تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815137363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/ركود، ارمغان كمبود نقدينگي در واحدهاي توليدي همدان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/ركود، ارمغان كمبود نقدينگي در واحدهاي توليدي همدان
ركود، ارمغان كمبود نقدينگي در واحدهاي توليدي همدان
همدان - خبرگزاري مهر: بررسي ها نشان دهنده آن است كه بخش توليدي همدان به دليل كمبود نقدينگي با ركود دست و پنجه نرم مي‌كند و اين ركود در بيشتر بخش‌هاي توليدي با شدت و ضعف همراه است.

به گزارش خبرنگار مهر، اين روزها كمبود نقدينگي بسياري از توليدكنندگان استان همدان را آزار مي‌دهد به نحوي كه هم‌اكنون بسياري از كارخانه‌هاي استان همدان با 40 تا 50 درصد ظرفيت توليد در حال فعاليت هستند.

بنا بر اعلام منابع رسمي در حال حاضر فعاليت‌هاي توليدي كشور نيز دچار ركود شده و اكثر واحدهاي توليدي با كاهش توليد روبه‌ رو هستند و كمتر از ظرفيت خود، توليد مي‌كنند.

كمبود نقدينگي توليدكنندگان را با معضلات‌ فراواني روبه ‌رو كرده است

به گفته كارشناسان يكي از دلايل اصلي اين امر نبود نقدينگي در بخش صنعت است كه توليدكنندگان را با معضلات‌ فراواني روبه‌رو كرده و همراه با مشكلات ديگري همچون افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي ناشي از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها عرصه را بر توليدكنندگان تنگ كرده است.

يكي از توليدكنندگان استان همدان با بيان اينكه منابع كافي براي خريد مواد اوليه در اختيار توليد كنندگان قرار ندارد، گفت: كمبود نقدينگي در بخش توليد و خالي بودن دست توليدكنندگان از منابع مالي كارخانه‌هاي توليدي را با مشكلات متعددي مواجه كرده است.

احمد تكلو تأكيد كرد: هم‌اكنون توليدكنندگان به علت نبود نقدينگي نمي‌توانند مواد اوليه مورد نياز خود را خريداري كنند و اين عامل كاهش توليد را به دنبال داشته است.

وي با اشاره به نوپا بودن بعضي صنايع به خصوص در بخش صنايع مادر كه باعث به وجود آمدن صنايع جزء نيز مي شود، گفت: بايد در راستاي حل مشكلات اين گروه توجه و رسيدگي بيشتري شود.

نبود تسهيلات خاص براي صنايع و افزايش تورم مشكل ساز شده است

تكلو كمبود نقدينگي و بالا بودن سود بانكي و نبود تسهيلات خاص براي صنايع و افزايش تورم را از ديگر مشكلات برشمرد و گفت: تورم هزينه هاي توليد را افزايش مي دهد و اين امر باعث بالا رفتن قيمت كالاهاي توليدي مي شود و توليدكنندگان داخلي قدرت رقابت خود را در برابر كالاهاي خارجي از دست مي دهند و رو به ورشكستگي مي گذارند.

يكي ديگر از فعالان واحدهاي توليدي همدان نيز اظهار داشت: توليدكنندگان با كمبود نقدينگي مواجه هستند و اگر بانكها جوابگوي تامين اين نقدينگي در صنعت نباشند وضع كنوني با مشكلات بيشتري مواجه خواهد شد.

اصغر تركاشوند ادامه داد: با توجه به ركود حاكم بر بخش صنعت، در حال حاضر در همه حوزه هاي اقتصاد مشكلاتي وجود دارد كه يكي از دلايل اصلي آن نيز قفل شدن پرداخت تسهيلات بانكي به بخش صنعت و زيربار نرفتن بانك ها براي پرداخت تسهيلات با بهره پايين است.

وي با بيان اينكه بسياري از واحدها با ظرفيت كامل فعاليت نمي كنند و با مشكلاتي مانند كمبود نقدينگي، بدهي معوق به سيستم بانكي، مطالبات از شركت هاي دولتي و مشكلات حاصل از واردات كالاهاي ارزان و بي كيفيت چيني مواجه اند، گفت: لازمه رفع مشكلات كنوني بخش صنعت، تغيير قوانين دستگاه ها و نهادهاي مرتبط با اين بخش است.

10 كارگاه با ظرفيت نيروي كاري بالاي 150 نفر در همدان تعطيل شده‌ است

در همين خصوص رئيس كانون هماهنگي شوراي اسلامي كار استان همدان با بيان اينكه در سه سال اخير بيش از 10 كارگاه با ظرفيت نيروي كاري بالاي 150 نفر در استان همدان تعطيل شده‌ است، گفت: اين واقعيت با ادعاي ايجاد اشتغال پايدار منافات دارد.

احمد معبودي گفت: كارخانه كيوان همدان با بيش از 200 كارگر در دو سال اخير دچار مشكل شده و صنايع تبديلي الوند نيز تعداد كارگران خود را از 200 به 30 نفر رسانده است.

معبودي گفت: شركت احرار، پتروشيمي، ذوب آهن اسدآباد، كيان كردسا، قارچ سينا، ساميكو صنعت و ذوب آهن ملاير از ديگر نمونه كارگاه‌هاي توليدي است كه در سال‌هاي اخير به دليل مديريت نامناسب، كمبود نقدينگي و نداشتن مواد اوليه و اثرات هدفمندي يارانه‌ها تعطيل شده‌ و افراد بسياري بيكار شده اند.

توليد كارخانه هاي لبنيات استان همدان روبه كاهش است

مديرعامل شركت تعاوني توليدكنندگان فراورده هاي لبني پاستوريزه استان همدان نيز كمبود نقدينگي را مشكل اصلي توليدكنندگان دانست و افزود: توليد كارخانه هاي لبنيات استان همدان روز به روز به دليل كمبود نقدينگي در حال كاهش است.

محمود رشادي با بيان اينكه توان مالي كارخانجات توليد مواد لبني استان همدان به حدي نيست كه بتواند تمامي تقاضاها را پاسخ دهند، گفت: در حاليكه ظرفيت دريافت روزانه كارخانه هاي شير همدان دو هزار تن شير خام است، به دليل كمبود نقدينگي تنها 30 تا 40 درصد ظرفيت شير خريداري مي شود.

وي با بيان اينكه 32 كارخانه در استان همدان فعاليت مي كند، عنوان كرد: در صورتي كه دولت براي كمبود نقدينگي كارخانجات استان همدان كمك كند توليدات به طور مستقيم به ساير كشورها صادرات خواهد شد.

رشادي اضافه كرد: مطالبات كارخانجات استان همدان از دولت شش ميليارد تومان بوده كه دولت در فواصل زماني مختلف آن را پرداخت كرده و دو ميليارد تومان آن باقي مانده است.

وي با بيان اينكه تمامي كارخانجات با ضرر و زيان كار مي كنند، يادآور شد: مديران كارخانجات به اميد جبران خسارات و تامين اعتبار از سوي دولت در حال فعاليت هستند.

سرمايه گذاران در همدان با چالش هاي جدي روبرو هستند

در حاليكه در صحبت هاي مسئولان و مديران استان همدان خبر از حمايت سرمايه گذاران در استان همدان شنيده مي شود اما در عمل اينگونه نيست و همچنان سرمايه گذران در استان همدان در بخش هاي مختلف با چالش هاي جدي روبرو هستند.

از سوي ديگر مشكلات واحدهاي توليدي و صنعتي استان همدان نيز روز بروز بيشتر مي شود به نحوي كه برخي از آنها تعديل نيرو يا تعطيلي نيمه كاره كارخانه ها را يكي پس از ديگري چاره كار مي دانند.

حال با اين تفاسير آنچه مهم به نظر مي رسد اينكه آيا وقت آن نرسيده كه استان همدان كه به لحاظ موقعيت جغرافيايي و نزديكي به مركز و شرايط آب و هوايي در كشور زبانزد است به جايگاه واقعي خود در عرصه توليد و صنعت دست يابد؟

© 2003 Mehr News Agency .

شنبه|ا|17|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن