تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804704560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سالروز شهادت عمار ياسر؛ عمار؛ معيار تشخيص سپاه اسلام و لشكر كفر در جنگ صفين


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: سالروز شهادت عمار ياسر؛ عمار؛ معيار تشخيص سپاه اسلام و لشكر كفر در جنگ صفين
عمار مقبوليت اجتماعي بسيار بالايي در دل مردم داشت تا جايي كه موضع‌گيري‌هاي وي نسبت به مسائل سياسي زمانه براي مردم حكم حجتي بود و معياري براي تشخيص ميان سپاه اسلام و لشكر كفر در جنگ صفين شد.


گروه دين و انديشه «خبرگزاي دانشجو»، زينب صارم؛ عمار بن ياسر ميوه يك خانواده مجاهد و اسلامي در صدر اسلام است. خانواده عمار را مي‌توان جزو سبقت گيرندگان در ايمان آوردن به رسول الله دانست. سبقت آل عمار در اسلام تا بدان جاست كه اولين زن شهيد در اسلام «سميه» مادر عمار بود كه ابوجهل با تيري كه به قلب وى زد او را از پا در آورد و به شهادت رساند.

در ايام طاقت فرساي قبل از هجرت پيامبر (ص)، خانواده عمار در شهر مكه مورد آزار و اذيت مشركين بودند و اين بدان سبب بود كه ايشان به خداوند يكتا ايمان آورده بودند و حاضر به بازگشت به تفكرات مشركانه و جاهلي اشراف قريش نبودند. روزي حضرت رسول (ص) به عمار و خانواده‏اش گذشتند و فرمودند: «اى آل عمار، صبر كنيد. شما را در مقابل اين عذاب به بهشت پروردگار مژده مي‌دهم.»

امام علي(ع): ايمان با گوشت و خون و موي و پوست عمار آميخته است

توصيفاتي كه پيامبر(ص) و امام علي (ع) از شخصيت و منش عمار كرده‌اند، نشان از عمق ايمان وي دارد چنان‌چه امام علي (ع) مي‌فرمايد: «عمار مردى بود كه ايمان با گوشت‏ و خون و موى و پوست او آميخته بود. هر جاى كه بود و به هر جاى كه مى‏رفت ايمانش را به همراه داشت و آتش جهنم را نرسد كه به او آسيبى رساند.»

عمار را مي‌توان جزو ياران راستين رسول الله و اميرالمومنين (ع) دانست. عمار در جامعه وجهه اجتماعي و مقبوليت بسيار بالايي در دل مردم دارد. اعتبار عمار تا بدان جاست كه موضع‌گيري‌هاي وي نسبت به مسائل سياسي زمانه براي مردم در حكم حجتي است كه آنان را در تشخيص حق از باطل ياري مي‌رساند به عنوان نمونه مي‌توان به حديث پيامبر در وصف عمار اشاره كرد كه در آينده‌اي نه چندان دور وي را به معياري براي تشخيص ميان سپاه اسلام و لشكر كفر در جنگ صفين مبدل كرد.

پيامبر(ص): عمار را گروهي گردنكش ستمكار مى‏كشند

بعد از هجرت پيامبر به مدينه كه مسلمانان شروع به ساخت مسجد النبي كردند، عمّار سنگ ها را دو به دو مى‏آورد، پس پيامبر خدا (ص) فرمود: «اى ابا يقظان‏ خود را رنج مده» گفت: اى پيامبر خدا، من دوست دارم كه در ساختمان اين مسجد به كوشندگى كار كنم، سپس پيامبر دستى به پشت او كشيد و آنگاه گفت: «تو از ثواب‏جويان‏ نرمدلى كه آن گروه گردنكش ستمكار تو را مى‏كشند.»

پر رنگ ترين صفحات حضور عمار در تاريخ در جنگ صفين ثبت شده است كه در آن واقعه تاريخي حساس نه تنها از ياران علي ابن ابي طالب بوده، بلكه فرماندهي كل سواران سپاه علي (ع) با وي بوده است. حضور عمار به عنوان صحابي رسول خدا (ص) در سپاه امام علي (ع) براي مردمان عرب كه بين معاويه و علي (ع) حيران شده بودند نشان دهنده حقيقت و اسلام واقعي بود، چنانچه عبدالله پسر عمرو بن عاص به پدرش گفت: اگر به علت خويشاوندي با تو نبود، هرگز در سپاه معاويه شمشير نمي‌زدم آيا نشنيدى كه پيامبر (ص) به عمّار مى‏فرمايد: «آن گروه گردنكش ستمكار تو را مى‏كشند.»

سران عرب حضور عمار را به معاويه هشدار مي‌دهند

سران عرب كه قصد منصرف كردن معاويه از جنگ صفين را داشتند به وي حضور عمار را در سپاه علي (ع) ياد آوري كردند و گفتند: «اى معاويه تو را به خدا، آيا راضى و شاد مى‏شوى كه دست تو را بر عمّار بن ياسر بگشايند و او را بكشى؟»

عمق نفوذ عمار در قلب مسلمانان

معاويه در پاسخ آنان گفت: چه چيزى مرا از آن باز دارد؟ به خدا سوگند اگر رفيق شما پسر ياسر را به من واگذارد او را نه به خاطر قتل عثمان بلكه به قصاص قتل نائل، غلام عثمان بن عفّان مى‏كشم. سران عرب به او گفتند: به خداى آسمان سوگند كه كارى از سر عدالت و انصاف نمى‏كنى. نه، سوگند به خداوندى كه جز او خدايى نيست هرگز دستت به پسر ياسر نخواهد رسيد مگر آنكه سرها از پيكر مردان فرو افتد و پهنه زمين با همه فراخى در جنگى مهلك بر تو تنگ آيد.

سخن گفتن حماسي سران عرب از عمار نشان دهنده عمق نفوذ وي در قلب مسلمانان است و اين نه تنها به علت تمجيدات پيامبر از شخصيت عمار است، بلكه اخلاق نرم و خلق انساني وي بر اين محبوبيت افزوده است.

روايت‌هاي تاريخي از عمار نه تنها جلوه‌اي مقدس و محبوب از وي را در جامعه عرب ترسيم مي‌كند بلكه مي‌توان از او به عنوان يك سالك راه عرفان نيز ياد كرد؛ چرا كه سخنان عمار در وصف علي ابن ابي طالب (ع) و همچنين موضع گيري‌هاي سياسي وي در صدر اسلام نشان از بصيرت نافذ جايگاه حكمت در قلب وي دارد.

ارادت عمار به آل الله سبب حكمت و معرفت وي شد

بصيرت عمار در تحليل رويدادهاي سياسي و موضع‌گيري‌هاي مناسب، نه تنها باعث رستگاري وي شد، بلكه مردم نيز به سبب مراجعه به عمار سوالات و شبهات خود را مرتفع مي‌كردند؛ چون جنگ صفّين رخ داد مردى به عمّار گفت: اى ابا يقظان، آيا پيامبر (ص) نفرموده است: «با مردم (مشرك) بجنگيد تا اسلام آرند، پس چون اسلام آوردند خون و مالشان از جانب ما در امان است»؟ عمار گفت: چرا، ولى (اينان) اسلام نياوردند بلكه به ظاهر تسليم شدند و كفر را در دل خود نهان داشتند تا ياورانى بر آن يافتند.

تحليل عمار از مردم شام و سياست‌هاي معاويه نشان از آن دارد، افرادي كه به آل رسول الله ارادت بيشتري داشتند در فهم و درك مسائل زمان خويش موفق‌تر بودند؛ چرا كه اكنون با گذشت زمان تاريخ به قضاوت نشسته است و افرادي چون عمار را تحسين مي‌كند.

عمار پس از رشادت هاي بي شمار و تلاش بسيار در روشنگري لشكريان در 9صفر در جنگ صفين به درجه شهادت نائل آمد.

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن