تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815256517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر؛هوشمندسازي مدارس از ادعا تا واقعيت/ جدول اظهار نظرها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛هوشمندسازي مدارس از ادعا تا واقعيت/ جدول اظهار نظرها
هوشمندسازي مدارس از ادعا تا واقعيت/ جدول اظهار نظرها
مسئولان آموزش و پرورش در سالهاي اخير بارها از هوشمند سازي هزاران مدرسه در كشور خبر داده‌اند اما اينكه آيا در عمل اين وعده‌ها محقق شده و اين مدارس هوشمند تا چه اندا‌زه با استاندارهاي دنيا تناسب دارند نكته‌اي است كه پذيرفتن آن جاي تامل و بررسي دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نزديك به دو سال است كه مديران آموزش و پرورش از هوشمند سازي مدارس سخن مي گويند و ارقام نجومي را از مدارسي كه در استان يا شهر خود هوشمند شده اعلام مي كنند كه مشخص نيست براساس چه شاخصها و تعريف هايي آن را ارائه مي دهند.

مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش

اولين بار شوراي عالي آموزش و پرورش در سال 1380 طرحي را مبني بر هوشمند سازي مدارس تصويب كرد كه طبق آن بايد در سال 1381 به تدريج محقق مي شد اما مسئولان آموزش و پرورش نتوانستند اين امر را دنبال كنند چرا كه هوشمندسازي مدارس به ساز و كارهاي مبسوطي نياز دارد تا اينكه "حميدرضا حاجي بابايي" وزير آموزش و پرورش وقت در چند سخنراني طي سالهاي اخير اعلام كرد كه مي خواهد مدارس كشور را هوشمند سازي كند.

همه كارشناسان آموزشي و اهالي تعليم و تربيت منتظر اين جنبش علمي و فناوري در مدارس بودند اما هوشمند سازي در اضافه كردن چند تخته الكترونيكي به كلاسها، خريداري چند دستگاه رايانه براي مدارس و اتصال مدارس به شبكه ملي اينترانت و برخي از پارامترهاي ديگر ختم شد در حاليكه مدرسه هوشمند(SMART SCHOOL) داراي پارامترها و اهداف ديگري است.

وعده‌هاي مديران آموزش و پرورش درباره هوشمند سازي مدارس

حميدرضا حاجي بابايي پنجم مهر امسال در حاشيه مراسم بهره برداري از مدرسه نمونه دولتي دخترانه فاطمه الزاهرا(ص) از هوشمند سازي 20 هزار مدرسه خبر داد و گفت: مقرر شده است طي برنامه پنجم توسعه همه مدارس كشور هوشمند شوند ولي ما اين كار را در عرض سه سال انجام مي دهيم.

همچنين رحيم زماني، مديركل آموزش و پرورش شهرستانهاي تهران 21 شهريور امسال در مراسم افتتاح 100 مدرسه هوشمند در شهرستان اسلامشهر گفت: يك هزار مدرسه هوشمند در سطح استان تهران تا پايان مهر ماه سال جاري افتتاح خواهد شد.

سيد علي يزديخواه، مديركل آموزش و پرورش شهرتهران نيز بيست و يكم آذر ماه امسال در گفتگو با يك از رسانه‌ها گفته است: تاكنون هزار و 390 واحد آموزشي در مناطق مختلف شهر تهران هوشمند شده اند و كار هوشمندسازي مدارس ديگر نيز با جديت دنبال مي شود.

مديركل آموزش و پرورش آذربايجان غربي نيز با ادعاي اينكه مدارس اين استان در هوشمند سازي در كل كشور پيشتاز هستند، در بيست و نهم آبان ماه امسال گفت: در حال حاضر 600 مدرسه هوشمند در آذربايجان غربي موجود است و طبق برنامه ريزي هاي انجام شده تا پايان سال تحصيلي 91 - 90 در صورت تامين اعتبار لازم در استان 1500 مدرسه هوشمند ايجاد مي شود.

مسئول

اظهارنظر

حميدرضا حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش

20 هزار مدرسه را در طول سه سال هوشمند مي كنيم

رحيم زماني، مديرآموزش و پرورش شهرستانهاي تهران

يك هزار مدرسه هوشمند در سطح استان تهران تا پايان مهر ماه سال جاري افتتاح خواهد شد

سيدعلي يزديخواه، مديرآموزش و پرورش شهرتهران

در زمان حاضر 50 درصد مدارس پايتخت (1390 مورد) هوشمند شده اند و اميدواريم 50 درصد ديگر نيز تا پايان سال 1391 هوشمند شوند

مديركل آموزش و پرورش آذربايجان غربي

هم اكنون 600 مدرسه استان هوشمند شده اند و در صورت تامين اعتبار 1500 مدرسه هوشمند مي شوند

حاجي بابايي، وزير آموزش و پرورش

6 مدرسه در قطر هوشمند مي شوند

حجت الله الماسي، معاون آموزش و پرورش استان كرمانشاه

900 مدرسه در كرمانشاه در مسير هوشمند سازي قرار گرفته اند

اسكندر عباسپور، معاون هماهنگي آموزش و پرورش مازندارن

1500 مدرسه دولتي و 550 مدرسه غيردولتي استان هوشمند مي شوند

مجيد قصاب زاده، معاون پ‍‍ژوهشي آموزش و پرورش گيلان

100 مدرسه استان گيلان هوشمند شده اند

نمونه اي از اظهار نظر مديران استاني درباره هوشمند سازي مدارس

در اين ميان مسئولان آموزش و پرورش تعابير و شاخصهاي متفاوتي نيز براي مدارس هوشمند برشمردند. "مجيد قصاب زاده"، معاون پژوهش، برنامه ريزي و نيروي انساني آموزش و پرورش گيلان از هوشمندسازي 100 مدرسه خبرداد و گفت: مدارس هوشمند مدارسي هستند كه تمام فعاليت ها و روند اجرائي مدرسه از جمله مديريت – نظارت –كنترل – ياد دهي و يادگيري، منابع آموزشي و اسناد مبتني بر فناوري اطلاعات و آمار (فاوا ) انجام گيرد.

در حالي اين مديران آموزش و پرورش و دهها مدير ديگر مناطق آموزشي از هوشمند سازي مدارس استانهاي خود خبر مي دهند كه هيچيك از آنها تعريف درستي را از مدرسه هوشمند ارائه نكرده و تنها مجهز شدن اين مدارس به برخي از امكانات اوليه همچون "تخته هاي هوشمند، اتصال به شبكه ملي اينترانت، تجهيز مدرسه به چند دستگاه رايانه" را هوشمند سازي عنوان مي كنند.

سايقه طرح مدارس هوشمند

در سال 1984، ديويد پركينز و همكارانش در دانشگاه هاروارد، طرح مدارس هوشمند (SMART SCHOOL) را به عنوان تجربه اي نوين در برنامه هاي آموزش و پرورش، با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات ارائه كردند. اين طرح به تدريج در چند مدرسه اجرا شد و بعدها تا حدودي توسعه يافت، به طوري كه امروزه برخي از كشورهاي توسعه يافته در امر فناوري اطلاعات، همچون مالزي، از اين مدارس جهت تربيت نيروي انساني در برنامه هاي توسعه خود استفاده مي كنند.

در تعريف اين نوع مدارس گفته شده است كه مدرسه هوشمند يك مدرسه و محيط آموزشي فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن مبتني بر فناوري رايانه و شبكه مي باشد و محتواي اكثر دروس الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن نيز هوشمند است ودر فرايند آموزش به تفاوت استعداد وتوانايي دانش آموز توجه مي شود .

وي‍ژگي مدارس هوشمند

ديويد پركينز و ديگر اساتيد دانشگاههاروارد مدارس هوشمند را داراي ويژگي هاي خاصي عنوان كرده اند كه مهمترين آنها عبارت است از " در مدارس هوشمند معلمان مي توانند با استفاده از بانكهاي اطلاعاتي و برنامه هاي نرم افزاري و غيره دروس جديدي را با توجه به نيازها و علائق دانش آموزان طراحي و يا اينكه دروس موجود را تغيير داده و اصلاح كنند بنابراين محتواي آموزشي دروس در اين مدارس تا حدودي متفاوت با مدارس است.

تعريف ديويد پركينز و ديگر اساتيد دانشگاه هاروارد از مدارس هوشمند

در مدارس هوشمند معلمان مي توانند با استفاده از بانكهاي اطلاعاتي و برنامه هاي نرم افزاري و غيره دروس جديدي را با توجه به نيازها و علائق دانش آموزان طراحي و يا اينكه دروس موجود را تغيير داده و اصلاح كنند

دانش آموزان خودشان سرعت يادگيريشان را تعيين مي كنند و ساعات يادگيري محدود به ساعات مدرسه نيست

‌نقش معلمان تا حدود زيادي از آموزش و ارزشيابي دانش آموزان به پيگيري آموزش شخصي آنان تغيير مي يابد

دانش آموزان اغلب بجاي كيفهاي مملو از كتب حجيم، با كامپيوترهاي كيفي (lab top) در سر كلاس درس حاضر مي شوند

ارزشيابي از دانش آموزان به جاي اينكه در مقاطع و نوبتهاي فاصله دار (در پايان هر فصل يا هر ترم و ...) صورت پذيرد هر روز و به شكل آنلاين خواهد بود

دانش آموزان هنگام ورود و خروج از مدرسه، با كارت ديجيتالي كه در اختيار دارند، والدين خود را از ساعت آمد و رفت خود مطلع مي سازند

والدين دانش آموزان نيز مي توانند با يك آموزش ساده به سيستم ارزشيابي مدرسه متصل شده و به اين وسيله از وضعيت وروند پيشرفت تحصيلي فرزند خود آگاهي يابند

دانش‌آموزان نقش ياددهنده و يادگيرنده را برعهده دارند. در اين مدرسه، برنامه درسي محدودكننده نيست و به دانش‌آموزان اجازه داده مي‌شود از برنامه‌هاي درس خود فراتر گام بردارند

سيستم بر روي كامپيوتر مركزي مدرسه نصب مي شود و با اتصال به تعداد زيادي از خطوط تلفن در طول شبانه روز آماده ارائه خدمات است

دانش آموزان با داشتن يك رايانه در منزل هميشه با سيستم مدرسه خود در ارتباطند لذا مي توان گفت مدارس هوشمند هيچ وقت تعطيل نيستند

با اين تعاريف از مدرسه هوشمند شد به سراغ "يوسف نوري" رئيس مركز آمار، برنامه‌ريزي و بودجه وزارت آموزش و پرورش كه مسئوليت مستقيم اجرا و نظارت بر مدارس هوشمند را نيز دارد رفتيم و از وي خواستيم كه توضيح دهد چه مدارسي از نظر مسئولان وزارت آموزش و پرورش هوشمند است و آيا اين آمارهايي كه مديران استاني در كارتابل خود عنوان مي كنند صحت دارد يا خير؟

اگرچه نوري تعريف دقيقي از مدارس هوشمند ارائه نداد اما گفت " مدارس هوشمند بايد از نظر سخت افزاري و زيرساختي سه ويژگي داشته باشند اول اينكه بايد به شبكه ملي اينترانت متصل باشند، دوم داراي تجهيزات رايانه اي در كلاسهاي درس و دفتر مدرسه باشند و سوم اينكه داراي نرم افزارهاي عمومي همچون حضور و غياب معلمان و حسابداري الكترونيكي باشند.

نوري افزود: از مهمترين ويژگي هاي مدرسه هوشمند، دسترسي دانش آموزان به محتواي درسي الكترونيك، چند رسانه اي و تعاملي است تا آنها بتوانند در كلاس درس بهترين آنها را با هدايت معلم خود برگزينند و پژوهشي غني را ارائه دهند.

رئيس مركز آمار، برنامه ريزي و بودجه وزارت آموزش و پرورش درباره آمار مدارس هوشمند اعلام شده از سوي مديران استاني گفت: طبق آخرين آمار مركز ما، 5 هزار و 939 مدرسه در كل كشور هوشمند شده اند.

با تعاريفي كه از مدارس هوشمند از سوي ديويد پركينز و همكارانش در دانشگاه هاروارد و ديگر تعاريف بين المللي ارائه شد، اين پرسش به وجود مي آيد كه كدام يك از مدارس ايراني هوشمند هستند در حالي كه هنوز معلم در كلاسهاي درس حرف اول را مي زند و به جاي لب تاب كتاب هاي كاغذي در كيف دانش آموزان است و از دانش آموزان در پايان دو نيم فصل امتحان گرفته مي شود و هنوز دفترچه روزانه پل ارتباطي بين معلم و والدين دانش آموزان است و هنوز بسياري از معلمان مباني اوليه رايانه و برنامه نويسي را نمي دانند و دانش آموز در پايان ساعت مدرسه ارتباطش با آموزش قطع مي شود و دهها مورد ديگر ....

تاريخ انتشار، تهران: ۰۶:۱۲ , ۱۳۹۰/۱۰/۲۱

--------------------------------------------------------------------------------
امانت داري و اخلاق مداري
استفاده از اين خبر فقط با ذكر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز مي باشد

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|21|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 966]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن