تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815566670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شبكه قدرتمند برق ايران، تركيه، سوريه و عراق ايجاد مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شبكه قدرتمند برق ايران، تركيه، سوريه و عراق ايجاد مي شود
وزير نيرو از ايجاد يك شبكه قدرتمند چهار جانبه در منطقه بين كشورهاي ايران، تركيه ، سوريه و عراق خبر داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، "سيدپرويز فتاح" روز شنبه در حاشيه ديدار با وزيران برق عراق و سوريه، گفت: وزيران نيرو و انرژي چهار كشور يادشده، براي ايجاد اين شبكه قدرتمند، بزودي نشست چهار جانبه اي را در بغداد برگزار مي كنند.
به گفته فتاح، ايران به همراه سه كشور تركيه، عراق و سوريه با برخورداري از حدود 200 ميليون نفر جمعيت و 120 هزار مگاوات ظرفيت نصب شده برق، قدرت قابل اتكايي در جهان از نظر توليد انرژي الكتريكي محسوب مي شوند.
وزير نيرو با اشاره به ارتباط الكتريكي قوي در حال توسعه بين ايران و تركيه، اظهار داشت: تركيه نيز بين مرز خود با عراق و سوريه در حال انجام اقداماتي در بخش برق است و چهار كشور تصميم دارند يك شبكه برق قدرتمند چهار جانبه اي را ايجاد كنند.
فتاح افزود: عراق هم اكنون در حال بازيافتن ثبات و امنيت است كه سوريه و ايران نيز از اين امر متاثر مي شوند ضمن آنكه يكي از عوامل مهم و تاثيرگذار در تثبيت امنيت عراق، توسعه زيرساخت هاي اقتصادي و زيربنايي است و برق نيز ازجمله زيرساخت هاي مهم توسعه محسوب مي شود.
وزير نيرو اظهار داشت: در چند سال گذشته اقدام هاي مهمي براي بهبود وضعيت برق عراق انجام شده و هم اكنون نيروگاه هايي در داخل عراق در حال احداث است.
فتاح با اشاره به صدور برق ايران به عراق از طريق خطوط مرزي و در ايامي كه ايران از مازاد توليد برخوردار است، گفت: يك ارتباط الكتريكي نيز از گذشته بين سوريه و عراق وجود داشته كه براثر جنگ و گذشت زمان آسيب ديده و يا از بين رفته است و هم اكنون اين خطوط در حال بازسازي، نوسازي و حتي احداث خطوط جديد است.
وزير نيرو سپس با اشاره به اختلاف افق از غرب به شرق، تصريح كرد: ايران، عراق، تركيه و سوريه مي توانند از اين اختلاف افق در پيك شبكه استفاده كنند و با توجه به اختلاف مصرف بين تابستان و زمستان در بين كشورهاي يادشده، قابليت مناسبي براي مبادله برق ميان اين كشورها فراهم مي شود.
فتاح همچنين از علاقمندي چهار كشور يادشده براي احداث نيروگاه هاي جديد و استفاده از تجهيزات موجود براي مبادله برق خبر داد و افزود: هر چهار كشور ايران، تركيه، عراق و سوريه داراي اين رويكرد مثبت هستند و خوشبختانه در مذاكره امروز با وزيران برق عراق و سوريه زيربناي مساعدي براي همكاري هاي آينده ايجاد شد.
وزير نيرو با بيان آنكه هم اكنون توليد برق عراق پاسخگوي نياز مصرف اين كشور نيست و حتي در بغداد امكان تامين 24 ساعته برق وجود ندارد، اظهار داشت: ايران، تركيه و سوريه كمك مي كنند در مرحله نخست با صدور برق و همزمان با صادرات، از طريق احداث ظرفيت هاي جديد نيروگاهي و پست و ساير تاسيسات برق و خطوط، برق مورد نياز عراق را تامين كنند.
به گفته فتاح، ايران هم اكنون در حال احداث 2 نيروگاه حرارتي يكي با سرمايه گذاري عراق و ديگري با سرمايه گذاري مشترك در اين كشور است ضمن آنكه عراق خواهان احداث نيروگاه
هاي بيشتر بخاري و گازي توسط ايران در اين كشور است.
وزير نيرو گفت: ايران هم اكنون در حال احداث نيروگاه تشرين با سرمايه گذاري سوريه در اين كشور است ضمن آنكه پيش از اين به بازسازي يك نيروگاه ديگر در اين كشور كمك كرده است.
فتاح با اشاره به رضايت سوريه از همكاري ايران در زمينه توليد برق، از تمايل سوري ها براي احداث نيروگاه هاي جديد در اين كشور با همكاري ايران خبر داد و افزود: ايران همچنين در حال ساخت تعدادي پست برق در سوريه است و در مجموع همكاري مناسبي بين چهار كشور ايران، تركيه، عراق و سوريه در زمينه توليد برق وجود دارد.
اقتصام ** 9134 ** 1558

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن