تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815416702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سردار محمدنجار: گسترش ناتو به سوي شرق از چالش‌هاي ما و همه منطقه است قدرت دفاعي ما بازدارنده و متكي براي توانمندي‌هاي بومي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سردار محمدنجار: گسترش ناتو به سوي شرق از چالش‌هاي ما و همه منطقه است قدرت دفاعي ما بازدارنده و متكي براي توانمندي‌هاي بومي است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

وزير دفاع گفت: قدرت دفاعي ما يك قدرت بازدارنده است و تكيه اصلي ما هم براي توليد تجهيزات و تامين نيازها بر توانمندي‌هاي بومي درجمهوري اسلامي ايران استوار شده است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار سرتيپ پاسدار مصطفي محمدنجار، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني روسيه اليوم، افزود: اساس كار ما اتكا بر نيروهاي مردمي و ميليوني است و در واقع در نظام ما محوريت با حضور نيروهاي ميليوني بسيجي استوار است.

متن اين مصاحبه به اين شرح است:

سوال: هدف سفر شما به روسيه چيست و آيا از سفر خود راضي هستيد؟

پاسخ: ايران و روسيه دو كشور همسايه و دوستان قديمي هستند و اشتراكات بسيار زيادي در زمينه‌هاي مختلف از جمله سياسي، فرهنگي و نيز همكاري‌هاي مختلفي در زمينه‌هاي اقتصادي و صنعتي، دفاعي و نظامي دارند. هم اكنون كميسيون مشترك دفاعي بين دو كشور برقرار است.

ما در اين سفر در واقع به دعوت آناتولي سرديوكف، وزير دفاع روسيه به مسكو سفر كرديم. هدف ما از انجام اين سفر مروري بر فعاليت‌هاي گذشته بود. بررسي راه‌هاي ارتقاي سطح روابط بين دو كشور، تعريف چشم‌انداز و فعاليت‌هاي جديد در آينده و نيز گفت‌وگوهاي بسيار خوب و عميقي را در مورد تحولات منطقه و مسائل بين‌المللي داشتيم.

رايزني براي تعريف همكاري بين دو كشور براي برقراري ثبات، آرامش و امنيت بيش‌تر و رفاه بهتر مردم منطقه انجام گرفت. در مجموع معتقديم در اين سفر ما تقريبابه همه اهدافمان رسيده‌ايم.

سوال: روسيه يكي از صادركنندگان تجهيزات نظامي است، چه نوع از تسليحات روسي بيش‌تر مورد علاقه ايران است؟

البته از سلاح‌هاي مدرن و پيشرفته هم استفاده مي‌كنيم و هم‌چنين از تكنولوژي‌هاي خوبي كه در جاهاي ديگر دنيا است. به همين خاطر با هم‌كاري‌هاي خوبي كه با دولت روسيه داريم در اين زمينه رايزني و گفت‌وگوها داريم و تبادل خبرگي، تجربه و امكانات را با هم ديگر انجام مي‌دهيم.

در واقع ما با وجود اين كه امكانات را ممكن است از كشورهاي ديگر تهيه كنيم، ولي اساسا تكيه امان بر توانمندي‌هاي بومي، دانش بومي و ابتكارات داخلي است.

در توليد قدرت بازدارنده، تجهيزات و سلاح‌هاي پيشرفته يكي از مولفه‌هاي توليد قدرت است كه اين قدرت را در اختيار داريم. در كنار آن اساس كار ما اتكا بر نيروهاي مردمي و ميليوني است در واقع در نظام ما محوريت با حضور نيروهاي ميليوني بسيجي استوار است. يعني نيروهاي انساني كارا و مديريت قدرت دفاعي مولفه‌هايي است كه در كنار امكانات و تجهيزات پيشرفته قرار گرفته و مجموع اين‌ها را ما به عنوان قدرت دفاعي بازدارنده در جمهوري اسلامي ايران تعريف مي‌كنيم.

سوال: ايران در سال‌هاي اخير تسليحات زيادي از كشورهاي مختلف خريداري نمي‌كند. دست‌آوردهاي ايران در زمينه توليد تسليحات چيست؟

پاسخ: در واقع در انقلاب و در نظام جمهوري اسلامي ايران، يكي از رويكردهاي ما، بحث دستيابي به علوم و فن‌آوري‌هاي جديد و پيشرفته است. در زمينه‌هاي مختلف، حوزه‌هاي مختلف از جمله در عرصه اقتصاد، در عرصه سياست، در عرصه صنعت و در عرصه دفاع، ما توجه خاصي داريم به توسعه دست‌آوردهاي علمي و تحقيقاتي بومي و توان و دانش محققان و پژوهشگران و مخترعان خودمان و به حمد الله دست آوردهاي خوبي را هم در دوران انقلاب داشتيم.

ما قبل از انقلاب يك سيستم كاملا دفاعي وابسته به آمريكا داشتيم با بيرون كردن شاه و آمدن نظام جمهوري اسلامي به توان بومي خودمان، به خودباوري و خوداتكايي داخلي تكيه كرديم. خيلي از چيزهايي را كه نياز داريم در بسياري از زمينه‌ها در ايران توليد مي‌كنيم.

ما قبل از انقلاب اسلامي وابسته بوديم حتي در زمينه‌هاي دفاعي، ولي امروز تقريبا همه آن چيزهايي را كه لازم داريم خودمان تامين مي‌كنيم، نه فقط خيلي از آن چيزهايي را كه مي‌خريديم الان نمي‌خريم، بلكه صادرات هم داريم.

اين بدان معني نيست كه ما چيزي را از بيرون خريداري نكنيم و يا از تجربيات و خبرگي ديگران استفاده نكنيم، قطعا ما از تجربيات و مهارت ديگران استفاده مي‌كنيم، برخي اقلام را هم به دلايل اقتصادي، سياسي و يا به دلايل ديگر ممكن است از خارج تهيه بكنيم.

ما امروز امكانات وسيعي در زمينه تجهيزات زميني، هوايي، دريايي، الكترونيك، اپتيك مخابرات و تجهيزات مختلفي كه در زمين و هوا و دريا نيروهاي ما مسلح، بدان نياز دارند خودمان توليد و تامين مي‌كنيم. در كنار آن هم همكاري‌هاي خوبي با ديگر كشورها داريم، ازجمله كشور فدراسيون روسيه.

سوال: در مورد تهديدهايي كه نسبت به ايران اعمال مي‌شوند، به نظر شما اين تهديدهاي اصلي نسبت به ايران از كجا اعمال مي‌شوند؟

پاسخ: حتما شنيديد ما همان‌طوري كه رييس‌جمهور اخيرا در مراسم سي امين سالگرد شكوهمند انقلاب اسلامي و در جمع ميليوني مردم در روز 22 بهمن و آغاز دهه چهارم انقلاب گفتند: «ايران امروز، يك ابر قدرت منطقه‌يي واقعي است و هيچ تهديدي احساس نمي‌كنيم». ابرقدرت واقعي يعني همين اتكا به حضور ميليوني مردم. وقتي نظامي متكي به مردمش باشد هيچ‌وقت شكست نمي‌خورد. نظام مردمي شكست‌ناپذير است. شما ديديد كه سي سال از اين انقلاب باشكوه ما مي‌گذرد و هر سال مردم با شكوه‌تر از سال قبل در صحنه‌هاي مختلف و در عرصه‌هاي مختلف حضور پيدا مي‌كنند. ما به طور متوسط سالي يك‌بار انتخابات داريم يعني در سي سال گذشته سي بار انتخابات همگاني در كل كشور و بين ملت ايران بوده كه خيلي باشكوه همه مردم مشاركت و حضور پيدا مي‌كردند. اين حضور مردم با اين استحكام و قدرت و قوت، ما را در واقع تبديل كرده به يك قدرت بسيار خوب در منطقه و جهان، با اين قدرت تهديدي احساس نمي‌كنيم. البته پيش‌رو چالش‌هايي را داشتيم و داريم براي اين چالش‌ها نيز فكر مي‌كنيم و راه‌كار برايش انتخاب مي‌كنيم.

ما چالش‌هايي را در منطقه احساس مي‌كنيم، مثل بحث فلسطيني‌ها و ظلمي كه رژيم صهيونيستي به فلسطيني‌هاي مظلوم دارند انجام مي‌دهند. كشتار بي‌رحمانه اطفال و زنان و پيرمرداني كه در غزه اخيرا شما شاهدش بوديد. جنايت‌هايي كه اشغالگران در عراق، افغانستان و در منطقه دارند انجام مي‌دهند. اين‌ها چيزهايي است كه سلب آرامش و رفاه مردم منطقه را فراهم كرده است. اين يك چالش است. موانعي كه استكبار مي‌خواهد در مقابل ما و حركت درست مردم منطقه ايجاد كند، اين‌ها چالش‌هايي است كه بايستي برايش فكر كرد.

ما معتقديم كه اشغالگران بايد منطقه را ترك كنند. مردم منطقه را به حال خودشان بگذارند، كه در رفاه و آسايش زندگي كنند. معتقديم خود مردم وكشورهاي منطقه قادر هستند امنيت را به دست خودشان برقرار كنند. هر كجا كه ناامني مي‌بينيد ناشي از حضور نيروهاي بيگانه است. اين‌ها چالش‌هاي درون منطقه‌يي ماست.

سوال: در مورد افغانستان، اگرچه در آن جا نيروهاي ناتو حضور دارند،آيا اين تهديدي براي ايران نيست؟

پاسخ: تهديدي به آن معنا براي خودمان نمي بينم، ولي اين‌ها چالش‌هايي هستند كه در منطقه وجود دارند. البته گسترش ناتو به سوي شرق و حضور نيروهاي بيگانه در افغانستان و چيزهاي امثال اين‌ها چالش‌هاي است براي ما و براي همه منطقه.

سوال: با توجه به پرتاب چندي پيش موفق ماهواره ايراني به فضا از سوي كشور شما اين تبليغات مطرح شد كه در ايران وسيله حمل مسافت بلند سلاح وجود دارد. شما در اين‌باره چه مي‌توانيد بگوييد؟

پاسخ: اين رويه يك داستان دروغين وكهنه‌اي است كه آن‌قدر تكرار كرده‌اند خودشان از اين دروغ خنده‌شان مي‌گيرد.

ما چكار كنيم كه آمريكا و استكبار جهاني آن را ربطش ندهد به اين كه ما يك تهديدي براي جهان هستيم. ما در علوم پزشكي پيشرفت مي‌كنيم اين‌ها آن را تهديد مي‌دانند، در امر سلول‌هاي بنيادي پيشرفت مي‌كنيم همين را تكرار مي‌كنند. در امر استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي پيشرفت مي‌كنيم اين را تهديد مي‌دانند. در علوم هوا فضا رشد مي‌كنيم، اين موضوع و امثالهم را تهديد مي‌دانند. در واقع قدرت‌ها با رشد ملت‌ها و حركت مستقل ملت‌ها مخالفند. آن‌ها مي‌خواهند كه همه ملت‌ها دست‌شان به طرف آن‌ها دراز باشد و وابسته به آن‌ها باشند. الان اين انحصار دارد شكسته مي‌شود و هيبت آن‌ها فرو مي‌ريزد و به خاطرهمين موضوع نگران هستند. خوب اكاذيبي را در واقع منتسب مي‌كنند، اين موضوع را ملت‌هاي دنيا متوجه شدند و مي‌دانند كه اتهامات آن‌ها دروغي بيش نيست. سعي مي‌كنند كه ايران را يك تهديدي براي منطقه و دنيا نشان بدهند و چيزهاي تكراري، در واقع اين مسائل اتهام‌هاي بي‌پايه و اساس آن‌هاست.

حضور در فضا امروز يك ضرورت است براي بشر. الان ارتباطات در امور رسانه در اموركشاورزي در پزشكي در صنايع مختلف در امداد و بلاياي طبيعي و امثالهم، همه اين‌ها نياز به علوم پيشرفته و از جمله به اطلاعات ماهواره‌يي و ماهوارها وابستگي دارد. اين امر يك ضرورتي است كه ما بايستي براي رفاه و آسايش مردم مان اين علوم را داشته باشيم و اين علوم را به دست بياوريم خوب انجام داديم و داريم هم پيش مي‌رويم. اين يك زيرساخت ضروري است براي توسعه و پيشرفت كشور ولي واقعيت اين است كه آن‌ها از چه نگران هستند؟ آن‌ها از هر كشور مستقلي كه بخواهد روي پاي خودش بايستد و رشد بكند ناراحت و نگران هستند، اصل موضع اين است.

سوال: صحبت در مورد ارزيابي ناظران است، چقدر مي‌توانيم بگوييم كه ايران، حزب‌الله و حماس را مسلح مي‌كند؟

پاسخ: ببنيند در واقع حماس و حزب الله ملتي هستند كه خواستار احقاق حقوق‌شان هستند. حق واقعي خودشان را مي‌خواهند. مردم مظلوم فلسطيني چه گناهي كردند. اين‌ها در خانه و كاشانه خودشان بودند؛ آن‌ها را كشتند. بسياري از آنان را هم آواره كردند. الان ما چند ميليون فلسطيني آواره داريم. اسراييل از هوا با هليكوپتر و هواپيما بر سر كودكان و زنان فلسطيني بمب مي‌ريزد. بعد اين‌ها وقتي از خودشان با وسايل ابتدايي دفاع مي‌كنند آن‌ها را تروريست خطاب مي‌كنند. مي‌گويند شما چرا از خودتان دفاع مي‌كنيد. اين منطق استكبار جهاني و منطق رژيم صهيونيستي است، كه اين‌جور در واقع ددمنشانه و سفاكانه خون فلسطيني‌هاي مظلوم را مي‌ريزند، چه در فلسطين و اگر فرصتي پيدا كنند، چه در لبنان. ولي به حمد الله ملت‌ها ديگر بيدار شده‌اند. ملت‌ها ديگر از آن‌ها ترس ندارند. ديگر آن ترس قبلي ريخته شده و كاملا افكار عمومي جهان روشن است. ملت‌ها مقابل آنها ايستاده‌اند. بنابراين آن‌ها منفعلانه از طريق رسانه‌ها و عمليات رواني به جنگ رواني روي آورده‌اند. مي‌خواهند با اين اقدامات به جمهوري اسلامي و جاهاي ديگر اتهام بزنند. جمهوري اسلامي قطعا از فلسطيني‌هاي مظلوم حمايت معنوي مي‌كند. حمايت تبليغي دارد و مساعدت‌هاي بشر دوستانه انجام مي‌دهد.

خوشبختانه اسراييل در جنگ 22 روزه غزه هم چيزي گيرش نيامده و با ذلت و خواري از غزه خارج شد. در نزد افكار عمومي جهان هم رسوا شد. يعني الان شما ببينيد موج عظيم انسان‌هايي كه عليه جنايات اسراييل در سراسر جهان و كشورهاي مختلف مجتمع شدند و ابراز مخالفت كردند، نشان دهنده بيداري افكار عمومي است. نشان‌دهنده اين است كه اسراييل به هيچ‌كدام از اهدافش دست پيدا نكرده، بلكه در واقع صهيونيست‌ها از گذشته رسواتر شده‌اند.

سوال: ارزيابي شما در مورد سودجويي و امكان معامله بين روسيه و آمريكا در مورد استقرار سامانه موشكي در اروپا و اروپاي شرقي و اين كه روسيه از حمايت ايران عقب‌نشيني كند، چيست؟

پاسخ: اولا طراحي استقرار سپر موشكي بر عليه ايران نيست. اين طرحي بر عليه كشور روسيه بوده ثانيا آن‌ها در واقع مي‌خواهند يك اختلافي بين روسيه و اروپا بياندازند. ثالثا ما فكر مي‌كنيم با اين مشكلات اقتصادي و بحراني كه الان آمريكا پيش رو دارد بعيد به نظر مي‌رسد كه اصلا آن‌ها بتواند اين طرح را عملياتي كنند؛ بنابراين اصل موضوع محل ترديد است. رابعا جمهوري اسلامي تكيه‌اش بر توانمندي‌هاي بومي خودش است و خيلي مشكلي نداريم. در مجموع روابط ما با دولت فدراسيون روسيه روابط بسيار خوبي است و ما فكر نمي‌كنيم كه چنين چيزي باشد.

انتهاي پيام

جمعه|ا|2|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن