تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815176829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه ديگران را دوست داشته باشيم؟


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: چگونه ديگران را دوست داشته باشيم؟
* سيدعلي طباطبايي

شما چطور، اطرافيانتان مي گويند كه دوستشان داريد؟ از چه زباني استفاده مي كنيد؟ نه نه، اشتباه نكنيد، منظورم آلماني و فرانسه و انگليسي و اسپرانتو نيست. حتماً براي شما هم شرايطي پيش آمده است كه بخواهيد به يك نفر ثابت كنيد كه او را دوست داريد؛ مثلاً بخواهيد به مادر خودتان نشان دهيد كه او را خيلي دوست داريد. يا اينكه دوست صميمي تان را قانع كنيد كه براي شما خيلي عزيز است. خيلي از ما گمان مي كنيم كه احساس دوست داشتن به تنهايي كافي است و نيازي به ابراز يا نشان دادن آن وجود ندارد. يا اينكه به زبان آوردن جمله دوستت دارم را قوي ترين و شايد حتي تنها روش ابراز علاقه مي دانيد. اما واقعيت اين است كه روشهاي بسياري براي ابراز علاقه وجود دارد و از آن جالب تر اينكه افراد مختلف هر يك نوع خاصي از ابراز علاقه را مي پسندند. در نتيجه مهم آن است كه شما زبان دوستي طرف مقابل را كشف كرده و با همان زبان به او ابراز علاقه كنيد. پس گوشهايتان را خوب تيز كنيد تا چند روش ياد بگيريد...
گام اول: توجه كنيد كه دوست داشتن فقط شعار نيست. گرچه به زبان آوردن دوستي هم خيلي شيرين و در خيلي جاها (مثل دوست داشتن ائمه(ع)) با ارزش است، اما كافي نيست. بايد با عمل همراه شود. يك دوست خوب هميشه كاري مي كند كه طرف مقابلش احساس خوبي نسبت به خودش پيدا كند. پس هميشه از نكات مثبت كساني كه دوستشان داريد، تعريف كنيد. همه آدمها دوست دارند در يك قسمت تلاش كنند و پيشرفت كنند و اين نكته برايشان مهم است. پس در همان زمينه از آنها تعريف كنيد. به عنوان مثال جلوي خانواده از دستپخت مادرتان تعريف كنيد، يا اينكه از هوش و استعداد برادرتان جلوي اقوام تعريف كنيد.
گام دوم: نسبت به كارهايي كه انجام مي دهند، ابراز علاقه كنيد حتي اگر به طور مرسوم به چنين كارهايي علاقه مند نيستيد. چند دقيقه كنار چرخ خياطي مادر نشستن هزينه زيادي ندارد، ولي در عوض به شما فرصت مي دهد تا دقايقي چند با او درباره چيزهايي كه دوست دارد و خوشحالش مي كند، صحبت كنيد.
گام سوم: گوش بدهيد. خيلي مهم است كه به حرفهاي طرف مقابل گوش بدهيد. اگر هر چقدر هم شفاهي ابراز علاقه كنيد، اما به حرفهاي طرف مقابل گوش نكنيد؛ باعث ناراحتي وي خواهيد شد. سعي كنيد به حرفهاي طرف مقابل با دقت گوش كنيد و اگر كاري هم از دستتان بر مي آيد براي او انجام دهيد. گوش دادن هنري است كه چندان هم دشوار نيست، اما در عمل خيلي خيلي تأثيرگذار و احترام برانگيز است. پس حتماً امتحان كنيد.
گام چهارم: هديه بدهيد. اصلاً نياز نيست منتظر يك روز ويژه يا جشن تولد و يا هر روز ديگر بمانيد تا هديه بدهيد. طرف مقابل را غافلگير كنيد. به او بگوييد كه «احساس كردم از اين خوشت بيايد پس برايت خريدم». همين غافلگيري نشان مي دهد خريد هديه از روي اجبار نبوده و ارزش آنها را چندين برابر مي كند حتي اگر ارزش مادي آن ناچيز باشد. در هنگام خريد هم توجه كنيد كه هديه را بر اساس علايق او تهيه كنيد و نه علايق خودتان. او را بشناسيد و ببينيد كه چه هديه اي مي تواند بيش از همه شادمانش كند.
گام پنجم : سعي كنيد با برداشتن بار برخي كارها از دوششان فرصتي ايجاد كنيد تا به كارهايي كه علاقه دارند و يا نياز دارند، بپردازند. يك روز شما ظرفها را بشوييد تا مادرتان استراحت كند. شما براي خريد نان برويد تا پدرتان راحت و آسوده در خانه روزنامه بخواند. اتاق خواهرتان را تميز كنيد تا او براي امتحانش درس بخواند و ده ها كار ديگر كه از دست شما بر مي آيد.
گام ششم: بنويسيد. خيلي وقتها يك جمله نوشتني براي كسي كه دوستش داريد، بسيار عزيزتر و ماندني تر از كلماتي است كه به طور تكراري و به شكل تعارفي بر زبان رانده مي شود. تصور كنيد كه يك دوستت دارم بزرگ با يك چهره خندان در كنارش چقدر مي تواند براي مادربزرگ شما شادي آفرين باشد. مطمئن باشيد كه تا ابد از آن محافظت خواهد كرد.
اينها تنها نمونه هايي از روشهايي است كه مي توانيد براي اين كار پيدا كنيد. شك نكنيد با كمي دقت و جزيي نگري، شما هم مي توانيد كلي راه ديگر پيشنهاد بدهيد.

دوشنبه|ا|28|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن