واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر - در شیوهنامه جدید شورای حمایت از تولید آثار هیچ حق و حقوقی برای مدیران تولید و برخی از دیگر عوامل گروههای نمایشی در نظر گرفته نشده است. فروغ سجادی: سرانجام روز موعود بستن قرارداد فرا رسید و گروههای نمایشی پس از چند ماه که از پایان اجرایشان میگذرد برای بستن قرارداد و گرفتن دستمزد، صف کشیدهاند؛ قراردادهای جدید بر اساس شیوهنامه حمایتی جدید، شیوهنامهای که مسئولان جدید برحسب شرایط و امکانات موجود خود آن را نوشتهاند.به نظر میآید دراین قراردادهای جدید بیش از آن که به منافع گروه های نمایشی توجه شده باشد به منافع متولیان تئاتر توجه شده است. در شیوهنامههای جدید جایی برای سوابق هنرمندان شهرستانی، مدیران تولید و برخی از دیگر عوامل نمایش درنظر گرفته نشده است. همچنین خبری از افزایش دستمزد هنرمندان برحسب افزایش تورم در جامعه هم نیست. یکی از گروههایی که به تازگی با آنان قرارداد بسته شده، گروه نمایش «نوشتن در تاریکی» به کارگردانی محمد یعقوبی است. به گفته این کارگردان: «در قرارداد جدید جایی برای عکاس، روابط عمومی، مدیرتولیدو سابقه فعالیت در شهرستان یکی از بازیگران گروهش در نظر گرفته نشده در حالی که درآخرین قراردادهای سال گذشته این موارد نیز لحاظ میشد.»او چندی پیش، پس از بستن قرارداد خود در گفتوگو با خبرگزاری مهر به این موارد اشاره کرد و گفت برای خود او نیز دستمزدی معادل دستمزد سال گذشته در نظر گرفته شده، در حالی که طبق قرارداد تیپ دستمزدها باید هر سال 15 درصد افزایش پیدا کند.» یعقوبی میزان دستمزدهای تخصیص داده شده به بازیگران و عوامل نمایش در شیوهنامه جدید را در حد یک شوخی میداند و معتقد است در قرارداد جدید، تلاشهای چهار ماه گروهش نادیده گرفته شده است. محمد قدس مدیرتولید نمایش «نوشتن در تاریکی» دراینباره به خبرآنلاین میگوید: «بیش از سه ماه درگیر تولید و اجرای این نمایش بودم. پس از پایان اجرا نیز مرتب پیگیر بستن قرارداد اعضای گروه و موارد این چنینی بودم. اکنون که به مرحله بستن قرارداد رسیدهایم جایی برای من به عنوان مدیرتولید در آن وجود ندارد.» او که معتقد است تمام زحمتهای چندماههاش به باد رفته، ادامه میدهد: «در چند ماه اخیر مسئولان مدام از لزوم حضور یک مدیرتولید در گروه تئاتر صحبت و به نوعی کارگردانان را مجبور به داشتن یک مدیرتولید کردهاند. پس چطور اکنون در شیوهنامه جدید جایی برای مدیرتولید و دستمزدش در نظر نگرفتهاند؟» قدس با اشاره به سابقه فعالیت تئاتری خود از سال 77 در زمینههای مختلف کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و... در تهران و شهرستان، میگوید: «نکته جالبتر این است که بخش عمدهای از این سوابق نیز چون مربوط به فعالیت در شهرستان است، لحاظ نمیشود و به کارگردان گفته میشود کار مدیرتولید آوردن اسپانسر است و باید اسپانسر جذب و پول و هزینه خود را از این راه تأمین کند. اگر تئاتری اسپانسر جذب کند که دیگر نیازی به حمایت مسئولان دولتی ندارد و مدیرتولید هزینههای خود را از طریق اسپانسر تأمین میکند.» قدس که علاوه بر نمایش محمد یعقوبی مدیرتولید دو نمایش دیگر برای جشنواره فجر است، ادامه میدهد: «من به عنوان مدیرتولید نمایش «جیرهبندی پرخروس برای مراسم سوگواری» به کارگردانی علی نرگسنژاد برای جشنواره فجر بخشی از هزینههای پیشتولید این نمایش را از خودم پرداخت کردهام. اکنون نمیدانم با این شیوهنامه جدید، تکلیف من چیست؟ به نوعی دلسرد شدهام و نگران ادامه همکاری خود هستم. هرچند میدانم کارگردان در نهایت هزینهها را تقبل میکند، اما برای ادامه فعالیت به تردید رسیدهام.» به گفته او: «اینکه مسئولان براساس قراردادهای جدید به راحتی نقش عوامل مهمی مانند مدیر تولید، عکاس و روابط عمومی را در روند تولید یک نمایش نادیده میگیرند، جای تعجب دارد و موجب از بین رفتن اشتیاق برای ادامه همکاری یک مدیرتولید با یک گروه نمایشی میشود.» این مدیر تولید عقیده دارد با این شرایط و تعریف جدید، ظاهرا مسئولان منظورشان از مدیرتولید کسی است که بتواند برای مرکز هنرهای نمایشی پول تولید کند. علی سرابی بازیگر نمایش «نوشتن در تاریکی» هم از قرارداد خود رضایت ندارد و در گفتوگویی مطرح میکند این شکل بستن قرارداد موجب بیانگیزگی هنرمندان برای بازی در نمایشهایی طرف قرارداد با مرکز هنرهای نمایشی میشود. او همچنین به درنظر نگرفتن جایگاه هنرمندان شهرستان در شیوهنامه جدید منتقد است و عقیده دارد بزرگترین ایراد قرارداد تیپ و شیوهنامه حمایتی جدید، توجه نکردن به بحث کیفی و تفاوت نداشتن درجه هنری بازیگران از نظر کیفیت کار است. بازیگر برگزیده جشنواره فجر بیست و ششم همچنین میگوید از این پس انگیزه خود را برای بازی در نمایشهای مرکز هنرهای نمایشی از دست میدهد و از سال آینده بیشتر با گروه نمایشهای نیمه خصوصی همکاری خواهد کرد. درکنار این گروه، گروههای دیگری هم که قراردادهای جدید خود را رویت کردهاند از جمله عاطفه تهرانی کارگردان «اتللو» و وحید رهبانی کارگردان «هداگابلر» با نارضایتی از آن صحبت میکنند. این دو نیز یکی از دهها کارگردانی هستند که در هفته گذشته به پای میز قرارداد رفتهاند. آنان درگفتوگوی خود با رسانههای مختلف نحوه برآورد هزینهها و قراردادهای جدید را منصفانه و رضایتبخش نمیدانند.54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]