ضد دولتي در كشورهاي مجارستان، روماني و كرواسي خبر مي رسد هزاران نفر از مردم شهرهاي مختلف آلمان، اسپانيا و يونان در اعتراض به اوضاع اقتصادي و عملكرد دولت در برخورد با اين بحران به خيابان ها ريخته اند.
در همين رابطه خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نوشت: روز يكشنبه تظاهرات ضد دولتي در اعتراض به برنامه هاي رياضت اقتصادي دولت براي چهارمين روز پياپي در شهرهاي مختلف روماني برگزار شده است.
در اين تظاهرات كه با ورود پليس ضدشورش به خشونت كشيده شد، مردم خواستار استعفاي رئيس جمهور و برگزاري انتخابات زودهنگام شدند. منابع رسمي اعلام مي كنند در بوداپست 51 نفر مجروح و 30 نفر بازداشت شدند. دولت روماني همچون بسياري از دولت هاي ديگر اروپايي براي نجات از بحران بدهي و كسب شروط لازم براي دريافت وام از صندوق بين المللي پول به اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي به شكل حذف هزاران فرصت شغلي و افزايش شديد ماليات رو آورده است. در حالي كه نخست وزير اين كشور خواستار حل مشكلات به شكل گفت وگو با رهبران مخالفان شده است معترضان تاكيد مي كنند تا توقف اجراي رياضت هاي اقتصادي به اعتراض ها ادامه خواهند داد. نيويورك تايمز در اين باره نوشت: دولت روماني پس از گسترش اعتراض ها در آخرين ساعات روز يكشنبه جلسه اضطراري تشكيل داد.
شبكه تلويزيوني پرس تي وي اما از آغاز دور تازه اعتراض ها در اسپانيا خبر داد. براساس اين گزارش پليس «مادريد» روز يكشنبه به معترضان به سياست هاي اقتصادي دولت اين كشور حمله و شماري از آنها را دستگير كرد. اين تظاهرات پس از آن به خشونت كشيده شد كه گروهي از معترضان با تجمع مقابل ايستگاه مترو عليه افزايش هزينه هاي حمل و نقل عمومي كه با هدف جبران كسري بودجه دولت صورت مي گيرد شعار سر دادند. «من هزينه بحران شما را نمي پردازم» از جمله شعارهاي معترضان اسپانيايي در اين اعتراض ها بود كه به زخمي شدن شماري از مردم اين كشور اروپايي منجر شد.
اين شبكه تلويزيوني همچنين از آغاز دور تازه اعتراض هاي ضد دولتي در آتن، پايتخت يونان خبر داد. هزاران نفر از مردم اين كشور بحران زده مقابل پارلمان تجمع كرده و عليه حذف هزاران فرصت شغلي و اخراج كاركنان دولتي كه با هدف اجراي رياضت هاي اقتصادي ديكته شده اتحاديه اروپا صورت مي گيرد، شعار دادند.
شركت كنندگان در اين اعتراض ها معتقدند به رغم اخراج گسترده كاركنان، آتن موفق به كاهش سطح بدهي خود نشده، لذا دولت نبايد چنين روند «غلطي» را دنبال كند. سال گذشته ميلادي دولت يونان بيش از 10هزار فرصت شغلي را حذف و اعلام كرد در سال 2012 به اين روند ادامه خواهد داد.
برلين، فرانكفورت، مونيخ، دوسلدورف، هانوفر و هامبورگ، از شهرهاي آلمان نيز طي روزهاي گذشته شاهد برگزاري تظاهرات ضددولتي و ضد سرمايه داري بود.
ماتياس مركل از سازمان دهندگان اين اعتراض ها گفت: «به نظر من خطرناك ترين مسئله اين است كه جامعه ما در حال تقسيم شدن به دو جامعه فقير و غني است. ما كودكان فقير و بانك غذا (سازمان هاي خيريه كه ميان فقرا غذا توزيع مي كنند) داريم. دستمزدهاي پايين بوده و مشخص است كه سياستي كاملا غلط در كشور حاكم است.»
سازمان دهندگان اعتراض ها در برلين وعده دادند اعتراض هاي بيشتري را برگزار كنند. اين در حالي است انتظار مي رود با به اجرا گذاشته شدن سياست هاي رياضتي سخت تر، طيف بيشتري از اين اعتراض ها حمايت كنند.
معترضان آلماني از اين موضوع نگرانند كه بحران اقتصادي به بالا رفتن ميزان بدهي ملي كشور كه فقرا قرباني آن هستند، منجر شود.
بررسي ها نشان مي دهد كه جنبش «تصرف» با حمايت گسترده در آلمان روبه رو شده است.
شهرهاي مهم آلمان در ماه هاي گذشته نيز اعتراضات مشابهي را شاهد بوده اند.
يادآور مي شود، طي چند روز گذشته در برخي كشورهاي اروپايي ضمن برگزاري تظاهرات مشابه پرچم اتحاديه اروپا به آتش كشيده شد. مردم اروپا كه قربانيان اصلي بحران اقتصادي هستند معتقدند، تمام بدبختي هاي اقتصادي شان به اجراي سياست هاي اقتصادي باز مي گردد كه از سوي اتحاديه اروپا، صندوق بين المللي پول و بانك جهاني به دولت هايشان ديكته مي شود. به اعتقاد معترضان، تنها بانك ها و شركت هاي بزرگ از اجراي اين سياست ها نفع مي برند و اقشار متوسط به پايين جامعه زير فشار حاصل از همين سياست ها له مي شوند.
اوضاع در برخي از اين كشورهاي اروپايي به حدي است كه حتي برخي معتقدند آنها در حال تبديل شدن به كشور جهان سومي هستند. يونان يكي از اين كشورهاست.
در اين رابطه خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «تركيه» نوشت، به دنبال افزايش نرخ بيكاري، و فقر ناشي از تشديد بحران اقتصادي در يونان، كودكان رها شده در اين كشور به شدت افزايش يافته است. اين كودكان غالبا از سوي والديني كه توانايي مالي براي نگهداري از آنها را ندارند رها مي شوند.
موسس مركز «آنتونيس پاپانيكولا» در اين باره اعلام كرد: طي سال گذشته صدها نفر از والدين به خاطر فقر و بيكاري، فرزندان خود را به اين مركز سپرده اند. والدين اين فرزندان مي گويند: توانايي نگهداري و فراهم كردن سرپناه، غذا و پوشاك را براي فرزندان خود ندارند و اميدوارند كه اين مركز بتواند آنچه را كه مورد نياز بچه ها است، فراهم كند.
گفتني است به نظر مي رسد حتي كمك هاي اتحاديه اروپا و اتخاذ سياست هاي سختگيرانه از سوي دولت نيز نتوانسته است از فشار بحران بكاهد و هر روز شاهد تبعات منفي اين بحران در زندگي مردم هستيم.
از خبرهايي كه هر از چند گاهي از يونان به گوش مي رسد مي توان به اين نتيجه رسيد كه اين كشور در حال تبديل شدن به يك كشور جهان سومي است.
اين اوضاع فقط منحصر به كشورهاي ضعيف اروپايي نيست. شبكه تلويزيوني «راشا تودي» طي گزارشي اعلام كرد،800 هزار خانوار انگليسي در فقر به سر مي برند و همواره نگرانند نتوانند قبوض انرژي هاي مصرفي شان را پرداخت كنند.
در اين گزارش كه به فقر خانواده هاي انگليسي پرداخت شده آمده است: هزاران خانوار انگليسي زير خط فقر و در سرماي شديد زمستان به سر مي برند و استطاعت مالي لازم براي پرداخت صورتحساب هاي رو به رشد انرژي هاي مصرفي خود را ندارند كه اين امر مي تواند روي نسل آينده اين خانوارها تاثيرگذار باشد.
فعالان حزب چپگراي فرانسه نيز يكشنبه در پاريس به خيابان ها ريختند و عليه عملكرد بد اقتصادي دولت «نيكلا ساركوزي» كه به كاهش رتبه اعتبار اقتصادي اين كشور منجر شده است شعار سر دادند.
موسسه اعتبارسنجي «استاندارد اند پورز» به تازگي با بررسي اوضاع اقتصادي برخي كشورها، اقدام به انتشار اعتبار اقتصادي آنها كرده است كه براساس آن رتبه برخي كشورهاي اروپايي كاهش يافته است. فرانسه يكي از كشورهايي است كه با كاهش رتبه مواجه شده است.

دوشنبه|ا|26|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن