تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815127228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تخريب مسجد و سركوب مسلمانان توسط پليس چين


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: تخريب مسجد و سركوب مسلمانان توسط پليس چين
حكومت كمونيستي چين اين بار به بهانه بازسازي يك مسجد با حدود هزار نيروي پليس به مسلمانان حمله كرد و خاطره سركوب هاي پيشين دولتي را عليه شهروندان مسلمان چين زنده كرد.


ديپلماسي ايراني: درگيري و اختلاف ميان حكومت كمونيستي چين با مسلمانان تازگي ندارد. خشونت هاي اعمال شده از سوي چين عليه مسلمانان اين كشور ريشه اي عميق و به درازاي عمر طولاني سكونت مسلمانان در بخش هايي از سرزمين پهناور چين دارد و اين همزيستي گاه مسالمت آميز و گاه توام با خشونت بوده و بارها موجب درگيري هايي ميان جامعه مسلمانان اين كشور با حكومت مركزي پديد آمده است.

چين در دهه هاي گذشته ثابت كرده است كه جز اعمال حكومت متمركز با سياست هاي واحد و لايتغير، ساختاري ديگر را نمي پذيرد و حاضر به اعطاي آزادي هاي مدني و سياسي و به مشاركت گرفتن اقليت هاي مختلف در بدنه سياسي كشور نيست. نظام كمونيستي اين كشور كه توسط حزب حاكم هدايت و حمايت مي شود، با هرگونه خواسته هاي فرهنگي بومي و تمايلات قومي مخالف بوده و همواره به بهانه تلاش اقليت ها براي كسب خودمختاري يا تجزيه كشور چين، با حاميان و رهبران آنها در نزاع به سر برده و شرايط پليسي و امنيتي را بر ايشان حاكم كرده است.

بسياري از زندانيان چين را كساني تشكيل مي دهند كه براي كسب حقوق شهروندي اقليت ها كه داراي تنوع و تكثر فرهنگي و مذهبي هستند، صداي خود را بلند كرده و به طرح مشكلات و موانع خود در راه رسيدن به دموكراسي و حقوق شهروندي پرداخته اند.

آخرين بار دو سال پيش و تقريبا مقارن با حوادث پس از انتخابات سال 88 در ايران بود كه اوضاع در چين نيز برآشفته شد و مسلمانان استان سين كيانگ توسط حكومت مركزي سركوب شدند و شدت خشونت ها صداي اعتراض كشورهاي اسلامي را درآورد. در درگيري آن سال ميان نيروهاي پليس و اقليت مسلمان اويغور در استان سين كيانگ، 20 نفر كشته شدند. كنگره جهاني اويغور درباره آن حادثه توضيح داد: فوران خشم مردمان نژاد اويغور كه خواستار پايان سركوب گري ها و فشار عليه اقليت مسلمان اين منطقه هستند، عامل شروع تظاهرات ضد دولتي بوده است.

منطقه مسلمان نشين سين كيانگ چين از سال 2009 شاهد درگيري و ناآرامي ها در پي بروز اختلافات بين نژاد غالب مردم چين (هان) و قوم اويغور در شهر ارومچي بوده است كه در اين درگيري هاي قومي حدود 140 نفر كشته و بيش از 800 نفر زخمي شده اند.

ديروز يكي از مركز اطلاع رساني حقوق بشر و دموكراسي مستقر در هنگ كنگ خبر داد كه درگيري هايي بين مسلمانان محلي و حدود هزار پليس مسلح در منطقه نينگ سياهوي (Ningxia Hui) رخ داده است. اين درگيري ها پس از آن آغاز شد كه پليس مسلح بازسازي يك مسجد مسلمانان را غيرقانوني اعلام و آن را تخريب كرد.

هوي ها يكي از گروه هاي اقليت مسلمان در چين به شمار مي روند كه در منطقه نينگ سياهوي سكونت دارند. گفته مي شود تخريب اين مسجد موجب اعتراض مسلمانان شد و پليس نيز به سمت معترضان مسلمان آتش گشود كه در جريان اين اتفاق دو نفر كشته و حدود پنجاه تن زخمي شدند.

همچنين خبر رسيده است كه پليس براي سركوب تظاهركنندگان اقليت مسلمان هوي در روستاي تاوشان (Taoshan) شهرك هكسي (Hexi) از گاز اشك آور، كارد و باتوم استفاده كرده است. پليس اين منطقه گفته است كه در جريان اين سركوب ها كسي كشته نشده است.

يك پليس محلي در تماس با خبرگزاري فرانس پرس، تخريب مسجد مسلمانان را تاييد كرده و گفته است كه تخريب اين مسجد روز شنبه در شهرك هكسي (Hexi) انجام شده است. برخي خبرها حاكي است، پس از آغاز درگيري ها در اين منطقه حدود صد تن از معترضان مفقود شده و تعداد زيادي زخمي شده اند.

اين مركز اطلاع رساني نوشته است، مسلمانان نينگ سيا (Ningxia) و شهر همجوار آن، گانسو (Gansu)، هزينه بازسازي اين مسجد را به صورت اعانه داده بودند. اين مسجد در سال 1987 بنا شده بود.

حكومت چين فعاليت هاي مذهبي را به دقت و از نزديك دنبال مي كند و احداث مساجد، كليساها و ساير مراكز مذهبي و همچنين نحوه اداره آنها را تصويب و نظارت مي كند. بايد ديد تخريب اين مسجد و سركوب عده اي از مسلمانان چين، واكنش و حساسيت كشورهاي اسلامي را برمي انگيزد يا خير؟

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن