تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815626801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گران قيمت ترين خانه جهان در تهران چگونه روزگار مي گذراند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: گران قيمت ترين خانه جهان در تهران چگونه روزگار مي گذراند
خوب است كه حرفهايي براي گفتن داريم در اين آب و خاك مقدس، چقدر خوب است كه مي دانيم به لحاظ تاريخي يك اقيانوس هستيم كه عمق آن تصوري را برايمان متبادر نمي كند.


باشگاه خبرنگاران؛ مرزي را نمي توان مرزبندي كرد چشمان همه عاشقان تاريخ ايران فراسوي افقهاي منطقي است و مي شكند حدود را و هوش از سر دگران مي برد هر آنچه كه درقلب ما جاويدان است به لحاظ زيبايي و يگانگي فرهنگ ايران و يك ارزش زماني ارزشمند خواهد بود كه ماهيت وجوديش لگدمال رفت و آمدهاي تند و تيز و بي مهاباي سهل انگاري يا بي تفاوتي نشود و آيا در استانه ناپختگي افكار ما اين ارثي هاي وطني،‌پايمال بي خياليهاي بي رحمانه و خشن اظهار تاسف بيهوده فردا نمي شود؟

مي شود جلوي تاخت و تازش را گرفت يا بايد دفنش كرد درد دل تنهايي و سكوت و تنها يك نگاه كه اگر هديه شود به نسل هاي آينده تر از ما جاي بسي اميدواري خواهد داشت البته به شرط فرصت.

ايران كشوري است كه صاحب تمدنش را در منشور كوروش نگاشته اند ايران سرزميني مقدس است كه تقدس در كتيبه هاي تخت جمشيد بر دل سنگهاي سخت و تكيده به نگارش در آمده است و گواهش سندي است كه ستونهاي اين بنا بر دل آسمان فرياد زده اند و در زابلستان رستم بر تاييد اين همه ارزش داشتن و اين همه عشق مهر قبولي را مهر و سوم كرده اند وثبت كرده اند واژه دريافت اصالت را.

بناهاي تاريخي و ارزشمند در ايران داراي سابقه اي است بس بي نهايت و گذشته اي پر از دانايي و حفظ و حفاظش باري است كه به دوش كشيدن آن افتخاري بزرگ را به نام،‌هويت و آداب و رسوم كهن ايران منقش خواهد كرد حفظ و صيانت از داراييهاي تاريخي و ملي و اسلامي وظيفه فرد به فرد ما ميراث داران ايران است و نبايد با بي سليقگي و بي آدابي به آن يا بهتر بگوييم به فهم وجودي حضور آن پشت كرد، اگر دانايي ما كمي هوشمان را هوشيار كند انگار بد نيست و مسئوليتي كه ما را ملزم مي كند كه در نگهداري از آثار ملي مان كوشا باشيم و همه اين ها يعني ارادتها و اصالتهاي مذهبي و آييني ملتي كه پژواك تاريخش بر گوش دنيا ناآشنا نيست و يكي از ترجمه هاي اين حديق هويت خانه يا موزه مقدم است كه از قضا جزو يكي از همان بناهايي محسوب مي شود كه گويا مورد غفلت مسئولان واقع شده و يا از گزند هجوم اقوام بي تدبير در امان نمانده است. ضلع شمالي اين خانه يا موزه موقوفي محسن مقدم فرزند احتساب الملك را تيرآهنهايي تهديد مي كنند كه ساختمان مسكوني را آن هم در 6 طبقه قرار است به بار بياورند.

همين تيرآهن هايي كه مستعد تبديل شدن به يك فاجعه را در خود مي پرورانند، مبهم است كه جواز علم شدنشان را آن هم در كنار يك بناي تاريخي و قديمي و البته بسيار ارزشمند چگونه دريافت كردند و صدور مجوزي كه باز هم نامعلوم است كه چگونه صادر شده براي مزين كردن اين موزه اي كه صداي آبي كه در حوضش نجوا مي كند و تنها صدايي است كه نمي رسد به گوش سنگين اين تيرآهنهاي سرد و همه اينها را به حساب قضاي روزگار بگذاريد كمي خرد مي خواهد نه بيشتر براي اينكه بفهمي چگونه است كه كشورهاي اروپايي دردنيا در تاريخشان آنچنان كه وانمود مي كنند حرفي براي گفتن ندارند ولي اينقدر قدرتمند فرياد مي زنند كه گاهي شك مي كنيم كه شايد واقعا خيلي حرف دارند و ما داريم و اينقدر بي رقم تبلور صدايمان مي شكند در دفاعيات ضعيف از يك عمر پيشينه يك عمر ميراث كهن مثنوي هفتاد من است چرا؟ بگذاريد به حساب همان نداشتن.

سوال اساسي كه ذهنمان را بيشتر معطوف خود كرده است شايد اين باشد كه آيا قرار نيست حداقل 2 نسل بعد از ما نه بيشتر اين آثار را ببينند و بشناسند و بدانند كه گذشتگان چه ارمغاني را به هويتشان هديه كرده اند همان آدمهايي را مي گويم كه بعد از ماه مي آيند تا ميراث دار فرهنگ وطن باشند و البته تحقق اين كلمات بعيد نيست تا زماني كه ما فقط عادت كرده ايم تا جلوي بيني خود را ببينيم كه فعلا هم اينگونه رقم خورده است.

باز هم انگار.

نمي دانم مسئولان مربوطه به عنوان نگهبان بناهاي تاريخي حضورشان ملموس است يا در صف صدور مجوزهايي كه زير سايز بي قانوني رشد كرده اند ايستاده اند.

موزه مقدم كه قدمت عمرش زمان قاجار را يدك مي كشد و اشيا داخل ساختمان سند 6 هزار ساله خورده است و شايد به همين خاطر تحت عنوان گران قيمت ترين خانه جهان نام گرفته است و ساخته شدن اين ساختمان مسكوني نابودي اين خانه وقفي را امضا خواهد كرد مسئولان كلاهشان را بالاتر بگذارند.

مسئول امور موزه و خانه مقدم در تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مسئله اي نيست كه اين ساختمان در حال ساخت است و مشكلي ايجاد نخواهد كرد وي با اشاره به اينكه رسانه ها و مطبوعات در اين مورد برايشان مسئله ساز شده اند افزود: اين فعاليتها و ساخت و سازهاي بناهاي مسكوني در كنار بناهاي ميراثي و تاريخي و البته با اين قدمت امري طبيعي بوده و مشكلاتي كه شما آن رابزرگ مي كنيد و آن قدر بزرگ نيست./ز

چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن