تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804492093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل فارس از متن و حاشيه جلسه علني امروز


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش كامل فارس از متن و حاشيه جلسه علني امروز
خبرگزاري فارس: مجلس امروز با دو فوريت طرح استفساريه‌اي موافقت كرد ‌كه در صورت تصويب نهايي آن، دولت نمي‌تواند قيمت حامل‌هاي انرژي و ساير كالاها و خدمات موضوع قانون يارانه‌ها را در ماه‌هاي باقيمانده از سال 90 يكجا افزايش دهد.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، ساعت 8:27 دقيقه صبح امروز (سه‌‌‌شنبه) سيصد و نود و يكمين جلسه علني هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي با اعلام علي لاريجاني رئيس مجلس آغاز شد.

* لاريجاني: تأخير دولت در ارائه لايحه بودجه نمونه‌اي از "عدم ‌التزام به قانون" است

علي لاريجاني رئيس مجلس در نطق پيش از دستور خود در صحن مجلس اظهار داشت: از مدت‌ها پيش آمريكا و غرب پس از گرفتاري‌هاي دروني و به هم ريختگي‌هايي در حوزه اقتدار بين‌المللي خود با بهره‌گيري از ظرفيت رسانه‌اي و لابي‌هاي سياسي چند هدف را دنبال كردند.

رئيس مجلس با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبري در ديدار با مردم قم گفت: ايشان راهبرد مقابله با دسيسه‌ها و زياده‌خواهي‌هاي آمريكا و غرب را در هم‌داستاني و هم‌افزايي دو عامل معرفي كردند كه عامل نخست حضور هوشمندانه و توأم با بصيرت ملت و عوامل ديگر استواري صبورانه مسئولان در ايستادگي در راه آرمان‌هاي انقلاب و مبارزه با استكبار بود كه با همراهي اين دو عنصر حريف فريبكار و عجول را به صحنه حماسه‌اي دعوت مي‌كنيم كه شور مجاهدت فرسايش روحي براي دشمن تدارك ببينند.

لاريجاني ادامه داد: در بحث انتخابات نيز رهنمودهاي داهيانه معظم‌له حكمت‌آموز و مفيد براي همگان بود؛ انتخابات براي نظام مردم‌سالار ايران امري شكلي و تصنعي نيست بلكه يك رقابت واقعي است اما نه به سياق رفتارهاي غيراخلاقي متداول در برخي كشورهاي غربي و نه با تكيه بر قدرت ثروتمندان بلكه صيانت از ركن جمهوريت نظام از آداب اسلامي برخوردار است.

وي افزود: هشدار باش رهبر انقلاب در اين زمينه وقتي جدي‌تر مي‌شود كه كانون ثروت به بيت‌المال متصل باشد؛ شناعت اين امر مضاعف مي‌شود كه منابع ملي كشور در خدمت اميال سياسي قرار گيرد لذا دستگاه‌هاي نظارتي نظير بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات تلاش كنند با نظارت دقيق خود مانع شوند كه افرادي با ثروت ملي سوداي كثيف سياسي كنند.

لاريجاني تاكيد كرد: توصيه اكيد رهبر معظم به دولت، وزارت كشور و شوراي نگهبان در صيانت از راي مردم كه جنبه امانت ملي دارد و قانون را محور كار قرار دادن، نقشه راهي مي‌طلبد كه همه مسئولان مربوطه انتخابات با شفافيت در اجراي قانون اقدام كنند و بدانند اگر قصد بر اين است كه مكر دشمن در انتخابات خنثي شود، نصايح رهبري در اين سخنراني بايد اساس كار واقع شود.

* ستاد مبارزه با قاچاق هر سه ماه يكبار به مجلس گزارش مي‌دهد

بهارستان‌نشينان در نخستين دستوركار امروز خود بررسي لايحه يك فوريتي مبارزه با قاچاق كالا و ارز را ادامه دادند و ‌مواد ۱۲ و ۱۳ اين لايحه را بررسي و تصويب كردند.

نمايندگان مجلس در ماده ۱۲ دستگاه‌هاي مرتبط در عرصه تجارت بين‌الملل را موظف كردند كه به منظور مبارزه با قاچاق كالا و ارز در فرايند مذاكرات مقدماتي موافقتنامه‌هاي تجاري، حمل و نقل و گمركي،‌ سياست‌ها و برنامه‌هاي مصوب ستاد را رعايت كنند.

اين ماده با ۱۲۸ راي موافق،‌۵ راي مخالف و ۸ راي ممتنع به تصويب مجلس رسيد.

در ماده ۱۳ نيز ستاد، مرجع تخصصي تهيه و ارائه برآوردها و اطلاعات آمار در امر قاچاق كالا و ارز تعيين شد ولي در عين حال اين ماده عنوان مي‌كند كه اين امر مانع از انجام تكليف ساير دستگاه‌هاي مربوط نمي‌شود.

اين ماده هم با ۱۴۲ راي موافق، ۹ راي ممتنع و بدون راي مخالف به تصويب رسيد

* مجلس جريمه قاچاقچيان، حاملان و نگهدارندگان را تعيين كرد

نمايندگان مجلس در ادامه بررسي جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، مواد ۱۴ و ۱۵ اين لايحه را بررسي و تصويب كردند.

در ماده ۱۴ كه با ۱۴۳ راي موافق، يك راي مخالف و ۵ راي ممتنع به تصويب رسيد، وزارت امور خارجه موظف شد كه با بهره‌گيري از تمام ظرفيت‌هاي ديپلماسي خود مصوبات ستاد در زمينه پيشگيري از قاچاق كالا و ا‌رز را در حل مشكلات پيش روي مبارزه با قاچاق رعايت كرده و در فرايند مذاكرات مقدماتي موافقتنامه‌هاي همكاري دو يا چند جانبه آنها توجه كند.

در ماده ۱۵ نيز كه نخستين ماده از فصل سوم لايحه مذكور است، جريمه‌هاي نقدي جديدي براي افرادي كه مرتكب قاچاق كالا و ارز، حمل و يا نگهداري آن مي‌شود، علاوه بر ضبط كالا و ارز به شرح ذيل تصويب شد:

الف-كالا مجاز: جريمه نقدي ۱ تا ۲ برابر ارزش كالا
ب-كالاي مجاز مشروط: جريمه نقدي معادل يك تا 3 برابر ارزش كالا
پ-كالاي يارانه‌اي: جريمه نقدي معادل ۲ تا ۴ برابر ارزش كالا
ت-ارز: جريمه نقدي ارز ورودي، يك تا ۲ برابر بهاي ريالي آن و جريمه نقدي ارز خروجي ۲ تا ۴ برابر ريالي آن است

* "حق‌ الكشف" به كشف كالاي قاچاق يا ارز تعلق نمي‌گيرد

نمايندگان ملت در جلسه علني امروز و در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، مواد 16 و 18 اين لايحه را بررسي كرده و به تصويب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، در صورتي كه كالاي قاچاق موضوع ماده 15 اين قانون با كالاي ديگر مخلوط شود و امكان تفكيك وجود نداشته باشد، تمام كالا ضبط و پس از كسر جريمه‌هاي ماده مذكور و ساير هزينه‌هاي قانوني به نسبت كالاي غيرقاچاق از حاصل فروش به مالك مسترد مي‌شود.

وكلاي ملت با 114 راي موافق، 15 راي مخالف و 19 راي ممتنع از 210 نماينده حاضر، ماده 16 را تصويب كردند.

بهارستان‌ نشينان در مصوبه ديگري مقرر كردند در صورتي كه ارزش كالاي قاچاق و يا ارز مكشوفه موضوع ماده 15 اين قانون، برابر تشخيص اوليه سازمان كاشف معادل 10 ميليون ريال يا كمتر باشد، با قيد در صورتجلسه كشف، به امضاي متهم مي‌رسد و در صورت استنكاف، مراتب در صورتجلسه كشف قيد و حسب مورد، كالا ضبط و به همراه صورتجلسه به سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي تحويل مي‌شود و ارز مكشوفه به حساب مشخص شده توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران واريز و رونوشتي از اوراق به متهم ابلاغ مي‌شود.

* كواكبيان: لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز مغاير قانون اساسي است

مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در اخطاري با استناد به اصول 46 و 47 قانون اساسي و در جريان بررسي ماده 17 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، اين ماده را مغاير قانون دانست و با بيان اينكه ما پيش از اين تصور مي‌كرديم برخي از اعضاي هيئت رئيسه ثقل سمع داشته باشند اما اخيرا متوجه شديم كه ضعف بصري هم دارند، تصريح كرد: برخي از مواد لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز مانند مواد 12 و 14 تكراري بودند كه به تصويب رسيدند.

وي يادآور شد: اگر فردي نسبت به حمل كالاي قاچاق اطلاع نداشته باشد و كالا قاچاق محسوب شود در اين صورت برخورد با اين فرد اشكال قانوني و اشكال شرعي دارد. از اين رو خواستار وارد دانستن اخطارم به دليل مغاير قانون بودن ماده 17 هستم.

محمدرضا باهنر نائب رئيس اول مجلس كه در غياب لاريجاني رياست ساعاتي از صحن علني را بر عهده داشت، گفت: در تبصره 4 ماده 17 اين موضوع منظور و حتما حقوق اين افراد رعايت مي‌شود.

** در ادامه اين جلسه عبدالرضا مرادي نماينده ممسني نيز در اخطاري با استناد به اصل 47 قانون اساسي و در تذكري با استناد به ماده 157 آئين‌نامه داخلي مجلس، اظهار داشت: در ماده 17 لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز،‌ مشخص نيست آيا كالاي قاچاق به نفع دولت مصادره مي‌شود يا خير.

محمدرضا باهنر نيز در پاسخ به اين تذكر و اخطار مرادي گفت: ضبط كالاي قاچاق طبق ماده 17 انجام مي‌شود و ضبط به معناي مصادره و توقيف به معناي ضبط موقت است

* مجلس موارد توقيف وسايل نقليه حامل قاچاق را مشخص كرد

نمايندگان مجلس و در ادامه رسيدگي به جزئيات لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ماده 17 اين لايحه را بررسي كرده و با 115 راي موافق، 9 راي مخالف و 16 راي ممتنع از 197 نماينده حاضر در جلسه به تصويب رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس، وسايل نقليه مورد استفاده در حمل قاچاق كالاي موضوع ماده 15 اين قانون، اعم از زميني، دريايي و هوايي به شرح ذيل ضبط مي‌شود:

الف- وسايل نقليه سبك در صورتي كه ارزش كالاي قاچاق مكشوفه 100 ميليون ريال يا بيشتر باشد.
ب- وسايل نقليه نيمه سنگين زميني در صورتي كه ارزش كالاي قاچاق مكشوفه 300 ميليون ريال يا بيشتر باشد.
پ- وسايل نقليه نيمه سنگين هوايي و دريايي در صورتي كه ارزش كالاي قاچاق مكشوفه 900 ميليون ريال يا بيشتر باشد.
ت- وسايل نقليه سنگين زميني در صورتي كه ارزش كالاي قاچاق مكشوفه يك ميليارد ريال يا بيشتر باشد.
ث- وسايل نقليه سنگين هوايي و دريايي در صورتي كه ارزش كالاي قاچاق مكشوفه 3 ميليارد ريال يا بيشتر باشد.

* مجلسي‌ها در ماده 18 اين لايحه كه با 111 راي موافق، 10 راي مخالف و 10 راي ممتنع از 197 نماينده حاضر به تصويب رسيد مصوب كردند كه صاحب كالا يا ارز مي‌تواند ظرف 10 روز از تاريخ ابلاغ در اداره تعزيرات حكومتي شهرستان محل كشف به اين تصميم اعتراض كند تا تعيين تكليف قطعي قاچاق از سوي سازمان تعزيرات حكومتي، بايد عين كالا نگهداري شود.

* حسيني‌صدر: شرايط براي ادامه بررسي لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز ‌فراهم نيست

مؤيد حسيني صدر نماينده مردم خوي‌ ‌در جريان بررسي لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، در اخطاري با استناد به اصل 43 قانون اساسي،‌ اظهار داشت: لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز، قانون بسيار مهمي است، اما طبق بند 2 اصل 43 قانون اساسي، بايد براي همگان به منظور رسيدن به اشتغال كامل، شرايط تامين شود و تامين حقوق همه‌جانبه افراد و ايجاد امنيت قضايي عادلانه براي همه، طبق اصل 3قانون اساسي، ضروري است.

حسيني صدر در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: بايد شرايط اقتصادي مردم را در نظر بگيريم و بهتر است ادامه رسيدگي به لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز را به آينده موكول كنيم تا شرايط اقتصادي فراهم شود.

محمدرضا باهنر در پاسخ به اين اخطار، ‌گفت: به نظرم اگر منتظر شرايط اقتصادي مناسب بمانيم، آن شرايط به اين زودي‌ها فراهم نمي‌شود لذا ما در حال تلاش و مبارزه و جهاد هستيم اما برخي بي‌تدبيري‌ها، مشكلات را افزون‌تر مي‌كند.

* مشروبات الكي، تجهيزات ماهواره و وسائل قمار در صدر كالاهاي ممنوع

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني صبح امروز مجلس، به بررسي ماده 19 لايحه يك‌فوريت مبارزه با قاچاق كالا و ارز اين ماده را با 117 راي موافق، 8 راي مخالف و 15 راي ممتنع به تصويب رساندند.

وكلاي ملت در ماده 19 مقرر كردند كه هر كس مرتكب قاچاق ممنوع شود يا كالا ممنوع قاچاق را نگهداري يا حمل كند و يا بفروشد، علاوه بر ضبط كالا به 6 تا 2 سال حبس، جزاي نقدي معادل 10 برابر ارزش كالا و تا 74 ضربه شلاق محكوم مي‌شود؛ در صورتي كه ارزش كالا ممنوع قاچاق بيش از يكصد ميليون ريالي باشد و ساير وسايل نقيله مورد استفاده نيز ضبط مي‌شود.

* تصويب فوريت ادغام صندوق بازنشستگي جهاد كشاورزي در بازنشستگي كشور

طرح دو‌فوريتي ادغام صندوق بازنشستگي جهاد كشاورزي در صندوق بازنشستگي كشوري كه از سوي جمعي از نمايندگان مجلس تقديم هيئت رئيسه شده بود، دستوركار ديگر جلسه علني امروز نمايندگان بود كه دو فوريت آن با 137 راي موافق، 11 راي مخالف و 17 راي ممتنع به تصويب رسيد.

نادر قاضي‌پور يكي از طراحان اين طرح در رابطه با طرح مذكور گفت: با توجه به وضع اقتصادي و اجتماعي كشور بايد به رزمندگان بي ادعاي جهاد كشاورزي كمك كنيم تا موضوع بازنشستگي و حقوق دريافتي آنان حل شود چراكه در برخي از استان‌ها جهاد كشاورزي براي پرداخت حقوق بازنشستگان از رديف‌هاي بودجه‌اي استفاده مي‌كنند اما در برخي از استان‌ها اين طور نيست‌ لذا بنده خواستار اين هستم كه صندوق بازنشستگي جهاد كشاورزي در صندوق بازنشستگي كشوري ادغام شود.

* اعمال قانون ماليات بر ارزش افزوده در قيمت بليت هواپيما

در ادامه بهارستان‌نشينان با 121 راي موافق، 10 راي مخالف و 15 راي ممتنع از 197 نماينده حاضر در صحن علني، با يك فوريت طرح اصلاح ماده 48 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب 1387 موافقت كردند.

اين طرح كه به امضاي 17 نفر از نمايندگان ملت رسيده است، داراي يك ماده واحده است كه در صورت تصويب نهايي آن، ماده 48 قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب سال 87 به شرح ذيل اصلاح مي‌شود.

ماده 48- به منظور تامين هزينه اجراي برنامه‌هاي نگهداري، بهسازي، تجهيز فرودگاه‌هاي كشور خصوصا مناطق محروم و همچنين استفاده از آخرين تجهيزات نوين فرودگاهي براي ارائه خدمات به مسافرين در حد استانداردهاي بين‌المللي به شركت مادر تخصصي فرودگاه‌هاي كشور اجازه داده مي‌شود بابت ارائه خدمات به مسافرين داخلي 5 درصد قيمت بليت پروازهاي داخلي و نسبت به هر مسافر كه توسط هواپيما عازم خارج از كشور است، مبلغ 250 هزار ريال از طريق درج در بليت يا قرارداد حسب مورد دريافت كنند.

منابع حاصله به عنوان درآمد شركت تلقي شده و به حساب شركت، افتتاح شده توسط خزانه نزد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران واريز مي‌شود تا در چارچوب بودجه مصوب سالانه هزينه شود.

* استفساريه مجلس درباره ‌ميزان افزايش ‌قيمت حامل‌هاي انرژي در سال

مجلس در ادامه دستوركارهاي امروز خود دو فوريت طرح استفساريه‌اي را بررسي كرد كه در صورت تصويب نهايي آن، دولت نمي‌تواند قيمت حامل‌هاي انرژي و ساير كالاها و خدمات موضوع قانون يارانه‌ها را در ماه‌هاي باقيمانده از سال 90 به ميزان بيش از 20 درصد افزايش دهد.

اين طرح كه به امضاي 31 نفر از نمايندگان مجلس رسيده است، شامل يك مقدمه توجيهي و موضوع و پاسخ استفساريه است كه در صورت تصويب نهايي آن، دولت در راستاي اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها در سال 1390، نمي‌تواند در ماه‌هاي باقيمانده از سال جاري، قيمت حامل‌هاي انرژي بر ساير كالاها را بيش از 20 درصد قيمت هر يك از موارد مذكور را افزايش دهد.

** مصباحي‌مقدم: افزايش يكباره قيمت حامل‌هاي انرژي به ميزان 20 درصد غيرقانوني است

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم نماينده مردم تهران در جلسه علني امروز طي سخناني به عنوان طراح طرح استفساريه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه سال 1390 كل كشور، اظهار داشت: طبق قانون بودجه 90، در راستاي اجراي قانون يارانه‌ها، سقف اصلاح قيمت هر يك از حامل‌هاي انرژي مي‌تواند در قياس با سال 89، 20 درصد افزايش يابد كه افزايش 20 درصدي قيمت حامل‌هاي انرژي و كالاها و خدمات موضوع قانون يارانه‌ها در ماه‌هاي باقيمانده از سال 90، خلاف قانون است و دولت مي‌بايست اين 20 درصد را به تناوب و طي ماه‌هاي گذشته در سال 90 افزايش مي‌داد.

وي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي موضوع قانون هدفمندي يارانه‌ها، به اين معناست كه دولت نمي‌تواند بيش از 20 درصد،‌ قيمت حامل‌هاي انرژي را افزايش دهد البته زماني ممكن است دولت قيمت حامل‌هاي انرژي را در طول سال و به تناوب 20 درصد افزايش دهد و يك زمان ممكن است دولت اين 20 درصد را به صورت يكجا مدنظر قرار دهد، اين دو موضوع با يكديگر متفاوت است و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به ميزان 20درصد به صورت يكجا، غيرقانوني است.

مصباحي‌مقدم يادآور شد: هدف قانونگذار در زمان تصويب بودجه 90 اين نبود كه دولت در ماه‌هاي باقيمانده، قيمت حامل‌هاي انرژي را به ميزان 20 درصد افزايش دهد و طرح مذكور با قيد دوفوريت براي جلوگيري از اين امر است‌ از اين رو خواستار راي نمايندگان به دو فوريت اين طرح هستم.

** نظر موافقان و مخالفان استفساريه ‌ميزان افزايش ‌قيمت حامل‌هاي انرژي در سال ۹۰

* نورالله حيدري نماينده مردم اردل و فارسان طي سخناني به عنوان مخالف دوفوريت طرح استفساريه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه سال 1390 كل كشور، اظهار داشت: شالوده اين طرح بر مبناي يك سري اخبار كه هنوز براي مجلس مسجل نشده، طراحي شده است.

وي با مبهم خواندن طرح مذكور يادآور شد: به نظر مي‌رسد ارائه اين طرح اهميت و ضرورتي ندارد اما اگر با ارائه آن به دنبال آن هستيم كه دولت را متنبه كنيم تا در برابر قانون تمكين كند، درست نيست چرا‌كه براي اين موضوع راه ديگري هم وجود دارد و بايد با سازوكارهاي ديگري موضوع را قانوني كنيم.

* در ادامه اين جلسه هادي قوامي نماينده مردم اسفراين در خانه ملت، به عنوان موافق دوفوريت طرح مذكور، اظهار داشت: فوريت اين طرح به دليل باقيماندن كمتر از سه ماه به پايان سال 90 است و مجلس انتظار داشت‌ در جريان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، به بخش صنعت و توليد توجه مي‌شد اما اين موضوع اتفاق نيفتاد و اميدواريم در ادامه راه اجراي قانون يارانه‌ها، به توليد توجه شود.

قوامي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه دولت به نوعي در ماه‌هاي اخير موضوع اجراي فاز دوم قانون يارانه‌ها را مطرح كرده است، تاكيد كرد: هدف مجلس اين بود كه قيمت حامل‌هاي انرژي و كالاها و خدمات به صورت تدريجي اصلاح مي‌شد تا فشار تورمي بر اقشار زحمت كش و ضعيف جامعه وارد نشود و ما نمي‌خواهيم در جريان اجراي فاز دوم اين طرح، كمترين فشاري به مردم ضعيف جامعه وارد شود.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در خاتمه گفت: در شرايط اقتصادي كنوني به نوعي به مردم كم درآمد جامعه فشار وارد مي‌شود اما نبايد فشار جديدتري در ماه‌هاي آخر سال به مردم تحميل شود.

* حسيني‌صدر: دولت در سال ۹۰ نبايد قيمت بنزين را حتي ‌يك درصد ‌افزايش دهد

مؤيد حسيني صدر نماينده مردم خوي در تذكري آئين‌نامه‌اي و در جريان بررسي دوفوريت طرح استفساريه مفاد جزء "ب"‌ بند 46 قانون بودجه سال 1390 كل كشور، اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در قانون هدفمند سازي يارانه‌ها، دولت مجاز به افزايش قيمت بنزين در طول 5 سال و به تناوب به ميزان 90 درصد قيمت فوب خليج فارس شد و الان دولت بنزين 100 توماني را به ميزان 400 تومان يعني سه برابر افزايش داد، لذا ‌ديگر دولت نبايد حتي يك درصد هم قيمت بنزين را افزايش دهد.

وي افزود: بر اساس قانون هدفمندسازي يارانه‌ها، قيمت گاز در طول 5 سال بايد به ميزان 75 درصد قيمت گاز صادراتي برسد و در حال حاضر كشور تحمل ندارد قيمت گاز 20 درصد افزايش يابد و امكان ندارد بتوانيم حتي يك درصد هم قيمت گاز را افزايش دهيم.

حسيني صدر در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه كارخانه‌هاي ما در حال تعطيل شدن است، تاكيد كرد: ديگر نمي‌توان قيمت حامل‌هاي انرژي يا كالاها و ساير خدمات را 20 درصد افزايش داد.

*‌دوفوريت استفساريه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه 90 تصويب شد

نمايندگان مجلس پس از سخنان موافقان و مخالفان دوفوريت طرح استفساريه مفاد جزء "ب" بند 46 قانون بودجه سال 1390 كل كشور را مورد بحث و بررسي قرار داده و با 145 راي موافق، 10 راي مخالف و 14 راي ممتنع از 198 نماينده حاضر در صحن علني به تصويب رساندند.

طبق طرح استفساريه مذكور كه دو فوريت آن امروز در صحن علني تصويب شد و جزئياتش نيز فردا در مجلس مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد، در صورت تصويب نهايي، دولت نمي‌تواند در مدت زمان باقيمانده از سال 1390، قيمت حامل‌هاي انرژي و ساير كالاها و خدمات موضوع قانون يارانه‌ها را‌ يك جا افزايش دهد در حالي كه دولت مي‌بايست قيمت حامل‌هاي انرژي و ساير كالاها و خدمات را طي ماه‌هاي گذشته و به تناوب به ميزان 20 درصد در راستاي اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها افزايش مي‌داد.

* سؤال و جواب نماينده سنندج و وزير كشاورزي در صحن مجلس

بررسي سؤال امين شعباني نماينده مردم سنندج از صادق خليليان وزير جهاد كشاروزي در دستوركار جلسه علني صبح امروز مجلس قرار داشت.

امين شعباني ‌‌در توضيح سؤال خود از وزير جهاد كشاورزي اظهار داشت: آمارهايي كه جهاد كشاورزي براي اهداف و برنامه‌هايش ارائه مي‌دهد، به صورت واقعي و مطابق با واقعيت‌هاي جامعه نيست.

نماينده مردم سنندج گفت: دولت براي تامين نياز مردم مجبور است از طريق واردات نيازهاي جامعه را تامين كند؛ واردات مثل دادن آب شور به فرد تشنه است؛ آيا هدف صندوق بيمه محصولات كشاورزي تامين سود است يا دادن خدمات به كشاورزان لذا ‌بعد از اجرايي شدن طرح هدفمندي يارانه‌ها آن چيزي كه مجلس تصويب كرد، اجرايي نشد.

وي خطاب به خليليان اظهار داشت: شما بايد بگوييد كه ظرف سال ۸۹ و ۹۰ چه مقدار يارانه به كشاورزان پرداخت كرديد.

در ادامه نيز صادق خليليان وزير كشاورزي طي سخناني گفت: اعتبارات صندوق بيمه كشاورزي در سال‌هاي اخير افزايش پيدا كرده كه اين مسئله نشان‌دهنده عزم جدي دولت و مجلس براي حل مشكلات كشاورزان است به طوري كه پرداختي صندوق بيمه محصولات كشاورزي طي سال‌هاي اخير افزايش خوبي داشته ‌و ‌در سال گذشته حدود ۷۰۰ ميليارد تومان به كشاورزان بابت بيمه پرداختيم؛ همچنين در سال ۹۰ هم ۸۱۴ ميليارد به كشاورزان پرداختيم.

خليليان با بيان اينكه ‌اقدامات خوبي را براي اصلاح اشكالات بيمه انجام داده‌ايم، خاطرنشان كرد: قرار شده كه ما خسار‌ت‌ها را واقعي‌تر ارزيابي كنيم و عوامل زيان و ضرر و درصد خسارات كشاورزان را در نظر بگيريم.

وي ضمن تاكيد بر حمايت از دامداران ادامه داد: واردات ميوه طي سال جاري ۱۸ درصد كاهش داشته كه اين مساله از افتخارات من است؛ همچنين در سال ۸۹ واردات گندم به شدت كاهش پيدا كرد كه اين مسئله را هم براي خود افتخار مي‌دانم.

خليليان با ذكر اين مسئله كه در خصوص مسائل مربوط به هدفمندي يارانه‌ها در وقت مناسب توضيح مي‌دهد، اظهار داشت: خوشبختانه براساس آخرين آمار دامداران اميدوار شده‌اند و تعداد دام در دامداري‌ها‌ ‌افزايش پيدا كرده است.

* شعباني: توضيحات خليليان قانع‌كننده نبود اما رأي‌گيري هم لازم نيست

بعد از توضيحات خليليان در خصوص محور سوال شعباني و همچنين بيان برخي مسائل از سوي وي، نماينده مردم سنندج نيز مطالبي را عنوان كرد و بعد از آن خليليان دوباره مطالب مطرح شده از سوي شعباني را پاسخ گفت و در نهايت و بعد از توضيحات پاياني خليليان، شعباني گفت كه از توضيحات وزير قانع نشده ‌ولي با توجه به عزم و اراده ‌خليليان اميدوار است مشكلات كشاورزان حل شود البته راي‌گيري در مورد سوال لازم نيست.

* نطق‌هاي ميان دستور نمايندگان مجلس

** كرمي: سازمان ملل به سكوت معنادار خود در‌قبال كشتار ‌كردهاي تركيه پايان دهد

عبدالجبار كرمي نماينده مردم سنندج نيز در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس اظهار داشت: جناب آقاي رئيس جمهور آيا مصداق قدرشناسي نبود كه جنابعالي به عنوان بالاترين مقام اجرايي در ديپلماسي خارجي جمهوري اسلامي ايران براي معرفي و بيان قدرشناسي و مظلوم‌نوازي ايرانيان با محكوم كردن كشتار كردهاي مظلوم جنوب شرقي تركيه گونه‌اي از حمايت‌هاي 32 ساله اين قوم بزرگ ايران دولت جبران مي‌شد تا مرهمي مي‌بود بر آلام ساير اكراد؟ همان طور كه هموطنان كرد ايران همواره معتقدند كه كرد هر كجا باشد، ايراني است.

وي خطاب به دبيركل سازمان ملل اظهار داشت: جناب آقاي بان‌كي مون! بي‌شك آنچه كه در چهارشنبه شب 28 دسامبر سال 2011 در جنوب شرقي تركيه رخ داد و منجر به مرگ جمع كثيري از مردم غيرنظامي و بي‌دفاع كرد شد، مصداق بارزي بود از عدول آشكار از مواد 2 و 5 و ساير مواد اعلاميه جهاني حقوق بشر كه جنابعالي براي صيانت از آن توسط نمايندگان ملل جهان برگزيده شده‌ايد، مللي كه همواره شاهد اتخاذ سياست‌هاي دوگانه قدرت‌هاي بزرگ عليه مردم مظلوم كرد است، قدرت‌هايي كه از يك سو كشتار كردهاي مظلوم سوريه را محكوم كرده ولي همان قدرت‌ها از سوي ديگر انواع سلاح‌ها را براي كشتار كردهاي محروم تركيه فراهم مي‌كنند.

وي گفت: امروز تمامي مردم آزاده، از كشتار فجيع و بي‌رحمانه مردم غيرنظامي و بي‌دفاع كرد دلي مالامال از تأسف و تأثري دارند كه روزي بهار بيداري كردي را براي اتخاذكنندگان اين سياست‌هاي ظالمانه در پي خواهد داشت، چراكه در مقايسه كردكشي وسيعي كه رواج داشته آن را كمتر از هولوكاستي نمي‌دانند كه با وجود اينكه هنوز رخداد يا عدم رخدادش هم زير سؤال است ولي با هزاران سوز و گداز از آن را براي بيان مظلوميت قوي كه حتي يك مقام كرد هم باشند، ابراز داشته و براي القاي اين مظلوميت به افكار عمومي جهان از انتشار وسيع تراژدي موهوم «فرشته‌اي در حصار» گرفته تا هزينه كردن ميليون‌ها دلار براي ساخت فيلم‌هاي تخيلي و مظلوم‌نمايي همچون «ميشا خاطري از سال‌هاي هولوكاست» و صدها نمونه‌هاي ديگر چه بهره‌هايي كه گرفته نشده و نمي‌شود.

** سادات ابراهيمي: ملت ايران در صورت لزوم نفس آمريكا را در تنگه هرمز قطع مي‌كند

سيدمحمد سادات ابراهيمي نماينده مردم شوشتر و گتوند در نطق ميان دستور در صحن علني مجلس اظهار داشت: ساختار و فعل و انفعالاتي كه در حوزه كلان كشور صورت مي‌گيرد، بايد به گونه‌اي طراحي و اجرا شود كه بر اساس ديدگاه‌ها و سياست‌هاي اعلامي از طرف مقام معظم رهبري باشد، ناديده و يا كمرنگ ديده شدن نظرات رهبري ما را از رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله دور خواهد كرد.

سادات ابراهيمي با اشاره به حوزه فرهنگي كشور تصريح كرد: وضعيت موجود فرهنگي زيبنده كشوري كه مي‌خواهد به استقبال امام زمان (عج) برود، نيست و متأسفانه عليرغم وجود دستگاه‌هاي عريض و طويل فرهنگي، اما همه از برآيند آنها ناراضي هستند.

وي در ارتباط با زشتي‌ و زيبايي‌هاي انتخابات اضافه كرد: از زيبايي‌هاي انتخابات حضور آزادانه افكار،‌ انديشه‌ها و عقايد و سلايق متفاوت است و از زشتي‌هاي آن تخريب و تحريف افراد و باز شدن بازار دروغ و تهمت و وعده‌هاي دروغ است و اگر روزي مردم ما در مقابل فتنه‌گران انتخابات ۸۸ با تدابير و رهنمودهاي رهبري ايستادگي كردند و حماسه ۹ دي را آفريدند، قطعا امروز نيز در مقابل منحرفين ايستادگي خواهند كرد و اگر احيانا كساني بخواهند با مصادره اركان نظام مقدسات براي خود رأي فراهم و يا با توسل به باندهاي قدرت و ثروت و يا از شيوه زر و زور و تزوير استفاده كنند، آنها كوتاه نخواهند آمد.

** جلالي: دشمن بر روي ناكارآمد نشان دادن نظام متمركز شده است

در ادامه نيز كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود در نطق ميان دستور خود با تسليت اربعين حسيني و با اشاره به فرمايشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم اظهار داشت: اين سخنان چراغ راه در طي مسير پيش روي ما در انتخابات مجلس نهم است.

جلالي همچنين با اشاره به مشكلات حوزه انتخابيه خود با بيان اينكه در ثبت استان سمنان طي ساليان گذشته چند اصل قانون اساسي از جمله بند 9 اصل سوم و اصل 19،20 و 48 قانون اساسي نقض شده است، تاكيد كرد: اين اصول تاكيد دارند كه در استفاده از درآمدهاي ملي در بين استان‌ها نبايد تبعيضي در كار باشد اما متاسفانه در استان ما به قدري تبعيضات ناروا وجود دارد كه امكان برشمردن آنها وجود ندارد.

جلالي در ادامه گفت: در سفر سوم هيئت دولت ايجاد يك واحد خودروسازي براي مهار بيكاري در شاهرود به تصويب رسيد اما با اصرار مديرعامل سمناني ايران خودرو اين پروژه در سمنان در حال احداث است و از باب شيره ماليدن بر سر ما يك كلنگ خشك و خالي در شاهرود زده شد.

** هدايت‌خواه: امروز هنگامه فتح قلعه‌هاي خيبر صهيونيست‌هاست نه شعب ابيطالب

ستار هدايتخواه نماينده مردم بويراحمد و دنا نيز طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با اشاره به محورهاي اصلي اين سخنان كه بايد مورد عنايت و اهتمام تمام مسئولان و نمايندگان مجلس و نامزدهاي انتخاباتي باشد، گفت: ضرورت صبر و بصيرت براي همه آحاد ملت به ويژه مسئولان چرا كه شرط پرچمداري حق در ميدان مبارزه با باطل است، همچنين ايستادگي قاطعانه در اصول و عدول نكردن از اين اصول، حضور هوشمندانه و پرشور مردم در صحنه از جمله انتخابات پيش رو عليرغم تلاش‌هاي مذبوحانه قرارگاه جبهه كفر استكبار از جمله اين محورهاي اساسي است.

هدايت‌خواه همچنين گفت: يكي ديگر از اين موارد ضرورت شناخت دقيق و درست صحنه رويارويي جبهه انقلاب اسلامي با جبهه كفر و استكبار است و اينك هنگامه فتح قلعه‌هاي خيبر صهيونيست‌ها در منطقه و فتح سنگرهاي كليدي جهان توسط مستضعفان و قلع و قمع سران كفر و شرك و ديكتاتوري در نبرد بدر انقلاب اسلامي است نه شعب ابيطالب پنداري بزدل‌هاي واداده و سرسپردگان وابسته.

وي در پايان تصريح كرد: آنچه جبهه پايداري در شرايط كنوني بر آن تاكيد دارد همين محورهايي است كه پايبندي به آنها ملت ايران را به عنوان يك ملت پيشتاز و انقلابي در نگاه ملت‌هاي دنيا به ويژه مردم منطقه مطرح و سبب اميد و نشاط حركت بيداري اسلامي و سبب ياس و نااميدي دستگاه‌هاي استكبار است.

** اسداللهي: تصور مديريت آمريكا بر تحولات منطقه "توهم" است

غلامرضا اسداللهي نماينده مردم تربت‌جام و تايباد در مجلس طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس با تسليت ايام اربعين حسيني اظهار داشت: همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند تصور مديريت آمريكا بر تحولات منطقه توهم است و تلاش براي تبديل موج بيداري اسلامي به بهار عربي به دليل ترس از اسلام انقلابي است و در طول 4دهه گذشته برخي از جريانات، احزاب و گروه‌ها به دليل فهم نادرست از قدرت آمريكا آن را يك قدرت شكست‌ناپذير در ذهن خود ترسيم كرده و در نتيجه چنين برداشتي مرعوب وي شده بودند.

اين نماينده مجلس ادامه داد: از ابتداي انقلاب تا امروز نحله‌هاي فكري اين برداشت، سياست ايستادگي و سازش ناپذيري ملت و نظام اسلامي در برابر آمريكا را ناصحيح پنداشته و در مسير سازش با آمريكا و كنار آمدن با اين كشور برآمده‌اند غافل از اينكه قاطبه ملت بصير و صبور ايران راه وهدف خود را گم نكرده و گرفتار بيراهه نشده‌اند.

اسداللهي اضافه كرد: ملت ايران با ايستادگي در راه امام و شهدا موفق به دستيابي دستاوردهاي زيادي شده‌اند و امروز مستكبرين ناچار به اعتراف به اين موفقيت‌ها شده‌‌اند اما متاسفانه در سال‌هاي اخير به رغم شكست‌هاي پي در پي آمريكا در جهان به ويژه در خاورميانه همچنين از اين افراد متوهم در ميان مسئولين حكومتي وجود دارد.

نماينده تربت جام افزود: آمريكا در خاورميانه در حال ذوب شدن است و به جاي خاورميانه آمريكايي كه در روياهاي اين كشور طراحي شده بود خاورميانه اسلامي در حال شكل‌گيري است.

* انصراف 5نماينده ‌از طرح سؤال از وزير ارشاد درباره انفعال در برابر ليبراليسم‌فرهنگي

اميدوار رضايي عضو هيئت رئيسه مجلس پيش از پايان جلسه علني امروز، موارد اعمال وصولي را قرائت كرد كه بر اين اساس انصراف 5 نفر از نمايندگان مجلس از طرح سؤال خود از سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره علت انفعال آن وزارتخانه در خصوص جريان ليبراليسم فرهنگي، اعمال وصول شد.

* بيانيه 210 نماينده مجلس: بيداري اسلامي منطقه به زودي بساط رژيم صهيونيستي را برمي‌چيند

210 نفر از نمايندگان مجلس با امضاي بيانيه‌اي اقدام رژيم غاصب صهيونيستي در اعلام قدس شريف به عنوان پايتخت يكپارچه يهودي را محكوم و تاكيد كردند:‌ ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از نمايندگان پارلمان‌هاي جهان دعوت مي‌كنيم در راستاي دفاع از ارزش‌هاي اسلامي و عدالت خواهانه به منظور جلوگيري از بروز فاجعه انساني ديگري در سرزمين اشغال شده فلسطين، اعتراض خود را عليه اين اقدام نژاد پرستانه رژيم صهيونيستي و حاميان بين المللي آنان فرياد زده و براي دفاع از حق ملتي مظلوم كه در طول بيش از 6 دهه همواره مورد ظلم و تحقير رژيم ستمگر و نژاد پرست قرار داشته است، به پاخيزند.

* حمايت 220 نماينده مجلس از سخنان اخير رهبر انقلاب/ كانديداهاي مجلس با رقابت اسلامي موجب وحدت در جامعه شوند

همچنين220 نفر از نمايندگان مجلس با امضاي بيانيه از سخنان مقام معظم رهبري در ديدار با مردم شهر خون و قيام (قم) حمايت و تاكيد كردند: ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با الهام از فرمايشات مقام معظم رهبري از ملت بصير و آگاه مي‌خواهيم كه با شركت فعال خود زمينه ساز باشكوه ترين انتخابات در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران باشند و دولت محترم نيز با رعايت قانون و به كار گيري همه توان اجرايي خود، مقتدرترين انتخابات مردمي را در دنيا رقم بزنند و بالاخره نامزدهاي انتخاباتي نيز با رقابت‌ اسلامي و قانونمند خود مايه وحدت جامعه را فراهم كنند و انشاءالله مجلس نهم مجلسي باشد كه مشكلات مردم را با مبناي عدالت، پيشرفت و خدمت در سايه‌سار ولايت رفع كند.

* پايان جلسه علني امروز

جلسه علني امروز مجلس ساعت 12:30 دقيقه ظهر امروز با اعلام سيد شهاب‌الدين صدر نايب رئيس دوم مجلس به پايان رسيد.

جلسه علني بعدي مجلس ساعت 8 صبح فردا (چهارشنبه) برگزار مي‌شود.
انتهاي پيام/

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن