تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815417907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گاز صادراتي ايران به هند در خط لوله صلح گران مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: گاز صادراتي ايران به هند در خط لوله صلح گران مي شود
يك خبرگزاري هندي:تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: يك خبرگزاري هندي از افزايش قيمت گاز صادراتي ايران به هند به وسيله خط لوله عبوري از پاكستان موسوم به خط لوله صلح خبر داد.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، خبرگزاري هندي پي.تي.آي از دهلي نو به نقل از منابع آگاه گزارش داد: ايران قيمت گاز طبيعي را كه در نظر دارد از مسير پاكستان و از طريق خط لوله به هند صادر كند، به هفت دلار و دو سنت براي هر يك ميليون بي.تي.يو افزايش داده است.

در ادامه اين گزارش آمده است: اين افزايش، گاز طبيعي را به گران ترين سوخت براي هندوستان تبديل خواهد كرد.

بر همين اساس، ايران، دومين دارنده ذخاير بزرگ گازي جهان، ماه گذشته ميلادي به دهلي نو اعلام كرد كه اين كشور 20 درصد بيشتر براي گاز صادراتي خود به هند از مسير خط لوله ايران-پاكستان-هند دريافت خواهد كرد.

اين اقدام ظاهرا به دنبال كاهش شديد بهاي جهاني نفت خام از 147 دلار براي هر بشكه در اوت 2008 به كمتر از بشكه اي 40 دلار كنوني روي داده است.

اين منابع آگاه همچنين گفتند: در فرمول توافق شده پيشين، ايران 3/6 درصد از ميانگين 10 ماه قيمت نفت خام به علاوه مبلغ ثابت يك دلار و 15 سنت به ازاي هر يك ميليون بي.تي.يو گاز را مطالبه مي كرد، در حالي كه اين كشور هم اكنون 12 درصد ميانگين 10 ماه قيمت نفت خام به علاوه يك دلار و يك سنت به ازاي هر يك ميليون بي.تي.يو را درخواست كرده است.

بنا بر اين گزارش، در فرمول قديمي با در نظر گرفتن نفت خام بشكه اي 60 دلار، هزينه گاز در مرز ايران-پاكستان مبلغ چهار دلار و 93 سنت براي هر ميليون بي.تي.يو خواهد بود، اما بر مبناي فرمول جديد، هرچند قيمت هاي نفت خام به كمتر از 40 دلار براي هر بشكه كاهش يافته است، قيمت گاز به پنج دلار و 9 سنت به ازاي هر ميليون بي.تي.يو افزايش مي يابد.

افزون بر اين، هند بايد يك دلار و يك سنت تا يك دلار و دو سنت به ازاي هر ميليون بي.تي.يو به عنوان هزينه انتقال و تعرفه تزانزيت براي انتقال گاز از مسير پاكستان به اين كشور بپردازد كه اين گاز را به گران ترين سوخت براي هند تبديل خواهد كرد.

اين سخنان در حالي مطرح مي شود كه با وجود غيبت هند در چند نشست اخير پروژه گازي خط لوله ايران-پاكستان-هند، اتاق بازرگاني و صنعت هند اعلام كرده است كه با توجه به نياز شديد هند به گاز، اين كشور نيازمند پيوستن به دو پروژه خط لوله ايران-پاكستان-هند و خط لوله تركمنستان-افغانستان-پاكستان-هند است.

انتهاي پيام//

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن