تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804678681




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فاقد اعتبار


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: گزارش فاقد اعتبار
* اشاره:

همانگونه كه ناظران مسائل منطقه پيش‌بيني مي‌كردند، كميته تحقيق نصب شده از جانب رژيم آل‌خليفه نتوانست گزارش مستدل و بي‌غرضانه‌اي از بحران بحرين و سركوب وحشيانه مردم اين كشور به دست نيروهاي دولتي و «سپر جزيره» ارائه كند. در بخش پاياني مقاله، خوانندگان گرامي خواهند ديد كه نهايتاً چه نتيجه‌اي از گزارش كميته حاصل شد.

***

نيروهاي گارد ملي عربستان سعودي، اولين گروهي بودند كه در تاريخ 14 مارس 2011 وارد خاك بحرين شدند در روزهاي بعد، واحدهاي نظامي امارات متحده عربي و قطر نيز به پايگاه سپر واقع در خاك بحرين پيوستند. طبق گزارش رژيم بحرين كه به دست كميته رسيده است، ماموريت و وظايف اين نيروها فقط محدود به آماده‌باش در راستاي همكاري با «نيروي دفاع بحرين»، براي مقابله با هر گونه مداخله نظامي از جانب نيروهاي خارجي، و همينطور كمك به تامين امنيت اماكن حساس (كه غالبا در نواحي مركزي و شمالي بحرين واقع شده‌اند) بوده است. واحدهاي سپر در تاسيسات و ساختمان‌هاي نيروي دفاع بحرين كه پيش از آن از سوي واحدهاي در حال خدمت اين نيرو در منطقه تخليه شده بود، مستقر شدند. از تاريخ 21 مارس 2011، كشتي‌هاي نيروي دريايي كويت، عمليات گشت‌زني در سواحل بحرين را آغاز كردند كه با شكل دادن به محاصره‌اي دريايي در مناطق خاص ساحلي و همينطور برپايي پست‌هاي بازرسي ساحلي با هدف كنترل فعاليت‌ها در اين مناطق همراه بود.

واحدهاي استقرار يافته سپر جزيره در بحرين، در رسانه‌هاي خبري و شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌اي اينترنتي به كرات متهم به نقض حقوق بشر شده‌اند. برخي از اين منابع ادعا مي‌كنند واحدهاي سپر در عمليات پاكسازي دوم ميدان «لؤلؤ» منامه در 16 مارس 2011 مشاركت داشته‌اند. همزمان برخي ديگر از اتهامات به برخورد اين نيروها با تظاهركنندگان در مناطق مختلف بحرين اشاره مي‌كنند.‏ در ميان بازرسي‌ها و گفت‌وگوهاي انجام شده تحت نظارت كميته با معترضان فقط يك مورد در زمينه اتهام نقض حقوق بشر توسط واحدهاي سپر مشاهده شد. اين مورد به قتل «بهيه عبدالرسول العرادي» در ساعت 21:00 روز 16 مارس 2011 مربوط مي‌شود. بنا بر ادعاي مطرح شده، در اظهارات رسيده به كميته، متوفي توسط يك واحد نظامي متعلق به عربستان سعودي كه زير فرمان سپر فعاليت مي‌كرد، هدف شليك گلوله قرار گرفته است. با اين حال، در نتيجه تحقيقات كميته مشخص شد كه واحد مسلح درگير در اين حادثه كه منجر به مرگ اين شخص شد، يك واحد نيروي دفاع بحرين مستقر در خيابان «البديع» بود و هيچ كدام از واحدهاي سپر، در آن منطقه حضور نداشته‌اند!‏

طبق گزارش‌هايي كه حكومت در اختيار كميته قرار داده است، سپر در هيچ يك از عمليات‌هاي برخورد با شهروندان بحريني دخالتي نداشته است! اين موضوع شامل حال عمليات پاكسازي دوم ميدان لؤلؤ نيز مي‌شود. اين گزارش‌ها همچنين تاكيد مي‌كنند كه از سوي هيچ يك از واحدهاي سپرجزيره در تمامي طول مدت استقرار اين نيروها در بحرين، گزارشي مبني بر شليك با هر نوع سلاح يا بروز درگيري با شهروندان بحريني دريافت نشده است! به علاوه هيچ گزارشي در خصوص وجود جراحت يا آسيب‌ديدگي از سوي هيچ يك از نيروهاي مسلح وابسته به واحدهاي سپر نيز مشاهده نشد!

* نتيجه‌گيري

شواهد ارائه شده از سوي حكومت به كميته در زمينه دخالت جمهوري اسلامي ايران در امور داخلي بحرين، هيچ ارتباط مشخصي ميان حوادث رخ داده در بحرين در طول ماه‌هاي فوريه و مارس 2011 و جمهوري اسلامي ايران برقرار نمي‌كند. با توجه به اينكه بيشتر ادعاهاي مطرح شده از جانب حكومت، شامل اتهاماتي در زمينه فعاليت‌هاي اطلاعاتي انجام شده تحت نظارت ايران است و از آنجا كه چنين فعاليت‌هايي في نفسه به صورت محرمانه و خارج از ديد و دسترس عمومي صورت مي‌پذيرد، كميته به صورت مستقل قادر به انجام تحقيقات متناسب براي بررسي صحت و سقم ادعاي اتهام دخالت ايران در حوادث ماه‌هاي فوريه و مارس 2011 نبود.

حكومت به كميته اعلام كرد كه اطلاعات بيشتري در اختيار دارد كه دخالت جمهوري اسلامي ايران در امور داخلي بحرين را ثابت مي‌كند. با اين حال بر اساس ملاحظات امنيتي و نظر به وجود مسائل محرمانه از به اشتراك گذاشتن اين اطلاعات با كميته سر باز زد! در عين حال، كميته نتوانست هيچ شاهدي دال بر نقض حقوق بشر از سوي واحدهاي سپرجزيره مستقر شده در بحرين از تاريخ 14 مارس 2011 پيدا كند.‏ اصولاً تشكيل چنين كميته‌اي تحت نظارت و نفوذ مستقيم رژيم آل خليفه، نشان مي‌دهد كه اين حكومت نه فقط خواستار حل بحران بحرين در سايه رعايت حقوق ملي شهروندان، به دور از دغدغه‌هاي فرقه‌اي نيست، بلكه درصدد ايجاد زمينه‌هاي رواني در داخل و خارج از كشور براي ادامه سركوب معترضان است.





دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن