تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815786444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پنج سال بيشتر به عمر درياچه اروميه نمانده است!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: پنج سال بيشتر به عمر درياچه اروميه نمانده است!
اولين تاثير نابودي درياچه اروميه بر مردم است زيرا با خشك شدن درياچه مهاجرت شروع مي‌شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛وضع درياچه اروميه بحراني است؛ اين را همه مي‌دانند و نياز به توضيح بيشتر نيست. تقريبا هر چه بايد دراين‌باره گفته مي‌شد در چند سال اخير گفته شده است، اما روز به روز درياچه به سمت خشك شدن پيش مي‌رود. به طوري كه در آخرين پيش بيني ها، كارشناسان محيط زيستي مي گويند كه تا 5 سال آينده ديگر اثري از اين درياچه باقي نمي ماند. از همين رو سيد‌سلمان ذاكر، نماينده مردم اروميه در مجلس درباره نابودي درياچه اروميه به خبرنگارباشگاه خبرنگاران گفت: نابودي درياچه اروميه به منزله نابودي كل استان است.

ذاكر با اشاره به تعلل مسئولان براي حل معضل نابودي درياچه اروميه، مي گويد: هنوز مسئولان براي حل مشكلات درياچه به يك عزم و اراده جدي و واقعي نرسيده‌اند، به عنوان مثال سه سال پيش ما در مجلس از 230 نماينده امضاء گرفتيم و به رئيس جمهور داديم اما هنوز هيچ اقدامي براي اين موضوع انجام نشده است.

به گفته او اولين تاثير نابودي درياچه، بر مردم است: با نابودي درياچه، مهاجرت شروع مي‌شود بعد از آن كشاورزي به طور كامل از بين مي‌رود. به طور بگويم كه استان آذربايجان از بين مي‌رود.

ذاكر با اشاره به باز شدن رديف بودجه‌ 10 ميليارد توماني براي احياي درياچه اروميه، مي گويد: اين مبلغ براي اين مقابله با خشك شدن درياچه اروميه بسيار ناچيز است، اين در حالي است كه براي اين پروژه بايد مبلغي حدود هزار ميليارد تومان تخصيص داده شود. البته از راه‌هاي متفاوتي مي‌توان درياچه را از اين حالت نجات داد به عنوان مثال مي‌توان پروژه انحراف مسير آب رودخانه ارس به درياچه را اجرا كرد.

**روزهاي بحراني براي درياچه اروميه

حسن عباس نژاد، مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي هم با هشدار جدي نسبت به مرگ درياچه اروميه مي گويد: هم اكنون اين تالاب ارزشمند روزهاي بسيار بحراني را طي مي‌كند و ادامه اين روند مشكلات زيست محيطي زيادي را براي منطقه به ارمغان خواهد آورد.

او از خشك شدن كامل 60 درصد درياچه اروميه خبر مي دهد ومي گويد: در حال حاضر به دليل بالا بودن تبخير بالاي آب، 60 درصد از مساحت اين درياچه كه افزون بر سه هزار هكتار مي شود، خشك و تبديل به شوره زار شده است. ميزان غلظت نمك درياچه اروميه بالاي 380 گرم بر ليتر است و متاسفانه عميق‌ترين نقطه درياچه اروميه در حال حاضر دو متر آب دارد.

اين مسئول، تبخير بسيار بالاي آب، كاهش شديد آب ورودي به درياچه، شرايط اقيلمي منطقه، كاهش نزولات آسماني، عدم استفاده اصولي از منابع آب زيرزميني به همراه عوامل انساني را از اهم دلايل بحراني شدن درياچه اروميه عنوان مي كند و مي گويد: براساس پيش‌بيني كارشناسان و با توجه به افزايش شش تا پنج درجه‌اي دماي هوا در سال جاري، درياچه اروميه تا سه يا پنج سال آينده كاملا نابود و از بين خواهد رفت.

عباس نژاد درباره اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان استاني و كشوري براي نجات اين تالاب ارزشمند مي گويد: با توجه به وضعيت بحراني درياچه اروميه و حساسيت ويژه رئيس جمهوري كشورمان قوي‌ترين كارگروه نجات درياچه اروميه و مديريت بحران در كشور تشكيل شده است. بر اساس برنامه ريزي‌هاي اين كارگروه مصوب شد ستاد مديريت بحران درياچه اروميه تشكيل و اقدامات عملي براي برون رفت از اين بحران تدوين و اجرايي شود.

به گفته او طرح هاي پيش بيني شده توسط كارگروه ويژه نجات درياچه اروميه در سه محور؛ صرفه جويي دو ميليارد مترمكعب آب در سال و تزريق اين آب طي مدت زمان پنج ساله به درياچه اروميه، افزايش آب در سطح حوزه آبريز درياچه اروميه از طريق اجراي طرح هاي مختلف از جمله بارور كردن ابرها، انتقال آب بين حوزه اي، افزايش راندمان آبياري، تغيير الگوي كشت و افزايش آب هاي زيرزميني بحث و به تصويب رسيده است.

**شناسايي 24 هزار حلقه چاه غير مجاز در حوضه آبخيز درياچه اروميه

معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي از شناسايي 24 هزار و 800 چاه فاقد پروانه بهره برداري در حوضه آبخيز درياچه اروميه خبرداد.

سيدجوادمحمودي بااشاره به اينكه حفرچاههاي غيرمجاز يكي ازمشكلات درياچه اروميه است افزود: بر اساس آخرين آمار اروميه با 11 هزار و 4008 حلقه چاه، مياندوآب با چهار هزارو 470 حلقه ، شاهين دژ با دو هزار و 98 حلقه و بوكان با دو هزار و هشت حلقه بيشترين تعداد چاه فاقد پروانه بهره برداري در حوزه آبخيز درياچه را دارند كه ساماندهي آنان در اولويت قراردارد.

وي با بيان اينكه بيش از 15 هزار بهره بردار در طرح ساماندهي چاههاي فاقد پروانه بهره برداري ثبت نام كرده اند، اظهارداشت: از مجموع بيش از 52 هزار و 851 چاه حفر شده در استان 15 هزار 693 بهره بردار با مراجعه به دفاتر پيشخوان دولت در طرح ساماندهي چاههاي استان ثبت نام كرده اند.

محمودي هدف از اجراي اين طرح را كنترل اضافه برداشت آب از منابع زير زميني دانست و اعلام كرد: اميدواريم با ساماندهي چاه هاي موجود و تحويل حجمي آب با گسترش شبكه هاي آبياري تحت فشار بتوانيم ميزان مصرف مازاد برنياز مزارع كشاروزي استان را كنترل كنيم.

مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي نيز در ادامه گزارش گفت: در نيمه نخست امسال از حفاري هزار و 522 حلقه چاه فاقد مجوز در مناطق مختلف استان پيشگيري شده است.

به گفته نقي كريمي با اين اقدام سالانه از برداشت حدود شش ميليون مترمكعب آب از سفره هاي زيرزميني صرفه مي شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي نيز در ادامه با بيان اينكه سالانه يك ميليارد و 400 ميليون مترمكعب آب از سفره هاي زيرزميني حوضه آبخيز درياچه اروميه برداشت مي شود، اظهارداشت: در صورت توسعه شبكه آبياري تحت فشار علاوه بر مديريت بهينه مصرف آب بيش از 716 ميليون مترمكعب آب صرفه جويي مي شود./س

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن