تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815178997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست كشور:تالاب‌هاي كشور وضعيت خوبي ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست كشور:تالاب‌هاي كشور وضعيت خوبي ندارند
خبرگزاري فارس: معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: تالاب‌هاي كشور داراي وضعيت مناسب و خوبي نيستند.


به گزارش خبرگزاري فارس از انزلي، دلاور نجفي عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر در سال‌هاي آينده بحث ورود آب به تالاب‌ها و ميزان افزايش بارندگي در كشور حل نشود، ميزان آلايندگي بالا بوده و حجم آب در تالاب‌ها كم مي‌شود و به اين ترتيب وضعيت خوبي را براي تالاب‌هاي كشور اعلام نمي‌كنيم.
معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست كشور ادامه داد: نزديك به هشت درصد وسعت كشور در قالب مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محيط زيست است كه 12 ميليون هكتار جزو اين مناطق و پنج هكتار نيز مناطق شكار ممنوع را در بر مي‌گيرد.
وي بيان داشت: حفاظت در اين مناطق به صورت سنتي (فيزيكي) انجام مي‌شود كه علاوه بر بحث مديريتي، ساز و كار و چگونگي عمل كردن دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مناطق را نشان مي‌دهد.
نجفي گفت: در بخش حفاظت سنتي يا فيزيكي، حفاظت و كنترل تخلفات توسط محيط‌بانان در پاسگاه‌ها صورت مي‌گيرد.
وي رويكرد دولت نهم را در زمينه حفاظت از محيط زيست خوب ارزيابي كرد و گفت: در دولت نهم دو راهكار حفاظت با بهره‌گيري از توانمندي جوامع محلي در كنار حفاظت سنتي و نيز استفاده از روش‌هاي نوين حفاظت توسط بالگرد مطرح شد.
معاون محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت زيست محيطي كشور در مورد هزينه حفاظت از محيط زيست بيان داشت: براي انجام اين كار بخشي از اعتبارات استاني و بخشي ديگر از ستاد سازمان تأمين مي‌شود كه در سال جاري 40 ميليارد تومان از اعتبارات عمراني اين ستاد اختصاص يافت و بخشي از آن هم براي استان‌ها در نظر گرفته شده است.
نجفي تالاب‌هاي داراي اهميت كشور را 84 تالاب عنوان كرد و گفت: 22 تالاب در سايت رامسر به عنوان تالاب‌هاي داراي اهميت به ثبت رسيده‌اند‌.
وي عوامل تهديد كننده تالاب را بروز پديده خشكسالي عنوان كرد و افزود: در چند سال اخير شاهد آسيب‌هاي جدي خشكسالي به اكوسيستم‌هاي آبي از جمله رودخانه‌ها و تالاب‌ها هستيم.
معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست كشور بخشي ديگر از اين تخريب‌ها را در فعاليت‌هاي انساني شامل ورود پساب‌هاي صنعتي، زهكش آب‌هاي كشاورزي و ... اعلام كرد.
نجفي افزود: با تحت كنترل قرار دادن فعاليت‌هاي انساني و كنترل وضعيت تصفيه پساب‌هاي صنعتي كارخانجات در صدد كنترل اين فعاليت‌ها هستيم.
وي گفت: به‌ دليل انجام نشدن فعاليت‌هاي زياد در زمينه محيط طبيعي آسيب‌هاي فراواني در اين بخش پديد آمده است.
معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست كشور تالاب خشك شده هامون، چهار پنجم تالاب پريشان و يك دوم درياچه اروميه كه تقريباً آب ‌آنها تقليل پيدا كرده است را از جمله تالاب‌هاي داراي آسيب كشور عنوان كرد.
معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست كشور با اشاره به وضعيت تالاب انزلي اظهار داشت: تالاب بين‌المللي انزلي به همراه تالاب‌هاي هامون، پريشان و شادگان در ليست تالاب‌هايي قرار دارد كه براي آنها برنامه مديريت تدوين شده است.
وي تالاب انزلي را بسيار آسيب پذير دانست و گفت: در سال‌هاي گذشته مواردي در اين تالاب به‌ وجود آمد كه حذف آن عوامل، بسيار مؤثر نيست.
نجفي تأكيد كرد: حجم بالاي رسوبات در نيم قرن گذشته، ورود فاضلاب‌هاي شهري و روستايي، پديده آزولا، برخي فعاليت‌هاي توسعه‌اي مانند احداث كنارگذر و ... حيات اين تالاب را به مخاطره انداخته است به طوري كه وضعيت خوبي را براي اين تالاب پيش‌بيني نمي‌كنيم.
وي با اشاره به ميزان آسيب پذيري تالاب انزلي خاطرنشان كرد: هر گونه آسيبي به تالاب انزلي وارد شود، بيشتر از آن چيزي است كه برخي از مسئولان پيش‌بيني مي‌كنند.
نجفي افزود: آسيب تلاب انزلي علاوه بر تحت تأثير قرار دادن شهر انزلي، درياي انزلي را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد.
وي بيان داشت: سازمان حفاظت محيط زيست كشور طبق برنامه‌هاي مديريتي برخي از عوامل را تحت كنترل قرار مي‌دهد تا وضعيت فعلي تالاب انزلي را در آينده بهتر كند.
به گفته نجفي هر گونه فعاليت اجرايي براي كنار گذر انزلي منوط به ارائه گزارش ارزيابي وزارت راه و ترابري است كه تاكنون از سوي اين وزارتخانه هيچ اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
انتهاي پيام/ ل10

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2737]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن