تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804720171




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني:/كامل/ *نمي‌خواهيم در طرح هدفمندكردن يارانه‌ها به قشري آسيب برسد *تخريب و تحقير آراء يكديگر، جامعه را از فهم درست دور مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: لاريجاني:/كامل/ *نمي‌خواهيم در طرح هدفمندكردن يارانه‌ها به قشري آسيب برسد *تخريب و تحقير آراء يكديگر، جامعه را از فهم درست دور مي‌كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي در آخرين جلسه علني مجلس قبل از تعطيلات اخير، با تسليت رحلت پيامبر عظيم‌الشان اسلام و مظهر اتم تجلي صفات و اسماء الهي محمد مصطفي(ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) و امام رضا (ع) به مظهر امام عصر (عج) و ملت بزرگ ايران و نمايندگان ملت گفت: پيامبر كه خداوند وي را با خلق عظيم ستود و با اتكاء به چنين ويژگي صحنه‌ كارزار عظيمي با جهل و ظلم و شرك را بنا نهاد، موجي در طول تاريخ 14 قرن اخير به وجود آورد كه هر چند با امواج مخالف و سهمگين نژادي، مذهبي، سياسي و فرهنگي روبرو شد، اما هيچ كدام تاب مقاومت در برابر افكار و ارزش‌هاي بلند وي را نياوردند و اكنون جز نامي از آنها، در تاريخ نيست.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر علي لاريجاني در سخنان پيش از دستور خود در روز دوشنبه، با بيان اين‌كه كانون و هدف اين نهضت توحيد، بال‌هاي آن مبارزه با جهل و ظلم و بستر پرواز آن نيز محبت و مهر است، خاطرنشان كرد: اين منظومه‌ استوار، با پيوستگي به يكديگر حركت تكاملي اسلام را در تاريخ رقم زد، چرا كه اگر چنين نبود تمسك تك بعدي به هر يك از مولفه‌ها توفيق را به همراه نداشت.

رييس مجلس با اشاره به اين‌كه ائمه اطهار(ع) و اهل بيت رسول‌الله(ص) اين حركت عظيم فكري را در جامعه با روش‌هاي متناسب با مقتضيات زمانه پيگير شدند، گفت: ساختار امروزين حكومت اسلامي به زعامت ولي فقيه تحقق آن آرمان‌هاي سترگ است.

وي با بيان اين‌كه پيامبر(ص) عامل استحكام جامعه و حيات و حركت آ‌ن را در سه چيز بيان داشتند، يادآور شد: پيامبر فرمودند؛ سه چيز عامل حركت و استمرار حيات جامعه است، چنانچه نقيض آن نيز مايه مرگ و نابودي يك جامعه محسوب مي‌شود. اول آن‌كه؛ اگر زمام‌داران شما بهترين شما باشند. دوم؛ ثروتمندان شما از سخاوتمندان باشند و سوم؛ كارهاي شما با شور و مشورت انجام پذيرد. چراكه در چنين حالي ماندن روي زمين و زندگي بر شما بهتر از زير خاك خواهد بود.

وي افزود: اما اگر زمامداران شما بدان و توانگران افراد بخيل باشند و كارها به مشورت برگزار نشود در اين صورت، زير زمين و مرگ از روي آن براي شما بهتر است.

لاريجاني با تاكيد بر اين‌كه در اين بيان عظيم سه عامل توسعه دولت نبوي كه جنبه ركني دارد، مشخص مي‌شود، خاطرنشان كرد: نخست زمامداران حكيم و درستكار هستند كه هدايت امت را بر عهده دارند. لذا با حكمت و صحت عمل هم راه را به درستي نشان مي‌دهند و هم به دليل درستي عمل ارادي، جامعه به سوي آنان جلب مي‌گردد. بنابراين عامل حكمت در اين سخن پيامبر است كه فرمود؛ هيچ فقري بالاتر از جهل و هيچ مالي بالاتر از عقل نيست. هم چنين عامل درستي عمل هم در اين سخن است كه فرمود؛ محبوب‌ترين مردم نزد خداوند متعال، كسي است كه به حال مردم سودمندتر باشد.

وي با اشاره به عامل دوم، ايجاد مكنت را به دليل استعدادهاي مختلف آدميان و اختلاف در ثروت دانست و اظهار كرد: مبناي رقابت جامعه كه از عدالت نشات مي‌گيرد با فرهنگ‌سازي به سامان مي‌رسد. چرا كه پيامبر در اين زمينه نيز فرمود؛ ثروتمندان و توانگران شما سخاوتمند باشند. زيرا اين امر راه را به ثروتمندان نشان مي‌دهد و تاكيد مي‌كند كه پاك زيستن در پناه توجه آنان به فقراست. چرا كه پيامبر(ص) مشي مدينه فاضله را سوگيري به سمت طبقات محروم معنا مي‌كنند و مي‌فرمايند؛ با فقرا دوستي كنيد زيرا در روز رستاخيز دولتي بزرگ دارند.

نماينده مردم قم در خانه ملت با اشاره به عامل سوم كه بر مشورت پذيري در حكومت‌راني تاكيد مي‌كند، گفت: پيامبر فرمود؛ هيچ قومي رايزني نكردند جز آن كه به بهترين امور هدايت شدند. هم‌چنين فرمود؛ هيچ بنده‌اي با مشورت كردن بدبخت نشد و هيچ كس با بي‌نياز دانستن خود از مشورت سعادت نيافت.

وي افزود: از امام رضا(ع) نيز نقل است كه فرمود؛ رسول خدا پس از مشورت با اصحاب خود تصميم مي‌گرفت.

لاريجاني با بيان اين‌كه نفس محمديه كه صادر نخستين در عالم تكوين است، بر همه امور حال و آينده وقوف داشت، تصريح كرد: تكيه ايشان به شور و مشورت پايه‌گذاري سنتي است كه مسلمين سعادت خود را چه در احوالات فردي و چه در اداره حكومت بر همفكري و هم‌افزايي انديشه قرار دهند.

رييس مجلس با اشاره به اين‌كه با چنين ميراث گرانقدري، جمهوري اسلامي ساختاري متناسب خود را شكل داده است، گفت: فهم درست اين معارف و سلوك بر چنين منهجي به درستي و نه تصنعي، محتواي اين سياست ورزي را سامان مي‌دهد. روشن است كه مشورت به خاطر دريافت آراء مختلف است. همدلي و وحدت به معناي فهم راي صحيح از دل آراء گوناگون است نه اين كه مبناي همدلي و وحدت نفي مشورت باشد.

وي با بيان اين‌كه قواي سه گانه كشور بايد وحدتي را بر مبناي چنين سلوكي پيگير باشند كه سلوك دولت نبوي آن را نشانگر است، يادآور شد: امروز چه در تنظيم بودجه متناسب سال آينده و چه در انتخابات سال آتي، عرصه‌ جامعه ما با آراء مختلف مواجه است و اين اگر با قواره‌ ارزشي همراه باشد، امري طبيعي و حسن است.

رييس مجلس با تاكيد بر اين‌كه تخريب و تحقير آراء يكديگر، جامعه را از فهم درست دور كرده و بستر مشورت پذيري را سلب مي‌نمايد، گفت: بايد از آن پرهيز كرد.

وي هم‌چنين با اشاره به تحريفاتي كه در چند روز اخير به خاطر موضوعي جزئي در مورد كشور بحرين در صحنه منطقه رخ داده است، گفت: ملاحظه كرديد كه چه داستان سرايي و چه رفت و آمدهاي غيرمعمول پيرامون يك اظهار نظر تاريخي به وجود آوردند. خيلي روشن است دولت بحرين، دولت دوست و همسايه ماست و ما احترام زيادي براي ملت و دولت بحرين قائل هستيم. اما چرا برخي كشورها تلاش در ايجاد تفرقه نمودند، شايد به دليل ايجاد انحراف از مساله مهم و كانون فعلي امت اسلامي يعني توجه به ملت فلسطين باشد.

لاريجاني در پايان افزود: هر چند خيلي زود موضوع مكشوف شد، اما هوشياري و دقت عمل دولت‌هاي همسايه لازمه رفع اين دسايس خواهد بود.

هم‌چنين رييس مجلس شوراي اسلامي در جمع اعضاي ستاد كنفرانس بين‌المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در محل كميسيون تلفيق مجلس گفت: با توجه به اهميت مساله فلسطين براي آينده مسلمانان و هم‌چنين وضعيت منطقه و سرنوشت عده‌اي كه سال‌هاست براي آينده خود تلاش مي‌كنند، حمايت از انتفاضه فلسطين يك ضرورت است و اجر اخروي خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني افزود: در موضوع فلسطين مي‌شود تست كرد كه آيا اين تغيير واقعي است يا فريبكاري.

وي خطاب به مقامات آمريكايي گفت: اگر شما حقوق ملت فلسطين را پذيرفتيد و آن‌ها در سرزمين خود مستقر شدند، مي‌شود گفت تغيير شما واقعي است، درغير اين صورت تغيير شعاري بزك كرده است. البته دنياي امروز ساده‌انگار نيست و رفتارش را مي‌سنجد.

وي هم‌چنين موضوع فلسطين را موضوع اساسي مسلمانان دانست و افزود: اين موضوع ربطي به عرب و غيرعرب ندارد.

رييس‌ مجلس با انتقاد از اين‌كه برخي مي‌گويند ايراني‌ها در موضوع فلسطين از عرب‌ها جلو افتاده‌اند و كاسه داغ‌تر از آش شده‌اند، گفت: درست است كه اعراب وظيفه‌ بيشتري دارند و البته وظيفه خود را انجام مي‌دهند، اما موضوع فلسطين يك وظيفه‌ اسلامي براي همه مسلمانان و يك موضوع انساني براي همه بشريت است.

وي ادامه داد: بنابراين در موضوع فلسطين، عرب، عجم و اسلامي و غيراسلامي نداريم، اين‌كه يك عده به خود اجازه دهند سرنوشت، هويت و جغرافياي سرزمين ديگري را تغيير دهند، براي آينده بشريت هم يك بدعت محسوب مي‌شود و در صورت چشم‌پوشي در آينده براي ديگران نيز مي‌تواند تكرار شود.

وي از كشورهاي اسلامي خواست تا موضوع فلسطين را با جديت و تيز‌هوشي به‌عنوان يكي از موضوعات اصلي خود بررسي كنند.

لاريجاني گفت: ما خوشحاليم كه جمهوري اسلامي ايران از ابتداي پيروزي انقلاب يك استراتژي مدون و بدون تغيير را در مورد فلسطين اتخاذ كرده است. هرچند برخي‌ها مي‌خواستند استنباط كنند كه اين استراتژي دستخوش تغييراتي شده است.

وي افزود: اين استراتژي از زمان حيات امام راحل با يك مبناي دقيق ديني و عقلاني آغاز و در زمان زعامت رهبر معظم انقلاب هم‌چنان ادامه يافت.

وي افزود: اساس اين استراتژي سپردن سرنوشت مردم فلسطين به خود مردم اين سرزمين و صاحبان آن است كه رويكردي دموكراتيك و دقيق است.

رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه "مجلس شوراي اسلامي در همه دوره‌ها اهتمام خاصي به موضوع فلسطين داشته است" گفت: امروز مجلس هشتم بنا بر احساس وظيفه‌ خود هم از توانش براي اين موضوع بهره برده و هم از ظرفيت جامعه اسلامي براي كمك به مردم مظلوم فلسطين بهره مي‌گيرد.

وي با اشاره به تلاش مجلس هشتم در بعد بين‌الملل و داخلي در حمايت از مردم مظلوم غزه در جريان جنگ اخير گفت: اين ماجرا با حمايت كشورهاي اسلامي متوقف شد، اما صحنه منطقه‌اي دچار بخش‌هاي حاشيه‌اي شده است.

رييس مجلس با انتقاد از اين‌كه " هنوز مشكل گذرگاه‌هاي غزه براي كمك‌رساني به مردم آن‌جا حل نشده است" گفت: بحث ما در برگزاري كنفرانس تهران برگزاري يك كنفرانس تكراري نيست، زيرا تهران و فلسطين نياز به كاري تكراري ندارند.

لاريجاني گفت: قصد ما از برگزاري كنفرانس تهران آن است كه برگزاري اين كنفرانس به حل مشكلات مردم فلسطين كمك كند.

وي با بيان اين‌كه ‌" قدرت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي بايد بدانند به‌جاي مذاكره با جنبش‌هاي بدلي با عناصر تاثير‌گذار در منطقه از جمله حماس و گروه‌هاي مقاومت مذاكره كنند" اهميت برگزاري كنفرانس آينده فلسطين در تهران را حضور كساني دانست كه در سرنوشت فلسطين سرنوشت‌ساز هستند و گفت: بنابراين اين كنفرانس بنيه‌اي قوي براي حل موضوع دارد.

وي بر پيگيري نتايج اين كنفرانس به‌صورت زنجيره‌وار و مداوم تاكيد كرد و گفت: مي‌توان براي اين موضوع يك كميته مستقل تشكيل داد و يا اين نوع كنفرانس‌ها را در كشورهاي علاقه‌مند برگزار كرد.

رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در اين كنفرانس موضوعات مختلف نظير نتايج بي‌ثمر مذاكرات و عدم تعهد رژيم صهيونيستي در تعهدات نيم‌بند خود در اين مذاكرات و اتهام تروريست بودن گروه‌هاي مقاومت را بايد بررسي و براي افكار عمومي تبيين كرد.

وي هم‌چنين در حاشيه اين برنامه از حضور همه گروه‌هاي فلسطيني در اين كنفرانس خبر داد.

به گزارش ايسنا، رييس‌ مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين در حاشيه اين مراسم و در جمع خبرنگاران درباره نامه رييس‌جمهور به مجلس براي پس‌گرفتن لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها گفت: اين نامه چند روز پيش به مجلس ارسال و دو روز پيش در رسانه‌ها مطرح شد، در واقع طرح يك موضوع جديد است تا نسبت لايحه بودجه سال آينده و طرح تحول دقيق‌تر مشخص شود.

لاريجاني افزود: از وقتي كه بحث طرح تحول مطرح و بعد هم به مجلس داده شد، با نگاهي مثبت به موضوع يك كميته ويژه‌ متشكل از صاحب‌نظران كميسيون‌هاي مختلف، جلسات بسيار طولاني براي بررسي اين موضوع گذاشتند. بعد از اين‌كه لايحه به صورت رسمي داده شد، البته اشكال تا حدودي به اين برمي‌گردد كه لايحه هم طرح تحول و هم بودجه خيلي دير به مجلس داده شد اما در عين‌حال ما از فرصت استفاده كرديم و گاهي جلسات صبح و ظهر و شب كميسيون براي اين‌كه به اين موضوع برسيم، تشكيل شد.

وي خاطرنشان كرد: تا جايي كه اطلاع دارم اين كميسيون برروي نقاط كانوني به نتيجه رسيده و مشكلي از آن جهت وجود ندارد، با دستگاه‌هاي مختلف هم كه حضور داشتند بحث كردند و اين نتايج كانوني مي‌تواند به كميسيون تلفيق براي بودجه منتقل شود.

رييس مجلس در عين حال اظهار كرد: البته ممكن است اين مطالبي كه روي آن تصميم‌گيري شده با آن لايحه اوليه‌اي كه دولت به عنوان هدفمندكردن يارانه‌ها داد، تفاوت‌هايي هم داشته باشد. نگاه مجلس اين بود كه آسيبي به قشرهاي مختلف نخورد و با آرامش در اين مسير تغيير به وجود آيد كه منافعي هم دارد. مهم‌ترين آن در مصرف انرژي است و از اين جهت در حد مقدور با زمان فعلي كميسيون ويژه به نتايجي رسيده و كميسيون تلفيق مي‌تواند روي آن تصميم‌گيري كند.

وي ادامه داد: در اين نامه ذكر اين معنا شده كه اگر اين مسير رخ نداد و ما نتوانستيم لايحه طرح تحول را در مجلس بياوريم، در سال آينده طرح تحول اجرا نشود و به زمان ديگري بيفتد. اين هم يك راه‌حلي است كه در كميسيون تلفيق مي‌توانند روي اين موضوع هم فكر و آن را بررسي كنند.

لاريجاني ادامه داد: اگر واقعا اين امكان وجود ندارد و دولت واقعا چنين نظري دارد كه سال آينده هدفمندكردن يارانه‌ها رخ ندهد و زمان ديگري باشد، اين هم در كميسيون قابل بررسي است؛ يعني درحال حاضر يك نگاه متفاوتي بار ديگر مطرح شده كه قابل بررسي در مجلس است. محتواي اين نامه اين است اگر يارانه‌ها رخ نمي‌دهد مكانيزم بودجه مانند سال گذشته باشد و يارانه‌ها داده شود. از نظر مجلس اشكالي ندارد كه بررسي شود. البته از نظر متدولوژي ارايه لايحه اين روش، اين‌گونه نيست. قاعدتا بايد لايحه يك‌بار داده شود و مدام تكرار اصلاح بر مجلس از نظر اين نامه قابل پيگيري نيست. ولي به عنوان ديدگاه دولت در كميسيون تلفيق قابل طرح است كه مورد توجه قرار گيرد.

لاريجاني در مورد علت تعويق بررسي لايحه بودجه از 13 به 17 نيز گفت: چون كميسيون تلفيق بايد كارش را برساند. درحال حاضر كار زيادي داريم كه هنوز با همين بحث‌هايي كه مي‌شود در كميسيون وقت مي‌برد. اگر نتوانند به نتيجه برسند وقت بيشتري را مي‌طلبد.

وي در پاسخ به سوالي درباره ادامه روند سهميه‌بندي بنزين در سال آينده نيز گفت: در كميسيون ويژه در اين خصوص بحث شده كه يك پيشنهاد اوليه دولت را در هدفمندكردن يارانه‌ها داشته و بحث‌هايي هم در كميسيون ويژه انجام شده است. درحال حاضر بحث در كميسيون تلفيق مطرح است تا جايي كه اطلاع دارم كميسيون تلفيق بنا نگذاشته يك نرخي را درحال حاضر اعلام كند، بلكه بحث كردند براساس مباحث انجام شده يك سطحي از تحويل يارانه‌ها را براي دولت در نظر گرفته‌اند كه خود آن متناسب با شرايط تصميم‌گيري شود، يعني نمي‌خواهند درحال حاضر يك رقم فيكسي را اعلام كنند.

انتهاي پيام

جمعه|ا|9|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن