تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809939090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت الله هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران : ماهواره اميد و غني سازي نشانه قدرت ايران براي تكميل نيروگاه بوشهر است


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آيت الله هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران : ماهواره اميد و غني سازي نشانه قدرت ايران براي تكميل نيروگاه بوشهر است
بخش خبري : نماز عبادي سياسي جمعه تهران ديروز باحضور باشكوه مردم وفادار و هميشه در صحنه در دانشگاه تهران و خيابانهاي اطراف به امامت آيت الله هاشمي رفسنجاني امام جمعه موقت تهران اقامه شد.
استاندار تهران در سخنراني قبل خطبه هاي نمازجمعه از كاهش 10 تا 25 درصدي برخي اقلام ارزاق عمومي در آستانه نوروز خبر داد و با اشاره به پيش بيني 23 نمايشگاه بهاره در تهران اعلام كرد برنامه اي براي بهينه كردن عرضه نان در استان تهران پيش بيني شده است .
مرتضي تمدن همچنين خبر داد كه در دهه فجر امسال 1056 طرح عمراني در اين استان به طور همزمان مورد بهره برداري قرار گرفت . وي احداث 241 كيلومتر خط لوله انتقال گاز تحت عنوان خط پنجم گاز رساني براي تامين گاز تهران را از ديگر دستاوردهاي دولت براي استان تهران خواند و خبر داد : پيش بيني شده است خط انتقال جديد آب براي تهران به طول 80 كيلومتر از سد ماملو احداث شود .
تمدن همچنين از برنامه هاي استانداري در احداث 5000 كلاس درس جديد در استان و ساماندهي فاضلاب تهران به عنوان ديگر پروژه هاي موفق استاني نام برد.
استاندار تهران در بخش ديگري از سخنانش به موضوع برگزاري انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و بحث تشكيل ستاد سلامت انتخابات يا صيانت از آراي مردم را توهين به شعور و آگاهي مردم خواند. وي تاكيد كرد : مسئولان در استانداري تهران و فرمانداريها براي اينكه انتخابات بدون مسئله و بدون حاشيه داشته باشد آموزشها و آمادگي هاي لازم را فراهم كرده اند و مطمئنم از اين آزمايش مهم با موفقيت و سربلند بيرون خواهيم آمد.
مشاور رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه در آستانه انتخابات رياست جمهوري جهت گيري هيچ امكان دولتي به سمت اشخاص نخواهد بود خاطرنشان كرد. همين دولت انتخاباتي برگزاري كرد كه نتيجه اش براي خودش غير منتظره و اين نشاندهنده خلل ناپذيري آگاهي مردم و سلامت انتخابات است .
استاندار تهران با اشاره به اينكه ستاد تنظيم بازار در استان تهران كار خود را از مدتها پيش آغاز كرده است خبر داد كه 23 نمايشگاه بهاره در تهران پيش بيني شده است كه با همكاري شهرداري تهران به 30 نمايشگاه افزايش خواهد يافت .
تمدن با اشاره به تلاشهاي صورت گرفته در ستاد تنظيم بازار اعلام كرد كه در آستانه نوروز حدود 10 تا 25 درصد در برخي اقلام ارزاق عمومي كاهش قيمت داشته ايم .
گزارش خبرنگاران ما حاكيست در ادامه آيت الله هاشمي رفسنجاني در ميان ابراز احساسات پرشور نمازگزاران در جايگاه خطابت قرارگرفت و به ايراد خطبه هاي نماز پرداخت .
خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحيم ـ الحمدلله رب العالمين والصلوه والسلام علي رسول الله و علي آله ائمه المعصومين ـ يا ايهاالذين آمنوا اذا قمتم الي الصلوه فاغسلوا وجوهكم و ايديكم الي المرافق و امسحوا به روسكم و ارزلكم الي الكعبين اوصيكم عبادالله به تقوي الله فانه من يتق الله يكفرعنه سيئاته و يعظم له اجرا.
خداوند توفيق حفاظت از ملكه تقوي و تقويت آن را به همه شما نمازگزاران و امت اسلامي عطا بفرمايد. بحث خطبه هاي اول من موضوعش تشكيل نظام اسلامي با محوريت قرآن است و از بخش عبادات شروع كرديم و با عبادات هم از نماز شروع كرديم و امروز يكي از مقارنات و مقدمات مهم نماز و عبادات را عرض مي كنيم كه آن بحث طهارت است .
معمولا فقها كليه فقه را به چهار گروه تقسيم كرده اند. گروه عبادات گروه عقود يعني قراردادها و گروه نقائات لعمتيمات يكطرفه و گروه احكام .
اين چهار بخش را در حدود 50 كتاب در حوزه هاي علمي ديني طلبه ها مي خوانند . بعضي هايشان خيلي مفصل است و بعضي هايشان خيلي مختصر است . البته به نظر مي رسد در آينده از اينها بايد خيلي بيشتر بشود كه مسائل مستحدثه فراوان است و شرايط جديدي را مطالبه مي كند. اولين بخش معمولا در كتب فقهي بخش عبادات است و وقتي هم كه بحث عبادات را مي خواهند شروع كنند از طهارت شروع مي كنند به عنوان مقدمه و همچنين شرط نماز. من اينجوري وارد بحث نشدم و از خود نماز شروع كردم و محتوي نماز تمام شد قبله را خدمت شما توضيح دادم و امروز بحث طهارت را مطرح مي كنم . بي شك طهارت شرط نماز است و طهارت هم شامل طهارت معنوي و مادي است . اينجايي كه من بحث مي كنم بحث طهارت مادي است كه وضو و غسل و تميم است . اما آنچه كه از قرآن مي فهميم كليت طهارت است . طهارت روحي جسمي لباس مكان و... اينها همه در نظر است . اگر بخواهيم وارد بحث طهارت روحي و روح طاهر بشويم يك بحث مفصل عرفاني است كه دراين بحث امروز من نمي آيد اگر لازم ديديم ممكن است يك خطبه براي آن عرض بكنيم . اين طهارتي كه مورد بحث است ببينيم در قرآن چه طور بيان شده است . معمولا شما در كتابهاي فقهي آيات الاحكام را كه مراجعه بكنيد حدود 12 آيه را مي بينيد كه فقها به آنها اشاره مي كنند استفاده مي كنند استدلال مي كنند در بحث طهارت . اما از اين 12 آيه فقط 2 آيه اش صراحتا مربوط به وضو و غسل و تيمم است و 10 آيه ديگر كلي است . مثلا الا المطرون كه تفسيرهاي زيادي از آن مي شود يكي از اين آيات است . يا ان الله يحب التوابين و يحب المطهرين را به اين آيات براي وضو به آن شكل نمي توان استدلال آورد. اما راه دارد و به نحوي مي توان با اينها هم سر و كار داشت . دو تا آيه هست كه صريحا به وضو و تيمم و غسل پرداخته است . يكي در سوره نسا است آيه 43 و ديگري در سوره مائده آيه 6 است . سوره مائده هم يا آخرين سوره نازل بر پيغمبر(ص ) است و يا جزو آخرين ها است كه ديگر نسخ هم نشده است همين آيه اي است كه اول خطبه آن را قرائت كردم . از اين آيه برخي از فقها صدها نكته و حكم فهميده اند و من وارد اين بحث ها نمي شوم چون ظرفيت خطبه هاي نماز جمعه براي ورود به اين مباحث فقهي نيست . من فقط روند شكل گيري را عرض مي كنم . سوره نسا هم آيه اش شبيه اين است . مسائلي كه در اين خطبه عرض مي كنم به هر 12 آيه مربوط مي شود . معناي لغوي طهارت اين نيست معناي لغوي طهارت همين كلمه پاكيزگي و نظافت است .
اما اين يك اصطلاح شرعي است . ما در لغاتي كه مصرف مي كنيم بعضي بحث لغوي مورد نظر است بعضي هايشان اصطلاح شرعي است . اينها خيلي تفاوت دارند. اين طهارتي كه ما مي گوييم طهارت لغوي نيست طهارت اصطلاحيه شرعي است . حالا در همين معناي شرعي هم كه شما اگر اهل مطالعه فقهي باشيد در كتابها مي بينيد كه نظرات زيادي است . تعريف طهارت شرعي چيست اكثر فقهاي ما مي گويند طهارت شرعي معنايش اين است كه انسان طهور را با نيت قربت براي عبادت استفاده كند و طهور هم عبارت است از آب و خاك . البته شما اگر بحث مطهرات را در كتابهاي فقهي ببينيد 10 12 مورد است مثلا آفتاب هم هست اينها همه طهارت مي آورد امااين طهوري كه ما در اينجا مي گوئيم طهور اصطلاحي است كه نياز نماز و عبادتها است كه بايد با قصد قربت باشد و از آب و خاك بايد استفاده شود. آب اصلي است و اگر آب نباشد مي روند سراغ خاك و تيمم مي كنند. بعضي ها هم معناي وسيع تري براي اين اصطلاح شرعي كرده اند كه باز چون يك بحث پيچيده فقهي و لغوي و اصطلاحي است ضرورتي ندارد در خطبه اي كه مستمعين آن در اين مباحث وارد نيستند زياد ما به آن ريزه كاري هاي فقهي بپردازيم . به هر حال اين موضوع اين جوري شكل گرفته است مسئله اي كه مهم است كه اينجا بايد روي آن حساب بكنيم اين است كه تا حالا مادر قرآن داريم حرف مي زنيم اگر از قرآن به روايات وارد شويم روايات مربوط به وضو و طهارت خيلي زياد است چند جلد كتاب است اينها جدا جدا و فصلهاي جداگانه آمده است .
مطالب بسيار خوبي در اين روايات هست اگر كساني فرصت مي كنند و بضاعت علمي دارند بروند اين چيزها را مطالعه كنند خيلي خوب است براي حالت طهارتي كه به انسان دست مي دهد. طهارت از حدث و خبط . حدث معروف است . براي حدث اكبر غسل واجب است و بر حدث اصغر وضو بايد انجام شود. ازاله خباثت هم نجاستهايي كه مضر به نماز است مشخص شده است كه از اينها هم نمازگزار بايد پاك شود كه البته در وضو نيست . حتي موضع وضو گرفتن هم شرط نيست . اما براي نماز شرط است . از نظر روايات وضو از لحظه اول طلوع اسلام از وقتي كه پيغمبر اكرم (ص ) مبعوث شدند در حرا همراه نماز توسط جبرائيل نازل شده است . يا همان روز يا روز بعدش جبرائيل آمد خدمت پيغمبر اكرم (ص ) و وضو را تعليم داد و خود جبرائيل مجسم شد و آبي را از زمين در آورد و وضو گرفت و پيغمبر(ص ) با همان چه كه از جبرئيل آموخته بودند وضو گرفتند و بعد هم آموزش دادند و مسلمانها هم از مكه تا آخر عمر پيغمبر(ص ) با همان وضو عمل مي كردند و اختلافي هم نبود من در دوران حيات پيغمبر(ص ) اختلاف مسلكي و فكري در وضو كم ديده ام . امت اسلامي روي موضوع وضو متحد بوده اند و يك جور وضو مي گرفتند اگر هم بحثي مي شد فوري مراجعه مي كردند به اصحاب خاص پيامبر و جواب مي دادند و تمام مي شد.
براي من باعث تعجب شده اين قطعه تاريخ و روايات فراوان كه مطالعه كرده ام كه اين اختلاف در امت اسلامي چگونه پديد آمده كه اينقدر در وضوهايشان اختلاف است . چنداختلاف مهم دارد. اختلافات ريز هم زياد دارد. شما اگر اهل مطالعه فقه مذاهب اربعه باشيد و فقه شيعه مي بينيد كه در فقه خيلي از مسايل ريز و درشت است كه متفاوت است . خوب اين از زمان پيغمبر(ص ) كه اين 23 سال همه مي ديدند كه پيامبر(ص ) وضو مي گيرد خودشان هم عمده مردم وضو مي گرفتند. در زمان پيغمبر(ص ) وضو مي گرفتند و روزي چند بار نماز مي خواندند چطور شد كه بعدا اين اختلافات پيش آمد كه الان چند جور وضو بايد باشد. البته اين وضوها همه براي مردم صحيح است طبق نظر مرجع خودشان است و هر مذهبي براي خودش فقيهي دارد و آنها فتوي مي دهند و مردم هم به فتواي آنها عمل مي كنند و براي آنها هم حجت است . نمازشان هم درست است . ما الان در اين موارد مشكلي نداريم . اما از لحاظ تاريخي به نظر من قابل توجه است . چند تا اختلاف مهم پيش آمد اولي آن در زمان خليفه دوم بود كه مس روي كفش يا جوراب مطرح شد كه اهل سنت آن را قبول داشتند ولي علي ابن ابيطالب (ع ) و دوستانشان قبول نداشتند و عمل پيغمبر(ص ) را در يكي از جنگها نمايانگر ضرورتها مي دانستند. اين اختلاف سياسي شد. اختلاف ديگري كه پيدا شد اينكه شروع شستن دستها براي وضو از انگشتان باشد تا مرفق يا بالعكس از مرفق باشد تا انگشتان اين هم در تاريخ مسايل فقهي و عملي امت اسلامي آثار نامطلوبي گذاشته و با اينكه هم وضوي پيامبر(ص ) مشخص بوده و هم مي توانيم از آنچه كه اين صحابه بزرگ خودشان عمل كرده اند نمونه هاي فراواني داشته باشيم . اختلاف سوم كه تا زمان خليفه سوم نبود و در نيمه دوم خلافت عثمان شروع شد اختلاف شستن پاها يا مسح كشيدن به پاها و شستن سر بود. مردم معمولا طبق سنت گذشته وضو مي گرفتند اين را من از يكي از كتب اهل سنت نقل مي كنم . كتب صحاح اهل سنت . از صحيح مسلم جلد سوم صفحه 113 چاپ جديد اينجور نقل مي كند . مي نويسد : حمران شخصي بوده در خدمت عثمان . آب آورد كه عثمان وضو بگيرد. عثمان جمعي از اطرافيان را هم دعوت كرد.
كاش با اين ارتباطاتي كه در جهان اسلام است و اين وحدتي كه امت اسلامي نياز دارد و اين همكاري و همفكري براي حل مشكلات اعتقادي كه ريشه سياسي هم دارد ما اينها را در يك مجمعي از دنياي اسلام با حضور علماي بزرگ باديد وسيع و باز اسلامي خارج از تعصبات فرقه اي اينها را در جايي مي نشستند بحث مي كردند. مسايلي كه حل آنها بسيار آسان است اگر اهل نظر باشند مي توان هماهنگي ايجاد كرد. ما در نماز قبله اذان و در خيلي از موارد از نظر قرآن و مسائل مان حل است . اگر قرائت هاي مختلف اختلافاتش ادامه مي يابد ما امروز يك قرآن نداشتيم . كار بزرگي شد بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص ) كه قرآن را جمع كردند و تطبيق كردند همه نسخه ها را آوردند و يك قرآن درست كردند كه امروز ما با خيال راحت قرآن را به عنوان يك سند محكم و مورد اتفاق در بين خودمان داريم . اين خيلي كار با عظمتي است . در خيلي از اين مسايل عبادي همين كار را مي شود كرد. مي شد. البته الان يك مقدار سخت است . الان فضاي باز در امت اسلامي ديده مي شود تعصبات كم مي شود. گروه هاي متعصب و متحجر در همه مذاهب هستند كه خيلي باعث تفرقه مي شود اما عمدتا علما و فقها و انديشمندان اين آمادگي را دارند كه با هم كار بكنند و ان شاالله خداوند توفيق بدهد و يك روز بيائيم اين مسائل را با حضور فقها و شخصيت هاي مورد قبول و با منابع اصلي كه قرآن و سنت است و مكتب اهل بيت است كه همه فقهاي غير اهل بيت هم قبول دارند حل كنيم . آرزو دارم و اميد دارم كه يك روزي امت اسلامي بتواند اين اختلافات را حل كند. اعوذبالله من الشيطان الرجيم . بسم الله الرحمن الرحيم ـ انا اعطيناك الكوثر فصل لربك وانحر ان شانئك هوالابتر.
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحيم . الحمدلله رب العالمين و الصلوه و السلام علي رسول الله و علي علي اميرالمومنين و علي الصديقه الطاهره و سبطي الرحمه و علي بن الحسين و محمدبن علي و جعفر بن محمد و موسي بن جعفر و علي بن موسي و محمدبن علي و علي بن محمد و الحسن بن علي و الخلف الهادي المهدي صلواه الله عليهم اجمعين . اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله و التباع امره .
در خطبه دوم انتظار مخاطبان ما همين است كه ما مطالبي درباره رحلت حضرت پيغمبر و شهادت حضرت مجتبي و حضرت رضا عرض كنيم كه اين سه مناسبت را ابتدائا مطالبي عرض مي كنم و عمدتا مربوط به پيغمبر اكرم (ص ) و بعد هم چند مساله و مناسبت روز داريم كه چند دقيقه اي به آنها خواهم پرداخت . در مورد رحلت پيامبر حقيقتا جاي درنگ و مطالعه و تحقيق در روزهاي آخر عمر پيغمبر و اول بعد از پيغمبر هست . بخشي از اينها چون جنبه هاي اختلافي و فرقه اي دارد بنده خودم مايل نيستم وارد اين بحثها شود بخاطر اينكه آلان نفعي با مطرح كردن اينها نمي بريم اما يك نكات خاصي را خدمتتان عرض مي كنم كه مربوط به رسالت پيغمبر است و تكميل رسالت ايشان است . تاريخ و سيره ها را كه نگاه مي كنيم چون دو ماه آخر عمر پيغمبر محرم و صفر بر پيغمبر سخت گذشته و ايشان كه هميشه شاداب و شادابي دهنده بودند آنروزها نگران بودند و خيلي ها هم متوجه نگراني ايشان شده بودند. داستان از حجه الوداع شروع مي شود. در حج كه پيغمبر اكرم در مني يا عرفات آن خطبه معروف را خواندند و چند نكته مهم را توصيه فرمودند شروع خطبه ايشان با نوعي اعلام فراق و رحلت بود و شوكي به مخاطبان وارد كرد و خيلي ها از آن چيزي فهميدند و مردم هم نگران شدند. چيزهائي ايشان در آن سفر ديدند كه جاي نگراني بود مساله غدير پيش آمد كه خب حركت عظيمي بود و با تاكيد شديد قرآن حتي با لحن هشداردهنده از پيغمبر خواسته بود كه آن وظيفه شان را انجام دهند كه دادند و اواخر ذيحجه است كه ايشان برمي گردند به مدينه و تا آخر صفر حيات دارند و در اين دو ماه خيلي حوادث هست و بخاطر سياسي بودن اين حوادث معمولا سيره نويس هاي اول اجتناب كردند از اينكه اينها را بنويسند. گوشه كنايه اي از بعضي چيزها ديده مي شود كه آدم آنها را ميتواند كم كم تحقيق كند و به جلو برود و يا نمونه نگراني پيغمبر را از يك حركتي كه خودشان فرمودند اواخر عمرشان عرض مي كنم كه كه خب اين در كتب اهل تسنن هم هست كه پيغمبر با علي بن ابيطالب و جمعي ديگر آنها را با خودشان بردند بقيع و فرمودند من از طرف خدا مامور شدم كه براي مردگاني كه در بقيع آرميده اند استغفار كنم . تشريف بردند در بقيع و آنجا مطالبي فرمودند و بخشي از مطالب ايشان اينست كه خطاب مي كنند به اموات بقيع و مي فرمايند مبارك باد بر شما روحيه و وضعي كه داريد و شما راحت هستيد از امواج فتنه هاي سياهي كه بطرف امت اسلامي ما درحال پيش آمدن است و دعا و استغفار مي كنند و برمي گردند خب آنهائي كه خدمت حضرت بودند خيلي چيزها از اين حرف فهميدند و صداي اين مساله در مدينه بلند نشد چون پيغمبر در يك حركت خصوصي اينكار را انجام دادند بعضي روايات در نيمه شب مي گويند بعضي در روز مي گويند و حضار در آن برنامه را هم مختلف گفته اند ولي بهر حال اصل مساله اينطوريست و كار ديگري كه پيغمبر كردند كه خيلي معنا دارد در آن سه چهار روز آخر عمرشان ايشان خب بعد از برگشت از حجه الوداع و فتح مكه بفكر افتادند كه به شام كه تهديد مي كرد آنجا قدرت روم بود امت نوجوان اسلام را تهديد مي كرد تصميم گرفتند كه لشگري بفرستند كه پيشگيري و پيشدستي كنند از حمله آنها و كار عجيبي هم انجام شد كه يك لشگري تاسيس كردند و يك جوان 17 يا 18 و يا 19 ساله را به نام اسامه بن زيد فرمانده لشگر كردند و شخصيت هاي بزرگ امت اسلامي كه خليفه اول خليفه دوم ابو عبيده و همه و هرچه كه شما مي خواهيد اسم ببريد همه را در آن لشگر گذاشتند. خب خود اينكار چرا يعني اينكه يك جوان نورسيده اي را فرمانده يك لشگري كه بناست برود شام و با قدرت عظيم روم كه آنروز يا قدرت اول بود يا دوم بود بجنگد آنطور فرمودند و چرا بزرگان را در آن لشگر مامور كردند و خودش اين يك مسئله بود و سئوالم شد و بعضي ها انتقاد كردند كه شما آخر يك جوان را مامور اين كار بزرگ مي كنيد و حضرت جواب دادند از صلاحيت هاي فكري و عملي و شجاعت او و هم پدرش زيد كه گفتند قبلا هم شما در باره پدرش اين سئوال را كرده بوديد و جواب هم همان جواب است . چون پدر اسامه هم زيد در شام در جنگ تبوك فرمانده بود و شهيد شد و حضرت به اسامه هم گفتند آنجا كه مي رويد شما يادگار پدرتان هستيد و انتقام خون پدرت را هم بايد از آنها بگيري و زيد با جعفر طيار با هم شهيد شدند در جنگ تبوك و اين يك نكته بود و مساله دوم اين عجله اي كه حضرت داشتند كه لشكر از مدينه برود بيرون و در منطقه نباشد. آنطوريكه از سيره ها برمي آيد چهار روز قبل از رحلتشان روز دوشنبه حضرت دستور حركت را دادند و گفتند برويد و با قيد سرعت و دوباره روز سه شنبه اسامه را احضار كردند و فرمودند سريعتر حركت كنيد چرا معطل شديد و روز چهارشنبه حضرت بيحال و بيهوش بودند و بهرحال وضع جسمي ايشان بگونه اي نبود كه به اين مساله بپردازند و روز سه شنبه دوباره فرمودند چرا نمي رويد و من از حال پيغمبر در آن روزهاي آخر عمرشان خيلي متاثر مي شوم . شخصيتي كه آمد و مردم را احيا كرد و برنامه عقب افتاده دوران جاهلي را به آن عظمت رساند كه توانستند قدرتهاي جهاني را به زانو درآورند و اسلام را در شرق و غرب و شمال و جنوب دنيا توسعه بدهند و اين مكتب عظيم را آورد در روزهاي آخر پيغمبر عظيم الشان نگراني ها را داشته باشد و نافرماني ها را ببينند و كارشان بجائي رسيد كه روز پنجشنبه كه ديگر آخرين اخطارشان بودند نفرين كردند و فرمودند هر كس از جيش اسامه تخلف كند خدا لعنتش كند و اين خيلي حرف توي آن هست و خيلي بحث در آن هست . كه جاي بازكردن اين بحثها هم نيست . بهر حال حالت پيغمبر را در آن آخر عمرشان شخصيتي كه اين عظمت را براي اعراب و همه دنيا به ارمغان آورند تا قيامت مي ماند و جمله ايست كه در حجه الوداع پيغمبر جزو معدود مطالبشان گفتند كه هر كس بعد از من ادعا كند رسالت كند تكذيبش كنيد تا قيامت همين امت است و امت ديگري نخواهد آمد و اينكار ابدي و همه جانبه را و جهاني را انجام دادند و در آن لحظه اي كه اصحاب مي ديدند آن حالت پيغمبر آنطوريست كه گاهي بيحال مي شوند و گاهي به حال مي آيند جاي تاسف واقعي دارد و خيلي بايد متاسف بود. در همان روزها بالاخره جيش حركت نكرد و البته بعد از رحلت پيغمبر خليفه اول ابابكر با سرعت لشگر را تجهيز كرد و فرستاد و لشگر هم رفت پيكار كرد اما خب آنچه كه پيغمبر مي خواستند نشد. در همان روزها گاهي كه حالشان مساعد مي شد بچه هاي خودشان را با آنها ملاطفت مي كرد و به آنها دلداري مي دادند و آنها را مامور به صبر مي كردند و از آنها مي خواهند كه شما خودداري كنيد و مواظب باشيد امت يكپارچه اسلامي بماند و من اين حرف را امروز به خاطر اين ميزنم كه وحدت پيغمبر يعني وحدتي كه مي خواست امروز هم ما بيش از گذشته به آن نياز داريم و اين امت بزرگ را هر كس و به هر شكل كه باعث شود تفرقه در آن بوجود بيايد تا درست است بايد سعي كنيم مسائل را با همان ديد خود پيغمبر بپذيريم . علي بن ابيطالب را احضار كردند و مطالبي را با ايشان نجوا كردند. علي بن ابيطالب بعدا فرمودند اسراري را ايشان بمن فرمودند. هزار علم كه از هر باب علمي هزار باب ديگر باز مي شود بطور تصاعدي علوم مورد نياز آينده و امروز را پيغمبر آنچه كه از آسمان گرفته بود بمن تحويل داد. حضرت زهرا را خيلي متاثر معمولا كناري نشسته بود و اشك مي ريخت اما آرام گريه مي كنند. همه از حال زهرا نگرانند و ايشان را خواستند و با ايشان هم صحبت كردند. براي اولين بار در كسالت شديد پيغمبر حاضران زهرا متبسم ديدند. خنده اي بر لب هاي مباركش نقش بست . تعجب كردند و خيلي دنبال كردند آنهائي كه نگران مسائل سياسي بودند تعجب كردند و پرسيدند و اصرار كردند حضرت فرمود چيزي نيست . بمن فرمود پدرم كه اين فراق طولاني نمي شود و اولين كسي از اهل بيت من كه بمن ملحق مي شود تو خواهي بود. چه مي گذشت بر زهرا كه فراق حسنين زينب و علي در مقابل رفتن به آخرت و زيارت پدر كوچك بود و بشارت حساب مي شد. حسن و حسين را مكرر آورده اند بوسيده اند بوئيده اند. آنها هنوز كودك هستند ولي فرمودند به آنها آينده را به آنها نشان دادند و مصيبتهائي كه بر آنها اين دو بزرگوار نازل مي شود مورد اشاره قرار دادند و مظلوميت آنها را گفتند و در تمام اين مجموعه و اين چيزهائي كه عرض مي كنم نكته مورد توجه پيغمبر اين بود كه صبر كنيد و صبرتان را از دست ندهيد و وحدت امت اسلامي در نظرتان درجه اول باشد و دشمنان زيادي در كمين هستند كه اختلاف امت اسلامي را ببينند و بر سر شما بتازند و همه چيز را نابود كنند و همه مسائل را پيغمبر پيش بيني مي كردند و آنجا كه لازم بود سفارش مي كردند كه با همين شرايطي كه بهرحال پيش مي آمد امت اسلامي و مصلحت اسلام و نظام و قرآن براي همه اصل قرار بدهند كه علي بن ابيطالب و يارانشان و اهل بيتشان كاملا اين سفارشات پيغمبر را بخوبي مراعات كردند و نمونه مشخص آن حضرت مجتبي است با اينكه شرعا و قانونا و از لحاظ اصالت امامت ايشان مستحق ولايت بودند مردم بيعت كردند و ايشان امام بحق بودند و لي وقتي كه ديدند بناست يك جنگ طولاني داخلي باز هم شروع بشود آن صلح تحميلي را انجام دادند و شرايط خاص كه البته خيلي از افراد غيرآگاه به اسرار مهم تاريخ و جهاني معترض بودند به حضرت حسن و اهانت مي كردند و تعبيرات تندي مي كردند و امام حسن هم تحت فشار بودند از جانب دوستانش كه ايشان را سرزنش مي كردند و هم از جناياتي كه معاويه مي كرد و آن كار را بر سر مردم مي آورد. دوران بسيار سختي را امام حسن گذراندند. آن دوره بعد از شهادت پدرشان تا شهادتشان و نمونه ديگرش را در حضرت امام رضا(ع ) مي توانيم ببينيم با اينكه ايشان در مدينه بودند و مشغول وظايف تعليم و تربيت بمردم بودند كارهاي امامت را در همان محدوده اي كه مقدور بود انجام مي دادند و ايشان را با جلال و جبروت ولي با توطئه به خراسان آوردند و از خانواده و بيتشان جدا كردند و از تنها فرزندشان امام جواد جدا كردند و بالاخره همانطوري كه ميدانيد ايشان را به شهادت رساندند و مصلحتي در اين سفر بود مصلحتي در اين برنامه بود كه خداوند آنطوري تقدير كرد كه امام رضا(ع ) در ايران باشند و امروز كانون گرم كننده همه پيروان اهل بيت باشند و ميليونها نفر از سراسر دنيا به اينجا بيايند و تربيت بشوند و استفاده بكنند و نور بگيرند و برگردند و روز بروز هم الحمدلله اين عظمت دارد اوج مي گيرد و بالا مي رود و با مظلوميت ساير ائمه مان را در بقيع و در عراق و در كشاكش حوادث عراق ديده ايم و مي بينيم اما اينجا ايراني ها كه از همان لحظه اختلافات سياسي در همان مقطعي كه از حضرت علي (ع ) به ميدان آمدند در كنار علي بن ابيطالب بودند در كوفه و تا امروز اين ملت هوشيار ايراني و اين انسانهايي كه با حب اهل بيت همه وجودشان نوراني و گرم شده نشان مي دهند در همه شرايط اينها احتياج داشتند به اين كانون نورافشان و بسياري از امامزاده هاي ديگر مثل حضرت معصومه و شاهچراغ و حضرت عبدالعظيم حسني و خيلي از بزرگان ديگر كه اينها جزو كانونهاي نورافشاني شدند براي اينكه ما بارانداز روحي در مقاطعي از تاريخ و در مقاطعي از جغرافيايمان داشته باشيم كه الحمدلله اين نعمت بما رسيد و اميدواريم كه در عراق با شرايط جديدي كه پيش آمده آن قبور مقدس ائمه بزرگوار ما و شخصيت هاي فراواني كه از اول تاريخ اسلام تا بحال در اين منطقه آرميده اند هر يكي از آنها ستاره درخشاني در تاريخ اسلام بوده اند انشاالله روزي بشود كه عراق بصورت مطمئن و امن كانون و مركز پرگار بشود براي جذب اين پروانه هايي كه در اطراف دنيا عاشق اهل بيت هستند. خداوند را به مظلوميت خود پيغمبر و ائمه اطهار و بزرگان با دل پرخوني كه در تاريخ شيعه داريم و شهدايمان سوگند مي دهيم كه خداوند اين انقلاب عظيم را كه براي اولين بار در تاريخ اسلام بر محور ولايت و امامت و مكتب ولايت فقيه پا به عرصه وجود گذاشته هديه اي كه خداوند بما داده و حجتي كه بر ما تمام كرده توفيق بدهد كه بتوانيم اين را به دست صاحب اصليش امام زمان برسانيم انشاالله . (شعار هاشمي هاشمي خدا نگهدار تو نمازگزاران ) آنچه كه ما امروز ما بنام انقلاب به آن دلخوش هستيم مرهون رشادتها حضور در صحنه ها و شهادت طلبي ها و ايثارهاي شما مردم است و اگر افرادي مثل ما هم بيشتر از ديگران معروف شديم باز مرهون حضور شما هستيم و خداوند شما را توفيق بدهد كه انشاالله براي هميشه مثل گذشته در خدمت انقلاب و اسلام و ايران باشيد.
و چند مساله از مناسبت هاي هفته كه اولي تشكر از اين راهپيمايي كه امسال شما مردم در سي امين سال انقلاب انجام داديد. واقعا شايسته بودند واقعا زيبا بود و با اين تبليغات و با اين همه شيطنت هاي رسانه اي كه بر سر ملت ما ريخته اين حضور معنادار شما براي همه ثابت كرد كه انقلاب هنوز در ايران عزيز است و طرفدارانش در هر شرايطي ارزش انقلابشان را مي دانند كه بنده صميمانه بعنوان مسلمان و يك طلبه و يك ايراني از شماها صميمانه تشكر مي كنم (تكبير نمازگزاران ). مساله بعدي ما دو دستاورد مهمي كه اين روزها يك مقداري جلوه كرده در فضاي دنيا و كشور خودمان را بايد عرض بكنم و تشكر بكنم يكي مساله پرتاب ماهواره اميد به فضا كه يك كار بسيار بزرگي است بخاطر عظمتي كه حضور در فضا در آينده خواهد داشت براي هر ملتي كه ايران هم حقش است داشته باشد و بايد ماها تشكر كنيم از كسانيكه ساليان طولاني در اين راه كار كردند و امروز تا حدودي به ثمر رسيده و من به شما عرض كنم كه پايه اين كار بزرگ را در دوران دفاع مقدس كه هم انسان ساز بود و هم تمدن ساز بود گذاشته شد و نيروهايي احساس كردند كه بدون موشك نمي توانند جنگ را بخوبي اداره كنند و نقش موشك را در جنگ خوب دريافت كردند آمدند كار ساخت موشك را شروع كردند رابطه اي نداشت قبل از انقلاب رژيم با اسرائيليها قراردادي بسته بود براي موشك ولي آنها آن بيعانه اي هم كه گرفته بودند ندادند و كار را هم انجام ندادند از حدود سال 64 شروع شد رفته رفته موشكهاي كوچك بزرگ بزرگتر تا رسيديم به امروز كه مي توانيم چيزي را مثل ماهواره اميد از جو بيرون بفرستيم و در 250 كيلومتري تا 500 كيلومتري زمين در مدار قرار دهيم . البته اين اولين حركت است ماهواره هم از همان موقع بحث اش شروع شد در مراحل مختلفي پيش رفت بعضي كشورها مثل هند روسيه و ديگران گاهي با ما همكاري مي كردند و گاهي هم نمي كردند ولي به هر حال كار را خودمان تمام كرديم و بايد تبريك عرض كنيم به همه كساني كه از آن روز تا امروز در اين كار مهم سهم داشتند يا كوچك و يا بزرگ و دعا كنيم براي كسانيكه در ميدان ايستاده اند و انشاالله اين را به اهداف نهايي اش برسانند.
دومين خبر خوبي كه اين روزها داشتيم پيش راه اندازي يا راه اندازي مجازي نيروگاه بوشهر بود كه در مقاطع مختلف گرفتار موانع مختلف شده بود. هنوز هم تا حركت نهايي كه راه اندازي اين نيروگاه و گرفتن برق از آن است فاصله اي داريم كه انشاالله با درايت و با پشتكار بتوانيم از اين فاصله هم به خوبي بگذريم . اين كار از زمان رژيم سابق شروع شد . در سال 54 قرارداد نيروگاه بوشهر خيلي بزرگتر از آنچه كه امروز مي خواهيم بهره برداري كنيم بسته شد. آلمانيها پولهاي زيادي از ما گرفتند چند ميليارد مارك آن موقع گرفتند و وقتي كه انقلاب شد ساختمان تقريبا بالا آمده بود و گنبد زده شده بود و كارهاي زيادي هم انجام شده بود ساخت تجهيزات هم پيش رفته بود در آلمان عمدتا خوب آلمانيها البته آن موقع آنها مسابقه داشتند كه مسائل هسته اي را در ايران دنبال كنند . حدود 20 نيروگاه را شاه در برنامه داشت دو تا در بوشهر بود سومين در دارخوين بود كه ما تازگي شروع كرديم آن را هم از نو بسازيم و اصفهان را آنها طراحي كرده بودند براي پشتوانه كار ولي وقتي كه انقلاب شد آنها حاميان شاه كه فكر مي كردند ايران خانه امن آنهاست و براي خودشان اينجا را جزيره امن منافع استكباريشان در منطقه مي دانستند و شاه را ژاندارم منطقه براي مصالح خودشان مي دانستند با شكست آنها و آمريكا آنها به تعهداتشان عمل نكردند و پولهاي ما را هم پس ندادند بعد از انقلاب ما خيلي پيگيري كرديم چند دادگاه آلمان را محكوم كرديم ولي باز هم به حكم دادگاه خودشان هم عمل نكردند اين بدين صورت ماند. در سفري كه من پيش از رياست جمهوري ام به شوروي رفته بودم با آقاي گورباچف قراردادهاي مهمي را امضا كرديم كه بسيار مهم است يكي اش همين بود كه اينها بيايند و اين نيروگاه را تكميل كنند دو سه سال يا چهار سال بعد در سال حدود 72 قرارداد امضا شد و قرار شد 500 يا 600 ميليون دلار بگيرند و در مدت چهار سال اين نيروگاه نيمه تمام را تمام كنند نكردند بهانه آوردند تاخير انداختند شايد هم نمي توانستند چون ما امنيتي را مي خواستيم كه بالاتر از استاندارد امنيت نيروگاههاي شرقي بود امنيت نيروگاههاي غربي را مي خواستيم آنها با غربيها قرارداد بسته بودند آنها معطل مي كردند به هر حال تاخير افتاد. سال به سال گاهي چند سال به چند سال تاخير افتاد تا اينكه روز چهارشنبه اولين حركت نيمه نهايي را انجام دادند و آمدند تست كردند دستگاهها را راه اندازي مجازي كردند يعني سوخت به راكتور وارد نكردند منتهي ابزار را آزمايش كردند كه مي تواند سوخت وارد بكند سوخت هم البته در منطقه هست و خود ما هم داريم مي سازيم انشاالله در آينده سوختش را خودمان تامين مي كنيم . بالاخره دوري به نزديك رسيد و انشاالله اين حركتي كه شد و امروز يك پله نسبتا بلند را گام گذاشتيم و جلو رفتيم ادامه پيدا كند و باز هم مطمئنا مخالفان پيشرفت جمهوري اسلامي تلاش مي كنند كه باز روسها را مانع شوند ولي روسها هم بدانند ديگران هم بدانند ايران الان به جايي رسيده همانطور كه در مساله ماهواره نشان داد و همانطور كه در مساله غني سازي نشان داد كه از اين كارها ديگر اگر نيايند هم خودمان مي توانيم انشاالله تكميل كنيم ولي آنها بايد به عهدشان وفا بكنند. (تكبير نمازگزاران )
مساله ديگر ما باز هم مساله هسته اي است كه گزارش اخير آقاي البرادعي باز خوب نبود. خوب نكات مثبت اينكه هيچ دليلي نداريم ايران به طرف كارهاي نظامي رفته صريحا ذكر شده است و چيزهاي ديگري هم گفت اما آن ابهام را گذاشت كه چرا پروتكل الحاقي را ايران اجرا نمي كند با اينكه ما تعهد نكرديم ما هنوز امضا نكرديم پروتكل الحاقي را يك مدتي اجرا كرديم براي اينكه اطمينان پيدا كنند بعد كه ديديم اطمينانشان را اعلام نمي كنند اجرايش را متوقف كرديم و حقمان هم بود كه متوقف كنيم . آن يك همكاري زيادتر از حد لازم بود كه در اجرا در چند صباحي انجام شد بعد از صحبت از سئوالات تكراري آمريكاييها مي كند كه خوب هر سئوالي را اينها مي توانند مطرح بكنند. اينها ديگر جزو وظايف البرادعي و آژانس هسته اي نيست سئوالي است خوب ما هم جوابش را داده ايم و باز هم مي دهيم بايد اين مسائل در آژانش ريشه داشته باشد كه اينجوري نيست بحث از نيروگاه آب سنگين اراك مي كند كه اصلا به آن مربوط نيست و اين راه ديگري است و مستقل است . به هر حال به نظرم حرفهاي دو پهلو زده شد و بهانه دست ديگران داد و با اين حركتي كه در بوشهر انجام شد دوباره در يكي دو روز اخير دشمنان اصلي انقلاب اسلامي حرفهاي نسنجيده خودشان را تكرار مي كنند باز من در اينجا در تريبون نمازجمعه كه مطمئنا خطيب حرف خلاف نمي زند وعده خلاف را نمي دهد چون اين جاي دو ركعت نماز را مي گيرد براي ما اين را بدانند آنهايي كه گوش مي دهند به اين خطبه من عرض مي كنم كه ما بنا نداريم در برنامه هايمان به طرف هسته اي نظامي برويم و حاضريم در مذاكرات اين مساله را اثبات كنيم بهانه گيري نكنيد اگر حسن نيت داريد در مورد مذاكرات مذاكره بايد طولاني باشد مستمر باشد و منطقي باشد و از موضع تهديد و ارعاب و هشدار خالي باشد تا بتوانيم برسيم به آن نقطه اي كه حقيقت است ما بطور قطع به شما مي گوييم كه در برنامه هسته اي ايران ساخت سلاح نظامي نيست اين شما هستيد كه داريد اين مساله غلط را به ذهن افكار عمومي دنيا القا مي كنيد و اين كار را نكنيد منطقه را مي ترسانيد اينها به نفع هيچكس نيست آرامش منطقه و آرامش كشورها و ملتهاي منطقه ما به نفع خود مستكبران هم هست ولي اگر اينجا آلوده باشد و دعوا باشد و نزاع باشد مسائل هماني است كه در افغانستان و پاكستان مي بينيد در عراق ديديد و انشاالله كه تاريخ به شما درس داده باشد و آينده اذيت كمتر بكنيد.
و نكته ديگري در مورد فلسطين داريم با اينكه جنگ غزه ظاهرا تمام شد ولي هنوز اسرائيل اجازه بازسازي خرابي هاي فراوان غزه را نداده است . غزه منهدم شده زير بناهايش منهدم شده است . مدرسه ها بيمارستانها و آب و برق همه چيز منهدم شده است خانه هاي اكثر مردم منهدم شده است يك مخروبه شده است محاصره است و اجازه بردن مصالح و چيزهاي ديگر نمي دهند و اسرائيل همان جنگ را بصورت محاصره دارد فشار بر مردم مي آورد ما انتظار داريم اگر اسرائيل هم نمي خواهد دولتهاي همجوار فلسطين اين تابو را بشكنند و بگذارند مظلوميت مردم غزه اينقدر طولاني نشود البته حركتي ديروز بوده كه مايه خوشحالي مي تواند باشد در خبرها بود كه حماس وفتح و جهاد اسلامي توافق كردند كه دولت وحدت ملي تشكيل دهند. اگر اينها هوشياري به خرج بدهند و با هم باشند ملت فلسطين به هر حال يكپارچه مي تواند در مقابل يك دشمن بي رحمي مثل اسرائيل مقاومت كند اختلافاتشان به نفع اسرائيل است و انشاالله اين شروع همدلي كه از پنجشنبه شروع شده است ادامه پيدا كند.
و آخرين مناسبتي كه عرض مي كنم سالگرد سي ساله شدن كميته امداد امام است كه اين نهاد مقدس در اين سي سال حقيقتا بسياري از مشكلات اقشار محروم جامعه و نظام و كشور را حل كرده آقاي انواري يك شرحي دادند از خدماتش اما خدمات اينها خيلي بيشتر از اينهاست . در اين سي سال خدمات بسيار با ارزشي در نزديك 40 زمينه به اقشار محروم جامعه كه در حقيقت به كل جامعه حساب مي شود و به كل انقلاب انجام دادند انشاالله همكاري مردم و دولت و مجلس و همه نهادها با اين نهاد برومند خدوم كشور ادامه داشته باشد.
گزارش خبرنگاران ما حاكيست آيت الله هاشمي رفسنجاني در خطبه دوم سوره مباركه فتح را قرائت كرد.
در گزارش اخير البرادعي مسائل تكراري آمريكاييها از جمله اجرا نشدن پروتكل الحاقي نيروگاه آب سنگين اراك و سئوالات تكراري ديگري مطرح شده است كه حرفهايي دوپهلوست و تنها بهانه به دست ديگران مي دهد
ما تعهدي به اجراي پروتكل الحاقي نكرده بوديم و اجراي كوتاه مدت آن براي همكاري بيشتر و توقف آن نيز حق ما بود
بنا نداريم در برنامه هسته اي خود به طرف كاربردهاي نظامي برويم و حاضريم آنرا در مذاكرات اثبات كنيم
مذاكرات بايد منطقي و بدون موضع تهديد و هشدار باشد تا به حقيقت برسيم
با وجود تبليغات و شيطنتهاي رسانه اي حضور معنادار مردم در راهپيمايي 22 بهمن ثابت كرد كه انقلاب در ايران عزيز است و طرفدارانش در هر شرايطي ارزش آنرا درك مي كنند

جمعه|ا|9|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن