تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812894070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اروپائيها حاضرند در زمينه غيرنظامي به افغانستان كمك كنند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اروپائيها حاضرند در زمينه غيرنظامي به افغانستان كمك كنند
تهران / واحد مركزي خبر/ سياسي 87/12/05

خبرگزاري فرانسه در گزارشي از بروكسل نوشت وزراي امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا كه چندان مايل نيستند شمار نيروهاي نظامي خود را در افغانستان افزايش دهند روز دوشنبه امادگي خود را براي تقويت عمليات غير نظامي در اين كشور جنگزده اعلام كردند.
وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا اعلام كردند حاضرند ضمن همكاري با دولت جديد امريكا به رياست جمهوري باراك اوباما در افغانستان، رويكرد مشتركي با اين كشور در افغانستان پيدا كنند و عمليات غير نظامي خود را به منظور تقويت اوضاع امنيتي و بازسازي اين كشور افزايش دهند.
خاوير سولانا،‌مسئول بلند پايه سياست خارجي اتحاديه اروپا در بروكسل اعلام كرد اين اتحاديه كه در حال حاضر يك ماموريت پليسي تحت فرماندهي المان و يك ماموريت قضايي تحت فرماندهي ايتاليا در افغانستان انجام مي دهد، اماده است براي تقويت حكومت قانون در اين كشور بيشتر همكاري كند.
سولانا خاطر نشان كرد اين احتمال وجود دارد كه اروپائيها در زمينه تقويت نظام دادگستري افغانستان با دولت اين كشور بيشتر همكاري كنند.
در حال حاضر چهارصد مامور پليس از كشورهاي اروپايي تحت فرماندهي المان در افغانستان فعاليت مي كنند.
مسئول بلند پايه سياست خارجي اتحاديه اروپا ادامه داد تقويت ثبات و امنيت در افغانستان تنها به عمليات نظامي محدود نمي شود بلكه مي توان اينكار را از طريق تقويت عمليات غير نظامي و قضايي انجام داد. سولانا تصريح كرد ممكن است سران كشورهاي عضو سازمان پيمان اتلانتيك شمالي در نشست اينده خود كه قرار است اوايل اوريل در منطقه اي در مرز فرانسه و المان برگزار شود در اين زمينه تصميمهاي موثري اتخاذ نمايند.
كارل شوارزنبرگر، وزير امور خارجه جمهوري چك كه كشورش رياست اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، بر اراده كشورهاي عضو اين اتحاديه براي تقويت حمايتهاي خود از دولت و مردم افغانستان تاكيد كرده است.
وزير امور خارجه جمهوري چك خاطر نشان كرد اتحاديه اروپا بايد خود را براي ايفا يك نقش موثرتر در زمينه هاي جديد در افغانستان اماده كند. كارل شوارزنبرگر در اين باره توضيحات بيشتري ارائه نكرد.
بنيتا فررو والدنر،‌ كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا،‌ نيز اعلام كرده است كه احتمالا يك گروه به نمايندگي از اتحاديه اروپا به زودي به افغانستان خواهد رفت تا شرايط را براي اعزام يك گروه ناظر اروپايي براي نظارت بر انتخابات رياست جمهوري اينده افغانستان بررسي كند. انتخابات رياست جمهوري افغانستان براي بيستم اوت اينده پيش بيني شده است.
كارل شوارزنبرگر و خاوير سولانا به اتفاق بر اين مسئله تاكيد كرده اند كه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مصمم هستند ضمن همكاري با دولت جديد امريكا به رويكرد مشتركي با اين كشور درباره مسئله افغانستان دست يابند.
وزارت دفاع امريكا به تازگي در بيانيه اي كه در اختيار كنگره قرار گرفت اعتراف كرد فعاليتهاي خرابكارانه و حملات شبه نظاميان طالبان در مناطق جنوبي و شرقي افغانستان در بهار و تابستان سال دو هزار و هشت به طور نگران كننده اي افزايش يافت و بايد گفت هنوز هم شمار نيروهاي بين المللي كمك به امنيت افغانستان موسوم به "ايساف" براي تامين امنيت اين كشور كفايت نمي كند. دولت جديد امريكا به رياست جمهوري باراك اوباما، قصد دارد در دوازده تا هجده ماه اينده، سي هزار نظامي جديد به افغانستان اعزام كند. در حال حاضر سي و شش هزار نظامي امريكايي در كشور جنگزده افغانستان مستقر هستند.
رابرت گيتس وزير دفاع امريكا هفته گذشته از كشورهاي اروپايي خواست دستكم در دوره انتخابات رياست جمهوري افغانستان، نيروهاي نظامي خود را در اين كشور افزايش دهند. با اين وجود از ميان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تنها المان و ايتاليا به درخواست رابرت گيتس پاسخ مثبت داده اند. وزير دفاع امريكا در عين حال تاكيد كرده است كه هر گونه كمك اروپائيها به افغانستان در زمينه غير نظامي نيز با استقبال دولت امريكا مواجه خواهد شد.
در حاليكه بيش از هفت سال از تهاجم نظامي امريكا به افغانستان و سرنگوني رژيم طالبان مي گذرد و جامعه جهاني در اين مدت ميلياردها دلار براي بهبود اوضاع و بازسازي اين كشور هزينه كرده است، افغانستان همچنان مانند گذشته بي ثبات و دستخوش خشونت و ناامنيهاي فزاينده است.
163/105

دوشنبه|ا|5|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن