تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813201654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس پژوهشكده امنيت مركز تحقيقات مخابرات خبر داد: اجراي طرح آپا از امنيت كاربران پشتيباني مي‌كند كاربر ايراني با حوادث فضاي رايانه‌يي آشنا خواهد شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رئيس پژوهشكده امنيت مركز تحقيقات مخابرات خبر داد: اجراي طرح آپا از امنيت كاربران پشتيباني مي‌كند كاربر ايراني با حوادث فضاي رايانه‌يي آشنا خواهد شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

"آپا" مخفف آگاهي‌رساني، پشتيباني و امداد حوادث فضاي تبادل اطلاعات (رايانه‌يي) است و مركز تحقيقات مخابرات ايران تاكنون براي راه‌اندازي و اجراي طرح آپا كمتر از 4 ميليارد تومان هزينه كرده است كه با طرح توسعه‌يي در نظر گرفته شده اين مبلغ به بيش از پنج ميليارد تومان خواهد رسيد.

مجتبي جعفري - رئيس پژوهشكده امنيت مركز تحقيقات مخابرات ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: در چند روز اول كه سايت آپا به طور آزمايشي راه‌اندازي شد 50 هزار بازديد كننده داشتيم و بعد از اعلام رسمي سايت www.ircert.cc و افتتاح آن حجم مراجعه براي دريافت خدمات 10 برابر شده است كه بسته به آشنايي مردم با حوزه‌ امنيت رايانه‌يي تقاضا بيشتر خواهد شد.

جعفري باعنوان اين كه ميزان محتوايي كه در درگاه آپا وجود دارد از مجموعه‌ محتويات كشورهاي همسايه بيشتر است، خاطر نشان كرد: اين پورتال به دو زبان فارسي و انگليسي در دسترس كاربران قرار دارد.

وي اظهار كرد: در سطح بين‌المللي، منطقه و كشورهاي اسلامي همكاري خود در حوزه آپا را آغاز كرده‌ايم همچنين اتحاديه بين‌المللي مخابرات پيشنهاد گسترش فعاليت را به ما داده است تا به‌عنوان يك هاب در منطقه عمل كنيم.

رئيس پژوهشكده امنيت مركز تحقيقات مخابرات ايران در تشريح طرح "آپا" گفت: در اين طرح آگاهي‌رساني به مفهوم آشنايي كاربران با اطلاعات و وقايع رخ داده در حوزه IT است. اين آگاهي‌رساني جنبه پيشگيرانه خواهد داشت.

او ادامه داد: در اين حوزه اخبار داخل و خارج از كشور درباره‌ي آسيب‌پذيري‌ها و حوادث بخش‌هاي گوناگون شبكه، اطلاعات و سيستم‌ها را برروي سايت ارايه مي‌شود.

وي افزود: حوادث و آسيب‌پذيري‌ها در هفت حوزه سيستم عامل، پايگاه داده‌ها، تجهيزات شبكه، هرزنامه‌ها (پيام‌هاي ناخواسته )، رمز، نرم‌افزارهاي كاربردي و شبكه‌هاي بي‌سيم مورد مطالعه، بررسي و تحقيقات قرار مي‌گيرد. اين هفت حوزه به هفت دانشگاه كشور واگذار شده است كه با مركز تحقيقات مخابرات ايران در اين طرح همكاري دارند كه ضمن آگاهي‌رساني، پشتيباني و امداد در مورد حوادث و آسيب‌پذيري‌هاي هر حوزه مسووليت دارند.

او درباره‌ بخش پشتيباني كه طي طرح "آپا" از كاربران صورت مي‌گيرد نيز گفت: فرآيند پشتيباني به كاربر كمك مي‌كند با آگاهي كه طي فرايند آگاهي‌رساني كسب كرده و مشكلات خود را شناسايي كرده، به كمك اين بخش اين طرح مورد پشتيباني قرار گيرد و مشكل خود را حل كند.

جعفري در توضيح عملكرد بخش امداد طرح آپا خاطر نشان كرد: هر كاربري كه در فضاي تبادل اطلاعات يا همان فضاي رايانه‌يي با حادثه‌اي مواجه شد مي‌تواند با فشردن ستون حوادث فرمي را در اختيار بگيرد كه بايد مشكل خود را در آن درج كند.

او گفت: اين صفحات در معرض ديد كليه دانشگاه‌هاي همكار قرار مي‌گيرد و بسته به نوع حادثه رخ داده يكي از دانشگاه‌ها مسوليت رسيدگي به آن را بر عهد مي‌گيرد و بعد از آغاز مطالعه و امدادرساني از سوي آن دانشگاه براي جلوگيري از دوباره كاري از سايت حذف مي‌شود اما كار بررسي مشكل و كمك كاربر ادامه خواهد يافت.

او با بيان اين كه در سايت "آپا" خدمت‌رساني كه قطعا با فعاليت‌هاي مختلفي همراه خواهد بود بر هر كاري مقدم شمرده شده است، تصريح كرد: درصدديم در توسعه طرح مذكور قسمت‌هايي كه بيش‌تر مردم درگير آن هستند مورد توجه خاص قرار دهيم. به عنوان مثال حوزه بعدي در گسترش طرح در زمينه گوشي تلفن همراه است؛ پژوهشكده امنيت مركز تحقيقات مخابرات ايران كار هماهنگي بين تمام مراكز را به عهده دارد.

او با اشاره به اينكه مركز تحقيقات مخابرات ايران خود را متولي دانش و تحقيقات اين حوزه مي‌داند گفت: در گام نخست با كمك دانشگاه‌ها ابتدا متخصصان عمومي حوزه امنيت فضاي تبادل اطلاعات تربيت و در طرح "آپا" در عين ارائه خدمات امنيتي به تربيت متخصص هم پرداخت شده است تا به صورت تجربي نيز دانش خود را ارتقاء دهيم.

به گفته‌ي او لازمه ارائه خدمات مختلف به كاربران، تحقيقات دائم و به روز كردن علم، دانش و حتي مهارت متخصصان است تا هم مشكلات كاربران مرتفع و آسيب‌پذيري‌هاي گوناگون شناخته و دانش كشور در اين حوزه را ارتقاء دهيم. لازم به ذكر است شناخت و معرفي آسيب پذيري‌ها، يكي از شاخص‌هاي بين‌الملل براي ارزيابي توان كشورها و موسسات فعال در اين زمينه‌هاست.

لازم به يادآوري است كه طرح آپا يازدهم آذرماه گذشته با موضوع آگاهي‌رساني، پشتيباني و امداد حوادث رايانه‌يي با حضور وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات در مركز تحقيقات مخابرات ايران افتتاح و به‌عنوان يكي از 30 طرح ملي جشنواره نوآوري و شكوفايي شناخته شد و مورد تقدير قرار گرفت.

انتهاي پيام

جمعه|ا|2|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن