تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814771566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/وجود يك كتابخانه در پايتخت مسكن مهر/زيرساختهاي كتابخواني فراهم شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/وجود يك كتابخانه در پايتخت مسكن مهر/زيرساختهاي كتابخواني فراهم شود
وجود يك كتابخانه در پايتخت مسكن مهر/زيرساختهاي كتابخواني فراهم شود
رباط كريم - خبرگزاري مهر: شمار كتابها و كتابخانه ها در عصر شكوفايي تمدن اسلامي و تلاش دانشمندان اسلامي و ايراني در خلق آثار بزرگ و ارزشمند، همه و همه نشان از اهميت كتاب و كتابخواني دارد اما هنوز زيرساختهاي لازم توسعه كتابخواني در شهرهاي مختلف به ويژه پايتخت مسكن مهر فراهم نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، از آنجايي كه كتاب و كتابخواني از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و تبليغ و ترويج آن از وظايف مهم مسئولان و دست اندركاران اين امر به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش و ... به شمار مي رود، بنابراين بحث اجرا و احداث كتابخانه هاي عمومي در سطح كشور، يكي از اقدامات مهم فرهنگي است كه توسط دولت، براي ترويج كتابخواني، سهولت در امر مطالعه و دسترسي آسان به كتب و سالم سازي اوقات فراغت شهروندان صورت مي گيرد.

اهميت اين موضوع دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي و تبليغاتي كشور و همه افراد فرهيخته، به خصوص كتابداران و مسئولان كتابخانه ها را موظف و مكلف مي سازد تا در راستاي ترويج، تبليغ، گسترش و تقويت فرهنگ كتاب و كتابخواني، اهتمام ورزند تا آنچه شايسته يك جامعه فرهنگي ايراني است به منصه ظهور برسد.

شهر جديد پرند از جمله شهرهاي نوپايي است كه بيش از يك دهه از عمر آن مي گذرد، همزمان با ساخت واحدهاي مسكوني، مجتمعهاي دانشگاهي و جذب جمعيت ساكن و دانشجويي و در راستاي ترويج و تبليغ كتاب و كتابخواني و پركردن اوقات فراغت شهروندان و از آنجايي كه احداث اماكن فرهنگي به خصوص كتابخانه عمومي از نيازهاي مهم و ضروري شهر و از وظايف دولت و متولي شهرهاي جديد به شمار مي رفت، احداث كتابخانه عمومي پيامبر اعظم (ص) براي اين شهر هم در دستوركار قرار گرفت.

كتابخانه پيامبر اعظم (ص) شهر جديد پرند به عنوان تنها كتابخانه اين شهر با 600 متر زيربنا در فاز دو توسط شركت عمران اين شهر ساخته شد و در سال 1385 با حضور برخي از مسئولان فرهنگي و شهري و موجودي پنج هزار جلد كتاب به بهره برداري رسيد.

به گفته مسئول كتابخانه عمومي پيامبر اعظم (ص) شهر جديد پرند در حال حاضر اين كتابخانه با بيش از 12 هزار جلد كتاب در تمام زمينه ها از جمله تاريخ، ادبيات، كودك و نوجوان، علوم پزشكي، روانشناسي، تست ، كتب كمك درسي و ... به صورت 12 ساعت در روز به جز ايام تعطيل فعاليت مي كند و كليه خدمات آن مكانيزه و رايانه اي بوده و در عين حال به صورت مخزن كتاب باز هم به اعضا خدمات مي دهد.

محبوبه خاني در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حدود شش هزار نفر از ابتدا تاسيس اين كتابخانه تاكنون عضو اين كتابخانه شده اند و در حال حاضر دو هزار و 300 نفر عضو فعال دارد كه در اين بين، خانم ها درصد بيشتري را به خود اختصاص داده اند.

به نظر مي رسد هم اكنون كه نزديك به 40 هزار نفر در شهر جديد پرند ساكن هستند و با توجه به ساخت مسكن مهر و جمعيت به شدت رو به افزايش است، اين تعداد عضو، رقم بالا و راضي كننده اي نباشد هرچند با توجه به نارضايتي مسئولان از سرانه مطالعه كتاب در كشور و دلايل ديگر بيش از اين انتظار نمي رود.

با اين وجود، خاني، استقبال شهروندان پرند از اين كتابخانه را خوب عنوان كرد و گفت: آمار امانت كتاب بالا بوده و روزانه بيش از 100 جلد و در مجموع ماهانه سه هزار جلد امانت كتاب داريم.

وي با بيان اينكه كتابخانه عمومي پرند، بخش اعظمي از اوقات فراغت مردم را پر مي كند، افزود: از آنجايي كه اين كتابخانه در مكان مناسبي از شهر قرار دارد به لحاظ زيبايي و امكانات خوب، رضايت اعضا را جلب كرده است و اكثر اعضا از قشر تحصيلكرده و جوان هستند.

عضوگيري و ثبت نام رايگان در مناسبتهاي ويژه در كتابخانه ها

مسئول كتابخانه عمومي پرند با اشاره به تعامل و همكاري نهادهاي فرهنگي شهر، گفت: 13 آبان ماه گذشته در طرح بازديد از كتابخانه از طرف مدارس 800 دانش آموز به صورت رايگان ثبت نام و عضو شدند، همچنان كه در روز تاسوعا و عاشورا 250 نفر به صورت رايگان به عضويت كتابخانه درآمدند.

خاني نمايشگاه و فروشگاه كتاب در هفته كتاب، عضوگيري و ثبت نام رايگان در مناسبتهاي ويژه و مسابقات قصه خواني كودك و نوجوان را از جمله اقدامات كتابخانه مذكور نام برد.

وي تعداد اعضاي كودك و نوجوان كتابخانه را حدود 700 نفر عنوان كرد و افزود: در بخش ويژه كودك و نوجوان دو هزار و 600 جلد انواع كتب علمي، داستان و شعر و .. وجود دارد و به صورت ماهانه و مناسبتهاي مختلف، كلاسهاي قصه خواني و مسابقه نقاشي با همكاري مادران عضو و مهد كودكها برگزار مي شود كه اين امر، مورد استقبال خانواده ها واقع شده است.

مسئول كتابخانه عمومي پرند افزود: در راستاي "نهضت مطالعه مفيد" به صورت ماهانه، مسابقات كتابخواني آنلاين و خلاصه نويسي مكتوب با همكاري نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور به طور مستمر در حال برگزاري است و افراد غيرعضو و عضو مي توانند با ثبت نام در سايت book.ir شركت كرده و به قيد قرعه جايزه بگيرند.

طرح "كتاب من" از ديگر فعاليتها و اقداماتي بود كه خاني به آنها اشاره كرد و گفت: اين طرح كشوري كه سفارش كتاب به سليقه اعضاست بيش از يك سال است كه آغاز شده به نحوي كه كتاب به سليقه عضو خريداري شده و اولين بار خود او استفاده كرده و بعد از مطالعه در كتابخانه ماندگار مي شود و ديگر اعضا از آن بهره مي برند.

وي طرح "نذر كتاب" (اهداي كتاب توسط مردم) و استقبال از آن، راه اندازي كافي نت با همكاري بخش خصوصي و فروشگاه لوازم التحرير، نمايه نشريات و مقالات علمي منتشر شده براي اعضا به صورت رايانه اي، نمايشگاه تازه هاي كتاب و كتابخانه معين پيام نور با همكاري دانشگاه را از ديگر اقدامات و خدمات كتابخانه عمومي پرند عنوان كرد.

نفوذ و چكه كردن آب از سقف سالن مطالعه يكي از مشكلات اصلي كتابخانه

اعضاي حاضر در سالن مطالعه كتابخانه كه بيشتر آنها دانشجو و دانش آموز بودند، ضمن راضي بودن از خدمات كتابخانه، مشكلاتي را با خبرنگار مهر مطرح كردند كه چكه كردن و نفوذ آب از سقف به دليل آسيب ديدگي پشت بام با توجه به فصل زمستان و هنگام بارندگي، مهم ترين آنها بود.

با مطرح شدن اين مشكل ، رضا صفايي رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان رباط كريم به خبرنگار مهر گفت: موضوع به اطلاع ما رسيده و چون اعتبار لازم را در دسترس نداشته ايم، كمي تاخير در رفع اين مشكل پديد آمد اما اقدام لازم انجام و براي تعمير سقف سالن مطالعه كتابخانه پرند، تامين اعتبار شده و به زودي نسبت به نصب عايق ايزوگام اقدام و مشكل موجود برطرف مي شود.

محدوديت كتاب و كمبود زمان و مكان

چند عضو ديگر كه خود را دانشجوي ساكن در پرند معرفي كردند، معتقد بودند كه در برخي زمينه ها مثل روانشناسي، محدوديت كتاب وجود دارد.

صفايي در اين خصوص عنوان كرد: با اجراشدن طرح كشوري و سراسري "كتاب من" اين مشكل رفع شده است، بدين نحو كه كتابي كه در كتابخانه موجود نيست و عضو به آن نياز دارد، شخص آن را سفارش مي دهد، اين سفارش از طريق نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، خريداري مي شود و براي اولين بار تحويل عضو متقاضي خواهد شد و بعد از آن براي استفاده اعضاي ديگر در كتابخانه خواهد ماند.

برخي اعضا از روزانه نبودن سالن مطالعه و محدود بودن زمان درنظر گرفته شده براي كتابخانه گله مند بودند و معتقد بودند كه بايد هم براي خانم ها و هم براي آقايان، سالن مطالعه روزانه وجود داشته باشد و زمان بيشتري هم در نظر گرفته شود.

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي رباط كريم در اين خصوص به مهر گفت: چون يك كتابخانه بيشتر در پرند وجود ندارد، طبق بخشنامه دولتي اين امكان نيست و براي رفع اين مشكل، كتابخانه "شهرداري" و "اخوان" در رباط كريم هر روز برقرار است.

مسئول كتابخانه عمومي پرند هم با بيان اينكه سالن مطالعه كتابخانه به صورت يك روز درميان براي خانم ها و آقايان از 7 صبح تا 19 در نظر گرفته شده است، بيان كرد: اعضاي كتابخانه پرند مي توانند براي ايام تعطيل و شبها از 19 تا 24 با كارت عضويت پرند در كتابخانه منتخب شهرستان (كتابخانه شهرداري و اخوان) كه تقاضا و دسترسي بيشتري دارد، استفاده كنند.

فازهاي ديگر نيازمند كتابخانه هستند

از آنجايي كه شهر جديد پرند، تنها يك كتابخانه عمومي دارد و آن هم در فاز دو متمركز است، بسياري از شهروندان علاقه مند در فازهاي ديگر بخصوص فاز صفر و يك به دلايل گوناگون از جمله نبود وسائل نقليه عمومي در اين نقاط، امكان دسترسي به اين كتابخانه را ندارند و با مشكل روبرو هستند.

تعدادي از شهروندان اين فازها به خبرنگار مهر گفتند: براي رفتن به فاز دو به دليل نبود وسايل نقليه عمومي، برخي مشكلات خانوادگي از قبيل داشتن بچه مدرسه اي ، پياده روي زياد و مساعد نبودن راه هاي منتهي به ايستگاه اتوبوس و گاهي سوار نكردن رانندگان، براي مطالعه و استفاده از كتابخانه عمومي جهت پركردن اوقات فراغتي سالم با مشكل مواجه هستيم.

ساخت كتابخانه مركزي با مساحت 5700 متر در فاز 4 پرند

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي رباط كريم در اين خصوص از ساخت كتابخانه مركزي پرند در زميني به مساحت 5700 متر در فاز چهار اين شهر خبر داد.

صفايي به خبرنگار مهر گفت: تفاهمنامه اين زمين كه اهدايي شركت عمران است، امضا شده و در اختيار ماست و نقشه آن آماده شده و درصورت تخصيص اعتبار در سال آينده ساخت آن آغاز خواهد شد.

وي بيان كرد: در اين خصوص نامه نگاري هايي با نماينده رباط كريم و وزارت راه و شهرسازي شده تا كمك كنند كتابخانه مركزي شهر پرند ساخته شود و پاسخگوي نيازهاي آينده باشد.

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي رباط كريم با بيان اينكه پيشنهاد ساخت كتابخانه مركزي را به وزارت راه و شهرسازي داده ايم، گفت: در خصوص بودجه ساخت اين كتابخانه، نامه نگاري لازم با كميته برنامه ريزي شهرستان و همچنين نوروزي، نماينده شهرستان و فرماندار انجام شده است.

ساخت 5 كتابخانه در پنج فاز ديگر

صفايي همچنين براي احداث كتابخانه در فازهاي ديگر و رفع مشكل شهروندان از اهداي 5 قطعه زمين در پنج فاز با مساحت 500 متر خبر داد و گفت: كتابخانه هايي با اين متراژ كه كتابخانه روستايي ناميده مي شوند 300 متر زيربناي مفيد دارد كه در شان پرند نيست و ما به شركت عمران پيشنهاد زمين هاي هزار متري داده ايم كه اين مورد نيز بزودي اجرايي خواهد شد تا مشكل مطالعه در فازهاي ديگر هم برطرف شود.

البته اين نكته ضروري قابل تامل و يادآوري است كه با توجه به رشد روزافزون جمعيت در اين شهر و جمعيت ساكن فعلي، تنها اهداي زمين نمي تواند مكاني براي مطالعه باشد و بايد كار ساخت اين زمين ها براي كتابخانه، سريعتر و با شتاب بيشتر در دستور كار مسئولان امر قرار بگيرد و در حد وعده و وعيد باقي نماند، چرا كه اين امر مهم، نياز امروز شهروندان است و 10 سال ديگر يا كمتر و بيشتر به كار نخواهد آمد، چنانچه نبايد اين امكانات زماني به ثمر برسد كه ديگر دير باشد و اتفاقاتي كه نبايد به لحاظ فرهنگي رخ بدهد، بيفتد.

حال كه قرار است تا سال آينده 95 هزار واحد مسكوني مهر در اين شهر افتتاح شود، ضرورت اين مهم، بيشتر احساس مي شود چرا كه اين بدان معني است كه جمعيتي غير قابل پيش بيني در اين شهر ساكن خواهند شد، مسئولان بايد بهوش باشند كه به لحاظ فرهنگي كه مقوله اي مهم در اين راستا هست، غافل نشوند در حاليكه اين ساخت و ساز و جذب جمعيت، جداي از ساخت و سازهاي معمول در اين شهر است.

از آنجايي كه شهر جديد پرند، شهري نوپا و با جمعيتي جوان، فرهنگي و تحصيلكرده است، سعي و توجه بيشتر مسئولان را طلب مي كند تا شهري با سرانه مطالعه بالا و در عين حال اين مهم در دسترس همگان باشد چرا كه با تشويق و ترغيب فعلي براي سكونت مردم در اين شهر و سرازير شدن جمعيت و عنوان شدن واژه پايتخت مسكن مهر براي اين شهر، تنها يك كتابخانه براي اين شهر كافي نبوده و بايد زودتر و سريعتر ساخت كتابخانه مركزي اين شهر و كتابخانه هاي كوچكتر در پنج فاز ديگر در دستور كار دولتمردان، به ويژه وزارت راه و شهرسازي به عنوان متولي اصلي قرار بگيرد.

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن