تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813050908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا اينترنت ملي دليل كندي اينترنت است؟


واضح آرشیو وب فارسی:آی تی ایران: آيا اينترنت ملي دليل كندي اينترنت است؟
- بازار ديجيتال- طي چند هفته اخير و شايد بهتر باشد بگوييم چند ماه اخير آنقدر شبكه اينترنت كشور با اختلال و افت سرعت مواجه بوده كه جان كاربرانش را به لبانشان رسانده است.

در اين بين به دليل عدم پاسخي روشن از سوي مسوولان تنها تامين كننده پهناي باند كشور، يعني شركت ارتباطات زيرساخت، شركت مخابرات و شركت‌هاي ندا شايعاتي در خصوص بروز اين اختلال در شبكه اينترنت كشور شنيده مي‌شود. يكي از اين شايعات كه توسط برخي رسانه‌ها منتشر شده، علت اختلال در شبكه اينترنت كشور را به راه اندازي شبكه ملي اطلاعات توسط وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات ارتباط مي‌داد. براي اطلاع از درستي اين خبر با پيام كرباسي، كارشناس اينترنتي گفت‌وگوي كوتاهي انجام داده‌ايم كه مي‌خوانيد:

آيا درست است كه برخي اختلالات اخير در شبكه اينترنتي را به راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات ارتباط مي‌دهند؟
به اعتقاد من اين ادعا صحيح نيست، چرا كه مسوولان مربوطه براي اجراي اين طرح هنوز اقدامات عملياتي موثر در راه‌اندازي اين شبكه را شروع نكرده‌اند. شايد بخش‌هايي از اجراي اين پروژه شروع شده باشد، اما به اعتقاد بنده، جنبه عملياتي آن هنوز اجرايي نشده است.

بعد از راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات چطور. آيا اين راه اندازي مي‌تواند باعث كند شدن سرعت اينترنت بين‌المللي شود؟
به نظر نمي‌رسد راه اندازي اين شبكه باعث كند شدن سرعت اينترنت بين‌المللي شود، چرا كه اين دو هيچ ارتباطي به يكديگر ندارند. البته طبيعي است كه اگر شبكه ملي به درستي بارگذاري، تنظيم و برنامه‌ريزي شود، نه تنها از بار ترافيكي دروازه‌هاي بين‌المللي كشور كم خواهد شد، بلكه آن بخشي از ترافيك كه بايد از كشور خارج شود پهناي باند كمتري را اشغال كرده و طبيعي است كه ظرفيت نظارت بر آن نيز كاهش خواهد يافت.

آيا اطلاعي از دليل اصلي كند شدن و به نوعي اختلال در سيستم اينترنت كشوري داريد؟
خير. به نظر من اختلالي وجود ندارد به جز آنكه چندبار در يك ماهه اخير شاهد عدم امكان اتصال به بانك‌ها (داراي پروتكل https) يا سرويس هايي چون ايميل يا چت بوده‌ايم، اما اين اختلالات مقطعي بوده‌اند. البته به ندرت مسوولان در خصوص قبول اختلالات و تعيين بازه‌اي جهت رفع آن اقدام مي‌كنند، مگر آنكه قطعي كامل سرويس و آن هم براي چندين ساعت پياپي اتفاق بيافتد. اين عدم اطلاع‌رساني همواره مورد انتقاد ما بوده است.

يعني اختلال و كاهش سرعت بيشتر روي پروتكل‌هاي https ديده مي‌شود؟
به طور قطع نمي‌توانم بگويم. چون من دراين زمينه نبايد پاسخگو باشم و مسوولان مربوطه يعني زيرساخت بايد در اين زمينه اظهارنظر كنند كه تا كنون هم در اين زمينه سكوت خبري ديده شده است. البته اين اختلالات گاهي در سطح كشوري مشاهده مي‌شوند و گاهي به صورت شركتي. حتي گاهي از اوقات، كاربر مي‌تواند از https براي اتصال به سايتي در خارج از كشور صبح وصل شود، اما در شب خير. شايد اين گونه رفتار متفاوت و تغييرات قابل مشاهده در مسيريابي‌هاي ارتباط با اينترنت، كاربران را كلافه كرده است. همچنين آنچه مسلم است اين است كه وزير ارتباطات استفاده از فيلتر شكن‌ها و VPN را غير قانوني عنوان و جلوگيري از ايجاد شبكه‌هاي مجازي خصوصي نيز تاييد شده است.

منظور شما از تغييرات مسيريابي هاي ارتباط با اينترنت چيست؟
ببينيد اگر شما از يك نقطه در داخل كشور، نقطه اي متناظر بر روي اينترنت ولي خارج از كشور را همواره پايش نموده و منحني هاي آن را ثبت نماييد، با مقايسه تعداد زيادي از اين گونه نمودارها، مي توانيد تصويري از نحوه مديريت در مسيريابي هاي ارتباط اينترنتي كشور بدست آوريد. مثلا در منحني زير كه مي بايست در شرايط عادي يك خط مستقيم باشد، ملاحظه مي كنيد كه تغييرات كلي در ميزان مدت زمان رفت و برگشت (RTT) يك بسته اطلاعاتي (Packet)، نتيجه تغييرات متعدد در مسيرعبور اين بسته ها به اينترنت است.

الف) منحني هفتگي:

ب) منحني ماهانه:

چهارشنبه|ا|14|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آی تی ایران]
[مشاهده در: www.itiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن